Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت ضد سرفه دیفن هیدرامین؛ از نحوه مصرف تا عوارض و تداخل دارویی

دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی را در بدن کاهش می دهد. هیستامین می تواند علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی را ایجاد کند. برای درمان عطسه، آبریزش بینی، آبریزش چشم، کهیر، بثورات پوستی، خارش و سایر علائم سرماخوردگی یا آلرژی استفاده می شود. برای درمان بیماری حرکت، القای خواب و درمان برخی علائم بیماری پارکینسون استفاده می شود. همچنین ممکن است برای اهدافی که در این راهنمای دارویی ذکر نشده استفاده شود. نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع داروها مانند استامینوفن مقالاتی منتشر شده است. در این مطلب شما را با دیفن هیدرامین آشنا میکنیم.

قرص دیفن هیدرامین چیست

دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین است که برای تسکین علائم آلرژی، تب یونجه و سرماخوردگی استفاده می شود. این علائم شامل بثورات پوستی، خارش، آبریزش چشم، خارش چشم/بینی/گلو، سرفه، آبریزش بینی و عطسه است. همچنین برای پیشگیری و درمان حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه ناشی از بیماری حرکت استفاده می شود.  همچنین می تواند برای کمک به آرامش و به خواب رفتن استفاده شود. این دارو با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص (هیستامین) که بدن شما در طی یک واکنش آلرژیک تولید می کند، عمل می کند. اثرات خشکی آن بر روی علائمی مانند آبریزش چشم و آبریزش بینی به دلیل مسدود کردن ماده طبیعی دیگر ساخته شده توسط بدن شما (استیل کولین) ایجاد می شود.

محصولات ضدسرفه و سرماخوردگی در کودکان کمتر از ۶ سال بی خطر یا موثر نشان داده نشده است. از این محصول برای درمان علائم سرماخوردگی در کودکان کمتر از ۶ سال استفاده نکنید، مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک تجویز شده باشد. برخی از محصولات (مانند قرص/کپسول های طولانی اثر) برای استفاده در کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی شود. برای کاهش خطر عوارض جانبی جدی، تمام دستورالعمل های دوز را به دقت دنبال کنید. سایر داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی را که ممکن است حاوی مواد مشابه یا مشابه باشند، ندهید (همچنین به بخش تداخلات دارویی مراجعه کنید). از پزشک یا داروساز در مورد راه های دیگر برای تسکین علائم سرفه و سرماخوردگی (مانند نوشیدن مایعات کافی، استفاده از مرطوب کننده یا قطره/اسپری نمکی بینی) سوال کنید.

قرص و شربت دیفن هیدرامین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص و شربت دیفن هیدرامین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

دیفن هیدرامین برای چیست

دیفن هیدرامین برای تسکین قرمزی خارش و آبریزش استفاده می شود. عطسه کردن؛ و آبریزش بینی ناشی از تب یونجه، آلرژی یا سرماخوردگی معمولی است. دیفن هیدرامین همچنین برای تسکین سرفه ناشی از تحریک خفیف گلو یا راه هوایی استفاده می شود. دیفن هیدرامین همچنین برای پیشگیری و درمان بیماری حرکت، و برای درمان بی خوابی (مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب) استفاده می شود. دیفن هیدرامین همچنین برای کنترل حرکات غیرطبیعی در افرادی که در مراحل اولیه سندرم پارکینسون (اختلال سیستم عصبی که باعث مشکلات حرکتی، کنترل عضلانی و تعادل می شود) یا افرادی که مشکلات حرکتی را به عنوان عارضه جانبی دارو تجربه می کنند، استفاده می شود.

این دارو علائم این بیماری ها را تسکین می دهد اما علت علائم را درمان نمی کند و بهبودی را تسریع نمی کند. این دارو نباید برای ایجاد خواب آلودگی در کودکان استفاده شود. این دارو در دسته ای از داروها به نام آنتی هیستامین ها قرار دارد.

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف دیفن هیدرامین

اگر به دیفن هیدرامین، هر داروی دیگر یا هر یک از مواد تشکیل دهنده دیفن هیدرامین حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. از پزشک یا داروساز خود بپرسید یا برچسب بسته را برای لیستی از مواد تشکیل دهنده بررسی کنید.

به پزشک و داروساز خود هر یک از موارد زیر را حتما ذکر کنید: سایر محصولات دیفن هیدرامین (حتی آنهایی که روی پوست استفاده می شوند). سایر داروها برای سرماخوردگی، تب یونجه یا آلرژی؛ داروهای اضطراب، افسردگی یا تشنج؛ شل کننده های عضلانی؛ داروهای مخدر برای درد؛ آرام بخش ها؛ قرص های خواب آور؛ و آرام بخش ها

اگر آسم، آمفیزم، برونشیت مزمن یا سایر انواع بیماری های ریوی دارید یا تا به حال داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. گلوکوم (شرایطی که در آن افزایش فشار در چشم می تواند منجر به از دست دادن تدریجی بینایی شود). زخم ها؛ مشکل در ادرار کردن (به دلیل بزرگ شدن غده پروستات)؛ بیماری قلبی؛ فشار خون بالا؛ تشنج؛ یا غده تیروئید پرکار. اگر از این مایع استفاده می کنید، اگر به شما گفته شده است که از رژیم غذایی کم سدیم پیروی کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

باید بدانید که این دارو نباید در افراد مسن استفاده شود، مگر برای مدیریت واکنش های آلرژیک جدی، زیرا به اندازه سایر داروها برای درمان بیماری شما ایمن یا مؤثر نیست.

اگر جراحی می کنید، از جمله جراحی دندان، به پزشک یا دندانپزشک بگویید که این دارو را مصرف می کنید.

اگر بیماری فنیل کتونوری، یک بیماری ارثی است که در آن باید رژیم غذایی خاصی را برای جلوگیری از آسیب به مغز که می‌تواند باعث ناتوانی ذهنی شدید شود) دنبال کنید، باید بدانید که برخی از مارک‌های قرص‌های جویدنی و قرص‌هایی که به سرعت تجزیه می‌شوند حاوی دیفن هیدرامین هستند. شیرین شده با آسپارتام، منبع فنیل آلانین.

هشدارها حین مصرف دیفن هیدرامین

هنگام مصرف این دارو، در رانندگی، کار با ماشین آلات یا انجام سایر فعالیت های خطرناک احتیاط کنید. دیفن هیدرامین سبب سرگیجه یا خواب آلودگی میشود.

این دارو را به کودک کمتر از ۲ سال ندهید. مرگ ممکن است در اثر استفاده نادرست از داروهای سرفه و سرماخوردگی در کودکان بسیار کوچک رخ دهد.

برای خواب آلودگی کودک نباید از این دارو استفاده کنید.

قرص و شربت دیفن هیدرامین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص و شربت دیفن هیدرامین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

هشدار قبل از مصرف دیفن هیدرامین

اگر به این دارو حساسیت دارید، نباید از آن استفاده کنید. از پزشک یا داروساز بپرسید که آیا مصرف دیفن هیدرامین برای شما در صورت داشتن سایر شرایط پزشکی بی خطر است، به خصوص:

  • انسداد دستگاه گوارش
  • انسداد مثانه یا سایر مشکلات دفع ادرار
  • کولوستومی یا ایلئوستومی
  • بیماری کبد یا کلیه
  • آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه، یا سایر اختلالات تنفسی
  • سرفه همراه با مخاط، یا سرفه ناشی از سیگار کشیدن، آمفیزم یا برونشیت مزمن
  • بیماری قلبی، فشار خون پایین
  • گلوکوم
  • اختلال تیروئید
  • مشخص نیست که آیا دیفن هیدرامین به جنین آسیب می رساند یا خیر.

افراد مسن بیشتر در معرض عوارض جانبی این دارو هستند.

طریقه مصرف شربت دیفن هیدرامین

این دارو را طبق دستورالعمل روی برچسب یا طبق تجویز پزشک استفاده کنید. به کودک کمتر از ۲ سال دیفن هیدرامین ندهید. مرگ ممکن است در اثر استفاده نادرست از داروهای سرفه و سرماخوردگی در کودکان بسیار کوچک رخ دهد. برای خواب آلودگی کودک نباید از دیفن هیدرامین استفاده کنید. داروی مایع را با قاشق یا فنجان مخصوص اندازه گیری دوز اندازه گیری کنید.

برای بیماری حرکت، این دارو را ۳۰ دقیقه قبل از اینکه در موقعیتی قرار بگیرید که باعث بیماری حرکتی می شود (مانند سواری طولانی با ماشین، مسافرت با هواپیما یا قایق، سواری در شهربازی و غیره) مصرف کنید. مصرف دیفن هیدرامین را با وعده های غذایی ادامه دهید و بقیه زمان قبل از خواب در وضعیت بیماری حرکت قرار خواهید گرفت.

اگر علائم شما پس از ۷ روز درمان بهبود نیافت، یا اگر تب همراه با سردرد، سرفه یا بثورات پوستی داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید. این دارو می تواند بر روی نتایج تست های پوستی آلرژی تاثیر بگذارد. به هر پزشکی که شما را درمان می کند بگویید که از دیفن هیدرامین استفاده می کنید.

اگر دیفن هیدرامین یک نوبت را فراموش کنم

از آنجایی که در صورت نیاز از این دارو استفاده می شود، ممکن است در برنامه دوز نباشید. طبق برنامه، به محض به یاد آوردن دوز را مصرف کنید. اگر تقریبا زمان نوبت بعدی برنامه ریزی شده فرا رسیده است، از دوز فراموش شده صرفنظر کنید. برای جبران دوز داروی اضافی استفاده نکنید.

قرص و شربت دیفن هیدرامین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص و شربت دیفن هیدرامین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

با مصرف دیفن هیدرامین از چه چیزی باید اجتناب کنم

این دارو سبب تاری دید می شود و تفکر یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی می‌کنید یا کاری انجام می‌دهید که نیاز به هوشیاری و دیدن واضح دارد، مراقب باشید.

قبل از استفاده از سایر داروهای سرماخوردگی، سرفه، آلرژی یا خواب، از پزشک یا داروساز سوال کنید. مصرف برخی از محصولات با هم می تواند باعث شود تا مقدار زیادی از این نوع دارو مصرف کنید. برچسب را بررسی کنید تا ببینید آیا دارویی حاوی آنتی هیستامین است یا خیر.

عوارض شربت دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است به پزشک اطلاع دهید:

  • خشکی دهان، بینی و گلو
  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • یبوست
  • افزایش احتقان قفسه سینه
  • سردرد
  • ضعف عضلانی
  • هیجان (به ویژه در کودکان)
  • عصبی بودن

برخی از عوارض جانبی ممکن است جدی باشند. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • مشکلات بینایی
  • مشکل در ادرار کردن

این دارو ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

عوارض جانبی دیگر دیفن هیدرامین

در صورت مشاهده هر گونه علائم واکنش آلرژیک به این دارو، کمک فوری پزشکی دریافت کنید: کهیر. تنفس دشوار؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو.

مصرف دیفن هیدرامین را متوقف کنید و در صورت داشتن موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تپش ضربان قلب یا بال زدن در قفسه سینه
  • ادرار دردناک یا دشوار
  • ادرار کم یا بدون ادرار
  • گیجی، احساس اینکه ممکن است بیهوش شوید
  • سفتی در گردن یا فک، حرکات غیرقابل کنترل زبان
قرص و شربت دیفن هیدرامین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص و شربت دیفن هیدرامین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

عوارض جانبی رایج دیفن هیدرامین

عوارض جانبی رایج دیفن هیدرامین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه، خواب آلودگی، از دست دادن هماهنگی
  • خشکی دهان، بینی یا گلو
  • یبوست، ناراحتی معده
  • خشکی چشم، تاری دید
  • خواب آلودگی در طول روز یا احساس خماری پس از استفاده در شب.

چه داروهای دیگری بر دیفن هیدرامین تاثیر می گذارد

قبل از استفاده از این دارو از یک پزشک یا داروساز سوال کنید که آیا از داروهای دیگری مانند داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی نیز استفاده می کنید. برخی از داروها در صورت استفاده با هم می توانند اثرات ناخواسته یا خطرناکی ایجاد کنند.

 

مصرف این دارو همراه با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی یا کند شدن تنفس شما می شوند، می تواند این اثرات را بدتر کند. قبل از مصرف دیفن هیدرامین همراه با قرص خواب، داروی مسکن، شل کننده عضلانی، یا داروی اضطراب، افسردگی یا تشنج از پزشک خود سوال کنید.

تداخلات دارویی دیفن هیدرامین

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آنتی هیستامین های اعمال شده روی پوست (مانند کرم دیفن هیدرامین، پماد، اسپری).

اگر محصولات دیگری که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند مانند داروهای شبه افیونی یا مسکن‌های سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری‌جوانا (حشیش)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم) مصرف می‌کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. شل کننده های عضلانی (مانند کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین)، یا سایر آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، کلرفنیرامین).

شربت دیفن هیدرامین برای کرونا

دیفن هیدرامین دارو رایج برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. برای درمان گلو درد و سرفه در بیماران کرونایی کاربرد دارد.

شربت دیفن هیدرامین برای کودکان برای چیست

دیفن هیدرامین برای عطسه، آبریزش بینی و چشم ها، کهیر، قرمزی پوست، آلرژی و سرماخوردگی در کودکان مصرف می شود.

دیفن هیدرامین برای خواب

این دارو یک آنتی هیستامین خواب آور است و باعث خواب آلودگی می شود.

موارد احتیاط در مصرف دیفن هیدرامین

قبل از مصرف دیفن هیدرامین، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا دیمن هیدریناسیون یا اگر آلرژی دیگری دارید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، به ویژه در موارد: مشکلات تنفسی (مانند آسم، آمفیزم)، فشار بالای چشم (آب سیاه)، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، بیماری کبد، تشنج، معده/ مشکلات روده (مانند زخم، انسداد)، پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید)، مشکل در ادرار کردن (به دلیل بزرگ شدن پروستات).

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی یا تاری دید شما شود. ماری جوانا (حشیش) می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود. تا زمانی که بتوانید با خیال راحت این کار را انجام ندهید، رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، یا کاری که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد انجام ندهید.

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

محصولات مایع، قرص های جویدنی، یا قرص ها/نوارهای حل شونده ممکن است حاوی قند و/یا آسپارتام باشند. اگر مبتلا به دیابت، بیماری کبد، فنیل کتونوری یا هر بیماری دیگری هستید که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از مصرف این مواد در رژیم غذایی خود دارید، احتیاط کنید.

کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس تر باشند. این دارو اغلب به جای خواب آلودگی در کودکان خردسال باعث ایجاد هیجان می شود.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خواب آلودگی، سرگیجه، گیجی، یبوست یا مشکل در ادرار کردن حساس تر باشند. خواب آلودگی، سرگیجه و گیجی می تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. این دارو وارد شیر مادر می شود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی شیرخوار داشته باشد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا