Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کپسول نئوکاربن Neo carbon چیست؟ قیمت، مزایا و معایب آن

حتما شما هم اسم زغال فعال را شنیده اید. زغال فعال ماده ای سیاه رنگ است که برای مصارف صنعتی گرفته تا مصارف خوراکی در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. از این ماده همچنین برای تصفیه آب نیز استفاده می شود. امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با یکی از محصولات زغال فعال یعنی کپسول نئوکاربن آشنا کنیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

پیش از آنکه بدانیم کپسول نئوکاربن چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است کمی بیشتر با زغال فعال آشنا شویم. البته مقاله کامل تری در زمینه معرفی کربن فعال در سایت جهان شیمی فیزیک منتشر شده است که از شما دعوت می کنیم این مطلب مفید را مطالعه نمایید.

کربن فعال چیست؟

کربن فعال یا زغال فعال، نوعی کربن بسیار متخلخل است که حجم بسیار کمی دارد. این سوراخ های ریز سبب می شوند تا سطح در دسترس برای جذب و واکنش های شیمیایی بیشتر شود. از همین رو، این ماده همانطور که از نامش پیداست بسیار فعال است.

به دلیل وجود حفرات ریز بسیار، ۱ گرم از کربن فعال دارای سطحی به اندازه بیش از ۳۰۰۰ متر مربع است. همین موضوع سبب افزایش جذب سطحی این ماده می شود. انواع زغال فعال به نام های کربن اکتیو پودری، زغال فعال گرانولی، کربن بلک دانه ای و زغال اکتیو بافته شده در بازار موجود است. هر کدام از این مواد نیز ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. برای تولید کربن فعال از موادی نظیر زغال سنگ، پوسته نارگیل، پوسته گردو و … استفاده می شود.

کاربرد کربن فعال

کربن های فعال تولید شده از چوب و پوست درختان و میوه های مختلف نظیر نارگیل و گردو، به دلیل قرار گرفتن در کوره هایی با دمای بیش از ۸۰۰ درجه سانتی گراد در شرایط خلا، قدرت جذب بالایی پیدا می کنند. با استفاده از این نوع کربن فعال می توان مواد سمی موجود در محیط های مختلف را حذف کرد. این ویژگی کربن های فعال سبب شده است تا به صورت قرص های خوراکی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

یکی از راه های مناسب پس از ورود مواد سمی خطرناک به سیستم گوارشی، استفاده از قرص های کربن فعال است. نوع خاصی از این قرص ها برای انسان بدن ضرر بوده و در کارخانجات داروسازی تولید می شوند. این دارو حتی برای حیوانات نیز قابل استفاده است. البته نوع آن با نوع انسانی متفاوت است.

کربن فعال را حتی در تولید خمیردندان نیز استفاده می کنند. این ماده به تمیزی دندان ها کمک کرده و از تخریب مینای آن جلوگیری می کند.

کپسول نئوکاربن Neo carbon چیست؟ قیمت، مزایا و معایب آن
کپسول نئوکاربن Neo carbon چیست؟ قیمت، مزایا و معایب آن

 کاربرد در صنایع غذایی

همانطور که کمی بالاتر اشاره کردیم، از زغال فعال در صنایع غذایی نیز استفاده می کنند. کاربرد این محصول مهم در صنایع گوناگون به حدی زیاد است که قابل شمارش نیست. از کربن فعال به عنوان یک ماده رنگ زدا در صنایع غذایی استفاده می شود. فرایند رنگ زدایی برای تولید آبمیوه ضروری است. کربن فعال همچنین موجب از بین رفتن ترکیبات آلی محلول از فیلترهای بستر ثابت می شود. این ماده بو و مزه ی قندهایی مانند لاکتوز و فوکتوز را تنظیم می کند.

البته برای استفاده از کربن فعال در صمایع غذایی باید به یک نکته بسیار مهم توجه کرد. از آنجایی که این محصول از زغال سنگ که یک ماده سمی است نیز تولید می شود، باید دقت کرد که نوع زغال اکتیو استفاده شده در صنایع غذایی، سطح کیفی بالایی داشته باشد. استفاده از این ماده با سطح کیفی پایین نمی تواند به طور کامل آلایندگی محصولات خوراکی را از بین ببرد. در حقیقت اگر سطح کیفی آن پایین باشد، خود نیز سبب ایجاد مسمومیت خواهد شد.

در ادامه ۴ مورد نوشته شده را از اصلی ترین کاربردهای کربن فعال در صنایع غذایی می دانند:

تصفیه کردن آب در بالاترین سطح برای تولید نوشیدنی

افزایش دادن خلوص آب محلی

رفع رنگ، مزه و بو نامناسب

استفاده از زغال فعال یک راه حل اقتصادی و مطمئن برای سم زدایی است.

کپسول نئوکاربن چیست؟

حالا که به طور مختصر با کربن فعال آشنا شدیم، بهتر است کپسول نئوکاربن را معرفی کنیم. کپسول نئوکاربن یا زغال فعال مکملی منحصر به فرد برای رفع اختلالات ناشی از مسمومیت دستگاه گوارش به شمار می رود. این مکمل نقش بسیار مهمی در رفع اسپاسم های (گرفتگی) ماهیچه ‌ای روده و معده و نفخ شکم دارد. مقادیر مناسبی از زغال فعال در تولید این کپسول مورد استفاده قرار می گیرد.

در تعریفی ساده تر، زغال فعال، کربنی خالص است که طی پروسه خاصی، به ماده‌ ای با توانایی جذب سطحی گازها بدل خواهد شد. کربن فعال می تواند با جذب سموم، عناصر مضر را از بدن خارج کند.

همانطور که در خطوط آغازین این مقاله گفتیم، زغال فعال یک خاصیت منحصر به فرد دارد و آن هم قدرت جذب بسیار بالاست. همین ویژگی در کپسول نئوکاربن سبب شده تا به دلیل مراکز فعال در سطح مسیع مولکولی، این محصول نسبت به محصولات مشابه، بالاترین قدرت جذب را داشته باشد.

کپسول نئوکاربن تنها از زغال فعال تشکیل نشده است. ویژگی ای که این دارو را خاص و منحصر به فرد می کند، حضور گیاهی چون رازیانه در آن است. رازیانه سبز برای درمان نفخ، مشکلات مربوط به هاضمه و کولیک بسیار مفید است. علاوه بر این گیاه، یک گیاه نا آشنای دیگر در درمان مشکلات گوارشی در میان ترکیبات این کپسول دیده می شود. این گیاه، چیزی نیست جز نعنا.

خاصیت ضداسپاسم (گرفتگی) و شل‌ شدگی عضلات دستگاه گوارش به دلیل وجود نعنا در ترکیبات کپسول نئوکاربن است.

کپسول نئوکاربن Neo carbon چیست؟ قیمت، مزایا و معایب آن
کپسول نئوکاربن Neo carbon چیست؟ قیمت، مزایا و معایب آن

مزایای کپسول نئوکاربن

– رفع اختلال هاضمه مانند اسپاسم روده، معده و نفخ شکم

– موثر در درمان اسهال مخصوصا اسهال ناشی از مسافرت

– درمان اورژانسی مسمومیت ناشی از اکثر مواد شیمیایی و داروها

– کمک به کاهش کلسترول

– عملکرد ریلکس سازی ماهیچه و ضد اسپاسم

-این دارو همچنین جهت پاکسازی سموم حاصل از مصرف مواد مخدر نیز برای بدن مفید است.

-برای درمان بعضی از مسمومیت های دارویی یا سموم خوراکی در ساعات اولیه پس از مصرف نیز مفید است.

نحوه مصرف

روزانه یک تا سه عدد از کپسول نئوکاربن را می توان بعد از غذا میل کرد.

مکانیسم اثر

کپسول مئوکاربن به سبب حضور کربن فعال، خلل و فرجی دارد که با اتصال به داروها و سموم موجود در لوله گوارشی، جذب آن ها را مختل می ‌کند.

متابولیسم دارو

مصرف کپسول نئوکاربن به صورت خوراکی بوده و جذب آن بسیار اندک است.

عوارض جانبی

سوء جذب و اسهال، تداخل در جذب سایر داروهای خوراکی از جمله عوارض گزارش شده برای این دارو است.

قیمت کپسول نئوکاربن

کپسول نئوکاربن در بسته های ۶۰ عددی به فروش می رسد که قیمت نوع داخلی آن از ۳۰ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان متغیر است. قیمت نوع خارجی آن نیز با توجه به نوسانات دلار متغیر است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا