Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

تسکین سیستم تنفسی و تقویت سیستم ایمنی کودکان با شربت فیتوکاف

آبریزش بینی مخاط آبکی است که بعلت سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی از بینی خارج می شود. درمان آن با نوشیدن مایعات فراوان به خصوص آب و استراحت امکان پذیر است. مصرف شربت فیتوکاف (Phytocough) برای درمان و تسکین مشکلات دستگاه تنفسی مانند سرفه، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع آبریزش بینی و بهبود احتقان بینی و گلو مصرف میشود. نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع داروها از جمله متفورمین و دگزامتازون مطالبی منتشر کرده است. در این مطلب شما را با موارد مصرف شربت فیتوکاف (Phytocough) آشنا میکنیم.

شربت فیتوکاف برای چیست

شربت فیتوکاف (Phytocough) از ماده موثره پلی فنل های بر اساس تیمول ۱۸.۵ میلی گرم در ۱۰۰ میلی لیتر شربت فرموله شده است. موارد مصرف این شربت رفع مشکلات دستگاه تنفسی مانند سرفه، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع آبریزش بینی و بهبود احتقان بینی و گلو است.

روش مصرف شربت فیتوکاف (Phytocough)

کودکان ۲ تا ۴ سال :دوبار در روز هر دفعه ۱ قاشق چایخوری بعد از صبحانه و ناهار
کودکان بالای ۴ سال و جوانان: دوبار در روز ۲ قاشق چایخوری بعد از صبحانه و بعد از ناهار.
برای نتیجه بهتر در ۲ تا ۳ هفته استفاده کنید و در صورت لزوم تکرار شود.

موارد منع مصرف شربت فیتوکاف فراطب

در ناراحتی های شدید دستگاه گوارش در مصرف با احتیاط شود .افراد دارای آلرژی و حساسیت به گیاه آویشن منع مصرف دارد .بیمارانی که سنگ کیسه صفرا دارند با مشاوره پزشک استفاده نمایند.
افرادیکه با رژیم غذایی کم سدیم و یا درمان با داروهای ضد انعقاد نباید مقادیر زیاد ویتامین C دریافت کنند .دوران بارداری و شیردهی مصرف نشود. کودکان کمتر از ۲ سال مصرف نکنند .در افرادیکه دود مصرف میکنند نیاز به ویتامین C زیاد می شود. مصرف زیاد ویتامین سی با افزایش pH روده کوچک سبب مشکلات در جذب ویتامین B12 می شود.

تسکین سیستم تنفسی و تقویت سیستم ایمنی کودکان با شربت فیتوکاف
تسکین سیستم تنفسی و تقویت سیستم ایمنی کودکان با شربت فیتوکاف

مکانیسم اثر شربت فیتوکاف

اثرات ضد سرفه و خلط آور شربت مربوط به اسانس های فرار نظیر تیمول است. سبب افزایش حرکت مژکهای تنفسی و افزایش ترشحات مخاطی در دستگاه تنفس می گردد. ویتامین C در شربت برای تشکیل کلاژن و ترمیم بافتهای بدن لازم است.

این ویتامین در واکنشهای اکسیداسیون و احیا دخالت دارد. این ویتامین در متابولیسم فنیل آلانین، تیروزین، اسید فولیک ، نوراپی نفرین، هیستامین،آهن، سیستم های آنزیمی، کربوهیدرات ها، ساخت لیپیدها، پروتئینها و کارنی تین مداخله دارد. برای عملکرد سیستم ایمنی و دفاعی بدن و جلوگیری از شکنندگی عروق خونی لازم است. زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی استفاده می گردد و اثر ضدالتهابی آن تائید شده است. مکانیسم ضدالتهابی آن باعث مهار تجمع پلاکتی القا شده توسط آراکنوئید اسید و تشکیل ترومبوکسان B و همچنین مهار IL-1 و TNF-α می شود. زنجبیل با اثرات ضدالتهابی در کنترل عفونت های دستگاه تنفسی موثر است.

آبریزش بینی چیست

آبریزش بینی مخاطی است که از بینی بیرون می آید. این می تواند ناشی از دمای هوای بیرون، سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی باشد.

«رینوره»، اصطلاحی که اغلب در کنار عبارت «آبریزش بینی» استفاده می‌شود، ترشحات رقیق و عمدتا شفافی است که ممکن است مشاهده کنید. اصطلاح دیگر رینیت است. رینیت التهاب بافت های بینی شما است.

هنگامی که یک ویروس یا آلرژن مانند گرده یا گرد و غبار وارد بدن می شود، پوشش بینی و سینوس شما (یا پاکت های پر از هوا در اطراف صورت) تحریک می شود و بینی شروع به تولید مخاط شفاف می کند. مخاط باکتری ها، ویروس ها یا آلرژن ها را به دام می اندازد و کمک می کند تا آنها را خارج کند.

علل احتمالی آبریزش بینی

علل احتمالی آبریزش بینی شما عبارتند از:

  • آلرژی
  • دماهای سرد
  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا
  • رینیت چشایی، شکلی از رینیت غیر آلرژیک که هنگام خوردن غذاهای خاص باعث آبریزش بینی می شود.

آیا آبریزش بینی از علائم COVID-19 است

بله. سایر علائم رایج عبارتند از:

  • سرفه
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • تب یا لرز
  • خستگی
  • سردرد
  • از دست دادن جدید چشایی یا بویایی
  • دردهای عضلانی یا بدن
  • گلو درد
  • اسهال
  • حالت تهوع یا استفراغ

سرفه چیست

سرفه یک عمل ارادی یا غیرارادی است که گلو و مسیر تنفسی را از ذرات خارجی، میکروب ها، محرک ها، مایعات و مخاط پاک می کند. خروج سریع هوا از ریه ها است.

تسکین سیستم تنفسی و تقویت سیستم ایمنی کودکان با شربت فیتوکاف
تسکین سیستم تنفسی و تقویت سیستم ایمنی کودکان با شربت فیتوکاف

علل سرفه حاد (کوتاه مدت)

در بیشتر موارد، عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی است و گلو را تحت تاثیر قرار می دهد، این به عنوان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شناخته می شود. مثالها عبارتند از:

  • آنفولانزا
  • سرماخوردگی
  • لارنژیت

اگر عفونت دستگاه تنفسی تحتانی باشد، ریه‌ها عفونی شده‌اند. عبارتند از:

  • برونشیت
  • پنومونی
  • تب یونجه

علل سرفه مزمن (طولانی مدت)

سرفه مزمن ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • سیگار کشیدن
  • ترشحات مخاطی از پشت بینی در گلو (بعد از قطره بینی)
  • بیماری ریفلاکس معده به مری
  • آسم

علل کمتر شایع سرفه مزمن در بزرگسالان شامل سل، عفونت های قارچی ریه و سرطان ریه است.

در طول سال اول، شیردهی تا حدی محافظت ایمنی برای نوزادان ایجاد می کند. پس از این دوره، نوزاد به ویژه در پاییز و زمستان مستعد ابتلا به عفونت می شود. اطمینان از اینکه کودک عادات سبک زندگی سالمی را ایجاد می کند، سیستم ایمنی او را تقویت می کند. به طور خلاصه، سرفه‌ها می‌توانند آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشند، اما در بیشتر موارد، سرفه‌ها خود به خود برطرف می‌شوند. با این حال، اگر سرفه برای مدتی ادامه داشت یا بدتر شد، هنوز مهم است که با پزشک صحبت کنید.

۹ راه برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

کودکان سالم سیستم ایمنی یک موجود واحد نیست. یک سیستم پیچیده به هم پیوسته است که با افزایش سن تکامل می یابد. جدا از مبارزه با ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها، سیستم ایمنی نیز نقش مهمی در ترمیم بافت، التیام زخم، از بین بردن سلول‌های مرده و تشکیل میکروبیوتای روده دارد.

در نوزادان، سیستم ایمنی بدن آسیب پذیر است و در ۳ ماه اول زندگی همچنان در حال رشد است. خوشبختانه، خدا ما را طوری طراحی کرده است که آنتی‌بادی‌ها بلافاصله پس از تولد به سیستم کودک رفته  تا از عفونت محافظت شود. این آنتی بادی ها وقتی با شیر مادر ترکیب می شوند، برای نوزادان ایمنی ایجاد می کنند. هنگامی که به پیری می رسد، سیستم ایمنی انسان بار دیگر شبیه به سیستم ایمنی نوزاد است، با فعالیت ضد میکروبی به خطر می افتد.

سیستم ایمنی ذاتی و سازگار از دوران نوزادی تا بزرگسالی بالغ می شود. در طول قرن گذشته، کشورهای توسعه یافته شاهد کاهش قابل توجه نرخ مرگ و میر نوزادان بوده اند، از ۱۴۰ در هر ۱۰۰۰ به ۷ در هر ۱۰۰۰. دلیل اصلی این امر تغذیه خوب، بهداشت و محافظت بهتر در برابر عفونت ها است. حافظه سلول های T ایمونولوژیک در طول زمان رشد می کند و در نتیجه افراد بالغ جوان کمتر از عفونت رنج می برند. دوران نوزادی و کودکی حساس ترین دوره برای سیستم ایمنی است.

مصرف فیتونوترینت ها را افزایش دهید

هر روز پنج وعده میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید. یک وعده برای کودکان بزرگتر و دو قاشق غذاخوری برای کودکان نوپا برابر است با یک فنجان.

خوردن یک رژیم غذایی غنی از ویتامین C می تواند با افزایش فعالیت لنفوسیت ها به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

غذاهایی که حاوی بالاترین میزان ویتامین C هستند عبارتند از: فلفل دلمه ای زرد، گل رز گیلاس آسرولا، گواوا، کیوی، پرتقال و انگور فرنگی سیاه.

تسکین سیستم تنفسی و تقویت سیستم ایمنی کودکان با شربت فیتوکاف
تسکین سیستم تنفسی و تقویت سیستم ایمنی کودکان با شربت فیتوکاف

برنامه منظم خواب

یک برنامه منظم قبل از خواب برای کمک به خواب راحت کودکان ایجاد کنید، برای مثال حمام کردن و خواندن کتاب. رفتن به رختخواب هر شب در یک ساعت مشخص حتی در تعطیلات آخر هفته مهم است. نوزاد تازه متولد شده باید ۱۸ ساعت در روز بخوابد، کودکان نوپا به ۱۲ تا ۱۳ ساعت، کودکان ۷ تا ۱۲ ساله باید ۱۰ ساعت و نوجوانان ۸ تا ۹ ساعت بخوابند.

در طول خواب، سیتوکین ها توسط سیستم ایمنی آزاد می شوند و آنتی بادی ها تقویت می شوند. هم خواب و هم سیستم شبانه روزی به تنظیم فرآیندهای ایمنی کمک می کنند. مطالعات نشان داده اند که خواب پاسخ ایمنی تطبیقی ​​را به آنتی ژن های مهاجم افزایش می دهد.

شستن مکرر دست ها

هنگامی که به دنبال تقویت سیستم ایمنی کودک هستیم، رعایت بهداشت بسیار مهم است. اطمینان از شستن دست های خود قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به دستشویی به حذف میکروب ها و باکتری های بیماری زا کمک می کند. شستن دست ها به جلوگیری از گسترش عفونت کمک می کند. آیا می دانستید که یک گرم مدفوع انسان می تواند حاوی یک تریلیون میکروب باشد؟ شستن دست‌ها با آب و صابون تا ۴۰ درصد از تعداد کودکانی که در اثر اسهال بیمار می‌شوند و تا ۵۷ درصد از غیبت در کودکان می‌کاهد.

مسواک زدن

مطمئن شوید که فرزندتان مسواک مخصوص به خود را داشته باشد و آن را با خواهر و برادرهای خود مشترک نباشد. اگر کودکی مریض شد، بلافاصله مسواک او را بیرون بیاورید و مسواک جدید را جایگزین کنید. مسواک های کودکان را دور از محیط توالت نگهداری کنید تا باکتری ها در هوا و به مسواک پخش نشوند. جای مسواک داخل کابینت مکانی ایده آل برای نگهداری مسواک کودک است.

از استنشاق دود اجتناب کنید

زندگی در خانه ای که در آن افراد سیگار می کشند، احتمال ابتلای کودک به عفونت را افزایش می دهد. با توجه به مرکز کنترل بیماری، دخانیات کودک را مستعد ابتلا به عفونت های گوش، آسم، عفونت های تنفسی و علائم و همچنین افزایش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می کند.

غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید

غذاهای بسیار فرآوری شده مانند چیپس، آب نبات و نوشابه سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازند. غذاهای فرآوری شده مملو از مواد افزودنی، مواد شیمیایی هستند و باعث تخریب بدن ظریف کودک می شوند. با اجتناب از این نوع غذاها، راه را برای غذاهای سالم تری باز می کنید.

 در صورت امکان از مصرف آنتی بیوتیک خودداری کنید

آنتی بیوتیک ها تنوع میکروب ها را در میکروبیوم و توانایی سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت را کاهش می دهند. بیشتر بیماری های دوران کودکی باکتریایی نیستند، بلکه ویروسی هستند، بنابراین یک آنتی بیوتیک بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد. باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک محصول جانبی استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها هستند.

آنتی بیوتیک ها باکتری های مفید روده را از بین می برند و خطر ابتلا به بیماری التهابی روده ۳۰۰ درصد افزایش می یابد. در کودکانی که بیش از ۷ دوز آنتی بیوتیک مصرف می کنند. افرادی که آنتی‌بیوتیک، کمتر مصرف دارند مانند آن‌هایی که در روستا هستند، تنوع بیشتری در میکروبیوم خود دارند. نشان می‌دهد سبک زندگی مدرن، مانند استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید روده را از بین می‌برد.

 ورزش روزانه

ورزش میزان سلول های کشنده طبیعی را هم در کودکان و هم در بزرگسالان افزایش می دهد. کودکان به طور فزاینده ای کم تحرک می شوند که برای سیستم ایمنی بدن آنها مضر است. چرا برخی از ورزش های خانوادگی مانند اسکی، پیاده روی، دوچرخه سواری یا تنیس را امتحان نکنید؟ ورزش نکردن در کودکان می تواند منجر به مشکلات سلامتی و چاقی شود. مطالعات نشان داده اند که ورزش با شدت متوسط ​​تاثیر مفیدی بر سیستم ایمنی کودک دارد.

تسکین سیستم تنفسی و تقویت سیستم ایمنی کودکان با شربت فیتوکاف
تسکین سیستم تنفسی و تقویت سیستم ایمنی کودکان با شربت فیتوکاف

پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها

روده کودک خانه جمعیت عظیمی از باکتری ها است. هموستاز در این زمین وسیع برای جذب مواد مغذی ضروری حیاتی است. پری بیوتیک ها مواد مغذی غیر قابل هضمی هستند که باعث رشد میکروب های مفید روده می شوند. پروبیوتیک ها باکتری ها یا مخمرهایی هستند که سلامت روده را بهبود می بخشند. پروبیوتیک ها نامی است که به میکروارگانیسم های زنده در شرایط آزمایشگاهی داده می شود.

پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها هر دو برای رشد باکتری های سالم در روده ضروری هستند. در نوزادان و کودکان، مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر کافی از پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها رشد عصبی را افزایش می دهد و بر عملکرد سالم مغز تا بزرگسالی تاثیر می گذارد.

غذاهای غنی از پروبیوتیک عبارتند از: ترشی، کومبوجا، تمپه، کلم ترش و ماست.

غذاهای غنی از پری بیوتیک عبارتند از: بادام، کاسنی، نخود، سیر، تره فرنگی، پیاز، کلم، عدس، لوبیا قرمز، سویا، موز، هندوانه، گریپ فروت، دانه کتان و مغز پسته.

تداخل دارویی شربت فیتوکاف

به دلیل آهن در آویشن از مصرف همزمان با داروهای آنتی اسید خودداری گردد. در صورت مصرف دفروکسامین فلوفنازین، داروهای دارای استروژن و ضد بارداری، داروهای ضد انعقاد و ویتامین c با پزشک مشورت کنید.

عوارض شربت فیتوکاف

اثر تحریک ضعیف روی مخاط معده، لک بینی در زنان، افزایش ترشحات دستگاه گوارشی و به دلیل ویتامین سی، بروز تهوع ،استفراغ، خستگی،کرامپ شکمی ، بیخوابی، رسوب در مفاصل، اسهال، تشکیل سنگهای اورات، اگزالات و سیستئین وجود دارد.

شربت تیمکس

این شربت حاوی آویشن باغی است. برای رفع مشکلات تنفسی مصرف میشود.

قیمت شربت فیتوپان

قیمت این شربت با بتوجه به نوسانات ارز و مواد اولیه دارویی و شرکت سازنده متفاوت است.

شربت مکو زیفت

این شربت برای درمان سرفه و سندرومهای تنفسی مصرف میشود.

قیمت شربت فیتوکاف

قیمت این شربت باتوجه به شرکت سازنده متفاوت است.

نگهداری شربت فیتوکاف

دارو دورن جعبه و دور از نور در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا