Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قطره خوراکی سیلیمارین (silymarin) چه فوایدی دارد؟ قیمت خرید

قطره خوراکی سیلیمارین برگرفته از گیاه مارتیغال یا همان خارمریم است که داروی مقوی برای درمان کبد چرب، هپاتیت، یرقان، سرطان، سوهاضمه و سیروز کبدی مورد استفاده قرار می گیرد. این قطره اثر آنتی اکسیدان قوی دارد و باعث کاهش التهاب می شود، آنتی اکسیدان ها نقش محافظت کننده سلول ها بدن در مقابل آسیب های ناشی از فرایند شیمیایی را دارد و همچنین به دلیل داشتن اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی در درمان هپاتیت نوع و سیزو کبدی موثر است. در این نشریه مقاله علمی جهان شیمی فیزیک درباره تاریخچه گیاه خار مریم، خواص و فواید قطره سیلیمارین و نحوه مصرف و تداخل دارویی آن بیشتر توضیح می دهیم.

شما می توانید در مقالات دیگری روی این سایت قرار گرفته است، درباره دارو های مختلفی از جمله کپسول ریوریا، کپسول میلک تیستل، قرص و کپسول پرولیو، قرص جینکوتیدی، کپسول لیور دتوکس و قرص بیوتین مطالعه کنید.

معرفی گیاه خار مریم

قطره سیلیمارین  از عصاره گیاه خارم مریمساخته شده است. در ابتدا به معرفی این گیاه دارویی می پردازیم. خار مریم یا مارتیغال گیاهی از تیره کاسنیان است. دارای ظاهری به رنگ های قرمز و بنفش و برگ هایی به رنگ سبز مایل به زرد است که بر روی آن رگه های سفید رنگی دیده می شود. زیستگاه اصلی آن سواحل جنوب شرقی انگلیس، آمریکای شمالی، استرالیا و ایران است که البته فراوان ترین نقطه بیشتر در شرق انگلیس می باشد.

فواید و خواص دارویی گیاه خار مریم

یکی از مهم ترین منبع دارویی برای بیماری کبد دانه های خار مریم است، ماده سیلیمارین که در دانه های این گیاه وجود دارد از موثرترین پادزهرهای شناخته شده است. از مهم ترین خاصیت خار مریم این است که سلول های سرطانی را کاهش می دهد و از رشد و توسعه سلول های سرطانی جلوگیری می کند، مصرف آن برای مقابله با سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان رحم تاثیر گذار است. برای کاهش میزان کلسترول خون مصرف گلچه های خار مریم موثر است، در بیماران دیابتی مصرف آن از میزان مقاومت انسولین کاسته می کند و همچنین به دلیل وجود سیلی مارین موجود در گیاه خار مریم به عنوان یک محافظ کننده کلیه عمل می کند و مواد شیمیایی که اثر مخرب در کلیه می گذارند را کاهش می دهد.

خار مریم دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به کاهش علائم هیاتیت و محافظت کننده کبد کمک می کند و همچنین باعث افزایش شیر مادر می شود. از دیگر کاربرد آن درمان اختلالات فوق کلیوی و سندروم روده ملتهب و همچنین درمان اختلال پوستی  و از بیماری سنگ صفرا جلوگیری کند که توانایی حل کردن سنگ صفرا را دارد. خار مریم یک نوع آنتی اکسیدان بسیار قوی است که نقش محافظ کننده در برابر آسیب های سلولی به وجود آمده از رادیکال های آزاد در بدن را دارد و اثر ضد آکسیدانی آن از ویتامین E چند برابر است.

ترکیبات شیمیایی خارمریم

سیلیمارین متشکل از مجموعه فلاونوئیدهای موجود در عصاره این گیاه است که دارای انواع مختلف فلاونوئید است. ۴ تا ۶ درصد دانه خار مریم را سیلیمارین و ۸۰ تا ۶۵ درصد عصاره آن را سیلیمارین تشکیل می دهد و همچنین ۲۰ تا ۳۵ درصد از اسیدهای چرب تشکیل شده است. سیلیمارین متشکل از هفت نوع فلاونولینگان است که عبارتن اند از سیلییبین نوع  A ، سیلیبین نوع B ، ایزوسلیبین نوع A ، ایزوسلیبین نوع B، سیلیکرستین، ایزوسلیکریستین و سیلیدیانین و همچنین یک زردینه یا رنگ ساز زرد.

قطره خوراکی سیلیمارین (silymarin) چه فوایدی دارد؟ قیمت خرید
قطره خوراکی سیلیمارین (silymarin) چه فوایدی دارد؟ قیمت خرید

داروهای ساخته شده از گیاه خار مریم

در طی سال های اخیر پس از تحقیقات فراوان داروهایی که دارای ترکیبات خاصی هستند از این گیاه ساخته شده است که بیشتر شکل این داروها به صورت کپسول در اوزان ۷۰ تا ۱۴۰ میلی گرمی، محلول، عصاره و ترکیب سیلیبین فسفاتیدل کولین که جدیدترین نوع داروی تولید شده است. بر طبق نتیجه گیری که در طی تحقیقات بی شماری که بر روی سیلیبین فسفاتیدل کولین انجام شد قدرت اثر گزاری این دارو خیلی بیشتر نسبت به موارد طبیعی است برای اینکه یکی از اجزای مهم سلول فسفاتیدل کولین است که سبب می شود ورود سیلیبین به سلول راحتر انجام شود.

از دیگر داروهای مهم عصاره سیلیمارین است که حاوی مواد موثر از جمله سیلیبین، سیلی دیانین و سیلی کریستین است و به هیچ عنوان هیدرو الکلی نیست. این محصول چون خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد برای بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی هستند نیز موثر است، از عصاره آن در زمان بارداری نیز می توان استفاده کرد.

عوارض جانبی گیاه خار مریم

مصرف مقدار کم این محصول عوارض خاصی از خود نشان نداده است ولی در صورت استفاده بیش از حد عوارض جانبی مانند سردرد، اگزما، حساسیت پوستی، تهوع، عرق کردن، ضعیف شدن قوه چشایی و ضعف مشاهده شده است. مصرف این گیاه برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود زیرا خار مریم سطح قند خون را پایین می آورد و در زمان بارداری و شیردهی باید با احتیاط مصرف شود. یک نکته در زمان گذشته برای مقوی ساختن و افزایش شیر مادر به مادران شیر ده خارمریم می دادن.

کاربرد قطره سیلیمارین

کمک به بهبود هپاتیت A،B  C

سیروزی کبد و یرقان

کمک به بهبود کبد چرب

کمک به بهبود سرطان

آنتی اکسیدان

کمک به بهبود سنگ صفرا

کمک به بهبود سوهاضمه

ماده موثر سیلیمارین

از مواد موثر در سیلیمارین می توان سیلی بین و سیلی کریستین را نام برد.

قطره خوراکی سیلیمارین (silymarin) چه فوایدی دارد؟ قیمت خرید
قطره خوراکی سیلیمارین (silymarin) چه فوایدی دارد؟ قیمت خرید

مقدار و نحوه مصرف قطره خوراکی سیلیمارین

حداقل ۲۰ قطره روزانه ۴ مرتبه می توان مصرف کرد که بهتر است در داخل یک لیوان آب، چای یا قهوه ولرم و یا هر نوشیدنی دیگر حل کرد.  در صورت ابتلا به نارسایی شدید کبدی بهتر است روزانه ۴ مرتبه و هر بار ۴۰ قطره مصرف شود. برای عملکرد بهتر حتما نیم ساعت قبل از غذا مصرف شود.

دوره مصرف قطره خوراکی سیلیمارین

آن را می توان تا کسب نتیجه مطلوب استفاده کرد.

مکانیسم اثر قطره خوراکی سیلیمارین

تحریک بازسازی بافت کبد

سیلی بینین موجود در آن بر روی افزایش تشکیل ریبوزوم ها، افزایش سنتز پروتئین و همچنین سنتز DNA موثر است.

اثر آنتی فیبروتیک

میوفیبروبلاست که مسئول ذخیره فیبرهای کلاژن در کبد است سیلیمارین باعث مهار تبدیل سلول های ستاره ای کبد می شود و مانع از فیبروز می شود.

اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

در اثر متالولیسم کبدی مواد سمی به غشاء سلولی آسیب می رساند و باعث پر اکسیداسیون لیپید می شوند و در طی این متالولیسم رادیکال های آزادی تولید می شوند که برای اثرات آنتی اکسیدانی سیلیمارین چند مکانیسم وجود دارد که عبارتند از:

تجمع مستقیم رادیکال هال آزاد در روده

مانع از تشکیل رادیکال های آزاد با مهار کردن آنزیم های خاص تولید کننده رادیکال های آزاد اکسیژن

در داخل سلول آنزیم های که فعالیت آنتی اکسیدانی دارند و آنتی اکسیدان های غیر آنزیمی را فعال سازی می کند.

بهبود سوء هاضمه و جلوگیری از تشکیل سنگ صفرا

سیلیمارین ابتلا به سنگ صفرا را کاهش می دهد با افزایش حلالیت و جریان صفرا و همچنین ترشح صفرا را افزایش می دهد که با این کار خروج سنگ را آسان می کند و عمل هضم را نیز بهبود می دهد و مانع از سوء هاضمه می شود.

عوارض جانبی قطره سیلیمارین

سیلیمارین در کل عوارض جانبی کمتری دارد. از عوارض جانبی خفیف آن می توان اسهال، گاز، نفخ، کمبود اشتها و بی خوابی را نام برد. برخی از افراد که ورزش می کنند در مورد استفاده از این دارو حتما با پزشک مشورت داشته باشندبرای اطمینان از ایمنی و اثر بخشی آن. علائم آلرژیک یا حساسیت به گیاه خار مریم که شامل علائمی مانند درد شکم، اسهال، مشکلات بلع، استفراغ، کهیر، آنژیوادم و گرفتگی عضلات اگر داشته باشید از مصرف این دارو خوداری کنید.

تداخل دارویی و موارد منع مصرف سیلیمارین

این دارو ممکن از تداخل دارویی با برخی از داروها و مکمل ها داشته باشد برای همین قبل از استفاده از آن حتما با یک پزشک مشورت داشته باشید. افراد خاص با شرایط خاص باید سیلیمارین استفاده کنند، به عنوان مثال بیماران دیابتی باید با احتیاط استفاده کنند زیرا باعث کاهش قند خون می شود. ممکن است با داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد التهابی، داروهای ضد سرطانی و داروهای پایین آورنده کلسترول تداخل دارویی داشته باشد.

از دیگر موارد می توان داروهای که برای خون طراحی شده باشند، داروهای باروری، داروهای هورمونی، داروهای لاغری، لوزارتان، پنی سیلین، فنی توئین، راپاسین و تالینولل را نام برد.از سایر عوارض جانبی آن واکنش های آلژیک پوستی، لخته شدن خون، یبوست، کاهش پلاکت، اسهال، اگزما، اضمحلال و افزایش آنزیم های کبدی اشاره کرد.

قطره خوراکی سیلیمارین (silymarin) چه فوایدی دارد؟ قیمت خرید
قطره خوراکی سیلیمارین (silymarin) چه فوایدی دارد؟ قیمت خرید

تداخل سیلیمارین با مکمل های طبیعی و گیاهان

در مورد تداخل آن با گیاهان و مکمل ها بحث های فراوانی شده است. چون باعث پایین آمدن سطح قند خون می شود در رابطه با گیاهانی که قند خون را پایین می آورد باید با احتیاط مصرف شود. با مکمل هایی مانند مکمل ضد اضطراب تعامل، ضد التهاب، مکمل های ضد سرطان، آنتی اکسیدان ها، داروهای ضد تروویروسی، ضد ویروس و کلسیم و یا مکمل کاهنده کلسترول و همچنین مکمل های باروری، مکمل هایی که برخون تاثیر گذار هستند و مکمل های شیرکه بر کبد تاثیر گذار هستند برای اینکه از عوارض جانبی جلوگیری شود اجتناب شود. از سایر مکمل ها می توان به مکمل های استفاده شده برای پوست، قلب، روده، معده، مکمل های هورمونی، آهن، ویتامین E ، گیاهان ناتوانی جنسی و گلیکو پروتئین P اشاره کرد.

قیمت خرید قطره خوراکی سیلیمارین

این قطره را در بازار ایران در اندازه های مختلفی می توانیم بیابیم، قیمت خرید قطره خوراکی سیلیمارین در سال ۱۴۰۰ چیزی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا