Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کپسول لیورکینگ بی دی آ چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

کپسول لیورکینگ بی دی آ (Liverking BDA) با عصاره‌های گیاهی متنوع در سلامت کبد و کیسه صفرا موثر است. ترکیبات این دارو و مکانیسم اثرش عبارت اند از: خار مریم: در درمان مسمومیت‌های کبدی ناشی از سموم قارچی و الکل، هپاتیت، نارسایی‌های مزمن کبدی، سیروز کبدی و کبد چرب مصرف میشود. زرد چوبه: ضد سمی کبد، ترومبوتیک، کاهنده چربی خون و ضد التهاب دارد. خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد توموری دارد. زردچوبه از تشکیل پروستاگلاندین جلوگیری می‌کند.

اثرات ضد التهابی زردچوبه در مهار بیوسنتز لوکوترین و تولید پروستاگلاندین است. زردچوبه برای سو هاضمه، نفخ شکم، تب متناوب، اسهال، سرماخوردگی، التهاب مثانه و کلیه مصرف می‌شود. کنگر فرنگی: دارای اثرات مدر، کاهنده کلسترول و چربی و صفرا آور است. در درمان بیماری‌های کبدی و سوهاضمه و تهوع استفاده میشود. از دگزامتازون، نارسایی کبد و سیروز کبدی در نشریه جهان شیمی فیزیک مقالات ارزنده ای منتشر شده است. در این مطلب شما را با کپسول لیورکینگ بی دی آ (Liverking BDA) آشنا میکنیم.

ترکیبات کپسول لیورکینگ بی دی آ

ترکیبات: حاوی عصاره خار مریم، عصاره ریشه گیاه زردچوبه و عصاره برگ کنگر فرنگی است. مکانیسم اثر : خار مریم: درمان مسومیت های کبدی، هپاتیت ، نارسایی مزمن کبدی، سیروز کبدی، کبد چرب است. سیلی مارین از اتصال سموم به سلول های کبدی جلوگیری میکند. با تحریک بیوسنتز mRNA و اثر روی پلی مراز A باعث افزایش بیوسنتز پروتئین و تولید سلول جدید کبدی می شود. زردچوبه : ضد سمی کبد، کاهنده چربی خون، ضد ترومبوتیک، ضد التهاب، آنتی اکسیدانی، ضد تومور و ضد میکروبی است. کنگر فرنگی : اثرات مدر، صفرا آور، پایین آورنده کلسترول و چربی خون دارد.

ویژگی های کپسول لیورکینگ بی دی آ

بهبود عملکرد کبد و کیسه صفرا

موثر در برطرف نمودن سموم

ضد التهاب طبیعی

مؤثر در برطرف نمودن مسمومیت‌های کبدی

مؤثر در برطرف نمودن سیروز کبدی

بهبود عملکرد کبد و کیسه صفرا

ضد التهاب طبیعی

صد در صد گیاهی

مقدار مصرف کپسول لیورکینگ بی دی آ

کپسول لیورکینگ بی دی آ روزانه ۳ بار هربار ۱ کپسول و یا مطابق دستور پزشک مصرف شود.

کپسول لیورکینگ بی دی آ چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول لیورکینگ بی دی آ چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

موارد منع مصرف کپسول لیورکینگ بی دی آ

مصرف کپسول لیورکینگ بی دی آ در مبتلایان به سنگ صفرا و زخم دستگاه گوارش و بیماری‌های انسداد کیسه صفرا و در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

عوارض قرص لیورکینگ بی دی آ

کپسول لیورکینگ بی دی آ هیچ‌گونه عوارض جانبی ایجاد نخواهد کرد.

کنگر فرنگی باعث بروز واکنش‌های آلرژیک میشود.

زردچوبه لخته شدن خون را کاهش و خطر خونریزی را افزایش میدهد.

تداخل دارویی کپسول لیورکینگ بی دی آ

مصرف کپسول لیورکینگ بی دی آ با داروهای ضد انعقاد خون، ضد پلاکت، هپارین، داروهای ترومبولیتیک و داروهایی با وزن مولکولی پایین تداخل دارد.

کبد و صفرا

کبد شیره گوارشی به نام صفرا می سازد. وقتی غذا می خورید، کیسه صفرا، صفرا را به داخل لوله هایی به نام مجاری صفراوی وارد میکند. آنها صفرا را به روده کوچک می برند. صفرا به تجزیه چربی و همچنین به کبد کمک می کند تا از شر سموم و مواد زائد خلاص شود.

بیماری های مختلف می توانند مجاری صفراوی را مسدود کرده و باعث ایجاد مشکل در جریان صفرا شوند:

  • سنگ کیسه صفرا، که می تواند فشار را در کیسه صفرا افزایش دهد و باعث حمله کیسه صفرا شود. درد معمولا از یک تا چند ساعت طول می کشد.
  • سرطان
  • عفونت ها
  • نقایص مادرزادی، مانند آترزی صفراوی. این شایع ترین دلیل پیوند کبد در کودکان در ایالات متحده است.
  • التهاب، که می تواند باعث ایجاد اسکار شود. با گذشت زمان، این می تواند منجر به نارسایی کبد شود.

صفرا مایعی است که توسط کبد ساخته و آزاد می شود و در کیسه صفرا ذخیره می شود. صفرا به هضم غذا کمک می کند. چربی ها را به اسیدهای چرب تجزیه می کند که می تواند توسط دستگاه گوارش وارد بدن شود. صفرا حاوی:

  • کلسترول
  • اسیدهای صفراوی (که نمک های صفراوی نیز نامیده می شوند)
  • بیلی روبین (محصول تجزیه یا گلبول های قرمز)
  • اب
  • نمک های بدن (مانند پتاسیم و سدیم)
  • مس و سایر فلزات

مسمومیت کبدی شما در واکنش به مواد خاصی است که در معرض آن قرار دارید. مسمومیت کبدی می تواند ناشی از الکل، مواد شیمیایی، داروها یا مکمل های غذایی باشد.

در برخی موارد، مسمومیت کبدی ظرف چند ساعت یا چند روز پس از قرار گرفتن در معرض سم ایجاد می شود. در موارد دیگر، ممکن است ماه ها استفاده منظم طول بکشد تا علائم و نشانه ها ظاهر شوند.

علائم مسمومیت کبدی اغلب با توقف مواجهه با سم از بین می روند. اما مسمومیت کبدی می تواند به طور دائم به کبد آسیب برساند و منجر به زخم غیرقابل برگشت بافت کبد (سیروز) و در برخی موارد به نارسایی کبد شود که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

کپسول لیورکینگ بی دی آ چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول لیورکینگ بی دی آ چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

علائم مسمومیت کبدی

اشکال خفیف مسمومیت کبدی ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند و فقط با آزمایش خون قابل تشخیص است. هنگامی که علائم و نشانه های مسمومیت کبدی رخ می دهد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زردی پوست و سفیدی چشم (یرقان)
  • خارش
  • درد شکم در سمت راست بالای شکم
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • راش
  • تب
  • کاهش وزن
  • ادرار تیره یا چایی رنگ

اگر علائم یا علائمی دارید که شما را نگران می کند، به پزشک خود مراجعه کنید.

مصرف بیش از حد برخی داروها، مانند استامینوفن (تیلنول، سایرین)، می تواند منجر به نارسایی کبد شود. اگر فکر می کنید یک بزرگسال یا یک کودک بیش از حد استامینوفن مصرف کرده است، مراقبت های پزشکی را دریافت کنید. علائم و نشانه های مصرف بیش از حد استامینوفن عبارتند از:

اگر مشکوک به مصرف بیش از حد استامینوفن هستید، با خدمات اورژانس محلی خود تماس بگیرید. منتظر بروز علائم نباشید. مصرف بیش از حد استامینوفن می تواند کشنده باشد، اما اگر زودتر پس از مصرف درمان شود، می توان آن را با موفقیت درمان کرد.

 علل مسمومیت کبدی

مسمومیت کبدی زمانی رخ می دهد که کبد شما به دلیل قرار گرفتن در معرض یک ماده سمی دچار التهاب شود. مسمومیت کبدی نیز ممکن است با مصرف بیش از حد یک داروی تجویزی یا بدون نسخه ایجاد شود. کبد به طور معمول اکثر داروها و مواد شیمیایی را از جریان خون شما حذف و تجزیه می کند. تجزیه سموم باعث ایجاد محصولات جانبی می شود که می تواند به کبد آسیب برساند. اگرچه کبد ظرفیت زیادی برای بازسازی دارد، اما قرار گرفتن مداوم در معرض مواد سمی می تواند آسیب جدی و گاهی غیرقابل جبرانی را به همراه داشته باشد. مسمومیت کبدی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

الکل: نوشیدن زیاد الکل در طی سالیان متمادی می تواند منجر به هپاتیت الکلی شود – التهاب در کبد ناشی از الکل، که می تواند منجر به نارسایی کبد شود.

مسکن های بدون نسخه: مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول، سایرین)، آسپرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین IB، سایرین) و ناپروکسن (Aleve، دیگران) می‌توانند به کبد شما آسیب بزنند، به‌ویژه اگر به طور مکرر یا همراه با الکل مصرف شوند.

داروهای تجویزی: برخی از داروهای مرتبط با آسیب جدی کبد عبارتند از داروهای استاتین مورد استفاده برای درمان کلسترول بالا، داروی ترکیبی آموکسی سیلین-کلاوولانات، فنی توئین، آزاتیوپرین، نیاسین، کتوکونازول، داروهای ضد ویروسی خاص. و استروئیدهای آنابولیک بسیاری دیگر وجود دارد.

گیاهان و مکمل ها: برخی از گیاهانی که برای کبد خطرناک هستند عبارتند از آلوئه ورا، کوهوش سیاه، کاسکرا، چاپارال، کامفری، کاوا و افدرا. اگر کودکان مکمل های ویتامین را با آب نبات اشتباه بگیرند و دوزهای زیاد مصرف کنند، ممکن است دچار آسیب کبدی شوند.

مواد شیمیایی صنعتی مواد شیمیایی که ممکن است در حین کار در معرض آنها قرار بگیرید می توانند باعث آسیب کبدی شوند. مواد شیمیایی رایجی که می توانند باعث آسیب به کبد شوند عبارتند از: حلال تمیز کننده خشک تتراکلرید کربن، ماده ای به نام وینیل کلرید (که در ساخت پلاستیک استفاده می شود)، علف کش پاراکوات و گروهی از مواد شیمیایی صنعتی به نام بی فنیل های پلی کلر.

کپسول لیورکینگ بی دی آ چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول لیورکینگ بی دی آ چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

عوامل خطر مسمومیت کبدی

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به مسمومیت کبدی را افزایش دهند عبارتند از:

مصرف مسکن های بدون نسخه یا داروهای تجویزی خاص. مصرف دارو یا مسکن های بدون نسخه که خطر آسیب کبدی را به همراه دارد، خطر ابتلا به مسمومیت کبدی را افزایش می دهد. این امر به ویژه در صورت مصرف چندین دارو یا مصرف بیش از دوز توصیه شده دارو صادق است.

ابتلا به بیماری کبدی. داشتن یک اختلال جدی کبدی مانند سیروز یا بیماری کبد چرب غیر الکلی، شما را نسبت به اثرات سموم بسیار مستعد می کند.

ابتلا به هپاتیت عفونت مزمن با ویروس هپاتیت B، هپاتیت C یا یکی از ویروس‌های هپاتیت بسیار نادر که ممکن است در بدن باقی بماند) کبد شما را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

افراد سالخورده. با افزایش سن، کبد مواد مضر را کندتر تجزیه می کند. این بدان معنی است که سموم و محصولات جانبی آنها مدت بیشتری در بدن شما باقی می مانند.

نوشیدن الکل. نوشیدن الکل در حین مصرف داروها یا مکمل های گیاهی خاص، خطر مسمومیت را افزایش می دهد.

زن بودن از آنجایی که به نظر می رسد زنان برخی از سموم را کندتر از مردان متابولیزه می کنند، کبد آنها برای مدت طولانی تری در معرض غلظت بالای مواد مضر خون قرار می گیرد. این امر خطر ابتلا به مسمومیت کبدی را افزایش می دهد.

داشتن جهش های ژنتیکی خاص به ارث بردن جهش‌های ژنتیکی خاصی که بر تولید و عملکرد آنزیم‌های کبدی که سموم را تجزیه می‌کنند تأثیر می‌گذارد، ممکن است شما را مستعد ابتلا به مسمومیت کبدی کند.

کار با سموم صنعتی کار با برخی از مواد شیمیایی صنعتی شما را در معرض خطر ابتلا به مسمومیت کبدی قرار می دهد.

عوارض مسمومیت کبدی

التهاب مرتبط با مسمومیت کبدی می تواند منجر به آسیب کبد و زخم شود. با گذشت زمان، این زخم که سیروز نامیده می شود، کار کبد را دشوار می کند. در نهایت سیروز منجر به نارسایی کبد می شود. تنها راه درمان نارسایی مزمن کبد این است که کبد خود را با یک کبد سالم از اهداکننده (پیوند کبد) جایگزین کنید.

کپسول لیورکینگ بی دی آ چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول لیورکینگ بی دی آ چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

جلوگیری از مسمومیت کبدی

از آنجایی که نمی توان دانست که چگونه به یک داروی خاص واکنش نشان می دهد، مسمومیت کبدی همیشه قابل پیشگیری نیست. اما ممکن است خطر ابتلا به مشکلات کبدی را کاهش دهید اگر:

مصرف داروها را محدود کنید. داروهای تجویزی و بدون نسخه را فقط در صورت لزوم مصرف کنید. گزینه های غیردارویی را برای مشکلات رایجی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و درد آرتریت بررسی کنید.

داروها را فقط طبق دستور مصرف کنید. برای هر دارویی که مصرف می کنید دستورالعمل ها را دنبال کنید. از مقدار توصیه شده تجاوز نکنید، حتی اگر به نظر نمی رسد علائم شما بهبود یابد. از آنجایی که اثرات مسکن های بدون نسخه گاهی به سرعت از بین می رود، مصرف بیش از حد آن آسان است.

در مصرف گیاهان و مکمل ها احتیاط کنید. تصور نکنید که یک محصول طبیعی ضرری ندارد. قبل از مصرف گیاهان دارویی و مکمل ها، فواید و خطرات آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

الکل و مواد مخدر را ترکیب نکنید. الکل و داروها ترکیب بدی هستند. اگر استامینوفن مصرف می کنید، الکل ننوشید. از پزشک یا داروساز خود در مورد تداخل بین الکل و سایر داروهای تجویزی و بدون نسخه ای که استفاده می کنید بپرسید.

اگر با مواد شیمیایی کار می کنید تمام اقدامات احتیاطی لازم را برای محافظت از خود در برابر قرار گرفتن در معرض آن انجام دهید. اگر با یک ماده مضر در تماس هستید، دستورالعمل های موجود در محل کار خود را دنبال کنید، یا با خدمات اورژانس محلی یا مرکز کنترل مسمومیت محلی خود برای کمک تماس بگیرید.

رفلاکس صفرا

رفلاکس صفرا زمانی اتفاق می افتد که صفرا – مایع گوارشی که در کبد شما تولید می شود. به معده شما و در برخی موارد به لوله ای که دهان و معده شما را به هم متصل می کند (مری) برگشت می دهد.

کپسول لیورکینگ بی دی آ چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول لیورکینگ بی دی آ چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

علائم رفلاکس صفرا

تشخیص رفلاکس صفرا از رفلاکس معده مشکل است. علائم و نشانه های رفلاکس صفرا عبارتند از:

  • درد شدید بالای شکم
  • دل درد مکرر
  • تهوع
  • استفراغ زرد مایل به سبز
  • سرفه یا گرفتگی صدا
  • کاهش وزن

اگر مکررا علائم رفلاکس را تجربه می کنید یا اگر بدون تلاش وزن کم می کنید، با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

علل رفلاکس صفرا

صفرا برای هضم چربی ها و برای از بین بردن گلبول های قرمز فرسوده و سموم خاص از بدن شما ضروری است. صفرا در کبد تولید و در کیسه صفرا ذخیره می شود.

خوردن یک وعده غذایی حاوی مقدار کمی چربی به کیسه صفرا سیگنال می دهد تا صفرا را آزاد کند که از طریق یک لوله کوچک به قسمت بالای روده کوچک شما (اثنی عشر) جریان می یابد.

رفلاکس صفرا به معده

صفرا و غذا در اثنی عشر مخلوط و وارد روده کوچک می شود. دریچه پیلور، یک حلقه سنگین ماهیچه ای که در خروجی معده شما قرار دارد، معمولا فقط کمی باز می شود. به اندازه ای که حدود یک هشتم اونس (حدود ۳.۷۵ میلی لیتر) یا کمتر غذای مایع را در یک زمان آزاد کند، اما به اندازه ای نیست که اجازه دهد شیره های گوارشی به معده برگردد.

رفلاکس صفرا به مری

زمانی که دریچه عضلانی دیگری، اسفنکتر تحتانی مری، به درستی کار نکند، صفرا و اسید معده می توانند به مری برگشت کنند.

چه چیزی منجر به رفلاکس صفرا می شود

ریفلاکس صفرا ناشی از موارد زیر است:

عوارض جراحی معده، شامل برداشتن کامل یا جزئی معده و جراحی بای پس معده برای کاهش وزن، مسئول بیشتر رفلاکس صفرا است.

زخم معده زخم معده می تواند دریچه پیلور را مسدود کند تا به درستی باز یا بسته نشود.

جراحی کیسه صفرا.

کپسول لیورکینگ بی دی آ چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول لیورکینگ بی دی آ چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

عوارض رفلاکس صفرا

گاستریت رفلاکس صفرا با سرطان معده مرتبط است.

GERD  این وضعیت که باعث تحریک و التهاب مری می شود.

مری بارت: قرار گرفتن طولانی در معرض اسید معده به بافت تحتانی مری آسیب می زند. سلول های آسیب دیده مری خطر سرطانی شدن را افزایش می دهند.

سرطان مری. ارتباطی بین رفلاکس اسید و رفلاکس صفرا و سرطان مری وجود دارد که ممکن است تا زمانی که کاملاً پیشرفته نباشد تشخیص داده نشود.

محل نگهداری کپسول لیورکینگ بی دی آ

کپسول لیورکینگ بی دی آ دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد و دور از نور، رطوبت و حرارت و دور از دسترس اطفال نگهداری گردد.

عوارض قرص کبد چرب

مصرف این دارو عوارض خطرناکی ندارد. شاید برخی به ترکیبات این دارو حساسیت داشته باشند.

عوارض قرص لیو ۵۲ دی اس

برای مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی با پزشک مشورت شود.
این دارو مکمل غذایی است و برای تشخیص، پیشگیری یا درمان نیست.

قرص دی اس

این قرص برای درمان اولیگو اسپرمی در آقایان تجویز میشود.

کپسول لیور ساپورت

این کپسول برای بهبود مشکلات کبدی مصرف میشود.

خواص قرص لیورکینگ

بهبود عملکرد کبد و کیسه صفرا

کمک به برطرف کردن سموم

ضد التهاب طبیعی

قیمت کپسول لیورکینگ

قیمت این کپسول بر اساس نرخ ارز و شرکت سازنده متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا