Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص جینکوتیدی موارد مصرف و عوارض آن

قرص جینکوتیدی عصاره گیاه جینکوبیلوبا است که به عنوان فسیل زنده شناخته می شود. این قرص بر روی عملکر مغز موثر است و باعث بهبود جریان خون در مغز می شود و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر کمک می کند و باعث افزایش جریان خون در سلول های مغزی و سیستم عصبی می شود که باعث تقویت سلول های مغزی با خون رسانی بیشتر می شود. در این نشریه مقاله علمی جهان شیمی فیزیک شما را با تاریخچه گیاه جینکوبیلوبا، کاربرد قرص، عوارض، تداخل دارویی، نحوه مصرف و قیمت و خرید این دارو بیشتر آشنا می کنیم. در سایر مقالات این نشریه می توانید مقالات متنوعی درباره موضوعات مختلف از جمله پودر گلوکومان، کپسول ریوریا، کپسول میلک تیستل، کپسول لیور دتوکس و قرص بیوتین پیدا کنید. 

تاریخچه گیاه جینکوبیلوبا

یک گونه از تیره کهن داریان است. درختی بسیار بزرگ که دارای برگ های بادبزنی شکل است و بومی کشور چین است و به عنوان یک فسیل زنده به شمار می آید، یکی از قدیمی ترین گونه درختان در جهان است و بیشتر در مناطق معتدل مرطوب رشد می کند و بسیار مقاوم است و امروزه برای استفاده از خواص دارویی بذر و به خصوص برگ پرورش داده می شود و در طب سنتی در چین از خواص دارویی این گیاه استفاده فراوانی می شد.

در طب سنتی چین بذز این گیاه به عنوان قابض برای ریه برای درمان آسم و سرفه استفاده می شد و همچنین آن را کمک کننده هاضمه، ضد تب، تصفیه کننده خون، ضد کرم و آنتی بیوتیک می دانستند، عصاره برگ این گیاه دارای فعالیت بسیار گسترده ای است، این عصاره از لحاظ دارو شناسی فعال کننده گردش خون در رگ ها است باعث می شود خون بیشتری به بافت ها برسد و همچنین جریان خون به مغز را افزایش می دهد در این حالت حافظه توانایی بیشتری پیدا می کند. از کاربرد های دیگر این عصاره برای درمان انواع بیماری هایی مانند آلزایمر، اسکیزوفرنی، پارکینسون، ناتوانی مغزی، افسردگی و اظطراب و همچنین در درمان بیماری های گوش مانند وز وز کردن گوش، سرگیجه مزمن، نارسایی جنسی، درد معده، بیماری پوستی، ایجاد لخته در رگ ها و برخی از اختلالات قلبی و اعصاب و عروقی استفاده می شود.

کاربرد قرص جینکوتیدی

این قرص کاربرد فراوانی دارد که در زیر به معرفی و توضیح آنها می پردازیم.

کمک به تقویت حافظه

کاهش اختلالات ادراکی

کمک به درمان زوال عقل(آلزایمر)

کاهش وزوز گوش

کم شدن اضطراب و خستگی

کاهش سردرد

رفع افسردگی

درمان علامتی معلولیت ذهنی مانند کاهش حافظه، ناتوانی در تمرکز حواس و دپرسیون

آنتی آکسیدان

قرص جینکوتیدی موارد مصرف و عوارض آن
قرص جینکوتیدی موارد مصرف و عوارض آن

تاثیر جینکوتیدی برتقویت حافظه

مواد موثر و تاثیر گذار فوق العاده گیاه جینکوبیلوبا که در قرص جینکوتیدی استفاده کرده اند، کمک شایانی به تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر می کند. به طوری که باعث افزایش جریان خون در سلول های مغزی و سیستم عصبی می شود که با بهبود خون رسانی عملکرد سلو های مغزی بهبود پیدا می کند. برخی از افراد در میانسالی دچار زوال عقل یا همان آلزایمر می شوند مصرف آن روند این بیماری را کند می کند پس اگه در خانواده ای کسی دچار آلزایمر شده باشد حتما این قرص را به آنها پیشنهاد دهید.

تاثیر آنتی اکسیدان قرص جینکوتیدی

آنتی اکسیدان های بسیار قوی در عصاره این گیاه وجود دارد که باعث کاهش آسیب های مغزی می شود و کمک فراوانی به خون رسانی مغز می کند و همچنین در جلوگیری از سکته مغزی، سکته قلبی، تقویت قوای جنسی و کاهش علائم افسرردگی نقش به سزایی دارد.

افزایش قدرت تمرکز و حافظه

یکی از شایع ترین بیماری در زمان پیری بیماری آلزایمر است که در همان مراحل اولیه حدود ۳۰ درصد از نورون های مغز کاهش پیدا می کنند. عامل پیشرفت این بیماری تجمع  پلاک های بتا آمیلوئید در مغز که باعث مرگ نورون ها می شود. بر طبق تحقیقات نشان داده شده است که جینگوتیدی می تواند نقش محافظ کننده در برابر اثرات تخریب کننده بتا آمیلوئید را ایفا کند و همچنین تاثیر موثری در درمان بیماری آلزایمر و دمانس مغزی در زمان پیری دارد. از دیگر تاثیرات آن بر روی عواملی مانند کاهش استرس و اضطراب در مغز، تسهیل گردش خون در مغز، کاهش غلظت خون و اتساع عروق خونی که نقش مهمی در افزایش تمرکز و حافظه و همچنین قدرت درک در افراد مسن را دارد.

تاثیر بر رگ ها

این گیاه حاوی ترکیباتی است که قطر رگ ها را افزایش می دهد و به بهبود گردش خون کمک می کند و چون ترکیبات موجود در آن مانع از انباشته شدن چربی و جرم ها در رگ ها می شود که موجب تصلب شرایین می شود جلوگیری می کند. بنابراین مانع لخته شدن خون که باعث سکته قلبی و مغزی می شود جلو گیری می کند.

کاهش اضطراب

طبق تحقیقات در سال ۲۰۰۷ افرادی که به اختلال اضطراب مبتلا بودن بعد از مصرف جینکو پس از گذشت ۴ هفته به کاهش اضطراب کمک کرد و چون برگ ها خاصیت قابض دارند گرما را از سمت بالای بدن به قسمت پایین می آورد.

تاثیر بر وزوز کردن گوش

وزوز کردن گوش با درد آزاردهنده ای همراه است که گیاه جینکو باعث تسکین درد آن می شود. جینکو باعث تحریک جریان خون می شود که وزوز کردن گوش را تسکین می دهد.

قرص جینکوتیدی موارد مصرف و عوارض آن
قرص جینکوتیدی موارد مصرف و عوارض آن

مکانسیم اثر قرص جینکوتیدی

آثار فارموکولوژیکی فراوانی در برگ های درخت جینکوبیلوبا است. در طی مطالعات و تحقیقات بالینی انجام شده نتیجه گیری شده است که جینکوفلاونوگلیکوزیدها که در این گیاه موجود است به صورت آنتاگونیست عملکرد داشته است که از تراکم پلاکتی جلوگیری می کند که در اثر این عمل جریان گردش خون در عروق به خصوص در عروق مغزی بهبود پیدا می کند. بر طبق مطالعه بر روی افراد میانسال استفاده از ۱۲۰ میلی گرم از این عصاره عملکرد یادگیری و حافظه را افزایش می دهد و همچنین باعث تقویت حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر می شود. بنابراین این گیاه پرخاصیت بر روی افزایش یادگیری، حافظه، بهبود آلزایمر، افزایش جریان خون و جلو گیری از ایسکمی موثر است. از دیگر عملکرد آن تاثیر بر روی اختلالات شنوایی به خصوص وزوز کردن گوش است.

ترکیبات مهم جینکوتیدی

قسمت استفاده شده از این گیاه، برگ آن می باشد به وابسته به فصل برداشت است و در فصل پاییز بیشترین تغییرات و درصد مواد اتفاق می افتد. ترکیبات شامل موارد زیبر است.

فلاونوئیدها

در برگ این گیاه بیشتر از ۴۰ فلاونوئید معرفی شده است که شامل جینکتین، کورستین، بیلوبتین، سیادوپیتی زین، کامفرول و ایزورامنتین است.

ترپنوئیدها

بیشتر دی ترین هستند که حاوی بیلوبالید و جینگولیدهای J، c، a، b و m است. اسید های آلی مانند اسید شکمیک، اسید آسکوربیک، اسید وانیلیک، اسید پاراکوماریک و مشتقات اسید بنزوئیک است. سایر ترکیبات عبارتند از کربوهیدرات، الکل ها، کربوبورهای خطی و کتون دار که حاوی ۳۸% کربوهیرات، ۲% چربی، ۴% پروتیئن، آلکالوئیدها، گلوکزیدهای سیانوژنیک، اسید های آمینه و فنل ها است.

عوارض جانبی قرص جینکوتیدی

جینکو داروی خطر ناکی نیست. در طی تحقیقاتی که بر روی ۹۷۷۲ نفر انجام شده است، عوارض جانبی خیلی محدودی از خود نشان داده است که در ۲۱ نفر مشکلات روده ای و معده ای مشاهده شده است و در ۷ نفر سردرد و در ۶ مورد دچار سرگیجه و گیجی مشاهده شده است. از دیگر عوارض می توان به حساسیت پوستی و گرفتگی عضلات و ضعف نیز اشاره کرد.

قرص جینکوتیدی موارد مصرف و عوارض آن
قرص جینکوتیدی موارد مصرف و عوارض آن

موارد منع مصرف قرص جینکوتیدی

مصرف این دارو برای بیماران صرع مجاز نمی باشد.

با داروهای آنتی دپرسانت مانند فلوکستین، سرترالین و پاروکستین تداخل دارویی ایجاد می کند.

با داروی نیفدیپین تداخل دارویی ایجاد می کند.

به دلیل خونریزی قبل از عمل مصرف آن متوقف شود.

در بیماران قلبی که آسپرین، دیپریدامول، وارفارین، هپارین و تیکوپیدین مصرف می کنند تداخل دارویی ایجاد می کند.

مصرف در زمان بارداری و شیردهی

در زمان بارداری و شیر دهی عرضه خاصی مشاهده نشده است.

شرایط نگه داری قرص جینکوتیدی

در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد و دور از نور مستقیم خورشید و دور از دسترس اطفال نگه داری شود.

شکل دارویی قرص جینکوتیدی

قرص روکش دار در بسته های ۳۰ عددی

روش مصرف قرص جینکوتیدی

روزانه سه مرتبه  ۴۰ تا ۸۰ میلی گرم از این قرص در هر مرتبه یک  تا دو قرص حتما با یک لیوان پر از آب میل شود. بر طبق آزمایشاتی که دانشمندان و داروسازان انجام داده اند، مصرف آن حداقل باید ۱۲ هفته ادامه داشته باشد تا تاثیر در آن مشاهده شود البته در بعضی موارد پس از مصرف دو تا سه هفته تاثیر می گذارد.

نکات قابل توجه

از فراورده های صنعتی مانند قرص، کپسول و یا قطره آن استفاده شود که استاندار باشند از جوشنده و دم کرده آن هرگز استفاده نشود. مهم ترین استفاده درمانی از این قرص در درمان آلزایمر است ولی باید توجه داشت که این درمان کننده کامل نیست فقط روند بیماری را کاهش می دهد. قیمت قرص جینکوتیدی معقول بوده و چیزی بین ۳۰ تا ۴۰ تومان است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا