Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

تفاوت مولتی دیلی و مولتی ویتامین مینرال چیست؟

همه ما می دانیم که برای داشتن یک بدن سالم، علاوه بر تغذیه مناسب استفاده از برخی مکمل ها ضروری است. این نیاز زمانی جدی تر می شود که برنامه غذایی روزانه ما شامل تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن نباشد. در شرایطی که ممکن است بسیاری از مواد غذایی ضروری از سبد کالایی ما حذف شده باشند، استفاده از مکمل های ویتامین جزء واجبات خواهد بود. اما تنوع داروهای موجود در بازار، می تواند ما را برای انتخاب مکمل مناسب سردرگم کند. امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا با شما در رابطه با تفاوت مولتی دیلی و مولتی ویتامین مینرال صحبت کنیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

پیش از آنکه بخواهیم در رابطه با تفاوت این دو مکمل سخن بگوییم، بهتر است کمی با مکمل مولتی دیلی آشنا شویم.

قرص مولتی دیلی چیست

مولتی دیلی همانطور که از نامش پیداست، یک مکمل کامل برای مصرف روزانه است که به صورت قرص و کپسول تولید می شود.

این مکمل بسیاری از ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را در خود جای داده است. اگر این دارو در کنار یک رژیم غذایی سالم مورد استفاده قرار گیرد، می تواند نیاز صد در صد بدن را به ریز مغذی های ضروری تامین کند.

ترکیبات موجود در تمام مولتی دیلی ها یکسان است و تفاوت آن ها تنها در شرکت تولید کننده است. در ادامه این مطلب به شرح مواد تشکیل دهنده این مکمل پرداختیم. با ما همراه باشید.

تفاوت مولتی دیلی و مولتی ویتامین مینرال چیست؟
تفاوت مولتی دیلی و مولتی ویتامین مینرال چیست؟

ویتامین  A

ویتامین A یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است. این ویتامین در حفظ سلامت پوست و سیستم بینایی نقش مهمی را در بدن بر عهده دارد. از ویژگی های مهم این ویتامین محلول بودن آن در چربی است. خواص آنتی اکسیدانی ویتامین A آن را به یک ویتامین ضد سرطان بدل کرده است. از منابع مهم ویتامین A می توان به جگر، تخم مرغ، شیر، غلات، سبزیجات سبز و برگ دار، میوه‌های نارنجی رنگ همچون هویج و همچنین گوشت ماهی اشاره کرد.

ویتامین های گروه  B

B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9  و B12 خانواده ای بسیار پر فایده برای بدن هستند. این گروه از ویتامین برای رشد سلولی و بهبود عملکرد مغز مورد نیازند. در هر متابولیسمی از بدن، رد پای خانواده ویتامین ب دیده می شود. از مهم ترین ویژگی های این گروه می توان به رشد گلبول‌ های قرمز خون اشاره کرد. این گروه در سبزیجات، لبنیات، گوشت قرمز و نان های غنی شده وجود دارند.

ویتامین  C

ویتامین سی ویتامینی محلول در آب است که به سبب دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی بالا، به طور روزانه مصرف آن ضروری است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از آسیب زدن رادیکال های آزاد به سلول های بدن جلوگیری می کند.

ویتامین  D

یک ویتامین محلول در چربی دیگر نیز وجود دارد که بدن نمی تواند بدون آن عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. این ویتامین، ویتامین D نام دارد. مهم ترین منبع دریافت این ویتامین، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. از همین رو، بسیاری از افرادی که مناطق زندگی آن ها در معرض تابش آفتاب نیست، از فقر این ویتامین رنج می برند. ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین مقابله با عوامل بیماری زا نقش اساسی ایفا می کند. رژیم‌ های سخت گیاه خواری و یا خام خواری یکی از رایج ‌ترین دلایل کاهش ویتامین D هستند، چرا که چربی حیوانی موجود در لبنیات یکی از منابع این ویتامین محسوب می‌ شود.

ویتامین  E

ویتامین E، ویتامینی است که افراد زیاد دچار کمبود آن نمی شوند. چرا که این ویتامین در اکثر غذاها وجود دارد. با این حال حضور این ویتامین محلول در چربی سبب حفظ سلامت قلب و عروق شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. غلات، نان سبوس دار، بادام زمینی تازه، بادام، گردو، زیتون، سویا، سبوس گندم، روغن آفتابگردان، تخمه آفتابگردان، سبزی‌هایی همچون کلم، کاهو، اسفناج، مواد لبنی، ماهی، تخم مرغ، خامه تازه و جگر گاو از منابع دریافت ویتامین E هستند.

آهن

آهن از جمله مواد معدنی است که حضور آن به مبارزه بدن علیه کم خونی کمک می کند. این ماده معدنی سبب می شود تا ساخت گلبول های قرمز خون تسهیل گردد و انتقال اکسیژن به بافت ها و سلول ها با سهولت انجام شود. کمبود این ویتامین به خصوص در بانوان و کودکان بسیار شایع است. از علائم کمبود آهن در بدن می توان به رنگ‌ پریدگی، ریزش مو، خستگی و بی‌ حالی اشاره کرد. مصرف این ماده معدنی همراه با ویتامین C به جذب بهتر آن کمک می کند. گوشت قرمز، لوبیا سفید، تخم مرغ، نخود و اسفناج از منابع غنی آهن هستند.

زینک

زینک یا همان روی، در بسیاری از واکنش‌ های آنزیمی بدن نقش مهمی دارد. این ماده معدنی برای رد مناسب بدن برای کودکان در حال رشد بسیار ضروری است. این ماده در بزرگسالان به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. اگر دچار ریزش مو هستید یا حفظ سلامت پوست و مو و ناخن برای شما مهم است، از زینک استفاده کنید. بدن برای سوخت و ساز به روی نیازمند است. زینک به ساخت پروتئین در بدن، رشد و نمو جنین، تشکیل DNA، تسکین زخم‌ها، لخته شدن خون و تقسیم سلول‌ ها کمک می ‌کند. گوشت بره، جو دوسر، شکلات تلخ، مغزها و دانه‌ ها، نخود سبز، غلات، زرده تخم مرغ و قارچ از جمله موادی هستند که منبعی غنی از روی محسوب می ‌شوند.

کلسیم

ماده معدنی مهم دیگری که بدن بدون آن نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد، کلسیم است. کلسیم برای رشد و حفظ سلامت استخوان‌ ها و دندان‌ ها ضروری است. همه افراد از کودک تا بزرگسال برای جلوگیری از پوکی استخوان نیاز به کلسیم دارند. استفاده از کلسیم در کنار ویتامین D منجر به جذب بهتر این ماده معدنی خواهد شد.

تفاوت مولتی دیلی و مولتی ویتامین مینرال چیست؟
تفاوت مولتی دیلی و مولتی ویتامین مینرال چیست؟

تفاوت مولتی دیلی با مولتی ویتامین مینرال

حتما برای شما مهم است که بدانید مولتی دیلی با مولتی ویتامین مینرال چه تفاوتی دارد. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که این دو مکمل تفاوت چندانی با هم ندارند. هر دوی این محصولات ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیادی دارند. با این حال تفاوت بسیار کم میان این دو مکمل را می توان به صورت زیر مورد بررسی قرار داد:

همانطور که کمی بالاتر اشاره کردیم، در مولتی دیلی، همه ویتامین های مورد نیاز بدن یافت می شود. این محصول همچنین با دارا بودن مواد معدنی چون آهن، زینک و کلسیم به مکملی کامل برای بدن تبدیل شده است. این محصول صد در صد نیاز بدن به انواع ویتامین ها و مواد معدنی را تامین می کند.

در مولتی ویتامین مینرال اما ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری وجود دارد که حتی گاهی بدن به آن ها نیاز چندانی ندارد. حدود ۱۳ ویتامین و ۱۵ ماده‌ ی معدنی در مولتی ویتامین مینرال دیه می شود. این مواد ضروری برای عملکرد بهتر هورمون‌ ها و آنزیم‌ ها مفیدند و به ارتقاء سلامت بدن کمک می کنند. مولتی ویتامین مینرال به بافت‌ ها و اندام‌ های ما اجازه می دهد به طور طبیعی به فعالیت خود ادامه دهند.

مولتی ویتامین‌ ها بسته به شرکت سازنده، گاهی دارای آمینواسیدها، مواد گیاهی و برخی اسیدهای چرب هم هستند. گاهی هم شامل موادی هستند که ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند؛ از همین رو، توصیه می کنیم پیشاز مصرف هر گونه مکملی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

در مطلب کاملی در همین نشریه می توانید همه آنچه در رابطه با مولتی ویتامین نیاز دارید بخوانید.

زمان مصرف مولتی دیلی و مولتی ویتامین

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، مولتی دیلی یک مکمل است که باید به صورت روزانه مورد استفاده قرار گیرد. فرمولاسیون این مکمل به گونه ای است که نیاز بدن به آن به صورت روزانه پیش بینی شده است.

اگر به بسته بندی اکثر مولتی دیلی ها دقت کنید می بینید که مصرف ان در کنار وعده غذایی توصیه شده است. از آنجایی که ویتامین های محلول در چربی نیز در این مکمل وجود دارند، مصرف آن در کنار غذا می تواند به جذب بهتر این ویتامین ها کمک کند.

همچنین بعضی از عناصر نیز همراه با غذا بهتر جذب خواهند شد. بهتر ایت این مکمل را در ساعات شب مصرف نکنید بهترین زمان مصرف مولتی دیلی بعد از صرف صبحانه یا همراه با ناهار است.

اما در رابطه با مولتی ویتامین ها بحث کمی متفاوت خواهد بود. از آنجایی که مولتی ویتامین ها بسیار غنی هستند، مصرف روزانه آن ها می تواند مشکل ساز باشد. برخی از مولتی ویتامین ها نیاز به مصرف یک روز در میان دارند. بهتر است پیش از مصرف هر نوع مولتی ویتامینی با پزشک خود مشورت کنید و بهترین زمان مصرف را از او بپرسید. به هر حال اگر مولتی ویتامین شما معمولی باشد بهترین زمان استفاده آن، فاصله میان صبحانه و ناهار است.

تصمیم نهایی

شاید هنوز هم با این توضیحات توجیه نشده باشید که مولتی دیلی برای شما بهتر است یا مولتی ویتامین مینرال. برای نتیجه گیری به شما می گوییم که برای مصرف هز نوع مکملی به پزشک مراجعه کنید. پزشک با نوشتن آزمایش های تخصصی به شما می گوید که بدن شما نیاز به کدام مواد معدنی و کدام ویتامین ها دارد. با توجه به نیاز بدنتان یک نوع داروی مولتی دیلی یا مولتی ویتامین برای شما تجویز خواهد کرد. شاید هم بدن شما از لحاظ غنی بودن از ویتامین ها مشکل خاصی نداشته باشد و نیاز به مصرف ویتامین نداشته باشید. از همین رو، پزشک برای شما مولتی دیلی یا مولتی ویتامین تجویز نخواهد کرد. خوب است بدانید که مصرف بیش از حد ویتامین ها نیز می تواند منجر به اور دوز ویتامینی شده و برای شما خطراتی به همراه دارد.

در ادامه دو نوع مولتی دیلی خوب را که به راحتی در دسترس هستند معرفی کردیم.

تفاوت مولتی دیلی و مولتی ویتامین مینرال چیست؟
تفاوت مولتی دیلی و مولتی ویتامین مینرال چیست؟

مولتی دیلی نیچرمید Nature Made Multi Daily

مولتی دیلی نیچرمید، محصولی حاوی ۱۴ نوع ویتامین و عنصر معدنی است. این مکمل برای سلامتی بدن در تمام گروه های سنی لازم و ضروری است. پزشکان با توجه به جدید ترین منابع علمی و مطالعات معتبردر زمینه نیاز بدن به ویتامین ها و عناصر معدنی، این محصول را به شما پیشنهاد می کنند.

محصول جایگزین

سافت ژل مولتی کمپلکس ویتالی‌ تون

کپسول مولتی ویتامین مینرال ویتالی تون

قرص مولتی کامپلیت هلث برست

اطلاعات کلی

مولتی دیلی نیچرمید محصول کشور آمریکا است. شکل این فرآورده به صورت قرص است. این دارو برای مصارف زیر تجویز می شود:

کمک به حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها

یک مکمل دارویی برای جلوگیری از کم خونی

مکملی برای تقویت سیستم ایمنی

دارویی برای حفظ سلامت پوست و مو و ناخن

کمک به افزایش متابولیسم و انرژی

مکملی برای حفظ سلامت قلب و عروق

روش مصرف

روزانه ۱ عدد قرص به همراه غذا مصرف شود.

قیمت مولتی دیلی نیچرمید

مولتی دیلی نیچرمید در بسته های صد عددی و با حدود قیمتی ۲۵۰ هزار تومان در بازار موجود است.

این دارو باید در جای خشک و خنک و دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

مزایا

این مکمل ۱۵ میلی گرم زینک مطابق با RDA افراد بزرگسال دارد.

این محصول ۱۸ میلی گرم آهن مطابق با RDA زنان غیر باردار دارد.

دارای۴۵۰ میلی گرم کلسیم ضروری جهت حفظ سلامتی استخوان ها و دندان ها.

تامین کننده ۱۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C و زینک جهت تقویت سیستم ایمنی بدن

دارای انواع ویتامین های گروه B موثر برای تولید انرژی.

ویتامین E برای سلامتی قلب و عروق.

این محصول دارای تاییدیه USP است.

فاقد مخمر، فاقد گلوتن و بدون استفاده از هر گونه مواد افزودنی و نگهدارنده

تفاوت مولتی دیلی و مولتی ویتامین مینرال چیست؟
تفاوت مولتی دیلی و مولتی ویتامین مینرال چیست؟

کپسول مولتی دیلی دانا

این محصول برای پوست، مو و ناخن‌ هایی سالم و زیبا مناسب است. این مکمل غذایی برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال در نظر گرفته شده و هم آقایان و هم بانوان می ‌توانند از آن استفاده کند. ویتامین  B۱، B۲، B۳، ۵B، B۶، B۹، B۱۲، A، E، C  و  D۳ ویتامین ‌های موجود در مولتی دیلی دانا هستند. مواد معدنی موجود در این محصول شامل کلسیم، روی و آهن است.

داشتن انرژی بالا، حفظ سلامت استخوان‌ ها و دندان‌ ها، درمان مشکلات مربوط به بینایی، جلوگیری از کم‌ خونی، حفظ سلامت قلب و عروق و به طور کلی تقویت سیستم ایمنی بدن از دیگر مزایای استفاده از این مکمل است.

عوارض جانبی

مصرف این کپسول اگر طبق دستور پزشک یا دوز تعیین شده باشد، هیچ عوارضی ندارد. با این حال استفاده بیش از حد از این ویتامین‌ ها و املاح معدنی موجب سردرد، به جا گذاشتن اثرات سمی در کبد، ضعف و بی‌ خوابی، ایجاد تداخلات گوارشی و واکنش‌ های آلرژیک خواهد شد.

جهت جلوگیری از مسمومیت کبدی، از مصرف همزمان این مکمل ها به همراه سایر مکمل ‌های دارویی خودداری کنید. اگر مطابق دستور پزشک یا دوز تعیین شده برای این مکمل از آن استفاده می ‌کنید، اصلا نگران هیچ‌ گونه عوارضی نباشید و با خیال راحت آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

ویژگی های کپسول مولتی دیلی دانا

دارای ویتامین‌ های گروه B به منظور تولید انرژی و حفظ سلامتی عمومی بدن

حاوی کلسیم و ویتامین  D۳ جهت حفظ سلامتی استخوان‌ ها و دندان‌ه ا

حاوی ویتامین A برای کمک به درمان مشکلات چشم و بهبود بینایی

تقویت سیستم ایمنی بدن به واسطه داشتن ویتامین C و روی

حاوی آهن جهت جلوگیری از کم‌ خونی به خصوص در بانوان

حاوی ویتامین‌ ها و مواد معدنی ضروری برای بزرگسالان

دارا بودن ویتامین E برای حفظ سلامت قلب و عروق

تفاوت مولتی دیلی و مولتی ویتامین مینرال چیست؟
تفاوت مولتی دیلی و مولتی ویتامین مینرال چیست؟

نحوه مصرف

روزانه ۱ الی ۲ کپسول همراه غذا میل شود.

یا مطابق دستور پزشک عمل نمایید.

هشدار مهم

این مکمل صرفا یک مکمل تغذیه‌ ای بوده و جهت تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ ها تهیه نشده است.

فراورده را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتیگراد و دور از نور و رطوبت نگه دارید.

از نگهداری و مصرف داروی تاریخ گذشته اجتناب کنید.

کپسول‌ ها را دور از دسترس اطفال بگذارید.

از جویدن کپسول پرهیز نمایید.

قیمت مولتی دیلی دانا

بسته های ۳۰ عددی این مکمل به قیمت ۷۵ هزار تومان در داروخانه های سراسر کشور موجود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا