Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص تاموکسیفن؛ از موارد مصرف تا عوارض و فواید این داروی ضداستروژن

قرص تاموکسیفن برای درمان سرطان سینه استفاده می شود. همچنین برای کاهش شانس سرطان سینه در بیماران پرخطر استفاده می شود. این دارو می تواند رشد سرطان سینه را مسدود کند. با تداخل با اثرات استروژن در بافت پستان عمل می کند. تاموکسیفن یک هورمون درمانی موثر است که برای درمان سرطان پستان گیرنده هورمونی مثبت استفاده می شود. می تواند خطر عود سرطان و سرطان مهاجم را تا حد زیادی کاهش دهد. از تاموکسیفن برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مصرف می شود.

داروهای خوراکی روزانه سلول های سرطانی را از استفاده از استروژن و پروژسترون برای رشد و گسترش باز می دارد. تاموکسیفن یک هورمون درمانی موثر است که برای درمان سرطان پستان گیرنده هورمونی مثبت استفاده می شود. می تواند خطر عود سرطان و سرطان مهاجم را تا حد زیادی کاهش دهد. داروهای خوراکی روزانه سلول های سرطانی را از استفاده از استروژن و پروژسترون برای رشد و گسترش باز می دارد. در نشریه جهان شیمی فیزیک از استامینوفن و ناپروکسن مقالاتی منتشر شده است. در این مطلب شما را با داروی تاموکسیفن آشنا میکنیم.

قرص تاموکسیفن ۲۰

قرص تاموکسیفن دارویی است که سرطان پستان گیرنده هورمونی مثبت (هورمون مثبت) را درمان می کند. همچنین ممکن است به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند. از زمانی که سازمان غذا و دارو تاموکسیفن را در سال ۱۹۹۸ تایید کرد، این دارو به یکی از پرمصرف ترین درمان های سرطان سینه تبدیل شده است.

نحوه استفاده از قرص تاموکسیفن

تاموکسیفن به صورت قرص خوراکی می آید. تاموکسیفن معمولا یک یا دو بار در روز با یا بدون غذا مصرف می شود. تاموکسیفن را تقریبا در زمان(های) یکسانی هر روز مصرف کنید. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر چیزی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد. تاموکسیفن را دقیقا طبق دستور مصرف کنید.

قرص تاموکسیفن را به طور کامل ببلعید. آنها را شکافته، نجوید یا خرد نکنید. قرص ها را با آب یا هر نوشیدنی غیر الکلی دیگری قورت دهید.

اگر از تاموکسیفن برای پیشگیری از سرطان سینه استفاده می کنید، به مدت پنج سال آن را مصرف خواهید کرد. اگر از تاموکسیفن برای درمان سرطان سینه استفاده می کنید، پزشک شما تصمیم می گیرد که درمان شما چقدر طول بکشد. بدون مشورت با پزشک مصرف تاموکسیفن را قطع نکنید.

اگر مصرف یک نوبت تاموکسیفن را فراموش کردید، به محض یادآوری نوبت فراموش شده را مصرف کنید و نوبت بعدی را طبق معمول مصرف کنید.

قرص تاموکسیفن؛ از موارد مصرف تا عوارض و فواید این داروی ضداستروژن
قرص تاموکسیفن؛ از موارد مصرف تا عوارض و فواید این داروی ضداستروژن

کاربردهای دیگر قرص تاموکسیفن

تاموکسیفن همچنین گاهی اوقات برای القای تخمک گذاری (تولید تخمک) در زنانی که تخمک تولید نمی کنند اما می خواهند باردار شوند استفاده می شود. تاموکسیفن همچنین گاهی اوقات برای درمان سندرم مک کیون آلبرایت (MAS؛ وضعیتی که ممکن است باعث بیماری استخوانی، رشد جنسی اولیه و لکه های تیره رنگ روی پوست در کودکان شود) استفاده می شود. با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی استفاده از این دارو برای بیماری خود صحبت کنید.

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف تاموکسیفن

اگر به تاموکسیفن یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. اگر سطح کلسترول خون شما بالاست یا تا به حال داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در حین مصرف تاموکسیفن یا تا ۲ ماه پس از درمان، نباید برای باردار شدن برنامه ریزی کنید. پزشک شما ممکن است آزمایش بارداری انجام دهد یا به شما بگوید که درمان خود را در طول دوره قاعدگی خود شروع کنید تا در هنگام شروع مصرف تاموکسیفن مطمئن شوید که باردار نیستید. در حین مصرف تاموکسیفن و تا ۲ ماه پس از درمان، باید از یک روش غیرهورمونی قابل اعتماد برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. با پزشک خود در مورد انواع روش های پیشگیری از بارداری که برای شما مناسب است صحبت کنید و حتی اگر در طول درمان دوره های قاعدگی منظمی ندارید، به استفاده از کنترل بارداری ادامه دهید. اگر فکر می کنید در طول درمان باردار شده اید، مصرف تاموکسیفن را متوقف کنید و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. به همه پزشکان و سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بگویید که تاموکسیفن مصرف می کنید.

شما همچنان باید به دنبال علائم اولیه سرطان سینه باشید زیرا ممکن است حتی در طول درمان با تاموکسیفن به سرطان سینه مبتلا شوید. با پزشک خود در مورد اینکه چند وقت یکبار باید سینه های خود را معاینه کنید، از پزشک بخواهید سینه های شما را معاینه کند و ماموگرافی (معاینه با اشعه ایکس سینه ها) انجام دهید، صحبت کنید. اگر توده جدیدی در سینه خود پیدا کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

زمان استفاده از تاموکسیفن

قبل از شروع استفاده از تاموکسیفن و هر بار که دوباره پر می کنید، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید.  این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا، یک یا دو بار در روز به مدت ۵ سال، یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. دوزهای روزانه بیش از ۲۰ میلی گرم معمولاً به نصف تقسیم می شوند و دو بار در روز، صبح و عصر یا طبق دستور پزشک مصرف می شوند. اگر از مایع استفاده می کنید، دوز را با دقت با استفاده از دستگاه اندازه گیری/قاشق مخصوص اندازه گیری کنید.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان است. مدت درمان برای جلوگیری از بازگشت سرطان ممکن است بین ۵ تا ۱۰ سال باشد، بسته به شرایط پزشکی و پاسخ شما به درمان.

اگر سرطان سینه دارید که به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است، ممکن است با شروع مصرف تاموکسیفن، افزایش درد استخوان/سرطان و/یا تشدید بیماری را تجربه کنید. در برخی موارد، این ممکن است نشانه ای از پاسخ خوب به دارو باشد. علائم شامل افزایش درد استخوان، افزایش اندازه تومور یا حتی تومورهای جدید است.

از آنجایی که این دارو می تواند از طریق پوست و ریه ها جذب شود، زنان باردار یا ممکن است باردار شوند نباید این دارو را مصرف کنند یا گرد و غبار قرص ها را تنفس کنند. (به بخش اقدامات احتیاطی نیز مراجعه کنید.)

قرص تاموکسیفن؛ از موارد مصرف تا عوارض و فواید این داروی ضداستروژن
قرص تاموکسیفن؛ از موارد مصرف تا عوارض و فواید این داروی ضداستروژن

سرطان پستان گیرنده هورمونی مثبت چیست

تومورهای سرطان سینه که گیرنده های هورمونی مثبت هستند برای رشد به هورمون های استروژن یا پروژسترون (یا گاهی اوقات هر دو) نیاز دارند. ۷۵ درصد از سرطان‌های سینه در بیماران یائسه هورمونی مثبت هستند. پزشک و آزمایش های آزمایشگاهی را برای تعیین نوع سرطان و موثرترین درمان انجام می دهد.

نحوه عملکرد قرص تاموکسیفن

تاموکسیفن نوعی درمان هورمونی است که به عنوان تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن شناخته می شود. این دارو به گیرنده های هورمونی (پروتئین های خاص) در سلول های سرطان سینه متصل می شود. هنگامی که دارو در داخل سلول ها قرار می گیرد، مانع از دسترسی سرطان به هورمون هایی می شود که برای تکثیر و رشد نیاز دارند.

چه کسانی باید از تاموکسیفن استفاده کنند

تاموکسیفن می تواند به زنان و مردان مبتلا به سرطان سینه با گیرنده هورمونی مثبت کمک کند. این دارو می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در موارد زیر کاهش دهد:

زنانی که به دلیل سابقه خانوادگی بیماری یا ژن های سرطان سینه جهش یافته (تغییر یافته) در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

زنان و مردانی که قبلا سرطان سینه در آنها تشخیص داده شده است برای جلوگیری از عود (عود) سرطان، از جمله: ایجاد سرطان سینه در مقابل، پستان درمان نشده. عود سرطان سینه پس از جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی. پزشک تعیین می کند که آیا تاموکسیفن برای شما مناسب است یا خیر.

تاموکسیفن چقدر موثر است

میلیون ها نفر از تاموکسیفن برای پیشگیری یا درمان سرطان سینه استفاده کرده اند. این دارو ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را کاهش دهد:

سرطان سینه در سینه مخالف تا ۵۰ درصد.

عود سرطان سینه در زنان پیش از یائسگی ۳۰ تا ۵۰ درصد است.

عود سرطان سینه در زنان یائسه ۴۰ تا ۵۰ درصد است.

تشخیص اولیه سرطان سینه تا ۴۰٪.

سرطان سینه مهاجم پس از تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه و غیر تهاجمی (کارسینوم مجرای درجا یا تا ۵۰ درصد.

مزایای دیگر مصرف تاموکسیفن چیست

تاموکسیفن علاوه بر کاهش خطر سرطان سینه و عود سرطان:

از پوکی استخوان پس از یائسگی جلوگیری می کند.

سطح کلسترول را کاهش می دهد.

قرص تاموکسیفن؛ از موارد مصرف تا عوارض و فواید این داروی ضداستروژن
قرص تاموکسیفن؛ از موارد مصرف تا عوارض و فواید این داروی ضداستروژن

چگونه تاموکسیفن مصرف می کنید

شما باید تاموکسیفن را روزانه از راه خوراکی، هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. به دو شکل:

  • قرص
  • مایع

چه مدت باید تاموکسیفن مصرف کرد

اکثر مردم تاموکسیفن یا سایر هورمون درمانی را برای حداقل پنج سال و گاهی تا ۱۰ سال مصرف می کنند. طول درمان به ویژگی های تشخیص سرطان شما بستگی دارد.

عوارض قرص تاموکسیفن

عوارض جانبی تاموکسیفن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • علائم مشابه یائسگی، از جمله گرگرفتگی، تعریق شبانه و خشکی واژن
  • افزایش وزن (شایع تر) یا احتباس مایعات (ادم)
  • نامنظم شدن یا از دست دادن دوره های قاعدگی
  • تورم پا
  • حالت تهوع
  • ترشحات واژن
  • بثورات پوستی
  • اختلال در نعوظ
  • خستگی
  • سردرد

خطرات مصرف تاموکسیفن چیست

به ندرت، تاموکسیفن ممکن است باعث مشکلات جدی مانند:

لخته شدن خون، ترومبوز ورید عمقی و سکته مغزی

آب مروارید یا سایر مشکلات چشمی

سرطان آندومتر (رحم)

آیا مصرف تاموکسیفن در دوران بارداری بی خطر است

تاموکسیفن ممکن است باعث نقص مادرزادی شود. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، نباید دارو را مصرف کنید. برای جلوگیری از بارداری، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد گزینه های کنترل بارداری غیر هورمونی صحبت کنید. (داروهای ضد بارداری هورمونی می توانند باعث رشد سرطان سینه با هورمون مثبت شوند). در حین مصرف تاموکسیفن و تا دو ماه پس از قطع دارو، باید از پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

قرص تاموکسیفن؛ از موارد مصرف تا عوارض و فواید این داروی ضداستروژن
قرص تاموکسیفن؛ از موارد مصرف تا عوارض و فواید این داروی ضداستروژن

چه داروهای دیگری خطر سرطان سینه را کاهش می دهد

سایر داروهایی که می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند عبارتند از:

رالوکسیفن نوع دیگری از SERM است که گیرنده های استروژن را روی سلول های سرطان سینه مسدود می کند. برخلاف تاموکسیفن، این دارو فقط برای زنان یائسه تایید شده است و با افزایش خطر سرطان آندومتر (رحم) ارتباطی ندارد. ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه مهاجم را تا حدود ۴۰ درصد کاهش دهد. مهارکننده های آروماتاز، از جمله آناستروزول می توانند سطح استروژن را در زنان یائسه کاهش دهند.

اگر تاموکسیفن مصرف می کنید و تجربه موارد زیر را دارید، باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد قفسه سینه یا تنگی نفس
  • تب
  • علائم سکته مغزی، از جمله گفتار نامفهوم، تاری دید یا بی حسی ناگهانی در پاها، بازوها یا صورت
  • تورم در پا
  • استفراغ کنترل نشده

اثرات جانبی تاموکسیفن

تاموکسیفن یک درمان بسیار موثر برای سرطان سینه است. ممکن است به میزان قابل توجهی خطر عود سرطان سینه یا سرطان سینه مهاجم را کاهش دهد. افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستند ممکن است تاموکسیفن را برای کاهش شانس ابتلا به این بیماری مصرف کنند.

گرگرفتگی، حالت تهوع، گرفتگی عضلات پا، دردهای عضلانی، نازک شدن مو، سردرد و بی حسی/گزگز شدن پوست ممکن است رخ دهد. از دست دادن توانایی/علاقه جنسی ممکن است در مردان رخ دهد. اگر این اثرات ادامه یافت یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، به پزشک خود اطلاع دهید، از جمله: تغییرات بینایی (مانند تاری دید)، درد چشم، کبودی/خونریزی آسان، تغییرات ذهنی/خلقتی، تورم مچ پا/پا، خستگی غیرعادی، علائم عفونت. مانند تب، گلودرد مداوم)، علائم بیماری کبدی (مانند حالت تهوع/استفراغی که قطع نمی شود، از دست دادن اشتها، درد معده/شکم، زردی چشم/پوست، ادرار تیره).

در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط در مصرف تاموکسیفن

قبل از مصرف تاموکسیفن، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا اگر آلرژی دیگری دارید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، به خصوص در موارد: لخته شدن خون (مانند ترومبوز ورید عمقی، آمبولی ریوی، سکته مغزی)، کلسترول/تری گلیسیرید بالا، محدودیت یا عدم توانایی راه رفتن (بی حرکتی)، دیابت، بالا. فشار خون، سیگار کشیدن، آب مروارید، بیماری کبدی.

قبل از انجام عمل جراحی (به ویژه بازسازی سینه)، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع کنید.

هنگام استفاده از تاموکسیفن نباید باردار شوید. تاموکسیفن ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. زنانی که از این دارو استفاده می کنند باید در مورد اشکال غیر هورمونی قابل اعتماد کنترل بارداری (مانند کاندوم، دیافراگم همراه با اسپرم کش) در طول درمان و تا ۲ ماه پس از قطع درمان سوال کنند. مردانی که از این دارو استفاده می کنند باید در طول درمان و تا ۶ ماه پس از قطع درمان در مورد اشکال قابل اعتماد کنترل بارداری سوال کنند. اگر شما یا همسرتان باردار شدید، فوراً در مورد خطرات و مزایای این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

به دلیل خطر احتمالی برای شیرخوار، شیردهی در حین مصرف این دارو و تا ۳ ماه پس از قطع درمان توصیه نمی شود.

فعل و انفعالات تاموکسیفن

این لیست تمام تداخلات دارویی نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تایید پزشک شروع، قطع یا تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آناستروزول، رقیق کننده های خون (مانند وارفارین)، استروژن ها، لتروزول، اشکال هورمونی ضد بارداری (مانند قرص های ضد بارداری، چسب ها، ایمپلنت ها)، ریبوسیکلیب.

سایر داروها می توانند بر حذف تاموکسیفن از بدن شما تاثیر بگذارند، که ممکن است بر نحوه عملکرد تاموکسیفن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال می توان به بوتالبیتال، سایمتیدین، میتوتان، ریفامایسین ها (مانند ریفامپین)، سکوباربیتال، داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین، پاروکستین، مخمر سنت جان، داروهایی که برای درمان تشنج استفاده می شود (مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، فنوباربیتال، فینوباربیتال)، پی، اشاره کرد. دیگران. این دارو ممکن است با برخی از آزمایش‌های آزمایشگاهی (از جمله آزمایش‌های تیروئید) تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج آزمایش نادرست شود.

قرص تاموکسیفن برای مردان

این قرص خاصیت ضد استروژنی دارد و برای ناباروری مردان به کار میرود. این دارو بر غده هیپوفیز مردان اثر دارد و سبب افزایش هورمون و تولید اسپرم می شود.

قرص تاموکسیفن ۲۰ در بدنسازی

بدنسازان تاموکسیفن را برای پیشگیری و درمان ژینکوماستی مصرف می‌کنند.

طریقه مصرف تاموکسیفن برای ژنیکوماستی

تاموکسیفن از مناسب ترین دارو ها برای درمان ژنیکوماستی است. برای کوچک کردن سینه مصرف می شود.

تاموکسیفن قیمت

قیمت این قرص هم مانند سایر داروها باتوجه به نوع شرکت سازنده متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا