Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آیا قرص امگا ۳ خواب آور است؟

عوارض قرص امگا ۳ به سلامتی بدن آسیب می زند، اگر از قرص امگا ۳ اطلاعات کافی مانند مقدار مجاز مصرف و موارد منع مصرف آن  و یا اینکه چه افرادی مجاز به مصرف آن نیستند، را بدانید کمتر با عوارض قرص امگا ۳ روبرو می شوید.

قطعا فواید امگا ۳ برای سلامتی بدن بسیار است. این ماده با داشتن خواص آنتی اکسیدان و ضد التهاب در عملکرد بسیاری از ارگان های بدن نقش پررنگی داشته است. بدون شک فواید قرص امگا ۳ در مقایسه با عوارض احتمالی آن بیشتر است. با این حال در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک سعی شده است تا آنچه تحقیقات علمی در مورد عوارض قرص امگا ۳ به اثبات رسانده اند بررسی شود.

اسید چرب امگا ۳چیست

اسید چرب امگا ۳ خانواده‌ای از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند .بین سومین و چهارمین کربن در زنجیره کربنی امگا ۳ پیوند دوگانه قرار دارد. این ماده در بدن ساخته نمی شود ولی از مواد ضروری برای تنظیم فعالیت های بدن است.

امگا ۳ از سه اسید چرب تشکیل شده که عبارت‌اند از:

آلفا-لینولنیک اسید (ALA)،

ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA)

دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA)

آلفا-لینولنیک اسید در گردو، دانه‌های چیا، برخی از انواع  کانولا، بذر کتان/ بزرک و روغن زیتون ، لوبیا، سبزیجات و در روغن سویا، روغن یافت می‌شود. دو اسید چرب دیگر، یعنی ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) در ماهی‌هایی همچون در روغن ماهی و مکمل‌های ماهی سالمون وجود دارد.

خواص امگا ۳ برای بدن

  • کاهش فشار خون در بدن
  • کاهش تری‌گلیسیرید
  • کاهش پلاک در عروق
  • بهبود ریتم غیر طبیعی قلب
  • کاهش احتمال وقوع سکته قلبی و مغزی
  • کاهش احتمال مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی
  • بهبود افسردگی و اضطراب
  • مبارزه با التهاب
  • بهبود سلامت استخوان و مفاصل

عوارض مصرف بیش از حد امگا ۳ در بدن

  • افزایش قند خون در افراد دیابتی
  • احتمال خطر خونریزی از بینی یا لثه
  • کاهش فشار خون
  • رفلاکس معده
  • افزایش خطر سکته مغذی
  • افزایش سطح ویتامین A در بدن

بی خوابی ناشی از عوارض قرص امگا ۳

آیا قرص امگا 3 خواب آور است؟
آیا قرص امگا ۳ خواب آور است؟

براساس گزارشات برخی تحقیقات، مصرف امگا ۳ در دوز استاندارد و متوسط خود باعث بهبود  کیفیت خواب می شود. با این وجود اگر در مصرف امگا ۳ زیاده روی شود. ممکن است در خواب اختلال ایجاد کند و بر بی خوابی تأثیر بگذارد.

دانشمندان در زمینه تاثیر قرص امگا ۳ بر خواب چندین مطالعه انجام داده اند. برخی افراد مدعی هستند که با خوردن این مکمل دچار اختلال در خواب می‌شوند و در حقیقت دلیل بی خوابی خود را ناشی از عوارض قرص روغن ماهی امگا ۳ می‌دانند.

این کمکل زمانی می تواند باعث اختلال در خواب شود که بیش از حد مجاز مورد استفاده قرار گرفته باشد.  طبق آزمایش انجام شده مصرف روغن ماهی بیش از حد در بیمارانی که سابقه افسردگی دارند، باعث بی خوابی شده و استرس را نیز بیشتر می‌کند. به طور کلی اختلال در خواب را نمی‌توان از جمله عوارض قرص امگا ۳ دانست . عوارض امگا۳ زمانی به وجد می آید که  فرد بدون توجه به دوز توصیه شده اقدام به مصرف روغن ماهی یا امگا ۳ کند. البته در این زمینه نیز به مطالعات بیشتری هست.

عوارض امگا ۳ برای کودکان

نتایج برخی پژوهش ها نشان می دهند که استفاده ازمکمل های امگا ۳ در کودکان هیچ گونه عوارض جانبی ندارد . ولی اگر این ماده در دوز مناسب خود مصرف نشود ، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. از شایع ترین عوارض آن  می توان به واکنش های آلرژیکی مثل خارش، خس خس یا سرفه خشک ،سوء هاضمه و خونریزی بینی اشاره داشت.

ولیکن با توجه به اعلام آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، برای مشخص کردن عوارض امگا ۳ بر سلامتی بدن تحقیقات و آزمایشات بیشتری نیاز است.به این دلیل متخصصان تاکید دارند، که قبل از استفاده از هر نوع مکملی برای کودک خود، با یک پزشک مشورت کنید.

عوارض امگا ۳ برای خانم های باردار

همه انواع اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامتی جنین  ، بسیار حیاتی هستند. این ماده برای  برای رشد سالم چشم، سیستم عصبی و مغز جنین بسیار اهمیت دارد. طبق مطالعات انجام شده رابطه بین مصرف امگا ۳  و عملکرد بینایی و شناختی وجود دارد.

خانم های بارداری  که با خوردن غذاهای دریایی، آجیل، سویا، شیر یا سایر مواد حساسیت زا، دچار واکنش های آلرژیک می شوند احتمال دارد  نسبت به قرص امگا ۳ نیز حساسیت داشته باشند. در نتیجه در ابتدا باید مطمئن شوید تا به فرآورده های امگا ۳آلرژی نداشته باشند.

علایم حاصل از مصرف قرص امگا ۳در بارداری معمولا جزئی یا خفیف است و شامل موارد زیر می شود:

  • اسهال
  • ناراحتی شکمی
  • بوی بد دهان
  • طعم بد دهان
  • آروغ زدن
  • حالت تهوع
  • سوزش سردل
  • سردرد
  • عرقی که بوی بدتری نسبت به حالت طبیعی دارد

در برخی موارد دی اچ ای با مکمل ها یا داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین تداخل دارویی ایجاد می کند.

افزایش قند خون

نهاد داده های پزشکی  بیش از ۸۰ مطالعه را بررسی کردند  و ارتباط میان  مصرف مکمل امگا ۳  و دیابت نوع ۲ مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج اعلام شده با مصرف زیاد امگا ۳ بیماری دیابت نوع دوم ۲۶ درصدی افزایش می یابد.

محققان انگلیسی تأکید می‌کنند، با توجه به خواص امگا ۳ و تاثیری که بر روی سلامت بدن دارد ، ولی مصرف مکمل  آن نمی‌تواند مانع خوبی در برابر ابتلا به دیابت باشد.

عوارض گوارشی مصرف قرص امگا

با مصرف قرص امگا ۳ ممکن است اختلالاتی جزئی در معده شما رخ دهد و دچار نفخ معده، حالت تهوع و استفراغ یا شل شدن مدفوع شوید. معمولا دوزهای بالای امگا ۳ است که شاید مشکل اسهال را برای شما پدید آورد. چنانچه با خوردن قرص روغن ماهی دچار اسهال شدید، دوز دریافتی خود را چک کرده و سعی کنید این مکمل را حتما در کنار وعده‌های غذایی خود میل کنید.

برخی از افراد با مصرف قرص روغن ماهی دچار سوزش سر دل یا رفلاکس معده می‌شوند. رعایت دوزهای مناسب از مصرف این فرآورده و همچنین مصرف آن در کنار وعده‌‎های غذایی می‌تواند علائم این مشکل را تسکین بخشد.مصرف قرص امگا ۳ ممکن است در سیستم گوارشی و معده اختلالاتی مانند نفخ معده، تهوع و استفراغ یا شل شدن مدفوع ایجادکند.

برخی افراد بعد از استفاده از قرص امگا۳ دچار ریفلاکس معده و سوزش سر دل می شوند. با رعایت کردن دوز های مناسب قرص امگا ۳ می توان تا حدودی از عوارض آن پیشگیری کرد.

خونریزی لثه و بینی

یکی دیگر از عوارض  مصرف  بیش از حد  امگا۳  می تواند خونریزی لثه و بینی باشد. بنابراین   اغلب اگر فردی قصد انجام عمل جراحی را  دارد،  توصیه شده است که  قبل از عمل مصرف این قرص را متوقف کنند.

کاهش  فشار خون

در قسمت های قبل بیان کردیم که  یکی از مزایای   مصرف قرص امگا ۳  کاهش فشار  خون است. براساس  بررسی بیش از ۳۰ مطالعه انجام شده مکمل  امگا۳ در کاهش فشار  خون، به ویژه در افرادی که فشار خون یا کلسترول بالایی دارند تاثیر زیادی دارد. اما مصرف بیش از اندازه آن برای افرادی که فشار خون پایینی دارند ایجاد مشکل می کند.

این نکته را فراموش نکنید که  قرص امگا ۳  می تواندبا داروهای کاهش فشار خون  تداخل ایجاد  بنابراین در این زمینه باید با پزشک مشورت کنید

چه مقدار امگا ۳ در روز بخوریم ؟

آیا قرص امگا 3 خواب آور است؟
آیا قرص امگا ۳ خواب آور است؟

همانطور که می دانید، بیشترین  عوارض قرص امگا ۳ در حالی رخ می دهد که این مکمل را بیش از حد مصرف کنید. ممکن است برای آگاهی از مقدار دقیق امگا ۳ در طی یک روز  با اعداد و ارقام مختلفی برخورد کرده باشید. برخی از منابع  حداقل مقدار این قرص را ۲۵۰  تا ۵۰۰ میلی‌گرم اسیدهای چرب امگا ۳ به صورت روزانه تخمین زده اند و حداکثر مقدار آن در طول روز حدود پنج گرم  است. ولی برای اطلاع از مقدار دقیق مصرف امگا ۳ حتما به پزشک مراجعه کنید . پزشک با توجه به با توجه به سن و شرایط فیزیکی شما راهنمایی لازم را انجام دهد.. در این جدول مقدار مصرف برای کودکان، بزرگسالان، زنان باردار و شیرده به درستی مشخص شده است:

سن از بدو تولد تا ۶ ماهگی ۷-۱۲ ماهگی ۱ تا ۳ سال ۴ تا ۸ سال ۹ تا ۱۳ سال ۱۴ تا ۱۸ سال ۱۹ تا ۵۰ سال ۵۱ سال به بالا
مردان ۰.۵ گرم ۰.۵ گرم ۰.۷ گرم ۰.۹ گرم ۱.۲ گرم ۱.۶ گرم ۱.۶ گرم ۱.۶ گرم
زنان ۰.۵ گرم ۰.۵ گرم ۰.۷ گرم ۰.۹ گرم ۱

گرم

۱.۱ گرم ۱.۱ گرم ۱.۱ گرم
دوران بارداری * * * * * ۱.۴ گرم ۱.۴ گرم *
دوران شیردهی * * * * * ۱.۳ گرم ۱.۳ گرم *

 

کلام پایانی

در این مطلب تاثیر قرص امگا ۳ بر خواب را مورد بررسی قرار دادیم.اگر مقدار امگا ۳ در بدن به صورت ایده آل باشد. در نتیجه از کیفیت خواب بهتری بهره مند خواهید شد ولی اگر در مصرف  امگا ۳ زیاده روی کنید . اثر برعکس بر سلامتی شما خواهد گذاشت و حتی ممکن است عاملی برای بی‌خوابی باشد.  شما عزیزان اگرتجربه ای  در زمینه  مصرف قرص امگا ۳ قبل از خواب دارید آن را با ما در میان بگذارید. آیا تاکنون با خوردن این مکمل احساس خواب آلودگی کرده‌اید؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا