Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روش های تهیه و تولید سولفات مس چیست؟ قیمت و بازار خرید و فروش

ترکیبات شیمیایی امروزه نقش مهمی را در صنایع ایفا می کنند. سولفات مس نیز یکی از مواد شیمیایی مهم صنعتی محسوب می شود. درواقع خواص سولفات مس موجب شده است تا از این ماده باارزش در صنعت استفاده شود. تهیه و تولید سولفات مس از ترکیبات حاوی مس در فرآوری سنگ معدن مس، جداسازی و سپس خالص سازی می گردد. از مهم ترین روش های تهیه و تولید سولفات مس استفاده از ضایعات مس و فرآیند الکترولیز است که روش اول صرفه اقتصادی مطلوبی دارد. نمک ۵ آبه سولفات مس یکی از رایج ترین فرم های این ماده بشمار می آید. کاربرد سولفات مس در تهیه کودهای شیمیایی، صنایع رنگ، تولید کاتالیزور و… صوت می پذیرد. قیمت سولفات مس به انواع آن وابسته است. خلوص این ماده نیز بر قیمت آن تاثیر بسزایی دارد. خرید و فروش انواع سولفات مس در بازار جهانی در حال گسترش است.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی بسیاری از ترکیبات شیمیایی مانند سولفات کبالت، اکریلیک اسید و… پرداخته است. در ادامه این مقاله به کاربرد سولفات مس و نحوه خرید و فروش آن و همچنین روش های تهیه و تولید سولفات مس می پردازیم. با ما همراه باشید.

سولفات مس چیست

سولفات مس ترکیبی شیمیایی است که با نام های سنگ آبی، زاج رومی، زاج مس، کات کبود و زاج آبی نیز شناخته می شود. از رایج ترین فرم های سولفات مس باید به مس سولفات ۵ آبه اشاره نمود. سولفات مس ۵ آبه رنگی آبی، درخشان و بسیار زیبا دارد. کات کبود در آب حل شده و انحلال آن در آب گرماده است. این ماده پس از انحلال در آب به شکل کمپلکسی از یون های هیدراته و مس در می آید. از خواص سولفات مس ساختار هشت وجهی این مولکول در آب است که این خواص در علم ترکیبات رنگ بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سولفات مس بی آب نیز پودری جامد و سفید رنگ است.

روش های تهیه و تولید سولفات مس چیست؟ قیمت و بازار خرید و فروش
روش های تهیه و تولید سولفات مس چیست؟ قیمت و بازار خرید و فروش

انواع سولفات مس

  • شکل بدون آب این ماده به ندرت وجود دارد. فرم بدون آب از خشک کردن مس سولفات هیدراته تا دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد به دست می آید.
  • انواع سولفات مس آب دار نیز در طبعیت در سه نوع وجود دارد که نوع ۵ آبه یا پنتا هیدراته از انواع دیگر فراوان تر است.
  • سولفات مس ۳ آبه و ۷ آبه نیز از دیگر انواع هیدراته سولفات هستند، اما به ندرت در طبیعت یافته  می شوند.

خواص سولفات مس

  1. فرم ۵ آبه این ماده به رنگ آبی و فرم بدون آب آن به رنگ سفید است.
  2. فرمول شیمیایی این ترکیب به صورت CuSO۴ بوده و وزن مولکولی برابر با ۱۵۹.۶۰۲ گرم بر مول دارد.
  3. ماده ای کریستالی همراه با بویی خوشایند و دلپذیر است.
  4. چگالی این ماده در حدود ۲.۲۹ است.
  5. انحلال پذیری این ماده در آب داغ بسیار بالا است و همچنین در آب سرد نیز قابل حل می باشد.
  6. حلالیت این ترکیب در دمای ۱۸ درجه سانتی گراد در متانول حدود ۱ گرم در ۱۰۰ سی سی تعیین شده است.
  7. از خواص سولفات مس عدم اشتعال زایی آن است.
  8. این ماده اگر تحت گرمای بالا در حد تجزیه حرارتی قرار گیرد می تواند از خود بخار های سمی ساطع کند.

روش تهیه و تولید سولفات مس

به دلیل کاربرد سولفات مس در صنایع مختلف، این ماده به روش های مختلفی تهیه و تولید می گردد. در ادامه این مقاله به برخی از روش های تهیه و تولید سولفات مس می پردازیم.

  • از واکنش اکسید مس با اسید سولفوریک می توان این ماده را تولید نمود.
  • تهیه و تولید سولفات مس از واکنش کربنات مس و اسید سولفوریک نیز امکان پذیر است.
  • واکنش سدیم هیدروسولفات و مس فلزی نیز به تولید این ماده مهم صنعتی می انجامد.
  • فلز مس با مخلوط اسید سولفوریک و اسید نیتریک واکنش داده و این واکنش به تولید سولفات مس می انجامد.
  • از واکنش فلز مس با مخلوط اسید سولفوریک و آب اکسیژنه نیز می توان به تولید سولفات مس دست یافت.
  • واکنش مس با اسید سولفوریک و هوای گرم یکی دیگر از روش های تولید سولفات مس است.
  • محلول اسید سولفوریک با استفاده از آند و کاتد مسی الکترولیز شده و این ترکیب به وجود می آید.
  • یکی دیگر از روش های تولید سولفات مس حرارت دادن مخلوط مس و گوگرد است. این واکنش به تولید سولفید مس منجر شده و با حرارت دادن سولفید مس می توان به اکسید مس رسید. سپس با ترکیب اکسید مس و اسید سولفوریک می توان به تولید سولفات مس دست یافت.
  • با حرارت دادن سنگ معدن سولفید مس نیز می توان اکسید مس تولید کرده و با استفاده از محلول اسید سولفوریک آن را به سولفات مس تبدیل نمود.

تهیه و تولید سولفات مس در صنعت

در بخش قبلی به بسیاری از روش های تولید سولفات مس اشاره شد. اما بسیاری از روش هایی که به آن ها اشاره شد تنها برای تولید در آزمایشگاه قابل استفاده هستند. درواقع بسیار یاز روش های تولید سولفات مس صرفه اقتصادی ندارند. برای تولید سولفات مس در مقیاس صنعتی باید از روش هایی استفاده شود که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

در تولیدات صنعتی این محصول می توان از فلز مس به عنوان ماده خام اولیه استفاده کرد. به عبارتی در صورت وجود سنگ معدن مس از آن برای تولید سولفات مس استفاده می شود. در کشور هایی که معادن سنگ مس در آن ها وجود ندارد نیز می توان از ضایعات مس برای تولید این ماده استفاده نمود.

تولید سولفات مس از ضایعات

در این روش ابتدا تمامی ضایعات مس جدا و تصفیه می شوند. بعد از ذوب کردن مس، فلز خالص در درون آب ریخته شده تا دانه های متخلخل مس تولید گردند. ماده تولید شده با محلول اسید سولفوریک ترکیب و در مجاورت هوا به تولید سولفات مس می انجامد. تولید صنعتی سولفات مس از دو طریق صورت می پذیرد.

  1. واکنش بین سولفوریک اسید رقیق و اکسید مس
  2. واکنش بین مس و اسید سولفوریک گرم

در تهیه سولفات مس به این روش، به ضایعات مس از پایین جریان هوا دمیده می شود و محلولی از سولفوریک اسید بر روی این ضایعات مس پاشیده می گردد. در نهایت از ترکیب شدن مس، اکسیژن و اسید سولفوریک، تهیه و تولید سولفات مس صورت می گیرد.

ضایعات باقی مانده بعد از فرآیند تولید، مجدد جداسازی و فیلتر می شوند. درواقع برای به دست آوردن کریستال های سولفات مس بر روی محصولات به دست آمده، فرآیند تبخیر صورت می گیرد. جداسازی و عملیات فیلتراسیون تا زمانی که کریستال های خالص به دست آیند ادامه خواهند یافت.

تولید مس سولفات توسط الکترولیز

در یک بشر ۵ میلی لیتر اسید سولفوریک غلیظ را با ۳۰ میلی لیتر آب مخلوط شود. در صورت رقیق بودن اسید سولفوریک باید از آب کمتری استفاده شود. دو سیم مسی به گونه ای در محلول فوق قرار داده شود که با یکدیگر در تماس نباشند. سپس این دو سیم را به باتری ۶ ولت متصل نمایید. محلول داخل بشر با تولید سولفات مس به رنگ آبی در خواهد آمد.

وقتی که جریان برق در الکترود های مسی جدا برقرار می شود که جدا از هم در یک حمام رقیق سولفوریک اسید قرار دارند، الکترود منفی حباب ‌های گاز هیدروژن را بیرون می ‌دهد. الکترود مثبت نیز در سولفوریک اسید حل شده و توسط جریان برق اکسید می‌ شود. تعدادی از مس‌ های الکترود مثبت به سمت آندی می روند که در حال کاهش است. این تغییرات به آزاد شدن سولفات مس می انجامد. در هنگام جمع‌ آوری نمودن سولفات مس تولید شده، بسیار مراقب باشید. زیرا محلول به شدت اسیدی است.

روش های تهیه و تولید سولفات مس چیست؟ قیمت و بازار خرید و فروش
روش های تهیه و تولید سولفات مس چیست؟ قیمت و بازار خرید و فروش

دلایل تهیه و تولید سولفات مس

از دلایل مهم تهیه این ماده، کاربرد سولفات مس در صنایع است. این ماده کاربرد زیادی در بسیاری از فرآیند های صنعتی داشته و از آن جهت تولید آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ادامه به برخی از کاربرد سولفات مس اشاره شده است.

کاربرد در کشاورزی

کاربرد این ماده در صنعت کشاورزی و در راستای مراقبت و مدیریت محصول مورد توجه قرار دارد. استفاده از سولفات مس به عنوان یک عامل موثر قارچ کش و به عنوان کود شیمیایی ماده بسیار موثری است.

تهیه سولفات مس و استفاده از آن به عنوان کود باعث افزایش مقدار مس در خاک خواهد شد. با افزایش میزان مس می‌توان خاک را اصلاح نموده و یک محیط حاصلخیز برای رشد گیاه فراهم نمود.

این ماده قادر است مشکلات آلودگی و گرفتگی لوله را حل نماید. این ماده در پاک و تمیز کردن رشد ریشه از لوله ها نیز موثر است و ریشه ها را به سرعت و به صورت ایمن از بین خواهد برد.

جهت مبارزه و دفع آفات می توان از خواص این ماده برای تمیز کردن درخت ها و باغ ها استفاده نمود.

این ماده می تواند به طور مستقیم در درخت ها استفاده شده و منجر به از بین رفتن حلزون ها گردد. با از بین رفتن حلزون ها کمک زیادی به رشد گیاه می شود.

کاربرد در تصفیه آب

تصفیه آب از دیگر کاربرد های سولفات مس بشمار می آید. جلبک ها موجوداتی مشکل ساز در آب بشمار می آیند و می توانند باعث بروز مشکلاتی در آب حوضچه ها و دریاچه ها شوند. جهت کاهش مشکلات جلبک ها بدون ایجاد زیان برای آبزیان و سایر جوامع حیوانی، این ترکیب به آب افزوده می شود. با تولید سولفات مس و کاربرد آن در استخر ها می توان از آثار مخرب جلبک ها مانند لیز شدن دیواره های استخر و تغییر رنگ آب جلوگیری نمود.

مضرات تولید سولفات مس

سولفات مس ماده ای بسیار سمی بوده و بسته به مقدار مصرف می تواند عوارضی را ایجاد نماید.

در صورت تماس این ماده با چشم ها، بینایی مختل شده و در موارد شدیدتر می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

اگر این ماده به بدن وارد شود، اختلالات کبدی و کلیوی و آسیب به سلول های خون از عوارض ورود آن خواهد بود.

در صورت تماس این ماده با پوست سوزش، خارش و قرمزی ایجاد خواهد شد.

قیمت سولفات مس

از این ماده شیمیایی جهت تولید رنگ آبی و سبز، از بین بردن قارچ و خزه در استخرها، مکمل مواد غذایی دام و طیور و… استفاده می شود. بنابراین تهیه سولفات مس به دلیل کاربرد های ذکر شده به فراوانی صورت می پذیرد. قیمت سولفات مس تولیدی با توجه به اندازه و بسته و وزن آن متفاوت است. درصد خلوص نیز از عوامل دیگری است که بر قیمت این ماده تاثیر بسزایی دارد. شرکت های مختلفی اقدام به تولید این ماده با خلوص مختلف نموده اند. مصرف کنندگان می توانند محصول مورد نظر را با توجه به خلوص و مقدار مورد نیاز خریداری نمایند. برای اطلاع از قیمت این محصول می توانید به سایت های معتبر فروش این ماده مراجعه نمایید.

خرید و و فروش مس سولفات

خرید و فروش سولفات مس در بازار جهانی به دلیل کاربرد های آن بسیار صورت می پذیرد. بیشتر سولفات مس خریداری شده توسط صنایع کشاورزی بوده و درواقع این صنعت یکی از پرمصرف ترین صنایع مصرف سولفات مس است. به دلیل تقاضا برای این ماده تولید سولفات مس نیز بسیار صورت می پذیرد. برای خرید این ماده می توان به روش های حضوری و آنلاین اقدام نمود. امروزه فروش سولفات مس و مواد شیمیایی دیگر از طریق سایت های معتبر فروش امکان پذیر شده است.

روش های تهیه و تولید سولفات مس چیست؟ قیمت و بازار خرید و فروش
روش های تهیه و تولید سولفات مس چیست؟ قیمت و بازار خرید و فروش

سخن آخر

در این مقاله به تهیه مس سولفات و چگونگی آن پرداختیم. مس سولفات ماده ای مهم در صنعت بوده و بنابراین تهیه صنعتی آن بسیار ارزشمند است. برای تولید این ماده روش های مختلفی وجود دارد که البته تنها برخی از آن ها صرفه اقتصادی دارند. کاربرد این ماده به‌ویژه در صنایع کشاورزی بسیار صورت گرفته و این صنعت بیشترین مصرف کننده این ترکیب بشمار می آید. قیمت این ماده مقادیر مختلفی را در بازار شامل می شود. در صد خلوص و وزن خریداری شده از عوامل موثر بر قیمت این محصول بشمار می آیند. خرید و فروش این ماده به دلیل افزایش تقاضا برای آن در حال افزایش می باشد. به طور کلی خرید و فروش این ماده در بازار جهانی در حال گسترش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا