Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک چیست؟

اسید آسکوربیک که با نام ویتامین C نیز شناخته می شود یکی از ترکیبات معجزه گر سلامتی بشمار می آید. بدن انسان از مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک برای ترمیم و تکامل بسیاری از بافت ها بهره می برد. از مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک می توان کمک به جذب آهن و تاثیر در کلاژن سازی اشاره نمود که این عوامل خود منجر به افزایش سلامت خواهند شد. دیگر مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک یا ویتامین C، خواص آنتی اکسیدان آن است که می تواند با مبارزه با رادیکال های آزاد به حفظ سلامت بدن کمک نماید. از منابع اسید آسکوربیک می توان به مرکبات و گوجه فرنگی اشاره نمود. درادامه این مقاله به بررسی مکانیسم و خواص مصرف اسید آسکوربیک پرداخته و مضرات احتمالی آن را بر شمارده ایم. البته مصرف دارویی این ترکیب نیز وجود داشته و خرید و فروش اسید آسکوربیک در ایران صورت می پذیرد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی بسیاری از ترکیبات مهم شیمیایی پرداخته است. ویتامین A، ویتامین B۱۲، ویتامین D و… از جمله ترکیباتی هستند بررسی شده اند. در ادامه این مقاله به بررسی دلایل مصرف اسید آسکوربیک، خواص و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

اسید آسکوربیک چیست

اسید آسکوربیک ماده ای است که با نام ویتامین C نیز شناخته می‌شود. از خواص آسکوربیک اسید این است که در آب محلول بوده و می توان آن را به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ ها و سبزیجات یافت. خواص اسید آسکوربیک در بدن منجر شده است که انواع مکمل‌ های غذایی برای درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و بیماری قلبی و… از آن ساخته شود. دارا بودن خواص آنتی ‌اکسیدانی قوی یکی از خواص مهم اسید آسکوربیک است. بنابراین می تواند به اکسیداسیون رادیکال ‌های آزاد موجود در بدن بپردازد. رادیکال های آزاد به دلیل برخورد با مولکول ‌های مهم و ایجاد تغییر در نحوه عملکرد این مولکول ها، می توانند به سلول‌ ها و در نهایت سلامتی بدن آسیب برسانند.

آنتی اکسیدان هایی مانند آسکوربیک اسید می توانند با اکسیداسیون مواد شیمیایی و تبدیل  به مولکول ‌های غیر مضر منجر به کاهش این آسیب ها شوند. با کاهش این آسیب ها سرطان و بیماری ‌های قلبی و عروقی نیز کاهش خواهند یافت. بنابراین مصرف اسید آسکوربیک کافی می تواند در سلامت بدن نقش مهمی را ایفا نماید.

مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک چیست؟
مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک چیست؟

فرمول تجربی اسید آسکوربیک

ویتامین C با فرمول C۶H۸O۶ شناخته می شود و کشف آن به شال ۱۹۱۲ برمی گردد. کشف این ویتامین تا حدی مهم بود که به دانشمندانی که موفق به کشف آن شدند، جایزه نوبل اهدا شد.

ویژگی و خواص اسید آسکوربیک

خواص اسید اسکوربیک در پیری پوست

اسید اسکوربیک با تحت تاثیر قرار دادن سلول های بدن می تواند آثار پیری را به تعویق بیاندازد. درواقع مکانیسم و خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C آن را به اکسیر جوانی مبدل ساخته است. مطالعاتی روی ارتباط بین مواد مغذی و پیری پوست انجام شده است. نتایج آزمایشات، مصرف بیشتر اسید اسکوربیک را با کاهش پیری پوست و خشکی پوست اثبات نموده است. همچنین برخی از مطالعات نیز، درمان های موضعی با این ویتامین معجزه گر را موجب کاهش چین و چروک دانسته است.

خواص اسید آسکوربیک در پیشگیری از سکته

مطالعاتی بالینی نشان داده اند افرادی که غلظت ویتامین C بالایی در خون دارند، خطر سکته مغزی در آن ها ۴۲% کمتر از افرادی است که غلظت ویتامین C کمتری در خون خود دارند. افرادی که  از میوه و سبزیجات بیشتر استفاده می کنند، سطح ویتامین C بالاتری در خون دارند. این افراد هم دارای ویتامین سی بیشتری در خون هستند و هم به دلیل استفاده از سبزیجات و میوه رژیم غذایی سالم تری دارند. بدن این افراد فیبر و غذاهای مغذی دیگر را بیشتر دریافت خواهد نمود. بنابراین، این اشخاص بدن سالم تری داشته و کمتر دچار سکته های مغزی خواهند شد.

خواص اسید آسکوربیک در پیشگیری از استرس

مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک در بدن به اندازه ای است که ان با بسیاری از بیماری ها از جمله استرس مرتبط است. سطح این ویتامین در بدن افراد الکلی، سیگاری و افراد چاق به عنوان اولین ویتامین کاهش می یابد. کمبود ویتامین C در بدن بسیار حساس به استرس است و سطوح مناسب ویتامین سی در بدن نشانه ای مناسب برای سلمت عمومی بدن است.

کاربرد آسکوربیک اسید در پیشگیری از سرماخوردگی

مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک به عنوان آنتی اکسیدان با رادیکال‌های آزاد به مبارزه می پردازد. بنابراین می تواند ایمنی بدن را افزایش داده و منجر به کاهش علائم سرما خوردگی شود. البته ویتامین C جهت درمان سرماخوردگی نیست، اما می تواند از بروز عوارض جدی جلوگیری نماید. کند. مصرف اسید آسکوربیک در سرماخوردگی و آنفولانزا می تواند منجر به کاهش خطرات ابتلا به عوارض بعدی مثل ذات الریه و عفونت های ریه شود.

مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک بر ایمنی بدن

این ماده در تنظیم سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا می کند. انواع سلول‌ های ایمنی مانند گلبول ‌های سفید توسط ویتامین سی تحریک شده و بر ایمنی بدن می افزایند. گلبول های سفید خون به بدن کمک می کنند تا بتواند با انواع عفونت‌، ویروس‌ و باکتری‌ مبارزه کند. این معجزه سلامتی می تواند با افزایش سطح آنتی ‌بادی‌ در بدن، سیستم دفاعی را تقویت نموده و ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری زا را افزایش دهد.

مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک چیست؟
مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک چیست؟

مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک خوراکی

این ماده ترکیبی است که به سادگی اکسید می‌ گردد. بنابراین کاربرد مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک به عنوان نگهدارنده و کاهنده دیده می شود. از این ویتامین معجزه گر در صنایع غذایی استفاده می شود تا از اکسیداسیون غذا ها جلوگیری گردد. کاربرد مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک خوراکی و مصارف دارویی آن به صورت قرص جوشان، مکمل های ویتامینی نیز دیده می شود.

تولید ویتامین سی

این ماده به دلیل فواید زیادی که دارد در کل جهان تولید می گردد. اما کشور چین تولید کننده ۸۰ درصد از تولیدات آسکوربیک اسید در جهان است. تولید ویتامین سی صنعتی از طریق گلوکز و فرایند رایش اشتین صورت می پذیرد. برای تولید و استفاده از خواص اسید آسکوربیک از D-گلوکز و فرآیندی ۵ مرحله ای استفاده می شود. تولید به این روش، شیمیایی-زیستی بوده و در مرحله‌ اول به‌ وسیله کاتالیزور گلوکز هیدروژنه شده و به سوربیتول تبدیل می‌ گردد. سپس سوربیتول توسط میکروارگانیسمی اکسیده شده و به سوربوس تبدیل شده و سپس بقیه مراحل توسط روش های آنزیمی و شیمیایی صورت می پذیرند. امروزه از روش های بیوتکنولوژیکی نوین که در کشور چین توسعه یافته است برای تولید این معجزه زیبایی استفاده می شود.

مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک در کلاژن سازی

از مزایا، مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک یا ویتامین C می توان به تاثیر در کلاژن سازی اشاره نمود. کلاژن به عنوان یک پروتئین‌ بسیار مهم در بدن شناخته می شود. کلاژن را می توان در پوست، دندان ها، غضروف ها، استخوان‌ و تاندون‌ها، رگ‌ های خونی و بسیاری از بافت های دیگر بدن یافت. آنزیم‌هایی که واکنش‌های بیوشیمیایی تولید کلاژن را تحریک می‌ کنند، برای اینکه بتوانند به درستی عمل کنند به مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک نیاز دارند.

در صورت کمبود ویتامین سی در بدن، کلاژن سازی با مشکل رو به رو شده و بافت‌ های ساخته شده از کلاژن تحلیل می یابند. این تحلیل ها مشکلات زیادی را در سلامتی بدن ایجاد کرده و بدن نمی تواند بسیاری از فعالیت ها مانند ترمیم زخم و… را به درستی انجام دهد.

مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک در پیشگیری از کم خونی

آهن ماده ای مغذی و مهم در بدن انسان است. این ماده عملکردهای گوناگونی را در بدن بر عهده دارد. گلبول های قرمز که نقش انتقال اکسیژن به بدن را دارند برای ادامه فعالیت به آهن نیازمندند. مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک می تواند جذب آهن از رژیم های غذایی را بهبود بخشد. تاثیر این ویتامین معجزه گر به حدی است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C می تواند به افزایش جذب ۶۷٪ آهن کمک کند. بنابراین مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک می تواند خطر کم خونی در افراد مستعد به کمبود آهن را کاهش دهد.

مضرات مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک

اگرچه مصرف ویتامین سی به طور کلی ایمن است، اما مصرف دوزهای بالا از آن می تواند عوارض جانبی را هم در بر داشته باشد. سوزش معده، حالت تهوع، سردرد، گرفتگی معده و اسهال از عوارض مصرف بیش از حد این ترکیب خواهد بود.

ویتامین سی را می توان در دوران بارداری با اطمینان مصرف نمود. اما کاربرد بیش از حد می تواند به نوزاد آسیب برساند. ۸۵ تا ۱۲۰ میلی گرم دریافت این ویتامین در روز برای بدن کافی خواهد بود. مصرف دوز های بالا  می تواند منجر به بروز عقب ماندگی در نوزاد شود.

از مضرات مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک این است که قند خون را افزایش خواهد داد. مبتلایان به دیابت باید در مصرف ویتامین سی احتیاط لازم را به عمل آورد.

قیمت ویتامین سی

به دلیل مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک خرید و فروش آن بسیار صورت می پذیرد. قیمت اسید آسکوربیک با توجه به انواع عرضه در بازار خرید و فروش متنوع است. انواع این ویتامین به صورت قرص و تزریقی و… روانه بازار شده و قیمت های مختلفی را شامل می شود. قیمت این ویتامین به شرکت تولید کننده و خارجی یا ایرانی بودن وابسته است. البته نرخ ارز  نیز بر قیمت این ماده پزشکی و صنعتی نیز بسیار موثر است.

مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک چیست؟
مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک چیست؟

خرید و فروش ویتامین سی نام دیگر اسید آسکوربیک

همان طور که می دانید ویتامین سی نام دیگر اسید آسکوربیک بوده و خرید فروش زیادی در جهان دارد. برای خرید ویتامین سی می توانید به صورت حضوری و آنلاین اقدام به خرید این محصول نمایید. به دلیل مصارف مختلف این ماده انواع مختلفی هم از آن در بازار خرید و فروش می شود. مصرف کننده با توجه به نیاز خود می تواند انواع مختلف از این ماده با ارزش را خریداری و مصرف نماید. فروش اسید آسوربیک در بسیاری از فروشگاه های اینترنتی امکان پذیر بوده و قابل سفارش است.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی بسیاری از مکانیسم و خواص اسید آسکوربیک پرداختیم. همچنین به بررسی مضرات این ماده نیز پرداختیم. کاربرد ها و فواید این ماده معجزه گر در پوست و زیبایی و سلامت عمومی بدن نیز به خوبی مورد بررسی قرار گرفته شد. همان طور که خواندید مصرف ویتامین سی تاثیرات مهم بر سلامتی انسان دارد. اما مانند بسیاری از ترکیبات دیگر زیاده روی در مصرف آن به هیچ وجه توصیه نمی گردد. این ماده به صورت مکمل های رژیمی غذایی نیز عرضه می شود. اما خاطر نشان می کنیم که بهترین منابع دریافت ویتامین C داشتن رژیم غذایی سالم همراه با میوه و سبزی های تازه است. مصرف غذاهای سالم و متنوع  و حذف غذاهای پر چرب و ناسالم، می تواند داشتن بدنی سالم را تضمین نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا