Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص، آمپول و کرم گلوتاتیون چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن

گلوتاتیون ماده ای است که از اسیدهای آمینه گلیسین، سیستئین و اسید گلوتامیک ساخته می شود. توسط کبد تولید می شود و در بسیاری از فرآیندهای بدن نقش دارد. گلوتاتیون در ساخت و ترمیم بافت، ساخت مواد شیمیایی و پروتئین های مورد نیاز بدن و در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد.

مردم از آن برای افزایش سن، اختلال مصرف الکل، بیماری کبد، بیماری قلبی و بسیاری از شرایط دیگر مصرف می کنند، اما هیچ شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد. گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان است که در سلول ها تولید می شود. این ماده عمدتا از سه آمینو اسید تشکیل شده است: گلوتامین، گلیسین و سیستئین. سطوح گلوتاتیون در بدن ممکن است توسط تعدادی از عوامل از جمله تغذیه نامناسب، سموم محیطی و استرس کاهش یابد. سطح آن نیز با افزایش سن کاهش می یابد. از انواع داروها و مکملها در نشریه جهان شیمی فیزیک منتشر شده است. در این مطلب شما را با گلوتاتیون آشنا میکنیم.

گلوتاتیون چیست

گلوتاتیون علاوه بر اینکه به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود، می تواند به صورت داخل وریدی، موضعی یا استنشاقی نیز تجویز شود. همچنین به عنوان یک مکمل خوراکی به صورت کپسول و مایع موجود است. با این حال، مصرف خوراکی گلوتاتیون ممکن است به اندازه تحویل داخل وریدی برای برخی شرایط موثر نباشد.

قرص گلوتاتیون چیست

قرص گلوتاتیون بعنوان آنتی اکسیدانی قوی برای بهبود مشکلات بدن و سلامت پوست مصرف میشود.

قرص، آمپول و کرم گلوتاتیون چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن
قرص، آمپول و کرم گلوتاتیون چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن

دوزهای گلوتاتیون چیست

به صورت داخل وریدی

ملاحظات دوز – باید به شرح زیر داده شود:

مکمل شیمی درمانی:

۶۰۰ میلی گرم در روز عضلانی روزهای ۲-۵ شیمی درمانی

۱.۵ گرم در متر مربع به صورت داخل وریدی قبل از شیمی درمانی

ناباروری مردانه:

۶۰۰ میلی گرم عضلانی یک روز در میان به مدت دو ماه

دهانی:

۲۵۰ میلی گرم خوراکی یک بار در روز

محدوده دوز: ۵۰-۶۰۰ میلی گرم در روز

استنشاقی:

۶۰۰ میلی گرم از طریق نبولایزر دو بار در روز

اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن دوز مناسب اش وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما ایمن نیستند و دوز آن می تواند مهم باشد. حتما دستورالعمل‌های مربوطه روی برچسب‌های محصول را دنبال کنید و قبل از استفاده با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

کاربرد گلوتاتیون

آسیب عصبی ناشی از داروی سیس پلاتین. به نظر می رسد مصرف اش به صورت IV به جلوگیری از آسیب عصبی و سایر سموم ناشی از داروی سرطان سیس پلاتین کمک می کند.

عوارض گلوتاتیون

هنگام مصرف خوراکی: در دوزهای حداکثر ۵۰۰ میلی گرم در روز تا ۲ ماه احتمالا بی خطر است. اطلاعات زیادی در مورد عوارض جانبی احتمالی آن در دسترس نیست.

هنگام استنشاق: احتمالا بی خطر است. اطلاعات زیادی در مورد عوارض جانبی احتمالی آن در دسترس نیست. هنگامی که روی پوست استفاده می شود: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن گلوتاتیون وجود ندارد. هنگامی که روی پوست استفاده می شود ممکن است باعث ایجاد بثورات شود. عوارض جانبی رایج گلوتاتیون عبارتند از: مشکل در تنفس (مصرف استنشاقی)

اقدامات احتیاطی و هشدارهای مصرف گلوتاتیون

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن اش در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد.

آسم: اگر مبتلا به آسم هستید آن را استنشاق نکنید. می تواند برخی از علائم آسم را افزایش دهد.

رژیم غذایی سرشار از غذاهای تقویت کننده گلوتاتیون هیچ خطری ندارد. با این حال، مصرف مکمل ها ممکن است برای همه توصیه نشود. با پزشک خود در مورد گلوتاتیون صحبت کنید تا مشخص شود که آیا برای شما مناسب است یا خیر. عوارض جانبی احتمالی شامل موارد زیر است:

  • گرفتگی شکم
  • نفخ
  • مشکلات تنفسی به دلیل انقباض برونش
  • واکنش های آلرژیک، مانند بثورات پوستی
قرص، آمپول و کرم گلوتاتیون چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن
قرص، آمپول و کرم گلوتاتیون چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن

فواید گلوتاتیون

این ماده دارای فواید زیر است:

استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که بین تولید رادیکال‌های آزاد و توانایی بدن برای مبارزه با آن‌ها عدم تعادل وجود داشته باشد. سطوح بیش از حد استرس اکسیداتیو ممکن است پیش ساز بیماری های متعدد باشد. اینها شامل دیابت، سرطان و آرتریت روماتوئید است. گلوتاتیون به جلوگیری از تاثیر استرس اکسیداتیو کمک می کند، که به نوبه خود ممکن است باعث کاهش بیماری شود.

کمبود اش منجر به افزایش سطح استرس اکسیداتیو می شود که ممکن است منجر به سرطان شود. همچنین بیان کرد که افزایش سطح گلوتاتیون باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان و مقاومت در برابر استرس اکسیداتیو در سلول های سرطانی می شود.

پسوریازیس را بهبود بخشد

یک مطالعه معتبر نشان داد که پروتئین آب پنیر، زمانی که به صورت خوراکی داده می شود، پسوریازیس را با یا بدون درمان اضافی بهبود می بخشد. ثابت شده بود که پروتئین وی سطح گلوتاتیون را افزایش می دهد. به شرکت کنندگان در مطالعه روزانه ۲۰ گرم مکمل خوراکی به مدت سه ماه داده شد. محققان اظهار داشتند که مطالعه بیشتری مورد نیاز است.

آسیب سلولی را در بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی کاهش می دهد

مرگ سلولی کبد با کمبود آنتی اکسیدان ها از جمله گلوتاتیون تشدید میشود. این می تواند منجر به بیماری کبد چرب در افرادی شود که الکل سوء مصرف می کنند و کسانی که مصرف نمی کنند. نشان داده شده است که آن باعث بهبود سطح پروتئین، آنزیم و بیلی روبین در خون افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مزمن الکلی و غیرالکلی می شود.

زمانی که به افراد مبتلا به بیماری کبد چرب به صورت داخل وریدی و در دوزهای بالا داده شود، بیشترین تاثیر را دارد. شرکت کنندگان در این مطالعه همچنین کاهش مالون دی آلدئید، نشانگر آسیب سلولی در کبد را نشان دادند.

گلوتاتیون خوراکی اثرات مثبتی بر افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی به دنبال تغییرات پیشگیرانه در شیوه زندگی دارد. در این مطالعه گلوتاتیون به صورت مکمل با دوز ۳۰۰ میلی گرم در روز به مدت چهار ماه ارائه شد.

 مقاومت به انسولین را در افراد مسن بهبود می بخشد

با افزایش سن افراد، گلوتاتیون کمتری تولید می کنند. محققان دانشکده پزشکی  از ترکیبی از مطالعات حیوانی و انسانی برای بررسی نقش گلوتاتیون در مدیریت وزن و مقاومت به انسولین در افراد مسن استفاده کردند. یافته های مطالعه نشان داد که سطوح پایین گلوتاتیون با چربی سوزی کمتر و میزان ذخیره چربی بالاتر در بدن مرتبط است.

افراد مسن‌تر برای افزایش سطح آن به رژیم غذایی خود سیستئین و گلیسین اضافه کردند که در عرض دو هفته افزایش یافت و مقاومت به انسولین و چربی سوزی را بهبود بخشید.

قرص، آمپول و کرم گلوتاتیون چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن
قرص، آمپول و کرم گلوتاتیون چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن

تحرک افراد مبتلا به بیماری عروق محیطی را افزایش می دهد

بیماری شریان محیطی زمانی رخ می دهد که شریان های محیطی توسط پلاک مسدود می شوند. معمولا در پاها اتفاق می افتد. یک مطالعه گزارش داد که گلوتاتیون گردش خون را بهبود می بخشد و توانایی شرکت کنندگان در مطالعه را برای راه رفتن بدون درد برای مسافت های طولانی تر افزایش می دهد. به شرکت‌کنندگانی که به‌جای یک محلول نمکی پلاسبو، گلوتاتیون دریافت می‌کردند، انفوزیون داخل وریدی دو بار در روز به مدت پنج روز داده شد و سپس تحرک مورد بررسی قرار گرفت.

علائم بیماری پارکینسون را کاهش می دهد

بیماری پارکینسون سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد و با علائمی مانند لرزش تعریف می شود. در حال حاضر هیچ درمانی ندارد. یک مطالعه قدیمی اثرات مثبت گلوتاتیون داخل وریدی را بر علائمی مانند لرزش و سفتی ثبت کرد. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، این گزارش موردی نشان می دهد که گلوتاتیون ممکن است به کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی در افراد مبتلا به این بیماری کمک کند.

به مبارزه با بیماری خود ایمنی کمک کند

التهاب مزمن تواند استرس اکسیداتیو را افزایش دهد. این بیماری ها شامل آرتریت روماتوئید، بیماری سلیاک و لوپوس است. طبق یک مطالعه معتبر، گلوتاتیون با تحریک یا کاهش پاسخ ایمنی بدن به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند. بیماری های خود ایمنی به میتوکندری در سلول های خاص حمله می کنند. با از بین بردن رادیکال های آزاد از میتوکندری سلولی محافظت می کند.

آسیب اکسیداتیو را در اوتیسم کاهش میدهد

کودکان مبتلا به اوتیسم سطوح بالاتری از آسیب اکسیداتیو و سطوح پایین تر گلوتاتیون در مغزشان دارند. این امر باعث افزایش حساسیت به آسیب عصبی در کودکان مبتلا به اوتیسم ناشی از موادی مانند جیوه شد.

کارآزمایی بالینی هشت هفته ای بر روی کودکان ۳ تا ۱۳ ساله بصورت خوراکی یا پوستی استفاده شد. تغییرات علائم اوتیسم به عنوان بخشی از مطالعه مورد ارزیابی قرار نگرفت، اما کودکان در هر دو گروه بهبودی در سطح سیستئین، سولفات پلاسما و گلوتاتیون کل خون نشان دادند.

 دیابت کنترل نشده را کاهش میدهد

قند خون بالا در طولانی مدت با کاهش مقادیر گلوتاتیون همراه است. این می تواند منجر به استرس اکسیداتیو و آسیب بافت شود. یک مطالعه نشان داد که مکمل های غذایی با سیستئین و گلیسین باعث افزایش سطح گلوتاتیون می شود. همچنین با وجود سطوح بالای قند، استرس اکسیداتیو و آسیب را در افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده کاهش داد. شرکت کنندگان در مطالعه روزانه ۰.۸۱ میلی مول بر کیلوگرم سیستئین و ۱.۳۳ میلی مول بر کیلوگرم گلیسین به مدت دو هفته دریافت کردند.

 علائم بیماری تنفسی را کاهش دهد

ان-استیل سیستئین دارویی است که برای درمان بیماری هایی مانند آسم و فیبروز کیستیک استفاده می شود. به عنوان یک ماده استنشاقی، به رقیق شدن مخاط کمک می کند و آن را کمتر خمیری می کند. همچنین التهاب را کاهش می دهد. N-استیل سیستئین محصول جانبی گلوتاتیون منبع مورد اعتماد است.

گلوتاتیون در غذاها

گلوتاتیون در برخی غذاها یافت می شود، اگرچه پختن و پاستوریزه کردن سطح آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. بیشترین غلظت آن در:

  • گوشت خام یا بسیار کمیاب
  • شیر غیر پاستوریزه و محصولات لبنی غیر پاستوریزه
  • میوه ها و سبزیجات تازه چیده شده مانند آووکادو و مارچوبه

گلوتاتیون حاوی مولکول‌های گوگرد است، به همین دلیل است که غذاهای حاوی گوگرد به افزایش تولید طبیعی آن در بدن کمک می‌کنند. این غذاها عبارتند از:

  • سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و بوک چوی
  • سبزیجات آلیوم، مانند سیر و پیاز
  • تخم مرغ
  • آجیل
  • حبوبات
  • پروتئین بدون چربی

سایر غذاها و گیاهانی که به طور طبیعی به افزایش سطح آن کمک می کنند عبارتند از:

  • شیر خار
  • دانه کتان
  • جلبک دریایی گوسو
  • کشک

گلوتاتیون نیز تحت تاثیر بی خوابی منفی است. استراحت کافی به طور منظم می تواند به افزایش سطح کمک کند.

قرص، آمپول و کرم گلوتاتیون چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن
قرص، آمپول و کرم گلوتاتیون چیست؟ نحوه مصرف و عوارض آن

مکمل گلوتاتیون چیست و چگونه کار می کند

گلوتاتیون یک مکمل گیاهی است که می تواند برای درمان ناباروری مردان (مصرف عضلانی)، رسوب پلاک در عروق (آترواسکلروز [مصرف داخل وریدی، خوراکی])، سرطان ها، شیمی درمانی کمکی (مصرف داخل عضلانی، داخل وریدی)، محرک ایمنی، بیماری های کبدی، استفاده شود. بیماری های ریوی (مصرف استنشاقی)، از دست دادن حافظه، و بیماری پارکینسون (مصرف داخل وریدی، خوراکی).

چه داروهای دیگری با گلوتاتیون تداخل دارند

اگر پزشک به شما دستور داده است که از این دارو استفاده کنید، ممکن است پزشک یا داروساز شما قبلا از هرگونه تداخل دارویی احتمالی آگاه باشد. قبل از اینکه ابتدا با پزشک، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز خود مشورت کنید، هیچ دارویی را شروع، متوقف یا دوز آن را تغییر ندهید.

آن تداخلات شدید، جدی و متوسط شناخته شده ای با سایر داروها ندارد. آن تداخلات خفیفی با حداقل ۸۹ داروی مختلف دارد. این اطلاعات شامل تمام فعل و انفعالات احتمالی یا اثرات نامطلوب نمی شود. بنابراین، قبل از استفاده از این محصول، تمام محصولاتی را که استفاده می کنید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. برای مشاوره پزشکی بیشتر، یا اگر سؤالات بهداشتی، نگرانی یا برای اطلاعات بیشتر در مورد این دارو دارید، با متخصص مراقبت های بهداشتی یا پزشک خود مشورت کنید.

هشدارها و اقدامات احتیاطی 

اگر به ایت ماده و یا هر ماده موجود در این دارو حساسیت دارید، مصرف نکنید. دور از دسترس کودکان نگه دارید.

موارد منع مصرف گلوتاتیون

آسم (مصرف استنشاقی) و اثرات سوء مصرف مواد مخدر است. از مصرف گلوتاتیون در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید. گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان است و سطح آن در نتیجه افزایش سن، استرس و قرار گرفتن در معرض سم کاهش می یابد. افزایش گلوتاتیون ممکن است فواید بسیاری برای سلامتی از جمله کاهش استرس اکسیداتیو داشته باشد.

آمپول گلوتاتیون

این آمپول برای روشن شدن پوست و سلامت پوست مصرف میشود.

گلوتاتیون قیمت

قیمت قرص و آمپول گلوتاتیون با توجه به شرکت سازنده متغییر است.

کرم گلوتاتیون

کرم سفید کننده گلوتاتیون جهت روشن شدن پوست صورت استفاده میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا