Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شقاق سینه در دوران شیردهی چیست؟ جلوگیری و علل و درمان آن

امروز میخواهیم در سایت جهان شیمی فیزیک در رابطه با موضوع شقاق سینه یک نوع زخم، شکاف و یا تحریک شدن نوک پستان ها است صحبت کنیم. شقاق سینه در دوران شیردهی بسیار زیاد است. بسیاری از خانم ها گفته اند که شقاق نوک سینه به قدری در آن ها آزاردهنده است که باعث بروز قطع شیردهی می شود. شقاق سینه علاوه براینکه در دوران  شیردهی زیاد است، در بین ورزشکارانی مانند دوندگان هم بسیار زیاد است، زیرا آن ها مستعد عرق سوز شدن در قسمت نوک پستان ها هستند.

شقاق سینه تا زمانی که عفونت ایجاد نشود، معمولاً به‌ راحتی قابل درمان است. ولی حتما باید توجه داشته باشید که برای پیشگیری از عوامل ایجاد شقاق سینه قبل از به وجود آمدن آن، بهترین راه برای پیشگیری از بروز علائم بعدی آن است؛ بنابراین بهتر است در ابتدا با دلایل ایجاد شقاق سینه و علت ترک خوردن نوک سینه آشنا شویم.

علت ایجاد نوک زخم سینه یا شقاق سینه چیست؟

 

شقاق سینه در دوران بارداری وشیردهی

ممکن است خانمی که در دوران شیردهی مشکلی داشته باشد این مشکل در شکاف نوک پستان ظاهر شود.
تغییرات هورمونی در دوران بارداری  وشردهی می تواند باعث حجیم شدن سینه ها شود.

پر بودن زیاد سینه ها می تواند باعث کشش پوست و تحریک نوک سینه شود که ممکن است شکاف ایجاد کند.

زنانی که در شیردهی مشکل دارند نیز ممکن است دچار شکاف پستانک شوند. اگر کودک به درستی قفل نشود ، ممکن است نیروی زیادی به پوست حساس پستانک و آرئول وارد کند. این می تواند باعث تحریک غیر ضروری شود

شکاف نوک پستان نیز ممکن است از علائم بروز برفک باشد که یک عفونت قارچی است.

شکاف نوک پستان در بعضی اوقات ترک های خشک است، رطوبت بیش از حد هم ممکن است مسئول  بروز این علائم باشد. ممکن است به دلیل شیردهی که در زمان طولانی باشد یا مرطوب بودن نوک سینه ها برای مدت طولانی، یا ناشی از نشت است. در حالی که شکاف نوک پستان در زنان باردار و شیرده بسیار زیاد است، ترک ها در هر کسی ایجاد می شوند.

شقاق سینه چیست؟ علل و درمان آن
شقاق سینه چیست؟ علل و درمان آن

اصطکاک و ایجاد شقاق سینه

اصطکاک بسیار زیاد هم ممکن است باعث تحریک ناحیه پستان شود. به عنوان مثال، دوندگان مسافت طولانی مسابقات ممکن است  با دویدن خود اصطکاک را در نوک پستان ها ایجاد می کنند. اصطکاک پارچه پیراهن یا سوتینی که برای فرد نامناسب است بر روی پوست پستانک مالیده شود و باعث ایجاد لکه، ترک و خونریزی شود.

شکاف نوک پستان ناشی از اصطکاک ممکن است در موج سواران و یا بدنسازان به دلیل مالیدن تخته و آب دریا به نوک سینه ها هنگام پارو زدن هم ایجاد شود.

برخی از پارچه ها مانند الیاف مصنوعی یا نایلون ممکن است بیشترین تحریک را روی پوست ایجاد کنند و باعث بروز آسیب پوستی شوند.

واکنش های آلرژیک و بروز شقاق سینه

مواد حساسیت زا مانند مواد شیمیایی یا معطر می توانند باعث بروز حساسیت های شدید در بعضی افرادی که حساسیت دارند بشود و با ایجاد ترک های پوستی روی نوک پستان ایجاد مشکل کند.

بسیاری از افرادی که آلرژی دارند ممکن است علائمی مثل سرفه و عطسه در آن ها ایجاد شود. واکنش آلرژیک در زمان هایی اتفاق می افتد که سلول های سیستم ایمنی بدن یک ماده خارجی یا ماده آلرژی زا را برای سلامت بدن مشکل ساز تشخیص می دهد.

در این شرایط سیستم ایمنی بدن بیش از حد به این مواد واکنش نشان می دهد و هیستامین تولید می کند که هیستامین همان ماده شیمیایی است که علائم آلرژی مانند التهاب، عطسه و سرفه ایجاد می کند.

واکنش های خفیف آلرژیک را  می توان با داروهای خانگی و داروهای بدون نسخه درمان کرد. با این وجود ، آلرژی های مزمن نیاز به درمان توسط یک پزشک متخصص را دارند. واکنش های بسیار شدید آلرژیک، نیاز به مراقبت های پزشکی دارند.

ازجمله موادی که می توانند باعث ایجاد حساسیت شوند

پودر لباس شویی
نرم کننده پارچه
شامپو یا نرم کننده
صابون یا ژل دوش
لوسیون یا مرطوب کننده
عطر
در صورت تحریک و شکاف نوک پستان پس از استفاده از هر کدام از محصولات، این احتمال وجود دارد که پوست فرد نسبت به مواد شیمیایی یا مواد عطر داری که در آن محصول وجود دارد حساس باشد.

متخصصان پوست می توانند برای جلوگیری از بازگشت این گونه علائم ، جایگزینی را پیشنهاد دهند.

شقاق سینه چیست؟ علل و درمان آن
شقاق سینه چیست؟ علل و درمان آن

درمان خانگی شقاق سینه

بسیاری از افراد طی تجربه هایی که داشتند متوجه شدند که مرطوب نگه داشتن نوک سینه و پوست اطراف آن با یک روغن طبیعی یا مرطوب کننده طبیعی اولین قدم برای درمان است.

مطالعه ای که در مقالات علمی انجام شده است نشان می دهد که کرم های حاوی آب برگ آلوئه ورا نوع باربادنسیس، بر درمان نوک پستان در زنان شیرده اثر زیادی دارند. با این حال ، برخی از افراد نگران هستند که استفاده از هر کرم بر روی نوک سینه ممکن است در روند شیردهی به نوزادان تداخل ایجاد کند.

در دوران بارداری، غده هایی که دراطراف نوک سینه ها وجود دارند یک روغن طبیعی ترشح می کنند که باکتری ها را ازبین می برند.

هنگام شستن این ناحیه، زنان فقط باید از آب تمیز استفاده کنند که این محافظ طبیعی از بین نرود. ورزشکاران نیز می توانند با پوشیدن پیراهن های گشاد و همچنین نپوشیدن پیراهن های خشن یا خراشیده و پوشاندن نوک سینه ها با گاز نرم یا بانداژهای ضد آب، در بهبودی به ترمیم شکاف کمک کنند.

 

درمان شقاق سینه در دوران شیردهی

یکی از بیش ترین مشکلاتی که در دوران شیردهی برای مادران شیرده به وجود می آید ایجاد شقاق سینه است. اگر در دوران شیردهی خود به این مشکل مبتلا شده اید می توانید از پمادهای ترک سینه برای رفع شقاق سینه استفاده کنید.

همچنین می توانید یک پارچه ی نرم و تمیز را بر روی نوک سینه های خود قرار  داده و چند قطره از شیر خود را بر روی زخم قرار دهید. این کار به درمان زخم ها و تسکین درد کمک زیادی می کند. همچنین با کمک پزشک خود صحیح ترین شکل شیردهی به کودک خود را یاد بگیرید.

اولین نکته ای که برای پیشگیری از بروز این بیماری بسیار مهم است چرب کردن مرتب سینه با روغن های طبیعی مثل روغن زیتون در ماه آخر بارداری و همچنین کل دوران شیردهی است. همچنین اگر مادر طرز صحیح شیردهی به کودک و استفاده از پوزیشن های مناسب برای پیشگیری از شقاق سینه را بلد باشد بسیار مفید و موثر است. برای این  کار باید تمامی هاله ی قهوه ای رنگ نوک سینه درون دهان کودک قرار بگیرد

زمانی که سینه های مادر خالی از شیر است به نوزاد خود نباید شیر دهید زیرا مکیدن پستان خالی می تواند خطر ابتلا به ترک سینه را افزایش دهد.

بهترین کرم های درمان شقاق سینه

گاهی عارضه ی شقاق سینه با تغییر موقعیت در هنگام شیردهی برطرف می‌شود و در موارد کمی نیاز به درمان‌ های دارویی وجود دارد. شقاق سینه معمولا در اوایل شیردهی به وجود می‌ آید و با گذشت زمان در اثر مکیدن نوزاد و استفاده از کرم‌ های مناسب درمان کننده برطرف خواهد شد.

۱. کرم هیدرودرم

این نوع کرم دارای خواص ترمیم کننده و مرطوب کننده است و ترکیبات آن شامل کره کاکائو، روغن هسته انگور، شی باتر و کره مانگو است.

۲. کرم لانولین

این کرم توسط یکی از برند‌های مشهور محصولات مادر و کودک از کشور انگلستان ساخته شده و از مواد کاملا طبیعی است.

۳. کرم ژنوبایوتیک

این کرم علاوه براینکه در درمان شقاق سینه کاربرد دارد، برای بازسازی و ترمیم کننده ی هر زخمی، التهاب، قرمزی و سوزش در پوست نیز کارایی دارد. ترکیبات اصلی این کرم روغن کانولا و پانتنول است.

۴. کرم الوینا

این نوع کرم هم برای درمان زخم و ترک خوردگی سینه‌ ها در دوران شیردهی استفاده می‌شود. این کرم کاملاً طبیعی است و مصرف آن برای مادر و نوزاد هیچ خطری ندارد.

۵. کرم موستلا

این کرم یکی از بهترین کرم‌ های شقاق سینه است که سرعت زیادی در بهبود زخم‌های نوک سینه دارد. این کرم کاملاً گیاهی و عاری از مواد مضر برای مادر و کودک بوده و همچنین آرام بخش است. از جمله ترکیبات مهم موجود در کرم شقاق سینه موستلا می‌توان به شی باتر، نمک‌های دریایی، ویتامین B۵، بیزابولول و گلیسیرین نیز اشاره کرد.

۶. کرم مَس

یکی از کرم‌های خوبی که در درمان شقاق سینه کاربرد دارد و ساخته شده از خالص‌ترین نوع لانولین، کرم شقاق سینه مَس است.
این کرم ساخت کشور ایران است و به دلیل داشتن ترکیبات کاملا گیاهی خالص در خود باعث سرعت در روند درمان آسیب در نوک پستان مادران خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا