Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها

سلول، در زیست‌شناسی، واحد اصلی متصل به غشاء است که مولکول‌های اساسی حیات را در بر می‌گیرد و همه موجودات زنده از آن تشکیل شده‌اند. بدن انسان شامل انواع سلول با ویژگی های متفاوت است.

سلول ها بلوک های اساسی ساختمان همه موجودات زنده هستند. بدن انسان از تریلیون ها سلول تشکیل شده است. آنها ساختار بدن را فراهم می کنند، مواد مغذی را از غذا دریافت می کنند، آن مواد مغذی را به انرژی تبدیل می کنند و عملکردهای تخصصی را انجام می دهند.

سلول ها همچنین حاوی مواد ارثی بدن هستند و می توانند از خود کپی کنند.

در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با این واحد کوچک اما مهم و تاثیر گذار بدن و ویژگی های آن بیشتر آشنا شوید.

سلول چیست

سلول ها ساختار اساسی همه موجودات زنده هستند.

سلول ها با هم گروه می شوند و بافت هایی را تشکیل می دهند. بافت ها به نوبه خود با هم گروه می شوند و اندام هایی مانند قلب و مغز را تشکیل می دهند.

هسته در مرکز سلول قرار دارد و “اتاق کنترل” سلول است. ژنوم نیز درون هسته یافت می شود. بدن انسان دارای انواع سلول هاست که هر کدام به تنهایی و در کنار هم در عملکرد صحیح بدن موثر هستند.

کشف سلول

سلول واحد اساسی زندگی است که ما آن را می شناسیم. این کوچکترین واحدی است که قادر به تولید مثل مستقل است. رابرت هوک در سال ۱۶۶۵ پس از استفاده از میکروسکوپ بسیار اولیه برای مشاهده یک تکه چوب پنبه، نام سلول را از کلمه لاتین cella به معنای انبار یا اتاق پیشنهاد داد.

همچنین گفته می شود که او فکر می کرد که اتاق های مستطیل شکل مانند حجره های برخی از صومعه ها است.

ساختار سلول

سلول ها دارای بخش های زیادی هستند که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند. برخی از این قسمت ها که اندامک ها نامیده می شوند، ساختارهای تخصصی هستند که وظایف خاصی را در داخل سلول انجام می دهند. سلول های انسانی شامل بخش های اصلی زیر هستند:

انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها
انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها

سیتوپلاسم

در داخل سلول ها، سیتوپلاسم از یک مایع ژله مانند (به نام سیتوزول) و دیگر ساختارهایی که هسته را احاطه کرده اند، ساخته شده است.

اسکلت سلولی

اسکلت سلولی شبکه ای از الیاف بلند است که چارچوب ساختاری سلول را تشکیل می دهد. اسکلت سلولی چندین عملکرد حیاتی دارد، از جمله تعیین شکل سلول، مشارکت در تقسیم سلولی و اجازه دادن به سلول ها برای حرکت.

همچنین یک سیستم مسیر مانند را فراهم می کند که حرکت اندامک ها و سایر مواد را در داخل سلول ها هدایت می کند.

شبکه آندوپلاسمی (ER)

این اندامک به پردازش مولکول های ایجاد شده توسط سلول کمک می کند. شبکه آندوپلاسمی به طور خاص، پروتئین ها را سنتز و اصلاح می کند و در نهایت این مولکول ها را به مقصدهای خاص خود در داخل یا خارج سلول منتقل می کند.

ER یا شبکه اندوپلاسمی از کیسه های درازی به نام سیسترنا تشکیل شده است که توسط اسکلت سلولی در کنار هم نگه داشته می شوند. دو نوع وجود دارد: ER خشن و ER صاف.

دستگاه گلژی

هنگامی که مولکول ها توسط ER یا شبکه آندوپلاسمی پردازش شدند، به دستگاه گلژی می روند. گاهی اوقات دستگاه گلژی را اداره پست سلول می دانند که در آن اقلام بسته بندی و برچسب گذاری می شوند.

هنگامی که مواد خارج می شوند، ممکن است در داخل سلول استفاده شوند یا برای استفاده در جای دیگری به خارج از سلول منتقل شوند.

لیزوزوم ها و پراکسی زوم ها

این اندامک ها مرکز بازیافت سلول هستند. آنها باکتری های خارجی را که به سلول حمله می کنند هضم می کنند، سلول را از شر مواد سمی خلاص می کنند و اجزای فرسوده سلول را بازیافت می کنند.

میتوکندری

میتوکندری ها اندامک های پیچیده ای هستند که انرژی از غذا را به شکلی تبدیل می کنند که سلول بتواند از آن استفاده کند. آنها ماده ژنتیکی خود را دارند، جدا از DNA موجود در هسته، و می توانند از خود کپی کنند.

هسته

هسته به عنوان مرکز فرماندهی سلول عمل می کند و جهت رشد، بلوغ، تقسیم یا مرگ را به سلول می فرستد. همچنین DNA (دئوکسی ریبونوکلئیک اسید)، ماده ارثی سلول را در خود جای داده است.

هسته توسط غشایی به نام پوشش هسته احاطه شده است که از DNA محافظت می کند و هسته را از بقیه سلول جدا می کند.

غشای پلاسمایی

غشای پلاسمایی پوشش خارجی سلول است. سلول را از محیطش جدا می کند و به مواد اجازه ورود و خروج به سلول را می دهد.

ریبوزوم ها

ریبوزوم ها اندامک هایی هستند که دستورالعمل های ژنتیکی سلول را برای ایجاد پروتئین پردازش می کنند. این اندامک ها می توانند آزادانه در سیتوپلاسم شناور باشند یا به شبکه آندوپلاسمی متصل شوند.

در هسته، DNA به RNA (ریبونوکلئیک اسید)، مولکولی شبیه DNA، که حامل همان پیام است، رونویسی می شود. ریبوزوم ها RNA را می خوانند و با چسباندن آمینو اسیدها به ترتیبی که توسط RNA تعریف شده است، آن را به پروتئین تبدیل می کنند.

سلول ها چه اجزای دیگری دارند

همانطور که قبلا ذکر شد، سیتوپلاسم سلول خانه عناصر عملکردی و ساختاری متعددی است. این عناصر به شکل مولکول ها و اندامک ها وجود دارند، آنها را به عنوان ابزار، وسایل و اتاق های داخلی سلول تصور کنید.

کلاس های اصلی مولکول های آلی درون سلولی شامل اسیدهای نوکلئیک، پروتئین ها، کربوهیدرات ها و لیپیدها هستند که همگی برای عملکرد سلول ضروری هستند.

اسید های نوکلئیک

اسیدهای نوکلئیک مولکول هایی هستند که حاوی کد ژنتیکی سلول هستند و به بیان آن کمک می کنند. دو دسته اصلی از اسیدهای نوکلئیک وجود دارد: اسید دئوکسی ریبونوکلئیک (DNA) و اسید ریبونوکلئیک . DNA

RNA مولکولی است که حاوی تمام اطلاعات مورد نیاز برای ساخت و نگهداری سلول است. RNA نقش های متعددی در ارتباط با بیان اطلاعات ذخیره شده در DNA دارد. البته، اسیدهای نوکلئیک به تنهایی مسئول حفظ و بیان مواد ژنتیکی نیستند: سلول ها همچنین از پروتئین ها برای کمک به تکثیر ژنوم و انجام تغییرات ساختاری عمیقی که زمینه ساز تقسیم سلولی است، استفاده می کنند.

پروتئین ها

پروتئین ها نوع دوم مولکول های آلی درون سلولی هستند. این مواد از زنجیره‌ای از مولکول‌های کوچک‌تر به نام اسیدهای آمینه ساخته شده‌اند و عملکردهای مختلفی را در سلول انجام می‌دهند، هم کاتالیزوری و هم ساختاری.

به عنوان مثال، پروتئین هایی به نام آنزیم ها، مولکول های سلولی (اعم از پروتئین ها، کربوهیدرات ها، لیپیدها یا اسیدهای نوکلئیک) را به اشکال دیگری تبدیل می کنند که ممکن است به سلول کمک کند نیازهای انرژی خود را برآورده کند، ساختارهای حمایتی بسازد یا مواد زائد را پمپاژ کند.

مولکول های آلی

کربوهیدرات ها، نشاسته ها و قندهای موجود در سلول ها، نوع مهم دیگری از مولکول های آلی هستند. این کربوهیدرات های ساده برای نیازهای انرژی فوری سلول استفاده می شوند، در حالی که کربوهیدرات های پیچیده به عنوان ذخیره انرژی درون سلولی عمل می کنند.

کربوهیدرات های پیچیده نیز در سطح سلول یافت می شوند، جایی که نقش مهمی در شناسایی سلول دارند.

لیپید ها

در نهایت، لیپیدها یا مولکول های چربی اجزای غشای سلولی هستند – هم غشای پلاسمایی و هم غشای مختلف درون سلولی. آنها همچنین در ذخیره انرژی و همچنین انتقال سیگنال ها در سلول ها و از جریان خون به داخل سلول نقش دارند.

اندامک

برخی از سلول ها همچنین دارای آرایش منظم مولکول هایی به نام اندامک هستند. مشابه اتاق‌های یک خانه، این ساختارها از بقیه قسمت‌های داخلی سلول توسط غشای درون سلولی خود جدا می‌شوند.

اندامک ها حاوی تجهیزات بسیار فنی مورد نیاز برای کارهای خاص در داخل سلول هستند. یک مثال میتوکندری است، که معمولاً به عنوان “نیروگاه” سلول شناخته می شود، که اندامکی است که ماشین آلات درگیر در واکنش های شیمیایی تولید انرژی را نگه می دارد و نگه می دارد.

سیتوزول

بین تمام این اندامک ها فضایی در سیتوپلاسم وجود دارد که سیتوزول نامیده می شود. سیتوزول شامل یک چارچوب سازمان یافته از مولکول های فیبری است که اسکلت سلولی را تشکیل می دهد، که به سلول شکل آن را می دهد، اندامک ها را قادر می سازد در داخل سلول حرکت کنند و مکانیزمی را فراهم می کند که توسط آن خود سلول می تواند حرکت کند. سیتوزول همچنین حاوی بیش از ۱۰۰۰۰ نوع مختلف مولکول است که در بیوسنتز سلولی، فرآیند ساخت مولکول های بیولوژیکی بزرگ از مولکول های کوچک، نقش دارند.

عملکرد سلول ها

یک سلول توسط یک غشای پلاسمایی محصور شده است، که یک سد انتخابی را تشکیل می دهد که به مواد مغذی اجازه ورود و مواد زائد را می دهد. داخل سلول به بخش‌های تخصصی یا اندامک‌های زیادی سازمان‌دهی شده است که هر کدام توسط یک غشاء مجزا احاطه شده‌اند. یک اندامک اصلی، هسته، حاوی اطلاعات ژنتیکی لازم برای رشد و تولید مثل سلول است.

هر سلول فقط دارای یک هسته است، در حالی که انواع دیگر اندامک ها در چندین نسخه در محتویات سلولی یا سیتوپلاسم وجود دارند. اندامک‌ها شامل میتوکندری‌ها هستند که مسئول تبادلات انرژی لازم برای بقای سلول هستند.

لیزوزوم ها که مواد ناخواسته درون سلول را هضم می کنند. و شبکه آندوپلاسمی و دستگاه گلژی که با سنتز مولکول های انتخاب شده و سپس پردازش، مرتب سازی و هدایت آنها به مکان های مناسب، نقش مهمی در سازماندهی داخلی سلول دارند.

علاوه بر این، سلول‌های گیاهی حاوی کلروپلاست‌هایی هستند که وظیفه فتوسنتز را بر عهده دارند و به موجب آن از انرژی نور خورشید برای تبدیل مولکول‌های دی اکسید کربن (CO2) و آب (H2O) به کربوهیدرات استفاده می‌شود.

انواع سلول

بیش از ۲۰۰ نوع سلول مختلف در بدن انسان وجود دارد. هر نوع سلول برای انجام یک عملکرد خاص، صرفاً، اما معمولاً با تشکیل یک بافت خاص، تخصصی شده است. سپس بافت‌های مختلف ترکیب می‌شوند و اندام‌های خاصی را تشکیل می‌دهند، جایی که اندام مانند کارخانه‌ای است که در آن هر نوع سلولی کار خاص خود را دارد.

از آنجایی که هر بافتی عملکرد خاص خود را دارد که به چند کارکردی یک اندام کمک می کند، هر نوع سلولی به یک اندازه مهم است. مهم ترین انواع سلول ها در زیر ذکر شده است.

سلول های بنیادی

قبل از اینکه یک سلول تخصصی شود، ابتدا به عنوان یک سلول بنیادی شروع به کار می کند. در حقیقت سلول های بنیادی سلول هایی هستند که هنوز انتخاب نکرده اند که به چه چیزی تبدیل شوند.

برخی از آنها برای تبدیل شدن به یک نوع سلول خاص تمایز می یابند و برخی دیگر برای تولید سلول های بنیادی بیشتر تقسیم می شوند.

از ویژگی های منحصر به فرد سلول های بنیادی این است که آنها پرتوان هستند. آنها پتانسیل تبدیل شدن به هر نوع سلولی در بدن را دارند. این سلول‌های باورنکردنی اجداد تمام سلول‌های بدن هستند، از سلول‌های ساده پوست گرفته تا نورون‌های پیچیده. بدون این سلول ها، ما به اندازه انسان ها پیچیده یا کاربردی نخواهیم بود.

نه تنها این، بلکه این سلول‌های “جادویی” حتی قدرت تکثیر به سلول‌های سالم را دارند تا پس از شرایط پاتولوژیک خاص، بازسازی را تسریع کنند.

فرآیندی که به سلول های بنیادی اجازه تبدیل به هر نوع سلولی را می دهد، به عنوان تمایز سلولی شناخته می شود و توسط ترکیبی از ژنتیک داخلی و عوامل خارجی مانند مواد شیمیایی و تماس فیزیکی با سلول های دیگر کنترل می شود. سلول های بنیادی توانایی تقسیم و تکثیر خود را برای مدت طولانی دارند.

انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها
انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها

انواع سلول بنیادی

دو نوع سلول بنیادی وجود دارد، سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی بالغ. سلول های بنیادی جنینی از جنین هستند. به طور کلی در یک محیط تحقیقاتی استفاده می شود، سلول های بنیادی جنینی از تخم های بارور شده برداشت می شوند.

سلول های بنیادی بالغ (یا سوماتیک) در سراسر بدن انسان (در میان سایر سلول های بافت تخصصی) وجود دارند. آنها به منظور ترمیم و نگهداری بافت های تخصصی اطراف وجود دارند.

از آنجایی که این سلول ها تخصصی نیستند، آناتومی سلول های بنیادی مربوط به یک سلول ساده است. سلول های بنیادی یک غشای سلولی دارند که سیتوپلاسم را احاطه کرده است. سیتوپلاسم شامل یک هسته، میتوکندری، ریبوزوم، شبکه آندوپلاسمی، دستگاه گلژی، لیزوزوم و سانتریول است. هسته حاوی DNA و RNA است که وقتی تمایز در سلول رخ می دهد بیان می شود.

سلول های استخوانی

یکی از انواع سلول های بدن سلول های استخوانی است. بطور کلی چهار نوع سلول استخوانی در بدن وجود دارد:

استئوکلاست ها که استخوان را حل می کنند.

استئوبلاست ها که استخوان جدید را تشکیل می دهند.

استئوسیت ها که توسط استخوان احاطه شده اند و به برقراری ارتباط با سایر سلول های استخوانی کمک می کنند.

سلول های پوششی که سطح استخوان را می پوشانند و مسئول آزاد شدن کلسیم از استخوان به داخل جریان خون در صورت کاهش بیش از حد آن هستند.

در ادامه این سلول ها را بررسی می کنیم:

انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها
انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها

استئوکلاست ها

استئوکلاست ها سلول های چند هسته ای بزرگی هستند که در تحلیل استخوان نقش دارند. این جایی است که استخوان در طول فرآیند نوسازی شکسته می شود.

استئوکلاست ها با تشکیل محفظه های مهر و موم شده روی سطح آن، و آزاد کردن آنزیم ها و اسیدها، استخوان را تجزیه می کنند. پس از تکمیل فرآیند، با آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلولی) می میرند.

استئوبلاست ها

استئوبلاست ها عملکرد معکوس دارند، آنها در تولید استخوان جدید نقش دارند. آنها مکعبی شکل هستند و دارای یک هسته مرکزی هستند. آنها با سنتز پروتئینی کار می کنند که ماتریکس آلی استخوان را تشکیل می دهد.

آنها توسط هورمون هایی مانند ویتامین D و استروژن برای ایجاد استخوان جدید تحریک می شوند و گیرنده های تخصصی روی سطوح خود دارند که آنها را تشخیص می دهند.

استئوسیت ها

استئوسیت ها سلول هایی هستند که در داخل استخوان یافت می شوند. آنها دارای ساختارهای منشعب طولانی هستند که از آنها بیرون زده اند و اجازه می دهند سلول به سلول تماس پیدا کنند و به سطح استخوان دسترسی پیدا کنند.

استئوسیت ها می توانند فشار مکانیکی روی استخوان را حس کنند و فاکتورهای رشدی را ترشح کنند که در پاسخ رشد استخوان را فعال می کند.

سلول های پوششی

نوع نهایی سلول های استخوانی سلول های پوششی هستند. اینها قبل از اینکه ساختاری مسطح پیدا کنند به صورت استئوبلاست منشأ می گیرند. همانطور که از نام آنها پیداست، آنها سطح استخوان را می پوشانند و مسئول آزاد شدن کلسیم از استخوان به داخل جریان خون در صورت کاهش بیش از حد آن هستند.

سلول های پوششی گیرنده هایی روی سطوح خود دارند که پذیرای هورمون ها و سایر مواد شیمیایی هستند که نشان دهنده نیاز به رشد و بازسازی استخوان هستند.

آنها همچنین از استخوان در برابر مواد شیمیایی موجود در خون محافظت می کنند که ممکن است به ساختار استخوان آسیب برساند.

سلول های خونی

سه نوع عمده سلول خونی وجود دارد:

گلبول های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند.

گلبول های سفید که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند.

پلاکت ها، که به لخته شدن خون برای جلوگیری از از دست دادن خون پس از آسیب کمک می کنند.

در ادامه این سلول هارا جزئی تر بررسی می کنیم.

سلول های قرمز خون

گلبول های قرمز به عنوان گلبول های قرمز شناخته می شوند و رایج ترین نوع سلول های خونی هستند. آنها مانند یک دیسک دو مقعر (یعنی دونات شکل) هستند.

آنها قطری در حدود ۶ تا ۸ میکرومتر دارند و دارای ضخامت متوسط ​​۲ میکرومتر هستند که ضخامت آنها در ضخیم ترین نقطه آنها ۲.۵ میکرومتر و در مرکز آنها ۱ میکرومتر است. گلبول‌های قرمز نسبتاً انعطاف‌پذیر هستند و به آنها اجازه می‌دهند از طریق مویرگ‌های نازک خون فشرده شوند.

نقش اصلی گلبول های قرمز انتقال اکسیژن به سراسر بدن با استفاده از هموگلوبین است. با این حال، آنها همچنین با تشکیل یک بافر اسید-باز که خون را در pH خنثی ۷.۳۵ تا ۷.۴۵ حفظ می کند، به کنترل pH خون کمک می کنند.

آنها همچنین آنزیمی به نام کربنیک انیدراز آزاد می کنند که باعث می شود آب موجود در خون دی اکسید کربن را به ریه ها منتقل کند تا از بدن دفع شود.

انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها
انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها

هموگلوبین خون

هموگلوبین مولکولی در گلبول های قرمز است که به اکسیژن متصل می شود و به آن اجازه می دهد از طریق خون منتقل شود. هموگلوبین از یک مولکول هم و یک مولکول گلوبین تشکیل شده است. مولکول های هم از سوکسینیل کوآ و گلیسین تشکیل می شوند. چهار تا از این مولکول ها با هم به آهن متصل می شوند و یک مولکول هم را تشکیل می دهند.

این با یک زنجیره پلی پپتیدی گلوبین ترکیب می شود و یک زنجیره هموگلوبین (همچنین به نام زنجیره گلوبولین) تشکیل می شود. چهار تا از این زنجیره ها با هم یک مولکول هموگلوبین ایجاد می کنند.

چهار نوع مختلف زنجیره هموگلوبین وجود دارد. آلفا، بتا، گاما و دلتا. رایج ترین ترکیب دو زنجیره آلفا و دو زنجیره بتا است که یک مولکول هموگلوبین A را تشکیل می دهند.

گلبول های سفید خون

گلبول های سفید که به لکوسیت ها نیز معروف هستند، جزء حیاتی سیستم ایمنی هستند. این گلبول ها از بدن در برابر عوامل داخلی و خارجی که باعث آسیب و بیماری می شوند دفاع می کنند.

پنج نوع مختلف از گلبول های سفید وجود دارد که در دو دسته اصلی قرار می گیرند. گرانولوسیت ها و آگرانولوسیت ها.

گرانولوسیت ها حاوی گرانول هایی در سیتوپلاسم هستند که آگرانولوسیت ها ندارند. این نوع از گلبول های سفید شامل نوتروفیل ها، ائوزینوفیل ها و بازوفیل ها هستند.

آگرانولوسیت ها شامل لنفوسیت ها و مونوسیت ها هستند.

انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها
انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها

پلاکت ها

درست مانند گلبول های سفید و قرمز، پلاکت ها نیز جزء مهم خون را تشکیل می دهند. از نظر فنی، پلاکت ها به جای سلول های واقعی، قطعاتی از سلول ها هستند، اما در کنترل خونریزی حیاتی هستند. آنها قطعاتی از سلول های بزرگ به نام مگاکاریوسیت هستند که در مغز استخوان تولید می شوند.

آنها دارای پروتئین های سطحی هستند که به آنها اجازه می دهد به یکدیگر متصل شوند و به دیواره های رگ های خونی آسیب دیده متصل شوند. هنگامی که خونریزی رخ می دهد، پلاکت ها جمع آوری می شوند و فرآیندی به نام هموستاز را آغاز می کنند.

آنها منبع خونریزی را مسدود می کنند، انعقاد می کنند و به هم می چسبند تا یک لخته خون را تشکیل دهند، همراه با یک پروتئین فیبری به نام فیبرین.

سلول های غضروف

سلول های غضروف که به عنوان غضروف نیز شناخته می شوند، غضروف را تشکیل می دهند، بافت محکمی که برای ساختار بدن حیاتی است. غضروف در مفاصل بین استخوان ها، در گوش و بینی، در مجاری تنفسی و همچنین مکان های دیگر یافت می شود. به عنوان مثال، غضروف را می توان بین مهره های ستون فقرات یافت.

کندروسیت ها ماتریکس خارج سلولی غضروف شامل کلاژن، پروتئوگلیکان و فیبرهای الاستین را تولید و حفظ می کنند. آنها فاقد رگ های خونی هستند به این معنی که غضروف کندتر از سایر بافت ها ترمیم می شود و مواد مغذی باید با انتشار از بافت اطراف غضروف، معروف به پریکندریوم، جذب شوند.

غضروف مفصلی (غضروف موجود در مفاصل سینوویال) با سایر غضروف ها متفاوت است زیرا حاوی پریکندریوم نیست.

انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها
انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها

سلول های پوست

انواع مختلفی از سلول ها در اپیدرم (لایه بالایی) پوست وجود دارد. انواع دیگری از سلول های حسی نیز در داخل پوست وجود دارند و در لایه های عمیق تر یافت می شوند و به عنوان گیرنده های پوستی شناخته می شوند.

اپیدرم شامل انواع سلول های زیر است:

انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها
انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها

کراتینوسیت ها

این سلول ها ۹۵ درصد اپیدرم را تشکیل می دهند و گاهی اوقات به عنوان سلول های بازال شناخته می شوند، زیرا در لایه بازال اپیدرم یافت می شوند. کراتینوسیت ها پروتئین کراتین را تولید می کنند، اما در محافظت از بدن با مسدود کردن سموم و عوامل بیماری زا و جلوگیری از از دست دادن گرما و رطوبت نیز مهم هستند.

آنها همچنین التهاب را تحریک کرده و سیتوکین های مهاری ترشح می کنند. خارجی ترین لایه اپیدرم توسط سلول های اپیتلیال کراتینه شده تشکیل می شود که مسئول تشکیل سد محافظ هستند. مو و ناخن نمونه هایی از سلول های اپیتلیال کاملاً کراتینه شده هستند.

ملانوسیت ها

نقش ملانوسیت ها در پوست تولید رنگدانه ملانین است که رنگ پوست را تعیین می کند.

سلول‌های لانگرهانس

این سلول‌های دندریتی هستند که در پردازش آنتی‌ژن در هنگام عفونت پوست نقش دارند و به عنوان سلول‌های پردازش‌کننده آنتی‌ژن عمل می‌کنند. آنها حاوی اندامک های بزرگی هستند که به گرانول های Birbeck معروف هستند، اما عملکرد دقیق آنها هنوز ناشناخته است.

سلول های مرکل

این سلول ها به عنوان سلول های حسی مکانیکی عمل می کنند و در دریافت لمس (توانایی احساس) نقش دارند.

سلول های اندوتلیال

سلول های اندوتلیال سلول هایی هستند که پوشش رگ های خونی را تشکیل می دهند. ساختار آنها صاف است و ضخامت آنها بین ۱ تا ۲ میکرومتر است. آنها دارای یک هسته مرکزی هستند و از طریق اتصالات بین سلولی به یکدیگر متصل می شوند.

سلول‌های اندوتلیال بسیار سازگار هستند و می‌توانند مهاجرت کرده و تعداد و آرایش خود را برای برآوردن نیازهای بدن تنظیم کنند. این امکان رشد و ترمیم بافت های بدن را فراهم می کند، زیرا شبکه های عروق خونی جدید به راحتی می توانند تشکیل شوند.

سلول‌های سرطانی علاوه بر بافت‌های سالم بدن، برای زنده ماندن به سلول‌های اندوتلیال و رگ‌های خونی نیز متکی هستند، در نتیجه تحقیقات زیادی بر روی جلوگیری از تشکیل رگ‌های خونی در بافت‌های سرطانی متمرکز شده است.

سلول‌های اندوتلیال پروتئین‌های سطحی مختلفی را بیان می‌کنند، بسته به اینکه در حال تشکیل رگ‌ها یا شریان‌ها هستند.

انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها
انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها

سلول های اپیتلیال

سلول های اپیتلیال پوشش های حفره های بدن مانند ریه ها، روده کوچک و معده را تشکیل می دهند. آنها به یکدیگر متصل می شوند و صفحاتی به نام اپیتلیوم را تشکیل می دهند و توسط اتصالات محکم، چسبنده ها، دسموزوم ها و اتصالات شکاف به هم متصل می شوند.

اتصالات محکم منحصر به سلول های اپیتلیال هستند و نزدیک ترین نوع اتصال را بین هر نوع سلولی در بدن تشکیل می دهند.

آنها توسط یک غشای پایه که به عنوان لایه پایه شناخته می شود، حمایت می شوند که یک بستر مویرگی را می پوشاند. هسته یک سلول اپیتلیال نزدیک به لایه بازال، به سمت پایین سلول قرار دارد.

سلول های اپیتلیال با پایانه های عصبی عصب دهی می شوند و می توانند به سلول های حسی تبدیل شوند و محرک هایی مانند بو را تشخیص دهند.

سلول های اپیتلیال همچنین می توانند به سلول های ترشحی تبدیل شوند که مخاط، هورمون ها و آنزیم ها را در بدن آزاد می کنند. این سلول ها حاوی وزیکول هایی از هورمون ها یا آنزیم هایی هستند که آماده آزاد شدن هستند.

سلول های اپیتلیال ترشحی تخصصی شامل سلول های جامی و سلول های پانت در روده ها هستند که به ترتیب پروتئین های مخاطی و ضد باکتریایی ترشح می کنند.

سلول های جنسی

تولید مثل جنسی نتیجه ادغام دو نوع مختلف سلول جنسی به نام گامت است. سلول های جنسی نر معمولا به عنوان سلول های اسپرم یا اسپرم و گامت های ماده به نام تخمک یا تخمک شناخته می شوند. هنگامی که آنها با هم ترکیب می شوند، لقاح رخ می دهد و یک زیگوت تشکیل می شود.

انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها
انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها

اسپرم

اسپرم ها و تخمک ها از نظر ساختاری بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. اسپرماتوزواها کوچکتر هستند و حدود ۵۰ میکرومتر طول دارند و دارای سر، ناحیه میانی و دم بلند (فلاژلوم) برای حرکت و حرکت هستند.

سر حاوی آکروزوم است که نوعی پوشش پر از آنزیم است که امکان نفوذ تخمک زن را در طول لقاح فراهم می کند.

سر سلول حاوی یک هسته است که به طور متراکم با DNA پر شده و سیتوپلاسم کمی در آن وجود دارد. ناحیه میانی سلول حاوی میتوکندری است که انرژی مورد نیاز برای حرکت را تامین می کند.

تخمک

تخمک ها در مقایسه با سایر اجسام سلولی بسیار بزرگ هستند و قطر آنها به ۰.۲ میلی متر می رسد. آنها گرد شکل هستند و در طول رشد جنینی در تخمدان ها تولید می شوند.

خود سلول از یک هسته، سیتوپلاسم، زونا شفاف و تاج رادیاتا تشکیل شده است. زونا پلوسیدا غشایی است که غشای سلولی سلول را احاطه کرده است و تاج رادیاتا لایه های محافظی را تشکیل می دهد که اطراف زونا پلوسیدا را احاطه کرده است.

در طی فرآیند لقاح، اسپرم با تخمک در ناحیه زونا پلوسیدا متصل می شود. پس از آن، نفوذ اسپرم و آزاد شدن محتویات آن در تخمک می تواند رخ دهد (واکنش آکروزوم).

سلول های چربی

سلول‌های چربی که به آن‌ها چربی و لیپوسیت نیز گفته می‌شود، سلول‌های بدن هستند که برای ذخیره انرژی به شکل بافت چربی یا چربی تخصص دارند. دو نوع سلول چربی وجود دارد، سلول های چربی سفید و سلول های چربی قهوه ای.

انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها
انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها

سلول چربی سفید

سلول‌های چربی سفید یا سلول‌های تک‌حلقه‌ای، سلول‌های واکوئولی هستند که حاوی یک قطره لیپید و سیتوپلاسم هستند.

آنها هسته ای دارند که به جای مرکز، صاف و در لبه سلول است. اندازه سلول های چربی سفید متفاوت است، اما به طور متوسط ​​قطر آنها حدود ۰.۱ میلی متر است.

چربی درون سلول های چربی سفید عمدتاً از تری گلیسیرید و کلسترول استر تشکیل شده و به شکل نیمه مایع ذخیره می شود.

سلول چربی قهوه ای

سلول‌های چربی قهوه‌ای یا سلول‌های چندحلقه‌ای، واکوئل‌های متعددی دارند و به شکل چندضلعی هستند.

آنها حاوی سیتوپلاسم بیشتری نسبت به سلول های چربی سفید هستند و قطرات چربی در سراسر آنها پراکنده شده است. هسته مسطح نیست بلکه گرد است و به طور تصادفی در سمت مرکز سلول قرار گرفته است.

نقش کلیدی چربی قهوه ای تولید انرژی گرمایی است و بنابراین سلول ها حاوی میتوکندری های زیادی هستند که به آنها رنگ قهوه ای می دهد.

سلول های عصبی

سلول های عصبی که معمولاً به عنوان نورون شناخته می شوند، اطلاعات را به شکل سیگنال های الکتریکی یا تکانه های عصبی در سراسر بدن منتقل می کنند.

از نظر ساختاری، نورون ها دارای چهار ناحیه خاص هستند. بدن سلولی، دندریت ها، پایانه های آکسون و آکسون. بدن سلولی حاوی یک هسته است و وظیفه سنتز پروتئین های عصبی را بر عهده دارد.

آکسون بلند و نازک است و مانند دم از بدن سلولی بیرون زده و میلین دار یا بدون میلین است. آکسون ها وظیفه هدایت تکانه های الکتریکی را در قالب پتانسیل های عمل، دور از بدن سلولی بر عهده دارند.

پتانسیل عمل باعث تغییر ولتاژ در غشای پلاسما می شود. آکسون ها از طریق سیناپس ها به نورون های دیگر متصل می شوند که توسط شاخه های کوچکی در انتهای آکسون به نام پایانه های آکسون تشکیل می شوند.

تکانه ها از سلول های دیگر توسط دندریت ها دریافت می شوند که ساختارهای شاخه ای متعددی هستند که از بدن سلول بیرون زده اند.

نورون ها می توانند چندین، دو یا یک دندریت داشته باشند که آنها را به ترتیب چند قطبی، دوقطبی یا تک قطبی می کند. آنها سیگنال های شیمیایی از سیناپس را به تکانه های الکتریکی کوچک تبدیل می کنند و آنها را به بدن سلولی منتقل می کنند.

اختلال الکتریکی در دندریت ها به ساختاری به نام تپه آکسون در پایه آکسون منتقل می شود و با ولتاژ کافی، پتانسیل عمل ایجاد می کند که به سمت پایین آکسون حرکت می کند و مسیر خود را ادامه می دهد.

انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها
انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها

سلول های نوروگلیال

سلول‌های نوروگلیال، که بیشتر با نام سلول‌های گلیال یا گلیا شناخته می‌شوند، سلول‌های سیستم عصبی هستند که در هدایت تکانه‌های عصبی دخالتی ندارند. گلیا در مغز بسیار شایع است و تعداد آنها از نورون ها ۳ به ۱ است.

گلیاها کوچکتر از نورون ها هستند و آکسون یا دندریت ندارند. آنها نقش های متنوعی در سیستم عصبی دارند، عملکرد سیناپسی و سرعت انتشار تکانه را تعدیل می کنند، داربستی را برای رشد عصبی فراهم می کنند و به بهبود آسیب های عصبی کمک می کنند.

چهار نوع سلول گلیال در سیستم عصبی مرکزی وجود دارد. آستروسیت ها، الیگودندروسیت ها، سلول های میکروگلیال و سلول های اپاندیمی. آستروسیت ها در مغز و نخاع یافت می شوند و ظاهری ستاره ای دارند.

آنها در حفظ محیط شیمیایی مورد نیاز برای سیگنال دهی نورون نقش دارند. الیگودندروسیت ها مسئول تشکیل غلاف میلین غنی از لیپید در اطراف آکسون ها هستند و سرعت انجام پتانسیل های عمل را افزایش می دهند.

سلول های میکروگلیال بسیار کوچک هستند و در حذف زباله از محل های آسیب نقش دارند. سلول های اپاندیمال بطن ها و کانال مرکزی مغز را برای تولید مایع مغزی نخاعی می پوشانند.

در سیستم عصبی محیطی، سلول‌های شوان مسئول میلین کردن آکسون‌ها هستند و سلول‌های ماهواره‌ای محیط سلول‌های عصبی را تنظیم می‌کنند.

انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها
انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها

سلول های عضلانی

سلول‌های ماهیچه‌ای که میوسیت نیز نامیده می‌شوند، سلول‌های لوله‌ای دراز هستند. سلول های عضلانی برای طیف وسیعی از عملکردها، از جمله حرکت، حمایت و عملکردهای داخلی، مانند پریستالسیس و حرکت غذا در طول روده، مهم هستند.

۳ نوع سلول عضلانی به نام میوسیت در بدن انسان وجود دارد. این انواع ماهیچه های اسکلتی، قلبی و صاف هستند.

سلول‌های اسکلتی و ماهیچه‌های قلب به دلیل چینش هم‌تراز پروتئین‌های میوزین و اکتین در آنها به عنوان مخطط شناخته می‌شوند.

همانطور که در نظریه فیلامنت لغزنده توضیح داده شده است، اکتین و میوزین با لغزش از کنار یکدیگر اجازه انقباض عضلات را می دهند. اکتین و میوزین به طور تصادفی در سلول های ماهیچه صاف قرار گرفته اند و ظاهری صاف به جای مخطط ایجاد می کنند.

انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها
انواع سلول ویژگی و کارکرد آن‌ ها

سلول های ماهیچه ای اسکلتی

سلول‌های ماهیچه‌ای اسکلتی به استخوان‌ها و تاندون‌ها متصل هستند و طول آن‌ها می‌تواند تا ۳۰ سانتی‌متر برسد، اگرچه معمولاً ۲ تا ۳ سانتی‌متر طول دارند. سلول های ماهیچه ای اسکلتی مسئول حرکات ارادی هستند.

آنها چند هسته ای هستند و شامل یک سارکولما (غشای سلولی)، سارکوپلاسم (سیتوپلاسم)، میوفیبریل ها (اکتین و میوزین)، سارکوزوم ها (میتوکندری) و یک شبکه سارکوپلاسمی هستند که مانند شبکه آندوپلاسمی صاف سلول های دیگر است.

آنها همچنین حاوی دو پروتئین به نام تروپونین و تروپومیوزین هستند که تعامل بین اکتین و میوزین را در طول انقباض تنظیم می کنند. واحدهای اساسی سلول های ماهیچه ای مخطط شامل اکتین و میوزین به نام سارکومر شناخته می شوند.

سلول های ماهیچه ای قلب

سلول‌های عضلانی قلب نیز کاردیومیوسیت نامیده می‌شوند که با هم مهم‌ترین بافت عضلانی کل بدن یعنی بافت قلب را تشکیل می‌دهند. به طور جداگانه، آنها حدود ۰.۰۲ میلی متر عرض و ۰.۱ میلی متر طول دارند و از طریق اتصالات شکاف به یکدیگر متصل می شوند.

سلول ها به طور هماهنگ منقبض می شوند و باعث انقباضات قلب می شوند. این توسط تکانه‌های عصبی هماهنگ می‌شود که غشای سلولی را دپولاریز می‌کند و از سلولی به سلول دیگر نسبتاً سریع پخش می‌شود، زیرا سلول‌ها از طریق دیسک‌های درون‌پیچ بسیار نزدیک به هم متصل می‌شوند.

کاردیومیوسیت ها حاوی سارکوزوم های زیادی هستند تا انرژی کافی برای انقباض فراهم کنند.

سلول های ماهیچه صاف

سلول های ماهیچه صاف مسئول انقباضات غیرارادی اندام های توخالی و احشایی مانند مثانه و ریه ها و دیواره رگ های خونی هستند. آنها مسئول پریستالسیس هستند که به موجب آن غذا از طریق انقباضات موج مانند از طریق سیستم گوارشی به حرکت در می آید.

آنها سلول های دوکی شکلی به طول ۱۰ تا ۶۰۰ میکرومتر هستند و دارای یک هسته مرکزی هستند. سلول‌های ماهیچه‌ای صاف در صفحاتی قرار گرفته‌اند که به آنها اجازه می‌دهد همزمان منقبض شوند. از آنجایی که آنها کوچکتر از کاردیومیوسیت ها و میوسیت های اسکلتی هستند، حاوی اندامک های سلولی کمتری هستند و حاوی سارکومر نیستند.

سلول

سلول ها به همان اندازه که متنوع هستند جذاب هستند. از یک نظر آنها شهرهای مستقلی هستند که به تنهایی عمل می کنند و انرژی و پروتئین خود را تولید می کنند. به معنای دیگر، آنها بخشی از شبکه عظیم سلولی هستند که بافت ها، اندام ها و ما را ایجاد می کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: کاربرد اسید لاکتیک در زیبایی پوست و مو چیست؟ | راه های استفاده و فواید لاکتیک اسید

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا