Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد اکریلیک اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

اسید اکریلیک یک اسید آلی با فرمول شیمیایی C۳H۴O۲ است. از خواص اکریلیک اسید می توان به خورندگی بالا و بی رنگ و شفاف بودن اشاره نمود. کاربرد اکریلیک اسید در تولید پلاستیک، رنگ و محصولات دیگر دیده می‌شود. پلی اکریلیک اسید نیز کاربرد های صنعتی مختلفی دارد که از واکنش اکریلیک اسید با وینیل ها تشکیل می گردد. از خواص اکریلیک اسید می توان به رنگ پذیر بودن، هدایت نوری مناسب آن اشاره نمود. از مهم ترین فواید مصرف اکریلیک اسید این است که قادر است ویژگی های خود را در مدت زمان طولانی حفظ نماید. قیمت اکریلیک اسید در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی متفاوت بوده و به عوامل گوناگونی وابسته است. خرید و فروش اکریلیک اسید به دلیل کاربرد های صنعتی گسترده در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک پیش تر هم به بررسی بسیاری از ترکیبات صنعتی پرمصرف در علم شیمی پرداخته است. اسید سیتریک، اسید آسکوربیک و… از جمله ترکیباتی هستند که مورد بررسی قرار گفته اند. در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد اکریلیک اسید در صنعت می پردازیم . با ما همراه باشید.

اکریلیک اسید چیست

اکریلیک اسید به صورت مایعی بی رنگ و شفاف اما خورنده شناخته می‌شود. این ماده در واقع ساده ترین کربوکسیلیک اسید غیر اشباع است که یک گروه وینیل دارد. این گروه وینیلی مستقیما به انتهای کربوکسیلیک اسید متصل شده است. این ماده قادر است با ترکیباتی مانند آب، الکل، اتر و کلروفرم ترکیب گردد. این اسید قادر است با الکل ها واکنش داده و تشکیل استر دهد. محصول حاصل از واکنش اکریلات نامیده می‌شود. خواص اکریلیک اسید موجب شده تا در فرآیند های صنعتی بسیار با ارزش باشد. این ترکیب یک واسطه شیمیایی در بسیاری از فرآیندهای صنعتی بوده و در تولید بسیاری از محصولات صنعتی و مصرفی به کار می رود.

کاربرد سولفات کبالت چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
کاربرد سولفات کبالت چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

خواص اکریلیک اسیدها

اکریلیک ها از ترکیباتی هستند که هدایت نوری مناسبی دارند. رنگ پذیری نیز از دیگر ویژگی های این ترکیب به شمار می آید. این ماده بسیار ناپایدار بوده و تمایل زیادی به پلیمراسیون دارد. از مهم ترین خواص این ترکیبات این است که ویژگی‌هایشان ماندگاری خوبی در محیط خواهد داشت. این ماده با شفافیت بسیار مطلوبی که دارد قادر است بسیار رنگ پذیر باشد. در واقع می توان رنگ های مختلفی را در تناژ رنگی مختلف ایجاد نماید.

انواع اکریلیک اسید

  1. پلی متااکریلات ها
  2. اکریلیک های گرما سخت شونده
  3. انواع اکریلیک اصلاح شده
  4. پلیمر اکریلو نیتریل
  5. سیانو اکریلات

منشا خواص انواع اکریلیک اسید

خواص این ماده متاثر از نوع الکل مورد استفاده برای تولید این محصول خواهد بود. الکل های با وزن مولکولی پایین تر قادرند تا پلیمرهای سخت تری تولید نمایند. اکریلات ها نیز اغلب از متا اکریلات ها نرم تر هستند. مقاومت بالا نسبت به شست و شو و مالش و سایش از خواص این ترکیبات است. این مواد نسبت به روغن و گریس مقاومند، زیرا نامحلول هستند. بنابراین لکه های روغن و سایر آلودگی ها بدون آسیب رسیدن به سطح به راحتی تمیز خواهند شد. از ویژگی این پلیمرها این است که رنگدانه ها را به راحتی قبول کرده و بعلاوه می توان از رنگدانه های ارزان قیمت نیز برای رنگ دادن به آن‌ها استفاده نمود.

تولید اکریلیک اسید

از واکنش استیلن، مونوکسید کربن و یک الکل در حضور نیکل به عنوان کاتالیست، مونومر های ساده ای چون اکریلیک اسید استر ایجاد می شوند. این واکنش درواقع روشی برای تولید اکثر اکریلات هاست. در صورت استفاده از آب در واکنش فوق، اکریلیک اسید ایجاد می گردد. این ماده را می توان از پروپیلن که محصول جانبی تولید اتیلن و بنزین نیز به دست آورد است.

کاربرد اکریلیک اسید

ماده اولیه ترکیباتی مانند اکریلیک استر متیل آکریلات، اتیل و بوتیل آکریلات و ۲-اتیل هگزیل اکریلات، اکریلیک اسید است. این اکریلات ها اغلب برای تولید رزین های اکریلیکی بر پایه حلال به کار می روند. نگرانی های زیست محیطی موجب کاربرد انواع اکریلات بر پایه آب شده است. اکریلات های بر پایه آب بیشتر کاربرد های تزئینی دارند. اما از آن‌ها در تولید چرم، چسب، روکش قرص، پولیش و… نیز بسیار استفاده می‌شود.

کاربرد این ماده در ترکیب با پلی اکریل آمید آنیونی دیده می‌شود. این واکنش سبب تولید هیدروکسی اکریلات شده و در فرمولاسیون پوشش های صنعتی کاربرد دارد.

این ترکیب یک ماده صنعتی مهم به شمار آمده و در محصولات صنعتی زیادی کاربرد دارد. اما مهم ترین کاربرد اکریلیک اسید استفاده از آن در تولید محصولات مهمی مانند اکریلیک استر ها و تولید رزین های اکریلیک است. بوتیل اکریلات، اتیل اکریلات، متیل اکریلات و ۲- اتیل هگزیل اکریلات از انواع این رزین ها بشمار می آیند. با پلیمریزاسیون این ترکیبات می توان از آن‌ها در رنگ، پارچه، چسب و مواد اولیه تولید پلاستیک استفاده کرد.

متیل آکریلات در تولید ویتامین B1 نیز به کار می رود.

استفاده به عنوان پودر ریخته گری از دیگر موارد استفاده از این ترکیبات است.

تولید پلیمر های پلی اکریلیک اسید نیز از کاربرد های بسیار مهم این ماده بشمار می آید.

پلی اکریلیک اسید چیست

این پلیمر ها در واقع پلی اکریلات هایی متقاطع و البته با جذب فوق العاده هستند. جذب این ترکیبات به حدی است که قادرند ۱۰۰ برابر وزن خود جذب داشته باشند. این ترکیبات به طور عمده در تهیه پوشک کاربرد دارند.

جهت تولید پلیمر های شوینده و فلوکولانت (Flocculant) های مورد استفاده در تصفیه پساب نیز می توان از پلی اکریلیک اسید ها استفاده نمود.

پلیمر های این ترکیب از مهم ترین محصولات شیمیایی در صنایع مختلف محسوب می شوند.

استخلاف های متیل، اتیل، بوتیل استر و آکریلونیتریل ها در این ترکیبات موجب می شوند تا پلیمرهای گوناگونی پدید آیند.

کاربرد سولفات کبالت چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
کاربرد سولفات کبالت چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

کاربرد پلی اکریلیک اسید

متیل متا اکریلات از مشهور ترین ترمو پلاستیک ها بوده و از خانواده پلیمر های اکریلیک اسید محسوب می‌شود. جهت ساخت دسته برس و کیف، ورقه های شفاف، چتر نجات، چراغ اتومبیل و… استفاده می‌شود. این ماده به خوبی نور را عبور داده و هدایت می کند.

در فرآیند تصفیه آب نیز از این نوع پلیمر ها استفاده های فراوانی می‌شود. از این مواد برای از بین بردن یون های کلسیم و منیزیم آب و رفع سختی آن استفاده می‌شود.

پلیمر های اکریلیک بهترین کیفیت را در بین امولسیون های متداول در ساخت رنگ های لاتکس دارند. این ترکیبات از طریق پلیمریزاسیون یا کو پلیمریزاسیون اکریلیک اسیدها، متا اکریلیک اسیدها و اکریلونیتریل و استری کردنشان ساخته می شوند.

خطرات اکریلیک اسید

  • مایعات و بخارات ترکیب فوق قابل اشتعال است.
  • این ماده قادر است سوختگی های شدیدی در پوست ایجاد کرده و به چشم ها آسیب می رساند.
  • قرار گرفتن در معرض این ماده باعث تحریکات تنفسی خواهد شد.
  • در صورت ورود به محیط زیست و دریا ها می تواند برای آبزیان مشکلاتی را ایجاد نماید.
  • این ماده قابل اشتعال است بنابراین نباید در مکان‌های گرم نگهداری شود. نگهداری آن در نزدیکی جرقه، شعله و یا سطوح داغ ممکن است موجب بروز عوارض و خطرات جدی گردد.
  • به دلیل قابل اشتعال بودن این ماده، از سیگار کشیدن در حین کار با آن یا سیگار کشیدن در محل نگهداری این ماده، بپرهیزید.

روش نگهداری اکریلیک اسید

همان‌طور که گفته شد این ماده موجب تحریک و خوردگی پوست و دستگاه تنفسی خواهد شد. تماس با چشم می تواند باعث آسیب شدید و برگشت ناپذیر آن گردد. قرار گرفتن در معرض این ماده در طولانی مدت منجر به آسیب های ریوی خواهد شد. این ماده ناپایدار بوده و تمایل زیادی دارد که تشکیل پلیمر ها دهد. ترکیب مهم صنعتی فوق را می توان در مخازن ذخیره ‌سازی ساخته شده از آلومینیوم، فولاد، شیشه و آهن ذخیره نمود. این ترکیب در بشکه ‌های ۲۰۰ کیلو‌ گرمی در بازار خرید و فروش عرضه می گردد.  بهترین دما برای نگهداری این ماده، دمای ۱۵تا ۲۵ درجه‌ سانتی‌ گراد است.

قیمت اکریلیک اسید

همان طور که گفته شد این ماده انواع مختلفی دارد. بنابراین قیمت اکریلیک اسید در بازار مواد شیمیایی متنوع خواهد بود. قیمت پلی اکریلیک اسید نیز با توجه به انواع مختلف آن متنوع است. برای اطلاع از قیمت این محصول می توانید به سایت های فروش مواد شیمیایی مراجعه کرده و محصول مورد نظر را خریداری نمایید. توجه شود که انواع مختلف این ماده در صنایع مختلف کاربرد های متفاوتی دارند. این ماده می تواند در صنایع پارچه، چسب، پلاستیک و… استفاده شود. بنابراین برای استفاده در هر صنعت نوع بخصوصی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد سولفات کبالت چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
کاربرد سولفات کبالت چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

خرید و فروش اکریلیک اسید

به دلیل کاربرد های متنوع این ماده در صنایع، خرید و فروش آن در بازار جهانی بسیار صوت می پذیرد. پلیمرهای حاصل از این ماده کاربرد های ویژه‌ای در صنعت داشته و تقاضا برای آن‌ها در بازار خرید و فروش مواد غذایی رو به افزایش است. برای خرید این محصولات می توان به صورت حضوری و آنلاین اقدام نمود. فروش اکریلیک اسید توسط سایت های معتبر فروش نیز امکان پذیر بوده و قابل سفارش است. جالب است بدانید بیشترین خرید این ماده توسط واحد های صنعتی تولید کننده لوازم بهداشتی می باشد. این شرکت ها برای تولید پوشک و نوار بهداشتی از این مواد استفاده می کنند. قابلیت جذب بالای آب توسط این ماده منجر به استفاده از آن در محصولات بهداشتی نظیر پوشک شده است. کشور چین دارای بزرگ ترین بازار خرید و فروش این ماده در جهان است.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی خواص و کاربرد اکریلیک اسید و مشتقات آن پرداخته شد. مشخص شد که این ماده یکی از ترکیبات مهم صنعتی بوده و به دلیل خواص ویژه ای که دارد در بسیاری از صنایع به کار می آید. اما در مصرف این ماده باید توجه شود که علاوه بر فوایدی که دارد ممکن است در صورت استفاده نادرست، خطراتی را برای سلامتی ایجاد نماید. بنابراین در مصرف آن باید احتیاط نمود. این ماده انواع مختلفی داشته و قیمت هر نوع در بازار مواد شیمیایی متفاوت است. خرید و فروش آن در جهان و همین‌ طور کشورمان ایران بسیار صورت می پذیرد. در تهیه این محصولات دقت شود که تنها از منابع معتبر آن را خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا