Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص، شربت و کپسول آموکسی سیلین چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن

آموکسی سیلین برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود. این دارو یک آنتی بیوتیک پنی سیلین است. این آنتی بیوتیک عفونت های باکتریایی را درمان می کند. برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) موثر نیست. استفاده از آنتی بیوتیک در مواقعی که نیاز نیست، سبب شده برای عفونت های بعدی کارا نباشد. آموکسی سیلین همراه با سایر داروها برای درمان زخم معده/روده ناشی از باکتری اچ پیلوری استفاده می شود. در نشریه جهان شیمی فیزیک از آسپرین و متفورمین مقالاتی منتشر شده است. اینبار شما را با آموکسی سیلین آشنا میکنیم.

آموکسی سیلین ۵۰۰ برای چیست

آموکسی سیلین ۵۰۰ آنتی بیوتیک است با باکتری ها مبارزه می کند. آموکسی سیلین برای درمان انواع مختلفی از عفونت های ناشی از باکتری ها مانند التهاب لوزه، برونشیت، ذات الریه و عفونت های گوش، بینی، گلو، پوست یا مجاری ادراری استفاده می شود. آموکسی سیلین همراه با کلاریترومایسین (بیاکسین) برای درمان زخم معده هلیکوباکتر پیلوری استفاده می شود. این دارو با یک کاهش دهنده اسید معده به نام لانزوپرازول مصرف می شود.

کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰

این دارو در دسته پنی‌سیلین‌ها است. با باکتری‌ها مبارزه خواهد کرد. آموکسی‌سیلین برای درمان عفونت لوزه، برونشیت، ریه، گونوره، گوش، بینی، گلو، پوست و یا دستگاه ادراری استفاده می‌شود؛ این دارو برای زخم معده ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری به همراه کلاریترومایسین تجویز می‌شود. عفونت‌های باکتریایی شامل: عفونت‌های گوش میانی، لوزه‌، گلو، حنجره، برونش، ریه‌ها، دستگاه ادراری و پوست با آموکسی‌سیلین درمان می‌شود.

قرص و شربت و کپسول آموکسی سیلین چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن
قرص و شربت و کپسول آموکسی سیلین چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن

کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ هر چند ساعت

مقدار و نحوه مصرف در بزرگسالان :

عفونت های خفیف تا متوسط گوش، حلق و بینی: دوز خوراکی ۵۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت یا ۲۵۰ میلی گرم هر ۸ ساعت .

عفونت های شدید گوش، حلق و بینی: ۸۷۵ میلی گرم هر ۱۲ ساعت یا ۵۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت .

عفونت های مجرای تحتانی تنفسی: دوز خوراکی ۸۷۵ میلی گرم هر ۱۲ ساعت یا ۵۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت .

مقدار و نحوه مصرف در کودکان :

کودکان قبل از دروان بلوغ در عفونت های مجاری ادراری و اندوسرویکال : دوز خوراکی ۵۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و ۲۵ میلی گرم پروبنسید به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به طور همزمان مصرف شود .

در افراد زیر۲ سال توصیه نمی شود .

آموکسی سیلین برای گلو درد

این دارو در درمان عفونت گوش میانی، سینوزیت، گلودرد استرپتوکوکی، پنومونی، عفونت های پوستی، عفونت های مجرای ادراری، بیماری لایم و عفونت های کلامیدیایی تجویز می شود. از آموکسی سیلین برای پیشگیری از اندوکاردیت قبل از دستکاری های دندانپزشکی جراحی یا کشیدن دندان، مبتلا به نارسایی دریچه های قلبی، جلوگیری از عفونت پنوموکوکی در افراد بدون طحال، پیشگیری و درمان سیاه زخم (آنتراکس) استفاده می شود.

آموکسی سیلین برای باکتریهای گرم مثبت و گرم منفی مؤثر است. باکتری های گرم مثبت حساس شامل استرپتوکوک ها، پنوموکک، انتروکک فکالیس و گونه های استافیلوکوک غیرتولیدکننده بتالاکتاماز است. باکتری های گرم منفی شامل هموفیلوس آنفولانزا، نایسریا مننژیتیدیس، نایسریا گونوره آ، اشریشیا کلی، پروتئوس میرابیلیس و سالمونلا است.این دارو برای درمان جوش های چرک دار موثر است.

قرص و شربت و کپسول آموکسی سیلین چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن
قرص و شربت و کپسول آموکسی سیلین چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن

نحوه مصرف آموکسی سیلین خوراکی

این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک مصرف کنید، هر ۸ یا ۱۲ ساعت. حین استفاده از دارو مایعات زیادی بنوشید. برای اثر بهتر، آنتی بیوتیک در زمان مساوی مصرف شود. برای کمک به یادآوری، این دارو را هر روز در زمان(های) یکسانی مصرف کنید.

آموکسی سیلین را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. آموکسی سیلین را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید.

برخی از اشکال آموکسی سیلین ممکن است با یا بدون غذا مصرف شوند. برچسب داروی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا باید داروی خود را با غذا مصرف کنید یا خیر. قبل از اندازه گیری دوز، سوسپانسیون خوراکی را تکان دهید.

داروی مایع را با سرنگ دوز ارائه شده اندازه گیری کنید یا از دستگاه اندازه گیری دوز دارو (نه قاشق آشپزخانه) استفاده کنید. می‌توانید مایع را با آب، شیر، شیر خشک، آب میوه یا زنجبیل مخلوط کنید. تمام مخلوط را بنوشید. برای استفاده بعدی ذخیره نکنید. قبل از قورت دادن قرص جویدنی باید آن را بجوید. قرص معمولی را به طور کامل قورت دهید و از خرد کردن، جویدن یا شکستن آن خودداری کنید.

اگر آموکسی سیلین را با کلاریترومایسین و/یا لانزوپرازول برای درمان زخم معده مصرف می کنید، از تمام داروهای خود طبق دستور استفاده کنید.

این دارو را برای تمام مدت استفاده کنید، حتی اگر علائم شما به سرعت بهبود یابد. نادیده گرفتن دوز می تواند خطر ابتلا به عفونت مقاوم به دارو را افزایش دهد. آموکسی سیلین عفونت ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی را درمان نمی کند.

عوارض آموکسی سیلین

حالت تهوع، استفراغ یا اسهال ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات بدتر شد، به پزشک اطلاع دهید. پزشک این دارو را به این دلیل تجویز کرده و او میداند فواید آن بیشتر از عوارض جانبی آن است.

استفاده از دارو برای دوره طولانی سبب برفک دهان یا عفونت قارچی جدید واژن (عفونت قارچی دهان یا واژن) می شود.

در صورت بروز عوارض جانبی نادر جدی به پزشک اطلاع دهید: ادرار تیره، تهوع یا استفراغ مداوم، درد معده/شکم، زردی چشم یا پوست، کبودی یا خونریزی آسان، گلودرد یا تب مداوم.

این دارو به ندرت به دلیل وجود باکتری باعث ایجاد یک بیماری شدید روده میشود. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا هفته ها تا ماه ها پس از توقف درمان رخ دهد. در صورت بروز: اسهالی که متوقف نمی شود، درد/گرفتگی شکم یا معده، خون/مخاط در مدفوع، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر این علائم را دارید، از داروهای ضد اسهال یا مواد افیونی استفاده نکنید زیرا ممکن است علائم را بدتر کنند.

واکنش آلرژیک بسیار جدی نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصا در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، به پزشک مراجعه کنید. آموکسی سیلین معمولا می تواند باعث ایجاد بثورات خفیفی شود که معمولا جدی نیستند. این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

قرص و شربت و کپسول آموکسی سیلین چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن
قرص و شربت و کپسول آموکسی سیلین چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن

آموکسی سیلین برای کرونا

آنتی بیوتیک ها برای عفونت های ویروسی موثر نیست. آنتی بیوتیک ها برای گلودرد، سرفه و سرماخوردگی مصرف میشوند. اما تجویز و مصرف ناصحیح آن منجر به مقاومت میکروبی میشود. اما این دارو در برابر کووید-۱۹ استفاده ندارد.

در اوایل پاندمی تجویز آنتی بیوتیک ها در موارد حاد و شدید کووید-۱۹ استفاده شد ولی وقتی که ویروس شیوع پیدا کرد، مصرفش بی دلیل شد. عفونت باکتریایی با آنفولانزا مهم است. تجویز آنتی بیوتیک ها را نباید دست کم گرفت. آزیترومایسین و داکسی سایکلین خواص ضدویروسی و ضد التهابی دارند.

پزشک در موارد خاص برای برخی از افراد که احتمال عفونت باکتریایی در کنار کرونا داده، آنتی بیوتیک تجویز میکند. دانش ما در مورد درمان کووید-۱۹ در حال رشد است. بهترین داروها، داروهایی بودند که سبب تعدیل پاسخ های التهابی در برابر عفونت ویروسی می شوند. کورتیکواستروئیدها (کورتون ها) و مهارکننده های التهابی  IL-6 سبب کاهش مرگ و میر کووید میشوند.

موارد احتیاط آموکسی سیلین

قبل از مصرف آموکسی سیلین، اگر به آموکسی سیلین حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا به آنتی بیوتیک های پنی سیلین یا سفالوسپورین. یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول حاوی مواد غیر فعالی است که سبب واکنش های آلرژیک شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در موارد: بیماری کلیوی، نوع خاصی از عفونت ویروسی (مونونوکلئوز عفونی).

آموکسی سیلین ممکن است باعث شود واکسن های باکتریایی زنده (مانند واکسن تیفوئید) به خوبی کار نکنند. در حین استفاده از این دارو هیچ گونه ایمن سازی/واکسیناسیون انجام ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید. قبل از عمل جراحی، در مورد تمام داروها که استفاده می کنیدبه پزشک یا دندانپزشک اطلاع دهید. در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید. آموکسی سیلین وارد شیر مادر خواهد شد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید

قرص و شربت و کپسول آموکسی سیلین چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن
قرص و شربت و کپسول آموکسی سیلین چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن

فعل و انفعالات آموکسی سیلین

اگر داروهای دیگر همزمان مصرف کنید، اثرات داروها تغییر میکند. خطر عوارض جانبی جدی را افزایش میابد یا باعث شده داروی شما درستی عمل نکند. این تداخلات دارویی همیشه رخ نمی دهد. حین استفاده از این دارو، هیچ دارویی بدون تایید پزشک شروع، قطع یا تغییر دوز نکنید. دارویی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد: متوترکسات است.

این دارو ممکن است نتایج مثبت کاذب را با برخی محصولات آزمایش ادرار دیابتی (نوع سولفات کوپریک) ایجاد کند. این دارو همچنین ممکن است بر نتایج برخی از آزمایشات آزمایشگاهی تأثیر بگذارد.

این لیست شامل تمام تداخلات دارویی نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید نگه دارید. برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات جدی دارویی، این فهرست را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

مصرف بیش از حد آموکسی سیلین

اگر بیش از حد مصرف شده است و علائمی مثل غش کردن یا مشکل تنفسی دارید، با پزشک تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد شامل موارد زیر است: استفراغ شدید، اسهال مداوم، کاهش شدید مقدار ادرار یا تشنج. این دارو فقط برای شرایط فعلی شما تجویز شده است. برای عفونت دیگری از آن استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید. با درمان طولانی مدت، آزمایش‌های آزمایشگاهی و/یا پزشکی (مانند عملکرد کلیه و کبد، شمارش کامل خون) ممکن است به‌طور دوره‌ای برای نظارت بر پیشرفت شما یا بررسی عوارض جانبی انجام شود.

دوز فراموش شده آموکسی سیلین

اگر یک نوبت را فراموش کردید، فوری استفاده کنید. اگر نزدیک مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را مصرف نکنید. دوز بعدی خود را در زمان خودش استفاده کنید. دوز را دوبرابر نکنید.

هشدارها در مصرف آموکسی سیلین

اگر به آموکسی سیلین یا هر آنتی بیوتیک پنی سیلین دیگری مانند آمپی سیلین، دیکلوکساسیلین، اگزاسیلین، پنی سیلین. قبل از استفاده از آموکسی سیلین، اگر به سفالوسپورین هایی حساسیت دارید، به پزشک اطلاع دهید. اگر مبتلا به آسم، بیماری کبد یا کلیوی، خونریزی یا اختلال لخته شدن خون، مونونوکلئوز (همچنین مونو نیز نامیده می شود)، یا هر نوع آلرژی، به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو اثر قرص های ضد بارداری را کاهش میدهد. از پزشک در مورد استفاده از روش غیر هورمونی کنترل بارداری (مانند کاندوم، دیافراگم، اسپرم کش) در حین مصرف این دارو سوال کنید. آموکسی سیلین عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا را درمان نمی کند. این دارو را به اشتراک نگذارید.

داروهای آنتی بیوتیکی سبب اسهال می شوند. در حین مصرف این دارو یا در عرض چند ماه پس از قطع مصرف رخ میدهد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید، مصرف دارو را قطع و با پزشک تماس بگیرید. از داروی ضد اسهال استفاده نشود مگر پزشک به شما دستور داده باشد.

قرص و شربت و کپسول آموکسی سیلین چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن
قرص و شربت و کپسول آموکسی سیلین چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن

قبل از مصرف آموکسی سیلین

اگر به آنتی بیوتیک های پنی سیلین مانند آمپی سیلین، دیکلوکساسیلین، اگزاسیلین، پنی سیلین یا تیکارسیلین حساسیت دارید، نباید از آموکسی سیلین استفاده کنید. برای اطمینان از بی خطر بودن دارو ، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک اطلاع دهید:

  • بیماری کلیوی
  • مونونوکلئوز (همچنین به نام مونو)
  • اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک
  • آلرژی غذایی یا دارویی به ویژه به یک آنتی بیوتیک سفالوسپورین.

عوارض جانبی آموکسی سیلین

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به آموکسی سیلین (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی (تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش همراه با اورژانس کمک پزشکی کنید. ایجاد تاول و لایه برداری). داروهای آنتی بیوتیکی می توانند باعث اسهال شوند که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید، قبل از استفاده با پزشک تماس بگیرید. اگر موارد زیر را دارید با پزشک تماس بگیرید:

  • درد شدید معده
  • اسهال آبکی یا خونی (حتی اگر ماهها پس از آخرین دوز شما رخ دهد)

عوارض جانبی رایج آموکسی سیلین ممکن است شامل موارد زیر باشد: حالت تهوع، استفراغ، اسهال.

چه داروهای دیگری بر آموکسی سیلین تاثیر می گذارد

در مورد سایر داروهای خود به پزشک خود بگویید، به خصوص:

  • هر آنتی بیوتیک دیگری
  • آلوپورینول
  • پروبنسید
  • رقیق کننده خون – وارفارین، کومادین، جانتوون

سایر داروها با آموکسی سیلین تداخل دارند، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی.

محل نگهداری آموکسی سیلین

طبق برچسب محصول در دمای اتاق و دور از نور نگهداری گردد. برندهای مختلف دارو نگهداری متفاوتی دارند. تمام داروها را دور از کودکان نگهداری کنید. داروها را داخل توالت نریزید. این دارو را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده به درستی دور بریزید. مشورت کنید. در دمای اتاق نگهداری شود. ممکن است آموکسی سیلین مایع در یخچال نگهداری شود اما یخ نزند. هر داروی مایعی که استفاده نشده است را تا ۱۴ روز پس از مخلوط شدن در داروخانه دور بیندازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا