Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

چربی ترانس چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

چربی‌ ترانس زمانی شکل می‌گیرند که هیدروژن را به روغن‌ها اضافه می‌کنند تا نقطه ذوب روغن افزایش یابد و به این طریق طول عمر و پایداری آن افزایش یابد.چربی ترانس در روغن های شیرینی پزی گیاهی، برخی مارگارین ها، شیرینی ها، غذاهای آماده از جمله دونات و سیب زمینی سرخ شده و مواد مخلف غذایی سرخ شده در روغن های هیدروژنه مشاهده می شود.

بیشتر چربی‌های ترانس به صورت مصنوعی تشکیل می شوند. زمانی که تولیدکنندگان، روغن‌های مایع را به روغن جامد مانند روغن شیرینی‌پزی یا مارگارین جامد پایدار تبدیل می‌کنند، چربی های ترانس به وجود می آید.مقادیر کمی از چربی ترانس به صورت طبیعی در غذاهایی با منشاء حیوانی کشف شده است.

ابتدا تصور می شد که از چربی های ترانس می توانند به جای چربی های حیوانی استفاده کنند به دلیل اینکه چربی های اشباع‌نشده هستند و عمدتا از روغن‌های گیاهی به دست می‌‌آیند.

دانشمندان بعداً دریافتند که این چربی‌ها برای بدن مفید نیستند، چون هم کلسترول بد (LDL) را افزایش داده و هم کلسترول مناسب ( HDL ) را کاهش می‌دهند، در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند.

انواع کلسترول

کارشناسان علوم تغذیه بسیار در مورد تأثیر چربی های ترانس بر روی کلسترول خوب و کلسترول بد ابراز نگرانی کردند.

کلسترول مضر: این کلسترول در داخل شریان های اصلی رسوب می کنند و باعث انسداد و سفت شدن آنها می شود.

 کلسترول خوب: کلسترول اضافی را جمع آوری می کند و به سمت کبد هدایت می کند.

ذخیره چربی در رگ‌ها می‌تواند باعث پارگی مویرگ یا لخته شدن خون شود و مانع جریان طبیعی خون می شود و احتمال سکته قلبی و مغزی را افزایش می دهد.

آیا چربی ترانس برای بدن مفید است؟

چربی ترانس چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد؟
چربی ترانس چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد؟
  •  چربی‌های ترانس علاوه بر اینکه بر کلسترول خون تاثیر نامطلوب می گذارند برای سلامتی قلب نیز مضر هستند
  • این چربی ها مقدار تری گلیسیرید خون را افزایش می دهند.
  • غلظت بالای تری گلیسیرید در خون موجب سخت شدن دیواره رگ ها می شود که در نهایت به بیماری قلبی دچار می شوید.
  •  چربی‌های ترانس مقدار لیپوپروتئین a یا LP را در خون افزایش می‌دهند . که به‌طور مستقل ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند.
  • چربی های ترانس همچنین باعث دیواره عروق را ملتهب می کند که به نوبه خود در تشکیل پلاک های چربی و انسداد رگ های خونی در قلب نقش دارد. بنابراین برای حفظ تناسب قلب، مصرف چربی ترانس را باید به حداقل رساند. اگر در برچسب مواد غذایی روغن هیدروژنه یا روغن قنادی ذکر شده باشد، مطمئنا غذا حاوی چربی ترانس است.

منابع چربی های ترنس

چربی ترانس چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد؟
چربی ترانس چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

اکنون که مضرات چربی های ترانس را می شناسید با شناخت منابع آن، می توانید ، مصرف آنها را محدود کنید.

کیک و پای

کیک و پای حاوی مقدار زیادی چربی ترانس هستند. اگر هنگام خرید برروی بسته بندی مقدار چربی ترانس آنها ۰ درج شده باشد. این محصولات به طور معمول ۰.۵ گرم (یا بیشتر) چربی ترانس دارند

 بیسکویت، کوکی و کراکر

همگی دارای چربی ترانس هستند تا بافتی ترد داشته باشند. چربی‌های ترانس باعث افزایش زمان ماندگاری محصولات غذایی می شود، که به فروشندگان اجازه می‌دهد تا محصولات فروشگاه‌های خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند و خریداران می‌توانند بدون نگرانی آن را برای مدت طولانی‌تری در خانه‌های خود نگهداری کنند.

 مارگارین و کره

چربی های حیوانی از پیه و چربی های لبنی مانند مارگارین و کره از مقدار زیادی چربی های ترانس تشکیل شده است. مقدار کمی کره از ۲ گرم چربی ترانس تشکیل شده است.

پاپ کورن آماده

پاپ کورن یک میان وعده ترد و خوشمزه است . این نکته را باید بدانید که مصرف بیش از حد این خوراکی محبوب می تواند سلامت قلب را به خطر بیندازد. توجه داشته باشید که منظور ما پاپ کورن خانگی نیست، بلکه پاپ کورن آماده دارای چربی ترانس زیادی است. با خوردن پاپ کورن خانگی مقدار خوبی از مواد مغذی و فیبر دریافت می کنید. از پاپ کورن های بسته بندی شده دوری کنید.

دونات

چربی ترانس چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد؟
چربی ترانس چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

دونات یک خوراکی محبوب است که تعداد زیادی از کودکان و بزرگسالان طرفدار آن هستند., اما این خوراکی غنی از کربو هیدرات‌ها است و که در مقدار زیادی روغن سرخ شده است , که برای سلامتی جسم بسیار مضر است. دونات ها به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید تا قلب خود را سالم نگه دارید .

ترکیبات منجمد شده

 مواد منجمد که شامل پیتزا یخ زده و مواد غذایی آماده که بیش از حد چربی ترانس دارند و علاوه بر آن دارای مقادیر زیادی کربوهیدرات، نمک و قند هستند.بدون درک این مساله غذاهای آماده که سرشار از چربی ترانس است، در خوردن آن زیاده روی می کنیم و سلامتی خود را به خطر می اندازیم.

کره بادام‌زمینی

شاید از دیدن نام کره بادام‌زمینی در این فهرست شگفت‌زده شوید، زیرا این غذا معمولا در گروه غذاهای سالم قرار دارد. و گفته می‌شود که فواید تناسب زیادی دارد . کره بادام‌زمینی غذای سالم است اما انرژی زیادی دارد. کره بادام‌زمینی چربی سالم دارد، با این حال اگر این چربی‌ها برای بدن راحت‌تر باشند اگر در مقادیر کم غذا بخورند .

غذاهای سرخ‌شده

 

غذاهای سرخ شده ترد و لذیذ هستند و واقعا برای خوردن لذیذ هستند . هیچ‌کس نمی‌تواند این موضوع را انکار کند، به دلیل اینکه غذاهای سرخ‌شده خطر عوارض مختلف را افزایش می‌دهند که شامل بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی می‌شود بهترین کاری که می توانید بکنید برای حفظ سلامتی خود این است که به طور کامل غذاهای سرخ‌شده را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

ستنی

بستنی سرشار از قند و چربی است. اگر این خوراکی خوشمزه را زیاد مصرف کنید دچار بیماری قلبی، اضافه وزن و دیابت می شوید. سعی کنید در خانه با میوه و مواد اولیه‌ی سالم بستنی خانگی درست کنید

چقدر چربی ترانس باید خورده شود ؟

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، حداکثر مصرف چربی‌های اشباع‌شده برای هر فرد روزانه برابر با ۷۸ گرم است . اگر رژیم غذایی آن ها حاوی ۲۰۰۰ کالری در روز باشد.. البته این میزان برای هر فردی می تواند متفاوت باشد. با این حال، می‌تواند به عنوان یک شاخص در نظر گرفته شود

علاوه بر این، شما نباید بیش از ۱۰ % کالری روزانه شما شامل چربی اشباع‌شده باشد. بنابراین اگر حدود ۲۰۰۰ کالری در روز مصرف کنید . باید مصرف چربی‌های اشباع‌شده را به ۲۲ گرم محدود کنید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا