Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با کشت گلخانه ای و مزایای آن

کشت گلخانه ای (Greenhouse cultivation) فرآیند کشت محصولات زراعی و سبزیجات در محیط اکوسیستم گلخانه است. کشت گلخانه ای روشی است که به کشاورزان این امکان را می دهد تا ضمن افزایش کیفیت محصولات ، بازدهی را افزایش دهند.

کشت در گلخانه گیاهان را در میکرو اکوسیستم هایی که از شرایط ایده آل برای رشد گیاهان سالم و قوی برخوردار هستند ، قرار می دهد به همین جهت تولید محصولات را افزایش می دهد.

طراحی گلخانه باید مبتنی بر اصول علمی صحیحی باشد که محیط کنترل شده ای برای رشد گیاه ایجاد کند. سیستم های محیط زیست کنترل شده تولید گیاهان، به طور گسترده ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند تا مواد و فرآورده های گیاهی را در یک زمان یا مکان و با کیفیتی تولید کنند که در خارج از گلخانه امکان پذیر نیست. برای آگاهی بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

کشاورزی در محیط زیست کنترل شده گلخانه  نیاز به سرمایه گذاری بسیار بیشتری در واحد سطح نسبت به کشاورزی در مزرعه دارد و بنابراین برای توجیه هزینه های سرمایه گذاری باید محصولات بیشتر یا باکیفیت تری تولید شود.

تاریخچه کشت گلخانه ای

ایده پرورش گیاهان در مناطق تحت کنترل از زمان روم وجود داشته است. از آنجاییکه تیبریوس ، امپراتور روم ، روزانه یک سبزی خیار مانند می خورد. باغبان رومی از روشهای مصنوعی (شبیه به سیستم گلخانه ای امروزی) برای رشد این گیاه  استفاده می کردند تا هر روز سال این میوه را به صورت تازه برای سفره او فراهم کنند.

گلخانه ها سپس در هلند و بعد در قرن ۱۷ در انگلیس به همراه گیاهان گلخانه ای ظاهر شدند. برخی از این تلاش های اولیه نیاز به کار عظیمی برای کاهش سرمای شب یا زمستان داشتند. در تأمین گرمای کافی و متعادل در این گلخانه ها مشکلات جدی وجود داشت. اولین گلخانه گرم در انگلیس در سال ۱۶۸۱ در باغ چلسی بنا شد. امروزه هلند دارای بزرگترین گلخانه های جهان است که برخی از آنها آنقدر گسترده هستند که می توانند سالانه میلیون ها تن سبزیجات تولید کنند.

در حال حاضر پیشرفت تکنولوژی چیزهای عالی را ممکن می سازد  به همین دلیل امروز ما می توانیم از هر نوع میوه و سبزیجاتی فارغ از هر فصلی که در آن قرار داریم ، لذت ببریم. ما این موفقیت را به کشت گلخانه ای مدیون هستیم.

بهتر است بدانید:

برای ایجاد این میکرو اکوسیستم های ایده آل ، کشاورزان باید بدانند که گیاهان دقیقاً به چه چیزی احتیاج دارند و سپس به همان اندازه نیازشان به آنها رسیدگی کنند. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم ، گلخانه ها نوعی واحه برای گیاهان با نور کافی ، تهویه ، رطوبت و دمای کافی هستند.

گلخانه های که به خوبی اجرا شده اند می توانند یک راه حل کم هزینه برای افزایش بهره وری کشاورزی در کشورهایی با آب و هوای سخت ، محدودیت های اقلیمی یا سایر خطرات خارجی مانند تگرگ یا آفات حشرات باشند.

این که آیا شما یک کشاورز تجاری هستید یا فقط یک باغبان، کشت گلخانه ای مرزهای شما را گسترش می دهد و به شما در رشد گیاهان خوش طعم تر و بهبود کیفیت میوه کمک می کند.

شرایط لازم برای کشت گلخانه ای

گیاهان مانند مردم هستند که همه شرایط مشابهی را دوست ندارند. درست همانطور که افرادی وجود دارند که ساحل را بیش از کوه و شیرینی را به تندی ترجیح می دهند ، هر گونه گیاهی ترجیحات خاص خود را دارد.

اگرچه کشاورز هنگام تنظیم گلخانه خود باید این ترجیحات را در نظر بگیرد اما  ملاحظات خاصی وجود دارد که کلی است و هر گلخانه باید آن را پوشش دهد.

اولین مورد نور خورشید است. گیاهان برای رشد خوب و زیبایی  به غذا احتیاج دارند. در واقع  آنها به ATP  نیاز دارند ، یک ماده مغذی که تنها از طریق فرآیندی به نام فتوسنتز حاصل می شود.

این بدان معناست که به هر حال گیاهان ما به نور و رطوبت کافی احتیاج دارند. کشاورزان با تجربه برای رشد مطلوب گیاهان بیش از شش تا هشت ساعت نور را در طول روز و حداقل ۴۵ تا ۶۰ درصد رطوبت را در هوا توصیه می کنند.

برای رشد  گلخانه ای همچنین توصیه می شود که در طول روز دمای متوسط از ۲۰ درجه سانتی گراد تجاوز نکند و در شب نباید از ۷ درجه سانتی گراد پایین تر بیاید.

آشنایی با کشت گلخانه ای و مزایای آن
آشنایی با کشت گلخانه ای و مزایای آن

چه محصولاتی را می توان با کشت گلخانه ای پرورش داد؟

۱- ترکیب گوجه و خیار

۲- زعفران

۳- توت فرنگی

۴- سبزی های خوردنی

۵- صیفی جات

۶- فلفل دلمه‌ای

۷- گیاهان دارویی و گل‌های زینتی

مزایای کشت گلخانه ای

 

تولید خوب

اولین مورد در رابطه با کشت گلخانه ای تولید محصول بیشتر است که مزایای تجاری دارد. کشت در گلخانه ها شرایط بهینه و رشد خوب محصول را تضمین می کند  و همانطور که همه شما تصور می کنید ، گیاهانی که به خوبی رشد می کنند گیاهانی هستند که میوه خوبی دارند ،  میوه هایی که با قیمت مناسب می توانند در بازار به فروش برسند.

کشت ایمن

هنگامی که یک کشاورز برای کشت گلخانه ها را انتخاب می کند ، مشکلات احتمالی  مانند نوعی افزایش شدید دما یا یک دوره خشکسالی  که باعث تنش در محصولات می شوند را کاهش می دهد. از این گذشته ، طبیعت بسیار غیرقابل پیش بینی است ولی در گلخانه شرایط را شما تنظیم می کنید.

بهره وری

بسیاری اوقات ، وقتی ما در مورد بهره وری صحبت می کنیم معنی آن کاملاً واضح نیست. اکثر مردم فکر می کنند که این موضوع اساساً ایجاد بهترین چیزها است. اما نه ، بهره وری فراتر از آن است و  در مورد استفاده از منابع به مقدار مناسب و به روش صحیح برای بهره برداری از آنها تا حد مجاز و به دست آوردن بهترین نتیجه است.

هنگام رشد با استفاده از گلخانه ها ، پیگیری نحوه استفاده از منابع و مدیریت صحیح آنها بسیار ساده تر است. کشاورزان می توانند رشد گیاهان خود را با دقت بیشتری کنترل کنند و به عنوان مثال از کود های مورد نیاز در هر مرحله از رشد استفاده کنند.

در مورد آب هم همینطور است  بسیاری از پیشرفته ترین گلخانه ها دارای سیستم های آبیاری هستند  که می توانند به صورت اتوماتیک یا دستی کار کنند  که نه تنها ارزشمندترین منبع کره زمین را حفظ می کنند بلکه باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شوند.

کنترل آفات

هیچ کشاورزی گیاهان پر از آفات را دوست ندارد. آفات به همراه دوره خشکسالی ، مسلماً تهدید اصلی برای هر محصول محسوب می شوند. در کشاورزی در مورد آفات باید بسیار مراقب باشیم و برای مقابله با آنها  کشاورزان باید از سموم دفع آفات استفاده کند. در حالی که اینها به گونه ای طراحی شده اند که گیاهان را تا حد ممکن تحت تأثیر قرار دهد باید از آنها با احتیاط و در مکانهای خاصی استفاده شود تا از هرگونه آسیب احتمالی به محصول جلوگیری شود.

اینجاست که میکرو اکوسیستم های محبوب ما پیروز این میدان خواهند شد. گلخانه ای که بطور مناسب طراحی و ساخته شده ، کنترل آفات و بیماری ها را بسیار آسان تر می کند.

محصولات زراعی در تمام طول سال

یکی از فعالیت های تجاری که برای بهتر یا بدتر شدن بیشتر در معرض تغییرات احتمالی محیط است، کشاورزی است. توسعه صحیح این فعالیت به زمین ، آب و هوا ، آب بستگی دارد و این چیزی نیست که بتوان آنرا ۱۰۰٪ کنترل کرد.

با این حال ، هنگام رشد در گلخانه ها ، از آنجا که کشاورز با میکرو اکوسیستم های کنترل شده کار می کند می تواند آنرا به خواست خود تغییر دهد.

مهم نیست که باران چقدر شدید است و یا دمای هوا چقدر کم شده است ، گیاهان در گلخانه شما محافظت می شوند. مهم نیست که چقدر نور خورشید شدید باشد یا محیط زیست چقدر خشک باشد ، محصولات زراعی شما مرطوب باقی می مانند. بنابراین نیازی به نگرانی در مورد تغییرات فصلی نیست ، زیرا محصولات زراعی می توانند در تمام طول سال به رشد خود ادامه دهند.

فناوری در خدمت کشاورزی

امروزه فناوری فقط محدود به صنایع نیست و بسیاری از پیشرفته ترین سیستم ها وارد کشاورزی می شوند تا فرایندها کارآمدتر ، سریعتر و با محیط زیست سازگارتر باشند. انرژی خورشیدی و باد برای ساخت گلخانه مورد مطالعه قرار می گیرند و قول می دهند که نتایج خارق العاده ای را برای گلخانه ها به ارمغان بیاورند پس لازم نیست نگران محصولات باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا