Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت استئوزین (Osteozin) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

پوکی استخوان باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود. به قدری شکننده که زمین خوردن یا حتی فشارهای خفیف مانند خم شدن یا سرفه می‌تواند باعث شکستگی اش شود. شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان بیشتر در لگن، مچ دست یا ستون فقرات رخ می دهد. شربت استئوزین (Osteozin) برای درمان پوکی استخوان و کمبود ویتامین دی ۳ و بهبود عملکرد ماهیچه ها و اعصاب مصرف میشود. سبب جذب زیاد کلسیم خواهد شد. از متفورمین و دگزامتازون و دیگر داروها در نشریه جهان شیمی فیزیک مقالاتی منتشر شده است. در این مقاله اطلاعات کاملی از پوکی استخوان و شربت استئوزین در اختیارتان قرار میدهیم.

شربت استئوزین چیست

شربت استئوزین برای جلوگیری از پوکی استخوان تجویز میشود. دارای ویتامین دی است. به بهبود عملکرد ماهیچه و اعصاب کمک زیادی می کند. این مکمل دارای کلسیم، منیزیم و زینک است.

ترکیبات شربت استئوزین

شربت استئوزین حاوی مواد معدنی زیر است:

کلسیم: فراوان ترین ماده معدنی در بدن است. نقش اصلی در ساخت و حفظ استخوانها، دندانها و فعالیت آنزیم ها دارد کلسیم در انقباض عضلات، آزاد سازی نوروترانسمیترها و انتقال پیام عصبی، تنظیم ضربان قلب و لخته شدن خون نقش دارد و محرک فعالیت ترشحی غدد درون ریز و برون ریز است. مکمل کلسیم در از پوکی استخوان جلوگیری میکند.

منیزیم: منیزیم در تشکیل کریستالهای استخوانی و سلامت استخوان نقش مهمی دارد.

زینک (روی): از مواد معدنی ضروری برای بدن است. برای ساخت کلاژن و  استحکام بافت پوست و استخوان موثر است.

ویتامین دی: ویتامین محلول در چربی است نقش مهمی در جذب روده ای کلسیم و فسفر دارد.

روش مصرف شربت استئوزین

کودکان ۱تا۸ سال : روزی ۲ بار

کودکان ۹تا۱۸ سال: روزی ۲ بار

بزرگسالان: روزی ۲ بار

در بارداری و شیردهی: روزی ۲ بار

زمان مصرف شربت استئوزین

بهترین زمان مصرف مکمل کلسیم ۱ ساعت بعد از غذا است.

شربت استئوزین (Osteozin) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
شربت استئوزین (Osteozin) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

عوارض شربت او پی دی استئوزین

این دارو حاوی گلوتن است. جذب خوراکی کلسیم باغذاهای فیبردار، اسفناج و شیر و لبنیات کم می شود. جذب خوراکی کلسیم همراه با آهن و آنتی بیوتیک (تتراساکلین ها و سیپروفلوکساسین) دچار اختلال میشود.

موارد مصرف شربت استئوزین

کمک به سلامت استخوان

تقویت و رشد استخوان کودکان

تشکیل ماتریکس برای شکل گیری استخوان

سلامت مادر و جنین در دوران بارداری

حاوی کلسیم، منزیم، ویتامین دی و زینک

پوکی استخوان چیست

استخوان بافت زنده‌ای است که دائما در حال تجزیه و جایگزینی است. پوکی استخوان یعنی سنتز استخوان جدید با از بین رفتن استخوان قبلی هماهنگ نباشد.

پوکی استخوان در زنان سفیدپوست و آسیایی، به ویژه زنان مسن‌تر یائسه بیشتر است. داروها، رژیم غذایی سالم و ورزش های تحمل وزن می توانند به جلوگیری از تحلیل استخوان یا تقویت استخوان های ضعیف کمک کنند.

علائم پوکی استخوان

هیچ علامتی در مراحل اولیه پوکی استخوان وجود ندارد. اما هنگامی که استخوان های شما در اثر پوکی استخوان ضعیف شده اند، ممکن است علائم و نشانه هایی داشته باشید که عبارتند از:

  • کمردرد
  • کوتاهی قد
  • حالت خمیده
  • استخوانهای شکننده

اگر یائسگی زودرس را پشت سر گذاشته اید یا هر بار چند ماه کورتیکواستروئید مصرف کرده اید، یا اگر هر یک از والدین شما شکستگی لگن داشته اند، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد پوکی استخوان صحبت کنید.

شربت استئوزین (Osteozin) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
شربت استئوزین (Osteozin) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

علل پوکی استخوان

مقایسه فضای داخلی یک استخوان سالم با استخوانی که در اثر پوکی استخوان متخلخل شده است. پوکی استخوان، استخوان را ضعیف می کند. استخوان‌های شما در حالت نوسازی دائمی هستند. استخوان جدید ساخته می‌شود و استخوان قدیمی شکسته می‌شود. وقتی جوان هستید، بدن شما سریعتر از اینکه استخوان قدیمی را تجزیه کند، استخوان جدید می سازد و توده استخوانی شما افزایش می یابد. از اوایل دهه ۲۰، این روند کند شده و در سن ۳۰ سالگی توده استخوانی به اوج خود می رسد. با افزایش سن، توده استخوانی سریعتر از آنچه که ایجاد می شود از بین می رود.

میزان احتمال ابتلا به پوکی استخوان تا حدی به میزان توده استخوانی شما در جوانی بستگی دارد. حداکثر توده استخوانی تا حدی ارثی است و همچنین بر اساس گروه قومی متفاوت است.

عوامل خطر پوکی استخوان

تعدادی از عوامل می توانند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند مانند: سن، نژاد، انتخاب های سبک زندگی، و شرایط پزشکی و درمان.

برخی از عوامل خطر پوکی استخوان خارج از کنترل شما هستند، از جمله:

جنسیت: احتمال ابتلا به پوکی استخوان در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

سن: هر چه سن شما بالاتر می رود، خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود.

نژاد: سفیدپوست یا آسیایی بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.

سابقه خانوادگی: یک والد یا خواهر یا برادر مبتلا به پوکی استخوان، احتمال ابتلا شما را بیشتر میکند.

سطوح هورمونی: پوکی استخوان در افرادی که هورمون های خاصی در بدنشان خیلی زیاد یا خیلی کم است، شایع تر است. مثالها عبارتند از:

هورمون های جنسی کاهش سطح هورمون های جنسی باعث ضعیف شدن استخوان می شود. کاهش استروژن در دوران یائسگی از قوی ترین عوامل برای ابتلا به پوکی استخوان است. درمان‌های سرطان پروستات که سطح تستوسترون را در مردان کاهش می‌دهند و درمان‌های سرطان سینه که سطح استروژن را در زنان کاهش می‌دهند، احتمالاً از دست دادن استخوان را تسریع می‌کنند.

مشکلات تیروئید سبب تحلیل استخوان میشود. اگر تیروئید شما بیش از حد فعال باشد یا اگر برای درمان کم کاری تیروئید بیش از حد از داروهای هورمونی تیروئید استفاده کنید، این اتفاق می‌افتد.

پوکی استخوان با فعالیت بیش از حد پاراتیروئید و غدد فوق کلیوی ارتباط دارد.

عوامل غذایی: پوکی استخوان در افرادی که دارای موارد زیر هستند بیشتر رخ می دهد:

مصرف کم کلسیم: کمبود کلسیم مادام العمر در پوکی استخوان موثر است. مصرف کم کلسیم در کاهش تراکم استخوان و افزایش شکستگی کمک می کند.

اختلالات اشتها: محدودیت در دریافت غذا سبب ضعیف شدن استخوان می شود.

جراحی کاهش اندازه معده یا برداشتن بخشی از روده: جذب مواد مغذی از جمله کلسیم را محدود خواهد کرد.

شربت استئوزین (Osteozin) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
شربت استئوزین (Osteozin) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

استروئیدها و سایر داروها: استفاده طولانی از داروهای کورتیکواستروئید خوراکی یا تزریقی در بازسازی استخوان اختلال ایجاد خواهد کرد. پوکی استخوان همچنین با داروهایی که برای مبارزه با یا پیشگیری از آنها استفاده می شود مرتبط است:

  • تشنج
  • رفلاکس معده
  • سرطان
  • رد پیوند

خطر پوکی استخوان در افرادی مشکلات زیر بیشتر است، از جمله:

  • بیماری سلیاک
  • بیماری التهابی روده
  • بیماری کلیه یا کبد
  • سرطان
  • مولتیپل میلوما
  • روماتیسم مفصلی

انتخاب های سبک زندگی: برخی از عادات بد می توانند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند. عبارتند از:

زندگی کم تحرک: خطر ابتلا به پوکی استخوان در افرادی که زمان زیادی را در حالت نشسته می گذرانند نسبت به افرادی که فعالیت بیشتری دارند بیشتر است. ورزش و فعالیت که سبب تعادل و وضعیت بدنی خوب شود برای استخوان ها مفید است، اما پیاده روی، دویدن، پریدن، رقصیدن و وزنه برداری بسیار مفید به نظر می رسد.

مصرف تنباکو: نقش دقیق تنباکو در پوکی استخوان مشخص نیست، اما نشان داده شده است که مصرف تنباکو به ضعیف شدن استخوان ها کمک می کند.

عوارض پوکی استخوان

پوکی استخوان می تواند باعث مچاله شدن و فروپاشی مهره ها شود. شکستگی استخوان، به ویژه در ستون فقرات یا لگن، جدی ترین عوارض پوکی استخوان است. شکستگی لگن اغلب در اثر زمین خوردن ایجاد می شود و می تواند منجر به ناتوانی و حتی افزایش خطر مرگ در سال اول پس از آسیب شود.

در برخی موارد، حتی اگر زمین نخورده باشید، ممکن است شکستگی ستون فقرات رخ دهد. استخوان‌های تشکیل‌دهنده ستون فقرات (مهره‌ها) می‌توانند تا حدی ضعیف شوند که می‌تواند منجر به کمردرد، کاهش قد و حالت خمیده به جلو شود.

جلوگیری از پوکی استخوان

تغذیه خوب و ورزش منظم برای حفظ سلامت استخوان های شما در طول زندگی ضروری است.

کلسیم

 مردان و زنان ۱۸ تا ۵۰ ساله به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. زمانی که زنان ۵۰ ساله و مردان ۷۰ ساله می شوند، این مقدار روزانه به ۱۲۰۰ میلی گرم افزایش می یابد.

منابع خوب کلسیم عبارتند از:

  • لبنیات کم چرب
  • سبزیجات با برگ سبز تیره
  • ماهی سالمون کنسرو شده یا ساردین با استخوان
  • محصولات سویا، مانند توفو
  • غلات غنی شده با کلسیم و آب پرتقال

اگر دریافت کلسیم کافی از رژیم غذایی برایتان دشوار است، مصرف مکمل های کلسیم را در نظر بگیرید. با این حال، کلسیم بیش از حد با سنگ کلیه مرتبط است. کل دریافت کلسیم، از مکمل ها و رژیم غذایی ترکیبی، برای افراد بالای ۵۰ سال نباید بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم در روز باشد.

ویتامین دی

ویتامین دی توانایی بدن برای جذب کلسیم را بهبود می بخشد و از راه های دیگر سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد. مردم می توانند مقداری از ویتامین D خود را از نور خورشید دریافت کنند، اما اگر در عرض جغرافیایی بالا زندگی می کنید، اگر در خانه هستید، یا اگر به طور منظم از ضد آفتاب استفاده می کنید یا به دلیل خطر ابتلا به سرطان پوست از آفتاب دوری می کنید، ممکن است منبع خوبی نباشد.

منابع غذایی ویتامین D شامل روغن کبد ماهی، ماهی قزل آلا و سالمون است. بسیاری از انواع شیر و غلات با ویتامین D غنی شده اند. اکثر مردم به حداقل ۶۰۰ واحد بین المللی ویتامین D در روز نیاز دارند. این توصیه پس از ۷۰ سالگی به ۸۰۰ IU در روز افزایش می یابد. افرادی که منابع دیگر ویتامین D را ندارند و به خصوص در معرض نور خورشید محدود هستند ممکن است به مکمل نیاز داشته باشند. اکثر محصولات مولتی ویتامین بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد بین المللی ویتامین D دارند. حداکثر ۴۰۰۰ واحد ویتامین D در روز برای اکثر افراد بی خطر است.

شربت استئوزین (Osteozin) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
شربت استئوزین (Osteozin) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

ورزش و تحرک

ورزش می تواند به شما کمک کند استخوان های قوی بسازید و از بین رفتن استخوان را کند کنید. ورزش بدون توجه به زمانی که شروع می کنید به استخوان های شما کمک می کند، اما اگر در جوانی ورزش منظم را شروع کنید و در طول زندگی به ورزش ادامه دهید، بیشترین فواید را به دست خواهید آورد.

تمرینات قدرتی را با تمرینات تحمل وزن و تعادل ترکیب کنید. تمرینات قدرتی به تقویت عضلات و استخوان های بازوها و قسمت بالایی ستون فقرات کمک می کند. ورزش های تحمل وزن مانند پیاده روی، آهسته دویدن، دویدن، بالا رفتن از پله، طناب زدن، اسکی و ورزش های تاثیرگذار عمدتا روی استخوان های پاها، باسن و پایین ستون فقرات شما تأثیر می گذارد. ورزش‌های تعادلی مانند تای چی می‌توانند خطر افتادن شما را به خصوص با افزایش سن کاهش دهند.

تشخیص پوکی استخوان

تراکم استخوان شما را می توان با دستگاهی اندازه گیری کرد که از سطوح پایین اشعه ایکس برای تعیین نسبت مواد معدنی در استخوان های شما استفاده می کند. در طول این آزمایش بدون درد، هنگامی که یک اسکنر از روی بدن شما عبور می کند، روی یک میز بالش دراز می کشید. در بیشتر موارد، فقط استخوان‌های خاصی در لگن و ستون فقرات بررسی می‌شوند.

درمان پوکی استخوان

توصیه های درمانی اغلب بر اساس تخمین خطر شکستگی استخوان در ۱۰ سال آینده با استفاده از اطلاعاتی مانند آزمایش تراکم استخوان است. اگر خطر شما زیاد نیست، درمان ممکن است شامل دارو نباشد و در عوض بر اصلاح عوامل خطر برای از دست دادن استخوان و افتادن تمرکز کند.

بیس فسفونات ها: هم برای مردان و هم برای زنانی که در معرض خطر شکستگی هستند، داروهایی که به طور گسترده برای پوکی استخوان تجویز می شوند، بیس فسفونات ها هستند.

دنوزوماب: در مقایسه با بیس فسفونات ها، دنوزوماب نتایج تراکم استخوان مشابه یا بهتری را ایجاد می کند و احتمال انواع شکستگی ها را کاهش می دهد. دنوزوماب از طریق تزریق زیر پوستی هر شش ماه یکبار تزریق می شود. مشابه بیس فسفونات ها، دنوزوماب دارای همان عارضه نادری است که باعث شکستگی یا ترک در وسط استخوان ران و استئونکروز فک می شود.

درمان مرتبط با هورمون

استروژن، به ویژه زمانی که بلافاصله پس از یائسگی شروع شود، می تواند به حفظ تراکم استخوان کمک کند. با این حال، استروژن درمانی می تواند خطر سرطان سینه و لخته شدن خون را افزایش دهد که می تواند باعث سکته شود. بنابراین، استروژن به طور معمول برای سلامت استخوان در زنان جوانتر یا در زنانی که علائم یائسگی آنها نیز نیاز به درمان دارد استفاده می شود.

رالوکسیفن از اثرات مفید استروژن بر تراکم استخوان در زنان یائسه تقلید می کند، بدون اینکه برخی از خطرات مرتبط با استروژن را داشته باشد. مصرف این دارو می تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان سینه را کاهش دهد. گرگرفتگی یک عارضه جانبی احتمالی است.

در مردان، پوکی استخوان ممکن است با کاهش تدریجی سطح تستوسترون مرتبط با افزایش سن مرتبط باشد. درمان جایگزینی تستوسترون می تواند به بهبود علائم تستوسترون پایین کمک کند، اما داروهای پوکی استخوان در مردان برای درمان پوکی استخوان بهتر مورد مطالعه قرار گرفته است.

داروهای استخوان ساز

اگر پوکی استخوان شدید دارید یا اگر درمان‌های رایج‌تر برای پوکی استخوان به اندازه کافی خوب کار نمی‌کنند، ممکن است پزشک توصیه کند که این موارد را امتحان کنید:

تری پاراتید این داروی قدرتمند شبیه به هورمون پاراتیروئید است و رشد استخوان جدید را تحریک می کند. تا دو سال با تزریق روزانه زیر پوست انجام می شود.

روموسوزوماب این جدیدترین داروی استخوان ساز برای درمان پوکی استخوان است. این دارو به صورت تزریقی هر ماه در مطب پزشک انجام می شود و محدود به یک سال درمان است.

بعد از اینکه مصرف هر یک از این داروهای استخوان ساز را متوقف کردید، به طور کلی باید برای حفظ رشد استخوان جدید، داروی دیگری برای پوکی استخوان مصرف کنید.

شربت استئوکینون

مصرف این مکمل سبب بهبود سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان میشود.

شربت تقویتی اورجینال

این شربت برای تقویت و سلامت کودکان مصرف میشود.

شربت استئوکر

این شربت برای تقویت و استحکام استخوان تجویز میشود.

قیمت شربت کالمرز

قیمت این شربت با توجه به نوع شرکت سازنده متفاوت است.

شرایط نگهداری شربت استئوزین

پس از مصرف درب بطری را ببندید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا