Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

دل درد نوزاد و عوامل ایجاد چیست؟ درمان و شربتهای مناسب

زمانی که نوزاد به طور مکرر گریه می‌کند، این مساله بسیار نگران کننده است؛ و بدترین احساس مادر، درماندگی است و زمانی اتفاق می‌افتد که نمی‌دانید چگونه دردی را که نوزاد احساس می‌کند تسکین دهید و یا اینکه چرا در ابتدا اول گریه می‌کند. در بسیاری از موارد، دلیل آن ممکن است دل درد نوزادان باشد. درد معده، مشکل رایج در نوزادان است.امروز در سایت جهان شیمی فیزیک می خواهیم به این موضوع بپردازیم.

سیستم‌ گوارشی نوزادان هنوز به غذای جامد / مایع عادت ندارد بنابراین ممکن است گاهی اوقات مشکلاتی نظیر گاز، رفلاکس، اسیدیته، اسهال و استفراغ یا یبوست را تجربه کنند. این مشکل کوچک برای بزرگسالان ناچیز است، اما باعث ایجاد ناراحتی زیادی برای نوزادان می‌شود، بنابراین باید به اندازه کافی از نوزادان مراقبت شود.

گریه ی نوزاد نیز باعث ورود هوای بیشتر به روده‌ هایش شده و درد را بیشتر می‌کند. این دردها معمولا در ماه دوم زندگی نوزاد به بیشترین حد خود می‌رسد اما کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

عوامل ایجاد دل درد نوزاد چیست؟

 

دل درد به دلیل نفخ در نوزادان

به دلیل تکامل پیدا نکردن دستگاه گوارش نوزاد گاز در معده به دلیل باکتری‌های موجود در سیستم گوارشی، گریه نوزاد، شیر خوردن و ورود هوای اضافی ایجاد می‌شود. با ورود گاز در روده‌های نوزاد شکم او کمی متورم می‌شود و نوزاد شروع به گریه می‌کند.
برای برطرف کردن نفخ نوزاد باید درابتدا نوزاد را خوابانده و پاهایش را به آرامی مثل دوچرخه زدن حرکت دهید.

البته این کار را باید به آرامی انجام دهید. اگر این کار برای نوزاد اثری نداشت و گریه ی او قطع نشد از قطره دایمیتیکون استفاده کنید. این قطره کاملا بی‌ضرر است و دل درد نوزادان را به زودی برطرف می‌کند.

 

دل درد به دلیل رفلاکس معده در نوزادان

رفلاکس معده به شکل بیرون ریختن آب دهان نوزاد خود را نشان می‌دهد. بیشتر نوزادان به دلیل اینکه در دستگاه گوارش خود تکامل ندارند، دچار رفلاکس معده می‌شوند. معمولا نوزاد شیر را بسیارسریع و به مقدار زیاد می‌خورد. شیر قبل از اینکه به هضم کامل برسد به دلیل ضعف معده و مری به راحتی در دستگاه گوارش بالا می‌آید.
برای جلوگیری از ایجاد رفلاکس معده در نوزاد بهتر است که هنگام شیر دادن به نوزاد کمی صبرکند تا نوزاد آروغ بزند و غذا فرصت برای هضم شدن در معده داشته باشد.

با این کار باد اضافی وارد روده ی نوزاد نمی‌ شود و در نتیجه دل درد در نوزاد شکل نمی‌گیرد وباعث گریه ی او نمی شود.
بعد از اینکه مادر به طور کامل به نوزاد خود شیر داد و نوزاد از خوردن شیر سیر شد، نوزاد حتما باید آروغش را بزند. مادران باید بدن کودک را در وضعیتی قرار دهند که نوزاد بتواند راحت آروغ بزند. با مالیدن پشت کودک به طور مکرر یا خواباندن او به پهلو و ماساژ پهلوی دیگر کودک به او بسیار کمک می‌کنید راحت ‌تر آروغ بزند.

البته مادران این نکته را به خاطر داشته باشند که به مدت بیست دقیقه پس از شیر خوردن، نوزاد را نخوابانید و او را در حالت ایستاده نگه دارید تا به طور کامل غذایش هضم شود.
اگر رفلاکس معده در نوزاد بسیار زیاد باشد معمولا به شدت گریه می‌کند. سرفه کردن، استفراغ و… نیز در این نوزادان به وجود می‌آید. اگر بااین مشکلات مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

دل درد به دلیل یبوست در نوزادان

یبوست در نوزادان اکثرا به دلیل تغییر غذا اتفاق می‌ افتد. اگر شیر خشکبرای تغذیه ی نوزاد جایگزین شیر مادر شود و یا برعکس و یا غذای جامدی که به تغذیه کودک اضافه شود ممکن است نوزاد را دچار یبوست کند. اگر نوزاد در حین مدفوع به خود بسیار فشار می‌ آورد و همچنین رنگ مدفوعش تیره است یبوست دارد.
برای درمان یبوست نوزاد، با توجه به سن او می توان از آبمیوه های طبیعی مانند آب سیب یا آب گلابی استفاده کرد که تاثیر بسیار خوبی دارد. در بعضی مواقع پزشک ممکن است برای درمان سریع تر از شیاف گلیسیرین برای تجویز استفاده کند. این شیاف با چرب کردن مجرای خروج مدفوع باعث می‌شود دفع مدفوع برای نوزاد راحت ‌تر صورت بگیرد.

دل درد نوزاد و عوامل ایجاد آن
دل درد نوزاد و عوامل ایجاد آن

دل درد به دلیل اسهال در نوزادان

نوزادان به دلیل اینکه زیاد در معرض ویروس قرار می گیرند، زیاد دچار اسهال می‌شود. این ویروس ممکن است حتی از کودک دیگری به او منتقل شده باشد یا اینکه ازغذای آلوده وارد بدن نوزاد شود. برای درمان اسهال، اگر نوزاد شما سنی دارد که می‌ تواند به جز شیر خوردن، مواد غذایی دیگری نیز بخورد موز، پوره سیب، نان تست و برنج بسیار مفید است.
اسهال در کودکان در صورت ادامه داشتن می تواند بسیار خطرناک باشد. اسهال بدن کودک را دچار کم‌ آبی می‌کند.

در اکثر مواقع دل درد در نوزادان را می توان با شناخت علائم آن تشخیص داد اما دردی که تشخیص داده نشود می تواند بسیار تهدید کننده باشد.

در صورت مشاهده نشانه ها در کودک با پزشک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید که کودک درمان مناسب را دریافت می‌کند. درمان دل درد نوزاد بستگی به این دارد که علت دل درد نوزاد چیست. دل درد در نوزادان با مشورت پزشک و با مراقبت خانگی نیز می‌تواند درمان شود.

درمان دل درد نوزاد

این مشکل دوره خاصی دارد که ممکن است طول آن در نوزادان مختلف، متفاوت باشد و پس از این دوره معمولاً مشکل خود به خود حل می شود. بعضی کودکان، چهل روزه و بعضی از نوزادان سه چهار ماهه این مشکل را از سر می گذرانند.

بعضی نکات ساده ولی در عین حال مهم در هنگام شیردهی هستند که رعایت آنها مشکلات را خیلی کم می کند. این نکات شامل موارد زیر است.

– هنگام شیردهی مادران توجه کنند که گوشه ی دهان نوزاد باز نباشد که همراه شیر هوا را نمکد. مادران با دست خود سینه را کنترل کنندو اجازه ندهند پستان روی صورت کودک بیفتد.

–  سعی کنند بنشینند و به نوزاد شیر بدهند.

– از بالش های متعدد یا بالش مخصوص شیردهی برای زیر بدن نوزاد استفاده کنند تا زود خسته نشوند.

– بعد از تمام شدن شیردهی به نوزاد، کودک را با شکم روی کف دست هایتان گذاشته و به سینه تان بچسبانید و با دست دیگر به ملایمت به پشتش بزنید تا آروغ بزند. البته می توانید حوله ای روی شانه ی خود پهن کرده و نوزاد را روی شانه تان بگذارید و با نهایت آرامش و خواندن آوازی ملایم که به او آرامش و حس حمایت شدن بیشتری بدهد این کار را انجام دهید.

– تا حد ممکن کودک را در تخت خودش بخوابانید.

– حتما از گهواره یا تخت گهواره ای برای نوزادان استفاده کنید و به ملایمت تکانش دهید.

در این دوره مادر باید از مصرف غذاهایی که نفّاخ است پرهیز کند (حبوبات، سیر، پیاز و …).

دل درد نوزاد و عوامل ایجاد آن
دل درد نوزاد و عوامل ایجاد آن

داروهای گیاهی برای درمان دل درد نوزاد

بهتر است مادران در سبد غذایی خود از غذاها یا داروهایی که نفخ را بسیارکم می کنند استفاده کنند. برای مثال مصرف رازیانه، آویشن یا زیره سبز(به صورت دم کرده، جوشانده، عرقیات، یا در غذاها) یک راه حل ساده است که همچنین شیر مادر را بسیار زیاد می کنند و هم نفخ او را کم می کند. شاید راحت ترین راه برای مادران شیرده این باشد که شبی یک استکان عرق رازیانه به جز روزهایی که عادت ماهانه و بارداری دارند تا چند ماه بخورند.

یک راه بسیار عالی برای کاهش نفخ در نوزادان استفاده از عرقیاتی مانند زیره، آویشن، زنیان، بابونه، شیرین بیان، گشنیز، بادرنجبویه، کرفس و … است.

مادران پس از هر بار شیر دادن می توانند ۲ تا ۳ قاشق چایخوری از عرقیات را به کودک بخورانند. مادران هم می توانند روزی دو یا سه بار و هر بار نصف استکان از این عرقیجات را استفاده کنند.

 تذکّر: اگر با خوردن این عرقیات، کودک دچار گرمی شود؛ کمی عرق کاسنی به آنها اضافه کنید.

می توانید یک قاشق چایخوری زیره سبز شسته شده را در یک استکان آب جوش بریزید ده دقیقه دم بکشد و بعد با کمی نبات شیرین کرده و سپس قاشق قاشق به نوزاد بدهید.

مناسب ترین شربت برای دل درد نوزاد چیست؟

 

شربت گریپ میکسچر

به داروهای برطرف کننده ی دل درد در نوزادان گریپ میکسچر گفته می شود که برای رفع دل دردهای مزمن به کار می رود. از معروف ترین آن ها می توان به شربت نرس هارویز اشاره کرد.

دل درد نوزاد و عوامل ایجاد آن
دل درد نوزاد و عوامل ایجاد آن

قطره و شربت کولیکز

قطره و شربت کولیکز در واقع یک قطره ی خوراکی است که شامل موادی ازجمله سایمیتیکون، عصاره ی شوید و رازیانه، که محصول کشور آلمان است.

قطره و شربت پدی لاکت

قطره و شربت پدی لاکت دارای مقداری زیادی پروبیوتیک است وبرای جلوگیری از مساعلی مانند اسهال و درمان آن، یبوست، نفخ کولیک و ریفلاکس معده در نوزادان توصیه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا