Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟

مولتی ویتامین برای درمان و جلوگیری از کمبود انواع ویتامینها و موادمعدنی در بدن به دلیل رژیم غذایی غلط، بیماریهای خاص و در دوران بارداری تجویز میشود. ویتامین ها اجزای سازنده مهم بدن هستند و به حفظ سلامتی کمک می کنند. قرص مولتی ویتامین مینرال حاوی انواع ویتامینها و آهن مورد نیاز بدن است. هرگز بیش از دوز توصیه شده مولتی ویتامین ها و مواد معدنی مصرف نکنید. مصرف بیش از حد ویتامین A، D ، E یا K در صورت مصرف در دوزهای زیاد می تواند عوارض جانبی جدی یا تهدید کننده زندگی ایجاد کند.

در صورت مصرف بیش از حد برخی مواد معدنی نیز ممکن است علائم جدی مصرف بیش از حد را ایجاد کنند. این دارو را با شیر، سایر محصولات لبنی ، مکمل های کلسیم یا آنتی اسیدهای حاوی کلسیم مصرف نکنید.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد ویتامین سی، ویتامین B1، ویتامین B12، فواید قرص زینک و ویتامین E مقالات خوبی منتشر شده است. در این مقاله شما را با قرص مولتی ویتامین مینرال آشنا میکنیم.

فهرست مطالب

قرص مولتی ویتامین مینرال چیست

قرص مولتی ویتامین مینرال یا MVM حاوی ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی و گاهی اوقات سایر مواد دیگر نیز هستند. آنها نامهای مختلفی دارند. ویتامین ها و مواد معدنی نقش های منحصر به فردی در بدن دارند.

نام عمومی: مولتی ویتامین مینرال

طبقه بندی دارو: دسته ویتامین ها و مواد معدنی

قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟
قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟

اشکال قرص مولتی ویتامین مینرال

  • کپسول خوراکی (ویتامین ها و مواد معدنی متعدد با آنتی اکسیدانها)
  • ویتامین های متعدد با مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری
  • ویتامین های متعدد با روی
  • ویتامین B مجتمع با C، اسید فولیک ، آهن و روی
  • ویتامین های متعدد درمانی با مواد معدنی و آهن
  • مایع خوراکی (ویتامین های متعدد با روی).
  • قرص خوراکی (ویتامین های متعدد با مواد معدنی و ویتامین C با روی)
  • پودر خوراکی برای بازسازی (ویتامین های متعدد با مواد معدنی)
  • ویتامین D با استیل سیستئین ، اسید فولیک، و مواد معدنی و ویتامین D با مواد معدنی
  • قرص خوراکی جویدنی (کلسیم با ویتامین D و K ؛ کلسیم با ویتامین D و منیزیم)
  • قرص خوراکی جوشان (چند ویتامین با مواد معدنی)
  • قرص خوراکی انتشار طولانی مدت (ویتامین های متعدد درمانی با مواد معدنی).

دوز مصرفی قرص مولتی ویتامین مینرال

دوز معمول بزرگسالان برای قرص مولتی ویتامین مینرال:

۲ کپسول به صورت خوراکی یکبار در روز.

قرص خوراکی کلسیم، منیزیم و فسفر:

۲ قرص به صورت خوراکی ۳ بار در روز.

کلسیم با قرص خوراکی ویتامین D و K:

۱ قرص به صورت خوراکی دو بار در روز.

چند ویتامین با کپسول خوراکی روی:

۲ کپسول به صورت خوراکی یکبار در روز.

ویتامین جویدنی:

روزانه ۱ قرص با غذا جویده می شود.

قرص ویتامین B با قرص خوراکی C و کلسیم:

روزانه ۳ قرص ترجیحا بعد از غذا.

قرص ویتامین B با C، اسید فولیک، آهن و روی:

۱ قرص به صورت خوراکی یکبار در روز.

ویتامین B با دی، کلسیم و اسید فولیک جویدنی:

۱ قرص دوبار در روز جویده می شود.

قرص ویتامین B با قرص خوراکی اسید فولیک و مواد معدنی:

۱ تا ۲ قرص به صورت خوراکی یک یا دو بار در روز.

دوز معمول در کودکان برای مکمل ویتامین/مواد معدنی:

کپسول خوراکی مواد معدنی:

۴ تا ۱۰ سال: ۱ کپسول به صورت خوراکی یکبار در روز.

۱۱ سال یا بیشتر: ۲ کپسول به صورت خوراکی یکبار در روز.

ویتامین و مواد معدنی مایع خوراکی:

سال یا کمتر: ۱ میلی لیتر به صورت خوراکی یک بار در روز.

۱ تا ۳ سال: ۲ میلی لیتر به صورت خوراکی یک بار در روز.

چند ویتامین با کپسول خوراکی روی:

۴ تا ۱۰ سال: ۱ کپسول به صورت خوراکی یکبار در روز.

۱۱ سال یا بیشتر: ۲ کپسول به صورت خوراکی یکبار در روز.

قرص ویتامین B با قرص خوراکی اسید فولیک و مواد معدنی:

۶ سال یا بیشتر: ۱ تا ۲ قرص به صورت خوراکی یک یا دو بار در روز.

قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟
قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟

مولتی ویتامین و مواد معدنی چیست

مولتی ویتامین ها و مواد معدنی ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. در غذاها و منابع طبیعی وجود دارد. مولتی ویتامین ها و مواد معدنی برای تامین موادی که از طریق رژیم غذایی دریافت نمی شوند، استفاده می شود.

مولتی ویتامین ها و مواد معدنی نیز برای درمان کمبود ویتامین یا مواد معدنی ناشی از بیماری، بارداری، تغذیه نامناسب، اختلالات گوارشی، برخی داروهای خاص و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شود. مولتی ویتامین ها و مواد معدنی نیز ممکن است برای اهدافی استفاده شوند که در این راهنمای دارویی ذکر نشده اند.

اقدامات قبل از مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین ها و مواد معدنی در صورت مصرف زیاد می توانند عوارض جانبی جدی یا تهدید کننده زندگی ایجاد کنند. از مولتی ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر از آنچه که روی برچسب توصیه شده یا توسط پزشک تجویز شده است، استفاده نکنید.

در صورت داشتن سایر شرایط پزشکی یا آلرژی، استفاده از مولتی ویتامین ها و مواد معدنی برای شما بی خطر است از پزشک یا داروساز بپرسید.

اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، قبل از استفاده با پزشک مشورت شود. نیاز به دوز شما در دوران بارداری متفاوت است. برخی از ویتامین ها و مواد معدنی در صورت مصرف زیاد می توانند مضر باشند. ممکن است لازم باشد از ویتامین مخصوص دوران بارداری استفاده کنید.

نحوه استفاده از قرص مولتی ویتامین مینرال

مطابق دستورالعمل و طبق نظر پزشک مصرف شود.

هرگز بیش از دوز توصیه شده مولتی ویتامین ها و مواد معدنی مصرف نکنید.

برچسب هر نوع ویتامین و مواد معدنی که مصرف می کنید را بخوانید تا مطمئن شوید از محتوای آن مطلع هستید. این دارو را با یک لیوان آب میل کنید. از شیر یا سایر محصولات لبنی خودداری کنید. شما باید قرص جویدنی را قبل از بلعیدن آن بجوید.

داروهای مایع را با دقت اندازه گیری کنید. از سرنگ دوز استفاده کنید. یا از دستگاه اندازه گیری دوز (نه قاشق آشپزخانه) مصرف شود. قرص جوشان را حداقل در ۴ اونس آب حل کنید و بنوشید.

یک کپسول یا قرص را به طور کامل ببلعید و آن را خرد نکنید و نجوید.

به طور منظم از مولتی ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کنید تا بیشترین سود را ببرید.

قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟
قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟

محل نگهداری قرص مولتی ویتامین مینرال

در دمای اتاق بین ۱۵-۳۰ درجه سانتیگراد، دور از نور خورشید و رطوبت ذخیره شود. همه داروها دور تز دسترس کودکان و حیوانات باشد.

قرص مولتی ویتامین مینرال تاریخ گذشته را به توالت نریزید یا در آبکش نریزید. هنگامی که این دارو منقضی شده یا دیگر نیازی به آن نیست. آن را دور بیندازید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه بازیافت ایمن داروها با داروساز مشورت کنید.

این دارو را در دمای اتاق دور از نور آفتاب و رطوبت حفاظت و ذخیره شود. داروی مایع را از یخ زدن دور نگه دارید. این دارو را در ظرف اصلی خود نگهداری کنید. ذخیره مولتی ویتامین ها در ظرف شیشه ای می تواند دارو را خراب کند.

این دارو را معمولا یکبار در روز یا طبق دستور از طریق دهان مصرف کنید. دستورالعمل های بسته بندی دارو را رعایت کنید و طبق نظر پزشک استفاده کنید. بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید. اگر سوالاتی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. این دارو را منظم استفاده کنید تا نتیجه بهتری از آن داشته باشید. دارو را هر روز استفاده کنید.

هشدار در مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال

در صورت حساسیت به هر یک از اجزای آن، قبل از مصرف این محصول ، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا سویا/بادام زمینی موجود در برخی از برند ها اگر حساسیت دیگری دارید، به پزشک اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد. باعث واکنش آلرژیک میشود. با داروساز مشورت کنید.

قبل از مصرف این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید ، به ویژه موارد زیر: مصرف یا سوء مصرف الکل، مشکلات کبدی ، مشکلات معده و روده (مانند زخم، کولیت).

اگر قرص مولتی ویتامین مینرال شما حاوی اسید فولیک است. حتما در صورت کمبود ویتامین  B12کم خونی خطرناک) قبل از مصرف آن را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. اسید فولیک بر روی برخی آزمایشات مربوط به ویتامین B12 و کم خونی تاثیر میگذارد. کمبود ویتامین B12 منجر به مشکلات عصبی میشود (به عنوان مثال، نوروپاتی محیطی).

اگر باردار هستید قبل از استفاده به پزشک اطلاع دهید. این دارو وارد شیر مادر می شود. قبل از شیردهی با پزشک مشورت شود.

قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟
قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟

تداخلات دارویی قرص مولتی ویتامین مینرال

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این لیست شامل تداخلات دارویی نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید مانند داروهای تجویزی/بدون نسخه و گیاهی) تهیه شود. پزشک و داروساز خود را از مصرف هر گونه دارویی مطلع کنید. بدون تایید پزشک، داروی خود را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: سایر مکمل های ویتامین/تغذیه ای.

اگر مولتی ویتامین حاوی آهن است. یعنی قرص مولتی ویتامین مینرال است. از مصرف همزمان این دارو با آنتی اسیدها، بیس فسفوناتها (به عنوان مثال ، آلندرونات)، لوودوپا، داروهای تیروئید (به عنوان مثال لووتیروکسین) یا برخی آنتی بیوتیکها (به عنوان مثال تتراسایکلینها، کینولونها، خودداری کنید.

به عنوان سیپروفلوکساسین) از پزشک یا داروساز خود در مورد مدت زمانی که باید بین دوزها منتظر بمانید و برای پیدا کردن برنامه دوز که با تمام داروهای شما کار می کند کمک بگیرید.

اگر مولتی ویتامین شما حاوی اسید فولیک است. در صورت مصرف برخی داروهای ضد تشنج (از جمله هیدانتوئین ها مانند فنی توئین)، حتما به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است با آزمایشات خاصی تداخل داشته باشد. احتمالا نتایج آزمایش های کاذب را ایجاد کند. پرسنل آزمایشگاه و پزشک را مطلع کنید.

مصرف زیاد قرص مولتی ویتامین مینرال

در صورت مصرف بیش از حد و علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل در تنفس، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف زیاد شامل: مشکلات معده، تهوع، استفراغ و اسهال است.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل تشنگی یا ادرار ، درد شدید معده، استفراغ، اسهال خونی، مدفوع سیاه و قیری، ریزش مو، پوست کندن، احساس گزگز در داخل یا اطراف دهان شما، تغییر در دوره های قاعدگ ، کاهش وزن، سردرد شدید، کمر شدید باشد. درد، خون در ادرا، رنگ پریدگی پوست، کبودی یا خونریزی آسان، خواب آلودگی شدید، ضربان قلب آهسته، تنفس سطحی ، نبض ضعیف و سریع، گیجی، ضعف عضلانی، پوست سرد و ملتهب و تشنج.

قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟
قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟

دوز فراموش شده قرص مولتی ویتامین مینرال

اگر از این محصول طبق برنامه مشخص استفاده می کنید و دوز آن را فراموش کرده اید. به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است. دوز فراموش شده را کنار بگذارید. دوز بعدی را در زمان خودش استفاده کنید. برای جبران، دوز را دو برابر نکنید.

هشدار در مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال

هرگز بیش از دوز توصیه شده مولتی ویتامین ها و مواد معدنی مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد ویتامین A ، D، E یا K در صورت مصرف در دوزهای زیاد می تواند عوارض جانبی جدی یا تهدید کننده زندگی ایجاد کند. در صورت مصرف بیش از حد برخی مواد معدنی نیز ممکن است علائم جدی مصرف بیش از حد را ایجاد کنند.

این دارو را با شیر، سایر محصولات لبنی، مکمل های کلسیم یا آنتی اسیدهای حاوی کلسیم مصرف نکنید.

بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کلیه نباید مکمل منیزیم را بدون نظارت پزشک مصرف کنند.

عوارض جانبی قرص مولتی ویتامین مینرال

از مصرف بیش از یک محصول مولتی ویتامین به طور همزمان خودداری کنید. مگر اینکه پزشک به شما دستور دهد. مصرف همزمان محصولات مشابه می تواند منجر به مصرف بیش از حد یا عوارض جانبی جدی شود.

در صورتی که مولتی ویتامین و مواد معدنی حاوی پتاسیم است. از جایگزین های نمک در رژیم غذایی خود اجتناب کنید. اگر رژیم کم نمک دارید. قبل از مصرف مکمل ویتامین یا مواد معدنی از پزشک خود سوال کنید.

از مولتی ویتامین ها و مواد معدنی همراه با شیر سایر محصولات لبنی، مکمل های کلسیم یا آنتی اسیدهای حاوی کلسیم استفاده نکنید. کلسیم ممکن است جذب برخی مواد معدنی را برای بدن شما دشوار کند.

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک زیر، از اورژانس پزشکی کمک بگیرید:

  • کهیر
  • مشکل در تنفس
  • تورم صورت، لب ها ، زبان یا گلو

قرص مولتی ویتامین مینرال (به ویژه در دوزهای زیاد) می توانند عوارضی مانند:

  • رنگ تیره روی دندان
  • افزایش ادرار
  • خونریزی معده
  • ضربان قلب ناهموار
  • گیجی و ضعف عضلانی
  • احساس لنگیدن

هنگامی که طبق دستور مصرف شود. انتظار نمی رود که مولتی ویتامین ها و مواد معدنی عوارض جانبی جدی ایجاد کنند.

قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟
قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟

عوارض جانبی شایع قرص مولتی ویتامین مینرال

عوارض جانبی شایع موارد زیر است:

  • ناراحتی معده
  • سردرد
  • طعم غیر معمول یا ناخوشایند در دهان

این یک لیست کامل از عوارض جانبی نیست. سایر موارد ممکن است رخ دهد. برای مشاوره راجع به عوارض جانبی با پزشک مشورت بگیرید.

عوارض جانبی احتمالی قرص مولتی ویتامین مینرال

یبوست، اسهال یا ناراحتی معده ممکن است رخ دهد. این عوارض معمولا موقتی هستند و ممکن است با سازگاری بدن با این دارو از بین بروند. در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض، با پزشک تماس بگیرید.

اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است. به یاد داشته باشید پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند. عوارض جانبی جدی ندارند.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر یک واکنش آلرژیک جدی، فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • بثورات پوستی
  • خارش و تورم (به ویژه صورت/زبان/گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس

این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر نشده پزشک خود را مطلع کنید.

قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟
قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟

تداخلات دارویی قرص مولتی ویتامین مینرال

قرص مولتی ویتامین مینرال می توانند با داروهای خاصی تداخل داشته باشند. یا بر نحوه عملکرد داروها در بدن شما تاثیر بگذارند. قبل از استفاده از مولتی ویتامین ها و مواد معدنی با داروهای دیگر، از پزشک یا داروساز سوال کنید. با داروهای زیر تداخل دارد:

  • ترتینوئین یا ایزوترتینوئین
  • یک آنتی اسید
  • آنتی بیوتیک
  • دیورتیک
  • داروهای قلبی یا فشار خون
  • یک داروی سولفات
  • NSAID (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی)، ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام.

این لیست کامل نیست. داروهای دیگر ممکن است. مولتی ویتامین ها و مواد معدنی را تحت تاثیر قرار دهند. از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی.

افراد مناسب برای مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال

تحقیقات نشان داده است که بیش از یک سوم مردم از قرص مولتی ویتامین مینرال استفاده می کنند. تقریبا از هر چهار کودک خردسال یک نفر قرص مولتی ویتامین مینرال مصرف میکند.

اما نوجوانان به احتمال کم از آن استفاده می کنند. مصرف با افزایش سن در بزرگسالی افزایش می یابد. به طوری که در سن ۷۱ سالگی، بیش از ۴۰ درصد از قرص مولتی ویتامین مینرال استفاده می کنند.

زنان، سالمندان، افرادی با تحصیلات بیشتر، درآمد بیشتر ، رژیم های غذایی سالم و سبک زندگی و وزن کمتر بدن. افراد سیگاری و اعضای گروه های قومی و نژادی خاص (مانند آمریکایی های آفریقایی تبار، اسپانیایی تبارها و بومیان آمریکا) کمتر احتمال دارد روزانه از قرص مولتی ویتامین مینرال استفاده کنند.

برخی از افراد ممکن است از مصرف برخی مواد مغذی موجود در MVM استفاده کنند. مثلا:

زنانی که ممکن است باردار شوند باید ۴۰۰ میکروگرم در روز اسید فولیک از غذاهای غنی شده و/یا مکمل های غذایی دریافت کنند. تا خطر نقایص مادرزادی مغز و ستون فقرات در نوزادان تازه متولد شده کاهش یابد.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند. تا حدی از شیر مادر تغذیه می کنند. باید مکمل های ویتامین D 400 IU در روز دریافت کنند. همانطور که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند و روزانه کمتر از ۱ لیتر شیر خشک یا شیر غنی از ویتامین D می نوشند.

زنان یائسه، مکمل های کلسیم و ویتامین D ممکن است قدرت استخوان را افزایش داده و خطر شکستگی را کاهش دهد.

افراد بالای ۵۰ سال باید مقادیر توصیه شده ویتامین B12 را از غذاهای غنی شده و/یا مکمل های غذایی دریافت کنند. زیرا ممکن است به اندازه کافی B12 را که به طور طبیعی در غذا وجود دارد ، جذب نکند.

قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟
قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟

تاثیرات قرص مولتی ویتامین مینرال بر سلامتی

مردم به دلایل زیادی از قرص مولتی ویتامین مینرال استفاده می کنند. در اینجا چند نمونه از آنچه تحقیقات در مورد استفاده از آنها برای افزایش جذب مواد مغذی، ارتقاء سلامتی و کاهش خطر بیماری نشان داده است، آورده شده است.

افزایش مصرف مواد مغذی

مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال میزان دریافت مواد مغذی را افزایش می دهد. به افراد کمک می کند تا مقادیر توصیه شده ویتامین ها و مواد معدنی را در زمانی که نمی توانند یا نیازهای غذایی خود را به تنهایی برآورده نمی کنند، دریافت کنند. اما مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال همچنین می تواند شانس دریافت بیش از حد برخی از مواد مغذی مانند آهن، ویتامین A، روی، نیاسین و اسید فولیک را افزایش دهد. به ویژه هنگامی که فرد بیش از یک محصول اساسی روزانه یکبار استفاده می کند.

برخی از افراد از قرص مولتی ویتامین مینرال به عنوان نوعی بیمه غذایی یا تغذیه ای استفاده می کنند. از قضا، افرادی که از MVM استفاده می کنند. بیشتر از افرادی که این ویتامین را مصرف نمی کنند. ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری از غذا مصرف می کنند. همچنین، افرادی که به احتمال زیاد مواد مغذی کافی را تنها از رژیم غذایی دریافت می کنند و ممکن است از قرص مولتی ویتامین مینرال استفاده کنند. کمترین احتمال را دارند که از آن استفاده کنند.

ارتقا سلامت و پیشگیری از بیماریهای مزمن

برای افرادی که مشکلات بهداشتی خاصی دارند. قرص مولتی ویتامین مینرال های خاص ممکن است مفید باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که یک دوز خاص از چندین ویتامین و مواد معدنی باعث کاهش بینایی در برخی از افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن می شود.

اگرچه چند مطالعه نشان می دهد که قرص مولتی ویتامین مینرال ها ممکن است خطر کلی سرطان را در مردان خاص کاهش دهد. اما اکثر تحقیقات نشان می دهد که افراد سالم که از MVM استفاده می کنند. شانس کمتری برای ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی عروقی یا دیابت ندارند.

قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟
قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟

آیا باید قرص مولتی ویتامین مینرال مصرف کنیم

مولتی ویتامین مینرال نمی توانند جایگزین خوردن انواع غذاهای مهم برای رژیم غذایی سالم شوند. غذاها بیشتر از ویتامین ها و مواد معدنی تامین می کنند. آنها همچنین دارای فیبر و سایر مواد هستند که ممکن است اثرات مثبتی بر سلامتی داشته باشند. اما افرادی که به تنهایی از ویتامین ها و مواد معدنی کافی استفاده نمی کنند. رژیم های کم کالری دارند. اشتهای ضعیفی دارند یا از غذاهای خاصی (مانند گیاهخواران و گیاهخواران سخت) اجتناب می کنند. ممکن است مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال را در نظر بگیرند.

آیا قرص مولتی ویتامین مینرال مضر است

استفاده از مولتی ویتامین مینرال بعید است که خطری برای سلامتی داشته باشد. اما اگر از غذاها و نوشیدنی های غنی شده (مانند غلات یا نوشیدنی ها با ویتامین ها و مواد معدنی اضافی) استفاده می کنید. یا مکمل های غذایی دیگر مصرف می کنید. مطمئن شوید که مولتی ویتامین مینرال که مصرف می کنید. باعث نمی شود میزان مصرف ویتامین یا مواد معدنی شما از سطوح بالاتری فراتر رود.

به مقدار ویتامین A، بتاکاروتن (که بدن می تواند به ویتامین A تبدیل کند) و آهن در مولتی ویتامین مینرال توجه ویژه ای داشته باشید.

زنانی که بیش از حد ویتامین A در دوران بارداری دریافت می کنند. می توانند خطر نقایص مادرزادی در نوزادان خود را افزایش دهند. این خطر در مورد بتاکاروتن صدق نمی کند. افراد سیگاری و شاید سیگاری های سابق باید از داروهای قرص مولتی ویتامین مینرال حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن و ویتامین A اجتناب کنند. زیرا این مواد ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند.

مردان بالغ و زنان یائسه باید از مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال هایی که حاوی ۱۸ میلی گرم یا بیشتر آهن هستند. خودداری کنند. مگر اینکه پزشک آنها به آنها گفته باشد. دچار کمبود آهن یا نارسایی هستند. هنگامی که بدن آهن بیشتری از مقدار دفع شده خود دریافت می کند. آهن می تواند در بافت ها و اندام های بدن مانند کبد و قلب جمع شده و به آنها آسیب برساند. مکمل های آهن عامل اصلی مسمومیت در کودکان زیر ۶ سال هستند. بنابراین محصولات حاوی آهن (مانند مولتی ویتامین مینرال های جویدنی کودکان یا مکمل های آهن بزرگسالان) را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

تداخلات دارویی قرص مولتی ویتامین مینرال با سایر مکمل ها

MVM ها با میزان توصیه شده مواد مغذی معمولا با داروها تداخل ندارند، به جز یک استثناء مهم. اگر از داروهایی برای کاهش لخته شدن خون استفاده می کنید. مانند وارفارین (کومادین)، قبل از مصرف هرگونه مولتی ویتامین مینرال یا مکمل غذایی با ویتامین K با پزشک خود مشورت کنید. ویتامین K اثر دارو را کاهش می دهد و پزشکان تا حدی دوز دارو را تعیین می کنند مقدار ویتامین K که معمولا در غذاها و مکمل ها مصرف می کنید.

کدام نوع قرص مولتی ویتامین مینرال را انتخاب کنم

با یک ارائه دهنده خدمات درمانی صحبت کنید تا به شما کمک کند بفهمید که آیا باید از مولتی ویتامین مینرال استفاده کنید یا خیر و در صورت وجود، کدام یک برای شما بهتر است. قرص مولتی ویتامین مینرال های اساسی را در نظر بگیرید که مقدار اکثر آنها یا همه ویتامین ها و مواد معدنی بالاتر از DVS نیست. این قرص مولتی ویتامین مینرال ها معمولا مقادیر کمی کلسیم و منیزیم دارند. بنابراین برخی افراد ممکن است نیاز به مصرف یک یا هر دو ماده معدنی به طور جداگانه داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که محصول حاوی مقدار زیادی ویتامین A و آهن نیست.

همچنین انتخاب قرص مولتی ویتامین مینرال طراحی شده برای سن پ، جنس و سایر عوامل (مانند بارداری) را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، مولتی ویتامین مینرال برای مردان اغلب حاوی مقدار کمی یا بدون آهن است. مولتی ویتامین مینرال ها برای سالمندان معمولا کلسیم و ویتامین های D و B12 بیشتری و آهن کمتری نسبت به قرص مولتی ویتامین مینرال برای افراد جوان تر تامین می کنند.

قرص مولتی ویتامین مینرال و تغذیه سالم

طبق دستورالعمل های رژیم فدرال برای آمریکایی ها، مردم باید بیشتر مواد مغذی خود را از غذا و نوشیدنی ها دریافت کنند. غذاها حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر غذایی و سایر اجزای مفید برای سلامتی هستند. در برخی موارد، غذاهای غنی شده و مکمل های رژیمی زمانی مفید هستند. نیاز به یک یا چند ماده مغذی برآورده نشود (به عنوان مثال پ، در مراحل خاص زندگی مانند بارداری).

کلام آخر

مولتی ویتامین مینرال جایگزین رژیم غذایی مناسب نمی باشد. بهتر است ویتامین ها را از غذای روزانه دریافت کنید. رژیم غذایی سالمی داشته باشید. طبق دستور پزشک دستورالعمل غذایی را دنبال کنید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است. آن را به شخص دیگری ندهید. تمام ویزیت های منظم پزشکی و آزمایشگاهی را رعایت کنید. برخی از برند ها همچنین ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده مانند docusate باشند. اگر در مورد اجزای برند سوالاتی دارید. از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا