Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کمبود کدام ویتامین ها باعث افزایش اشتها می شود؟

ویتامین های اشتها آور می توانند باعث اضافه وزن شوند. کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن باعث افزایش اشتها می‌شود و تمایل خوردن وعده‌های غذایی را بیشتر می‌کند. برای کنترل هوس غذا خوردن و جلوگیری از پرخوری، وجود برخی ویتامین‌ها در بدن ضروری است.

براساس مقاله علمی در مجله کالج تغذیه امریکا منتشر شد، نشان می دهد که کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی اشتها را افزایش می دهد و باعث افزایش وزن می شود.

دانشمندان در طول مدت ۸ سال، تغذیه بیش از ۱۸۰۰۰ آمریکایی را از بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که در مقایسه  افراد دارای وزن طبیعی با بزرگسالان چاق، حدود ۵ تا ۱۲ درصد کمتر از ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی شان استفاده کردند. طبق گزارش انجام شده، بزرگسالان چاق در مقایسه با بزرگسالانی با وزن طبیعی، به اندازه ۲۰٪ بیشتر دارای کمبود ویتامین A، ویتامین C و منیزیم بودند. توضیحی که در این رابطه وجود دارد، این است، افرادی که اضافه وزن دارند تمایل کمتری برای مصرف مواد مغذی دارند.در این بخش از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی انواع ویتامین هایی که اشتها آور هستند، می پردازیم .

ویتامین ها چگونه روی وزن تاثیر می گذارند؟

افزایش ناگهانی وزن نشانه ای است که درباره وضعیت سلامتی شما هشدار می دهد.. کمبود بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث ایجاد مشکل در متابولیسم بدن می شود و در سوخت و ساز بدن تاثیر بگذارد. بنابراین می توان گفت دلایل افزایش یا کاهش وزن می‌تواند کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی در بدن  باشد. ولی این احتمال صد در صد نیست و عوامل دیگر نیز می تواند باعث تغییر وزن ناگهانی شوند. بنابراین اگر با چنین موردی مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا تحت معاینه قرار بگیرید.

کمبود ویتامین و افزایش اشتها

اگر می‌خواهید بدانید کمبود کدام ویتامین باعث افزایش اشتها می‌شود مطالب زیر را با دقت بخوانید

 ویتامین B

کمبودکدام ویتامین ها باعث افزایش اشتها می شود؟
کمبودکدام ویتامین ها باعث افزایش اشتها می شود؟

 

ویتامین ب از دسته ویتامین های محلول در آب است .ویتامین‌های گروه ب شامل ویتامین B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9 و B12 می‌شوند و همه آنها کم و بیش در متابولیسم بدن اثرگذارند این بدان معناست که بدن نمی تواند ویتامین B را  ذخیره کند و نیاز است آنرا از طریق تغذیه بطور روزانه دریافت کنیم. ویتامین B برای بدن بسیار اهمیت دارد . این ویتامین در هضم و جذب مواد غذایی و تبدیل آن ها به انرژی نقش مهمی دارد. بسیاری از آنزیم ها از جمله آنزیم های گوارشی برای انجام  تجزیه مواد غذایی  در دستگاه گوارش نیاز به این ویتامین دارند.

ویتامین B دارای انواع مختلفی است که همه انواع آن برای عملکرد طبیعی بدن انسان ضروری است. این ویتامین در کنترل استرس و به حفظ آرامش و خونسردی کمک می‌کند و اگر به‌اندازه کافی در بدن نباشد، باعث بی قراری، افسردگی، اختلالات رفتاری و تحریک پذیری می‌شود  استرس و افسردگی باعث افزایش مصرف میان وعده‌ها و پرخوری و اشتها می‌شود. از مواد خوراکی و منابع طبیعی که می‌توان در آن ویتامین B کافی دریافت کرد گوشت، سبزیجات تیره و ماهی قزل آلا، زرده تخم مرغ، سیب زمینی، آووکادو است.

کلسیم

کمبودکدام ویتامین ها باعث افزایش اشتها می شود؟
کمبودکدام ویتامین ها باعث افزایش اشتها می شود؟

کلسیم از فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن است. برای ساخت و حفظ استخوان‌های قوی و بسیاری از واکنش‌ها ی دیگر، بدن به کلسیم نیاز دارد. کلسیم بر روی اشتهای افراد تأثیر می‌گذارد. علاوه بر لبنیات، می‌توانید این عنصر را از کلم، ماهی آزاد، ساردین، دانه چیا و کنجد استفاده کرد.

منیزیم

منیزیم نقش مهمی در سلامتی انسان دارد و این عنصر در ۳۰۰ واکنش آنزیمی بدن نقش مکمل دارد.منیزیم یک ماده معدنی است نه ویتامین. براساس آزمایش که به مدت ۷ سال طول کشید و آن رابرروی ۱۸۰۰۰ بزرگسال با وزن‌های مختلف انجام دادند، نشان داده شد که چاقی سطوح پایین منیزیم در بدن در ارتباط است . منیزیم باعث تنظیم متابولیسم بدن می شود.وجود منیزیم در واکنش‌های سوخت و ساز گلوکز الزامی است. منیزیم به حفظ آرامش و کنترل استرس کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود منیزیم در بدن، اشتها و میل افراد را به مصرف شکلات بیشتر می‌کند. منیزیم در مواد خوراکی مانند سیب زمینی، دانه‌ها، محصولات لبنی، کلم بروکلی و غیره وجود دارد.

هم چنین منیزیم از طریق دیگری بررروی اضافه وزن تاثیر می گذارد. در مورد مقاومت به انسولین باید اطلاعاتی داشته باشید. هورمون انسولین روی انتقال گلوکز از جریان خون به سلول‌ها  تاثیر می گذارد. هنگامی‌که فردی به انسولین مقاوم است ، بدن او به تولید بیشتری انسولین نیاز دارد. فردی که بخواهد گلوکز بیشتری برای بدن خود تامین کند در نتیجه باید غذای بیشتری بخورد و در نتیجه چاق‌تر خواهد شد.

آهن

خانم‌ها همیشه به خاطر دوران قاعدگی دچار کم خونی و کمبود آهن هستند. و به این علت تمایل آنها به مصرف است یک و همبرگر در دوران قاعدگی طبیعی است. چون کمبود آهن تمایل فرد را به مصرف گوشت افزایش می‌دهد. مواد غذاییمانند اسفناج، تخم کدو حلوایی، حبوبات، گوشت قرمز، جگرگاو، ماهی آب گوجه‌فرنگی سرشار از آهن است. مواد مغذی که دارای ویتامین C را با آهن مصرف کنید تا سریعتر و بهتر جذب شود.

 ید

غده تیروئید برای اینکه در بدن ما بتواند درست عمل کند. نیازمند عنصر ید هستیم. هورمون تیروئید به صورت مستقیم در سوخت و ساز بدن تاثیر می گذار. مقدار کم عنصر ید در بدن باعث کند شدن عملکرد تیروئید شده و در نتیجه با کاهش متابولیسم ، فرد به کم کاری تیرویید دچار می شود و اضافه وزن پیدا می کند.

 امگا ۳

امگا ۳ نوعی اسید چرب است که در ماهی‌ها و فرآورده‌های دریایی به وفور یافت می‌شود.. امگا ۳ ویتامین نیست اما نوعی ترکیب مغذی به شمار می‌آید اسید چرب ها جزو مواد ضروری برای بدن هستند که در واکنش های متابولیسمی و تولید انرژی نقش مهمی دارند. اسید های چرب ضروری شامل اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ هستند.

در مورد تاثیر امگا ۳ برروی چاقی تحقیقات زیادی انجام شده است. نتایج نشان می دهند که امگا۳ علاوه براینکه روی چاقی اثر می گذارد برروی لاغر شدن نیز موثر است.

کمبود این اسید چرب ضروری باعث میل به پنیر می‌شود. برای تامین امگا ۳ می توان از ماهی‌های روغنی متشکل از سالمون، ساردین و کنسرو ماهی تن استفاده کرد.گیاهخواران میتوانند برای استفاده از امگا ۳ گیاهی از جلبک ها، گردو و دانه‌های کتان استفاده کنند

روی

کمبودکدام ویتامین ها باعث افزایش اشتها می شود؟
کمبودکدام ویتامین ها باعث افزایش اشتها می شود؟

روی به طور طبیعی در بسیاری از مواد  غذایی گیاهی و حیوانی قرار دارد.روی برای انجام بیش از ۳۰۰ واکنش  آنزیمی بدن بسیار آهمیت دارد و به متابولیسم  و هضم و عملکرد عصبی بدن کمک می کند. این ویتامین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد .  مصرف روی می تواند برروی اشتها نیز تاثیر گذار باشد . کمبود روی  روی حس چشایی تغییرات ایجاد می کند و آن را کم کند ، درنتیجه شخص مزه غذا را به خوبی تشخیص نمی دهد و از غذا خوردن لذت نمی برد . مصرف مکمل های روی می تواند اشتها آور باشد ولی این ویتامین را  می توان از طریق گوشت گاو، جگر گوساله ،عدس ، نان کامل، زرده تخم مرغ، شاه ماهی و ماهی روغن  یا قود تهیه کرد.

دیگر عوامل تاثیرگذار در افزایش اشتها

فقط کمبود ویتامین و مواد معدنی روی چاقی اثر نمی گزارد. عوامل دیگری نیز وجود دارند که از آن جمله موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • کم کاری تیروئید
  • کاهش هورمون‌های جنسی استروژن و تستوسترون
  • کمبود سروتونین در بدن
  • کیفیت خواب نامناسب و کمبود خواب
  • مصرف برخی داروها و ابتلا به بعضی بیماری‌ها

سخن پایانی

میان افزایش وزن و کمبود ویتامین و افزایش اشتها می‌تواند ارتباطی وجو داشته باشد. تحقیقات نشانه میدهند که کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی روی سلامتی بدن تاثیر می گذارد. برای اینکه از افزایش وزن ناخواسته که ناشی از کمبود ویتامین است. با توجه به سن خود سالیانه ۱ یا ۲ آزمایش خون بدهید تا از لحاظ سطح ویتامین‌ها مورد بررسی قرار بگیرید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا