Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

۱۰ خاصیت شگفت انگیز تخم یونجه برای سلامتی بدن

تخم یونجه را به صورت دم کرده،جوشانده، خیسانده مصرف می شود. یونجه تازه از نظر متخصصان طب سنتی  دارای طبع گرم و تر است و خشک آن، طبعی گرم و خشک دارد

خواص تخم یونجه شامل قبض کننده و ضد اسهال، قاعده‌آور و رفع کننده مشکلات مربوط به قاعدگی و یائسگی، شیرافزا ، نرم کننده سینه و تسکین دهنده سرفه‌های مقاوم، افزاینده رشد کودکان، کاهنده قند و کلسترول خون و مفید برای راشیتیسم است. در ادامه مطلب از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک با خواص تخم یونجه و فواید و کاربرد های آن برای سلامتی بیشتر آشنا می شوید. با ما همراه باشید.

آشنایی با گیاه یونجه

10 خاصیت شگفت انگیز تخم یونجه برای سلامتی بدن
۱۰ خاصیت شگفت انگیز تخم یونجه برای سلامتی بدن

 

یونجه (به نام علمی medicago sativa) گیاهی علفی و چند ساله از تیره باقلائیان است که ریشه ای راست و مستقیم دارد. ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد. برگ های آن دارای سه برگچه است. که ظاهر آن نوک تیز، سبز رنگ و بیضی شکل یونجه است. این گیاه را اغلب به عنوان علوفه و منبع غنی از ویتامین A در خوراک طیور و چهارپایان استفاده می کنند. گل یونجه به رنگ های سبز،بنفش تیره یا آبی روشن است.

 علائم یائسگی و قاعدگی

بسیاری از مشکلات دوران یائسگی به دلیل کمبود استروژن است. تخم یونجه دارای مقادیر بالایی فیتواستروژن است که تأثیر شیمیایی مشابهی با این هورمون دارد. ولیکن هنوز هیچ بررسی علمی در مورد تأثیر تخم یونجه انجام نشده باشد،، با این حال یافته هایی در مورد آن ثابت کرده اند که تخم یونجه در درمان مشکلات یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه درد شکم و گرفتگی عضلات،غیره استفاده می شود.

درمان سرطان

بذر یونجه حاوی مقادیر زیادی فیتواستروژن است که از نظر شیمیایی شباهت زیادی با استروژن دارد.تخم یونجه شامل فیتواستروژن و ترکیبات گیاهی است که مقدار سطح استروژن  افزایش می دهند. براساس تحقیقات، این ترکیبات خطر پیشرفت سرطان پستان را کاهش می دهد. بذر یونجه دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است کهاز آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و می تواند از بدن در مقابل بیماری‌های سرطانی (عمدتا سرطان سینه) محافظت می‌کند.

 تسکین درد و درد مفاصل

10 خاصیت شگفت انگیز تخم یونجه برای سلامتی بدن
۱۰ خاصیت شگفت انگیز تخم یونجه برای سلامتی بدن

درد مفاصل بر اثر ساییدگی یا ضربه و کار سنگین بوجود می آید . برای تسکین درد مفاصل می توان از جوشانده تخم یونجه استفاده کرد. این جوشانده تا حد زیادی می تواند دردهای مفاصل را کاهش دهد. تخم یونجه غنی از کلروفیل هستند که علاوه بر تصفیه خون، اسید اوریک آن را کاهش می‌دهد و از بیماری نقرس پیشگیری می کند. علاوه بر این، خواص این دانه نقش موثری در درمان و تسکین علائم و روماتیسم، بیماری های مفاصل و پوکی استخوان (راشیتیسم) دارد.

کمک به هضم غذا

هضم غذای خوب باعث می شود غذا به قسمت های کوچکتر تجزیه شود و بدن بتواند انرژِی و ریز مغذی های مفید را دریافت کند. هضم سریع به فرایند و مکانیسم های مختلف بدن بستگی دارد. ولی برخی از مواد غذایی به سرعت و کیفیت هضم غذا کمک می کند. تخم  یونجه حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است و باعث تقویت بافت پوششی یا اپیتلیوم  در غشاهای مخاطی می شود. این گیاه حاوی ترکیباتی است به نام بتائین که مطابق تحقیقات انجام شده تاثیر فوق العاده ای بر زخم معده دارد.

جلوگیری از کم خونی

یونجه حاوی آهن است و می تواند گردش خون را بهبود ببخشد، زیرا اگر به اندازه کافی آهن دریافت نکنید ، گلبول های قرمز کاهش می یابد و باعث کم خونی  (عمدتا در زنان)، از دست دادن  تمرکز، سرگیجه و مشکلات در معده و خستگی می شود. استفاده از جوشانده دانه یونجه می تواند برای پیشگیری و درمان کم خونی مفید باشد.

تقویت و استحکام استخوان

دانه های یونجه حاوی ، پتاسیم،کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم است و نقش موثری در تقویت و استحکام استخوان دارد. وجود پتاسیم در دانه های یونجه باعث افزایش جذب کلسیم می شود. بنابراین مصرف دانه های یونجه از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند و تاثیر مثبتی برای تقویت استخوان دارد .

جلوگیری از لخته شدن خون

دانه های یونجه دارای عنصر پتاسیم است که از لخته شدن خون جلوگیری می کند . مواد تشکیل دهنده یونجه می تواند خون را رقیق و به درمان زخم کمک کند.

لازم به ذکر است که نیاز روزانه این تغذیه برای آقایان صد و بیست میکروگرم و برای خانم ها نود میکروگرم می باشد. خوردن صرف یک فنجان چای دانه یونجه ۱۳ درصد از میزان توصیه شده روزانه این ماده غذایی را تامین می کند.

درمان گلو درد و سرفه

سرفه های منظم یکی از آزاردهنده ترین مشکلاتی است که می تواند برای همه ما ظاهر شود. در این شرایط ریه های فرد به طور معمول به میکروب و عفونت حساس است و به دلیل کوچکترین تحریکی دائماً سرفه می کند.

تخم یونجه دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است و سطح ایمنی افراد را افزایش می دهد.  مصرف جوشانده یونجه می تواند گلودرد و سرفه را تسکین می دهد.

 کمک به کاهش وزن

چربی های معده یک نوع چربی بسیار ناسالم است. در واقع، ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، دیابت نوع ۲ و بیماری های مختلف را افزایش می دهد. یکی از راه های کاهش چربی شکم کاهش وزن است. فیبر محلول یک مهارکننده قوی اشتها است و به شما اجازه کاهش وزن می دهد. با کاهش میل به غذا، احتمال کاهش رشد مصرف کالری وجود دارد که به کاهش وزن کمک می کند.

دانه‌های یونجه سرشار از  فیبر هستند و باعث ایجاد حس سیری در افراد می شوند و جلوی اشتها را می گیرد و باعث کاهش وزن می شود.

کاهش سطح کلسترول

10 خاصیت شگفت انگیز تخم یونجه برای سلامتی بدن
۱۰ خاصیت شگفت انگیز تخم یونجه برای سلامتی بدن

مقادیر زیاد ساپونین موجود در یونجه می تواند مقدار جذب کلسترول LDL را در داخل روده کاهش دهد. بنابراین، مصرف این گیاه دارویی باعث کاهش کلسترول ldl خون می شود، می توان نتیجه گرفت که مصرف چهل گرم دانه یونجه، ۳ مرتبه در روز، ۱۷ درصد کلسترول LDL  و ۱۸ درصد از کلسترول بد LDL  را کم می کند.

ترکیبات شیمیایی و ارزش غذایی یونجه

10 خاصیت شگفت انگیز تخم یونجه برای سلامتی بدن
۱۰ خاصیت شگفت انگیز تخم یونجه برای سلامتی بدن

یونجه دارای ویتامین های A,C,E,K است. آمیلاز موجود در یونجه باعث هضم مواد نشاسته ای می شود. ۲۰٪ یونجه از پروتئین تشکیل شده است. پروتئین های یونجه شامل لیزین، آرژنین، هیستیدین، آدنین، فنیل آلانین، آسپاراژین و سیستین و اسید فسفریک است. از عناصر دیگر یونجه، منیزیوم، آهن و مقدر جزئی ارسنیک و سیلیس است. تخم یونجه از نظر مواد غذایی بسیار غنی است و غذایی غنی برای انسان و حیوان محسوب می شود .یونجه به علت غنی بودن از نظر ریز مغذی ها و نیز به علت اینکه خوشخوراک است به عنوان بهترین گیاه علوفه ای استفاده می شود. (بیشتر بخوانید: عرق یونجه چیست و چه کاربرد و خواصی دارد؟)

مضرات تخم یونجه

براساس تحقیقات انجام شده یونجه سبب تشدید انقباض های رحمی شده و خطر سقط جنین را می افزاید، در نتیجه توصیه می شود  زنان باردار از مصرف  گیاه یونجه و فرآورده‌های آن دوری کنند. تخم یونجه فواید زیادی برای سلامتی دارد ولی نباید در مصرف آن زیاده روی کرد ، زیرا بسیار نفاخ است.

گیاه  یونجه تاثیر مشابهی با استروژن هورمون زنانه دارد بنابراین از یونجه و فراورده های آن  در بیماری های حساس به هورمون، مانند سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان استفاده شود. چون ممکن است بیماری او بدتر شود.یونجه کاهنده قند خون است. از مصرف تخم یونجه همراه با داروهای دیابت بپرهیزید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا