Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

بیماری پوستی تینه آ ورسیکالر چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان آن

تینه آ ورسیکالر یک عفونت قارچی سطحی پوست است. این به دلیل رشد بیش از حد مخمری است که به طور معمول روی پوست وجود دارد. می تواند باعث تغییر رنگ پوست و گاهی اوقات خارش خفیف شود. این عفونت به عنوان پیتریازیس ورسیکالر نیز شناخته می شود.

برای بسیاری از افراد، پزشکان این بیماری را با داروهای ضد قارچ موضعی یا خوراکی با موفقیت درمان می کنند. با درمان، اکثر افراد به طور کامل از این عفونت بهبود می یابند. نشریه جهان شیمی فیزیک مطالب خوبی از انواع بیماریها منتشر کرده است. در این مطلب شما را با بیماری پوستی تینه آ ورسیکالر آشنا میکنیم.

تینه آ ورسیکالر چیست

تینه آ ورسیکالر یک عفونت قارچی است که باعث ایجاد تکه های کوچکی از لکه های تغییر رنگ بر روی پوست شما می شود. به آن پیتریازیس ورسیکالر نیز می گویند. این ناشی از نوعی مخمر است که به طور طبیعی روی پوست شما زندگی می کند. هنگامی که مخمر خارج از کنترل رشد می کند، بیماری پوستی که به صورت جوش ظاهر می شود، نتیجه آن است.

قارچ مالاسزیا نوعی مخمر است که در سطح پوست یافت می شود. مشکلی برای سلامتی فرد ندارد. در واقع، بسیاری از میکروبیوتاها (یا ارگانیسم های میکروسکوپی)، از جمله مخمرهایی مانند مالاسزیا، که در جوامع بزرگ روی پوست شما زندگی می کنند، از شما در برابر عفونت ها و سایر عوامل بیماری زا محافظت می کنند که می توانند باعث آسیب یا بیماری شوند. آنها در کنار سلول های بدن شما در روابط همزیستی زندگی می کنند، با سلول های پوست و ارگانیسم های کوچک که از یکدیگر حمایت می کنند و از یکدیگر سود می برند.

با این حال، گاهی اوقات، این مخمر می تواند خارج از کنترل رشد کند و بر رنگ طبیعی یا رنگدانه پوست شما تاثیر بگذارد. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است لکه هایی از پوست ایجاد شود که روشن تر یا تیره تر از پوست اطراف باشد. این عارضه که مسری نیست، به نام تینه آ ورسیکالر یا پیتریازیس ورسیکالر شناخته می شود. این وضعیت زمانی رخ می دهد که نوعی مخمر از خانواده مالاسزیا باعث عفونت یا سرکوب سیستم ایمنی بدن شما شود.

بیماری پوستی تینه آ ورسیکالر چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان
بیماری پوستی تینه آ ورسیکالر چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان

علل تینه آ ورسیکالر چیست

مخمری که باعث کچلی وسیکالر می شود، مالاسزیا، روی پوست نرمال و سالم رشد می کند. اما این موارد می تواند باعث رشد بیش از حد شود که باعث عفونت می شود:

  • پوست چرب
  • زندگی در آب و هوای گرم
  • عرق کردن زیاد
  • تغییرات هورمونی
  • یک سیستم ایمنی ضعیف

از آنجایی که مخمر به طور طبیعی روی پوست شما رشد می کند، تینه آ ورسیکالر مسری نیست. این عارضه می تواند افراد با هر رنگ پوستی را تحت تاثیر قرار دهد. بیشتر احتمال دارد بر نوجوانان و جوانان تأثیر بگذارد. برای برخی افراد، می تواند باعث ناراحتی عاطفی و احساس خودآگاهی شود.

Tinea versicolor می تواند در افراد با هر قومیتی رخ دهد و در نوجوانان و بزرگسالان جوان شایع تر است. اگر بزرگسالان از منطقه ای با آب و هوای نیمه گرمسیری بازدید کنند، احتمال ابتلا به کچلی تینه آ ورسیکالر بیشتر است.

علائم تینه آ ورسیکالر چیست

لکه های تغییر رنگ پوست بارزترین علامت است و این لکه ها روی بازوها، قفسه سینه، گردن یا پشت ظاهر می شوند. این علائم ممکن است:

  • روشن تر (شایع تر) یا تیره تر از پوست اطراف
  • صورتی، قرمز، خرمایی یا قهوه ای
  • خشک و پوسته پوسته می شود
  • با برنزه کردن برجسته تر است
  • مستعد ناپدید شدن در هوای خنک تر و کمتر مرطوب است

شرایط مشابه با تینه آ ورسیکالر

برخی از بیماری ها با علائم همپوشانی، مانند ویتیلیگو، اغلب با وسیکالر اشتباه گرفته می شوند. با این حال، ویتیلیگو می‌تواند از جهات قابل توجهی با وسیکالر متفاوت باشد، از جمله:

ویتیلیگو بر بافت پوست شما تاثیر نمی گذارد.

ویتیلیگو معمولا در انگشتان دست، مچ دست، زیر بغل، دهان، چشم ها یا کشاله ران ظاهر می شود.

ویتیلیگو اغلب لکه هایی را تشکیل می دهد که متقارن هستند.

بثورات ناشی از پیتریازیس روزئا نیز مشابه این بیماری است، اما معمولا قبل از این بثورات یک تکه تک رنگ قرمز پوسته پوسته پوسته ایجاد می شود که چند روز یا چند هفته قبل از راش ظاهر می شود. این بثورات معمولاً به شکل درخت کریسمس در پشت ظاهر می شود. معلوم نیست چه عاملی سبب این وضعیت می شود. اما، مانند tinea versicolor، نه مضر است و نه مسری.

عوامل خطر برای تینه آ ورسیکالر

عوامل محیطی و بیولوژیکی مختلف می توانند شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دهند، از جمله:

  • سابقه خانوادگی تینه آ ورسیکالر
  • تعریق بیش از حد
  • آب و هوای مرطوب و گرم
  • یک سیستم ایمنی ضعیف
  • مصرف داروهایی تضعیف کننده سیستم ایمنی
  • برخی از انواع سرطان

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید

در صورت بروز علائم کچلی، ممکن است خودتان این بیماری را درمان کنید. داروهای ضد قارچ بدون نسخه می توانند لکه های تغییر رنگ پوست را از بین ببرند. با این حال، اگر این درمان‌ها مؤثر نبودند، باید با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است برای کنترل علائم خود به یک داروی تجویزی نیاز داشته باشید.

بیماری پوستی تینه آ ورسیکالر چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان
بیماری پوستی تینه آ ورسیکالر چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان

تشخیص تینه آ ورسیکالر

اگر لکه هایی با رنگ عجیب و غریب روی پوست شما ایجاد شد و نمی توانید آنها را در خانه درمان کنید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما پوست شما را معاینه می کند و ممکن است فقط با نگاه کردن به لکه ها متوجه شود که آیا کچلی دارید یا خیر.

اگر تشخیص را نتوان با نگاه کردن به پوست انجام داد، پزشک ممکن است یک خراش دادن پوست انجام دهد. خراش دادن پوست با خراش دادن به آرامی پوست، سلول‌ها را برای آزمایش از پوست شما جدا می‌کند. سلول ها در زیر میکروسکوپ مشاهده می شوند تا ببینند آیا مخمری دارند که باعث این وضعیت می شود یا خیر. پزشک شما می تواند یک میکروسکوپ هیدروکسید پتاسیم انجام دهد. در این روش، پزشک نمونه‌ای از پوست می‌گیرد، آن را روی یک اسلاید میکروسکوپ با محلول ۲۰ درصد KOH قرار می‌دهد و در زیر میکروسکوپ به دنبال قارچ‌های مخمر یا هیف می‌گردد.

همچنین ممکن است پزشک از پوست آسیب دیده بیوپسی یا نمونه بافتی بگیرد و از نظر قارچ روی لایه بیرونی پوست آزمایش کند. نمونه‌ای از قارچ روی پوست را می‌توان در کشت قارچ نیز آزمایش کرد تا ببیند آیا شما به این بیماری مبتلا هستید یا خیر.

پزشک همچنین ممکن است از لامپ وود برای بررسی پوست شما استفاده کند. این دستگاه مخصوص که از نور ماوراء بنفش استفاده می کند، در فاصله ۴ تا ۵ اینچی از پوست شما قرار می گیرد. اگر مخمر وجود داشته باشد، پوست آسیب دیده زیر نور زرد یا سبز به نظر می رسد.

انواع روشهای تشخیص تینه آ ورسیکالر

پزشک می تواند تینه آ ورسیکالر را با توجه به ظاهر بثورات تشخیص دهد.

اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارند، این آزمایش ها می توانند کمک کنند:

معاینه لامپ چوبی (بلک لایت). پزشک از نور ماوراء بنفش استفاده می کند، که ممکن است باعث شود مناطق آسیب دیده به رنگ نارنجی مسی فلورسنت به نظر برسند.

میکروسکوپ با استفاده از هیدروکسید پتاسیم پزشک شما سلول‌ها را از پوست شما جدا می‌کند، آن‌ها را در هیدروکسید پتاسیم خیس می‌کند، سپس زیر میکروسکوپ به آن‌ها نگاه می‌کند.

بیوپسی پوست پزشک با تراشیدن مقداری پوست و پوسته‌های ناحیه آسیب‌دیده، نمونه‌ای از پوست می‌گیرد تا زیر میکروسکوپ بررسی شود. در مورد کودکان، پزشک ممکن است سلول های پوست را ابتدا با چسباندن محکم نوار شفاف به ناحیه آسیب دیده و سپس برداشتن آن از بین ببرد. سپس نمونه را می توان مستقیما روی یک اسلاید چسباند تا با میکروسکوپ به آن نگاه شود.

درمان قطعی تینه آ ورسیکالر

درمان تینه آ ورسیکالر می‌تواند شامل کرم‌ها، لوسیون‌ها یا شامپوهایی باشد که روی پوست خود قرار می‌دهید. همچنین می تواند شامل داروهایی باشد که به صورت قرص داده می شود. نوع درمان به اندازه، محل و ضخامت ناحیه عفونی بستگی دارد.

گزینه های درمانی عبارتند از:

ضد قارچ های موضعی اینها را مستقیما روی پوست خود قرار می دهید. آنها ممکن است به شکل لوسیون، شامپو، کرم، کف یا صابون باشند. آنها رشد مخمر را تحت کنترل نگه می دارند. محصولات موضعی ضد قارچ بدون نسخه حاوی موادی مانند کلوتریمازول، کتوکونازول، میکونازول، روی پیریتیون، سولفید سلنیوم و تربینافین موجود است. محصولات نسخه ای نیز در دسترس هستند.

قرص های ضد قارچ. اینها ممکن است برای درمان موارد جدی تر یا عود کننده تین آ ورسیکالر استفاده شوند. گاهی اوقات پزشکان از آنها استفاده می کنند زیرا عفونت را سریعتر از بین می برند. برای این داروها به نسخه نیاز دارید. آنها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. در حین مصرف قرص های ضد قارچ، پزشک شما را زیر نظر خواهد داشت.

درمان معمولا از شر عفونت قارچی خلاص می شود. اما رفع تغییر رنگ پوست ممکن است چندین ماه طول بکشد.

بیماری پوستی تینه آ ورسیکالر چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان
بیماری پوستی تینه آ ورسیکالر چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان

پماد تینه آ ورسیکالر

از پماد برای درمان این نوع قارچ دو بار دو روز استفاده شود.

سبک زندگی برای کنترل و درمان خانگی تینه آ ورسیکالر

اپیزودها بسیار رایج هستند زیرا مخمری که باعث عفونت می شود یک قارچ طبیعی است که روی پوست شما زندگی می کند. برای کمک به جلوگیری از عود کچلی، می‌توانید هفته‌ای یک بار و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه به مدت چند ماه از پاک‌کننده‌های دارویی استفاده کنید. در صورت بازگشت عفونت، به خصوص اگر در یک منطقه گرم و مرطوب زندگی می کنید، ممکن است نیاز به استفاده از این پاک کننده ها داشته باشید. برای کمک به مدیریت تینه آ ورسیکالر می توانید:

  • از استفاده از محصولات پوست چرب خودداری کنید.
  • زمان سپری کردن در آفتاب را کاهش دهید. ممکن است یک دوره را تحریک یا بدتر کند و برنزه شدن بثورات را بیشتر نمایان می کند.
  • اگر مجبور به بیرون رفتن هستید، روزانه چند روز قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از شامپوی ضد قارچ استفاده کنید.
  • هر روز ضد آفتاب بزنید. از یک فرمول بدون چربی با طیف وسیع با حداقل فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) 30 استفاده کنید.
  • شامپوی شوره سر را با سولفید سلنیوم امتحان کنید.
  • لباس های گشاد بپوشید.
  • برای کاهش تعریق از پارچه های قابل تنفس مانند پنبه استفاده کنید.

داروی تینه آ ورسیکالر

اگر علائم شما شدید نیست، می توانید بیماری خود را در خانه درمان کنید. کرم ها یا شامپوهای ضد قارچ OTC ممکن است برای از بین بردن عفونت موثر باشند. نمونه هایی از داروهای OTC که می توانند برای درمان تینه آ ورسیکالر استفاده شوند عبارتند از:

اگر برای درمان اش به دنبال مراقبت های پزشکی هستید، ممکن است پزشک داروهای مختلفی مانند کرم های موضعی را تجویز کند که می توانند مستقیما روی پوست استفاده شوند. مثالها عبارتند از:

  • سیکلوپیروکس
  • کتوکونازول

پزشک شما همچنین ممکن است قرص هایی را برای درمان وسیکالر تجویز کند، از جمله:

  • فلوکونازول
  • ایتراکونازول
  • کتوکونازول

چه مدت طول می کشد تا پوست به حالت عادی بازگردد

اگر تشخیص داده شد که مبتلا به این بیماری هستید، درمان چشم‌انداز بلندمدت شما را بهبود می‌بخشد. با این حال، حتی پس از از بین بردن عفونت، پوست شما ممکن است تا چند هفته یا چند ماه پس از درمان تغییر رنگ دهد. زمانی که هوا گرم تر و مرطوب تر شود، عفونت شما ممکن است عود کند. اگر وضعیت شما برگشت، پزشک ممکن است یک یا دو بار در ماه برای جلوگیری از علائم، دارو تجویز کند.

چگونه می توان از تینه آ ورسیکالر پیشگیری کرد

جلوگیری از عود این وضعیت می تواند دشوار باشد. اگر تشخیص داده شده که مبتلا به این بیماری هستید و با موفقیت آن را درمان کرده اید، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از عفونت های بعدی انجام دهید. این شامل:

  • اجتناب از گرمای بیش از حد
  • اجتناب از برنزه شدن یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید
  • اجتناب از تعریق بیش از حد

همچنین می‌توانید با استفاده از درمان‌های تجویزی قوی پوست در مواقعی از سال که بیشتر مستعد ابتلا به آن هستید، از ابتلا به این بیماری کمک کنید.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به تینه آ ورسیکالر هستند

تینه آ ورسیکالر بسیاری از افراد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که در مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری زندگی می کنند بیشتر در معرض خطر هستند. در ماه های تابستان در آب و هوای معتدل و در حوالی دوران بلوغ که غدد چربی پوست فعال تر هستند، رایج است.

اگر سیستم ایمنی بدن شما به درستی کار نکند، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید. این ممکن است در صورت مصرف داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها، پیوند عضو، یا داشتن شرایط پزشکی مانند دیابت رخ دهد. زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به وسیکالر هستند.

آیا تینه آ ورسیکالر مسری است

تینه آ ورسیکالر مسری نیست.

چه عوارضی با تینه آ ورسیکالر همراه است

برای برخی از افراد، تینه آ ورسیکالر باعث تغییر رنگ پوست می شود که ماه ها تا سال ها طول می کشد. در بیشتر موارد، این تغییر رنگ پس از اتمام درمان به تدریج از بین می رود.

کلام آخر

بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری، رعایت بهداشت پوست است. مخمری که باعث این عفونت می شود به طور طبیعی روی پوست شما ایجاد می شود. حمام کردن و خشک کردن پوست احتمال عفونت را کاهش می دهد. اگر سابقه تینه آ ورسیکالر دارید، پزشک ممکن است استفاده از صابون حاوی روی پیریتیون (مانند کتوکونازول یا سولفید سلنیوم را به شما توصیه کند. این نوع صابون ممکن است به جلوگیری از عفونت های آینده و رشد بیش از حد مخمر کمک کند.

تینه آ ورسیکالر عفونت مضری نیست و فقط لایه بالایی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد اغلب بیش از یک قسمت از تینه آ ورسیکالر دارند. از آنجایی که مخمر به طور طبیعی روی پوست رشد می کند، می تواند عود کند (برگردد). استفاده از صابون دارویی چند بار در هفته یا ماه می تواند عود کچلی را کاهش دهد. اگر علائم کچلی را مشاهده کردید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. او می تواند تشخیص دهد که آیا شما این وضعیت را دارید یا خیر و گزینه های درمانی بیشتری را توصیه می کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا