Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت گایافنزی (Guaifenesin) چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن

شربت گایافنزی برای از بین بردن احتقان قفسه سینه استفاده می شود. شربت گایافنزی ممکن است به کنترل علائم کمک کند اما علت علائم را درمان نمی کند یا بهبودی را تسریع می کند. در دسته ای از داروها به نام خلط آور قرار دارد. این کار با رقیق کردن مخاط در مجرای هوا کار می کند تا سرفه کردن مخاط را آسان تر کند و راه های هوایی را پاک کند. برای کمک به پاکسازی مخاط یا خلط (که تلفظ می شود فلم) از قفسه سینه در هنگام احتقان ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده می شود. با رقیق شدن مخاط یا خلط در ریه ها عمل می کند.

هیچ داروی بدون نسخه سرفه و سرماخوردگی را به نوزاد یا کودک زیر ۴ سال ندهید. استفاده از این داروها در کودکان بسیار کوچک ممکن است عوارض جانبی جدی یا احتمالاً تهدید کننده زندگی ایجاد کند. در نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع داروها مطالبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با شربت گایافنزی آشنا میکنیم.

شربت گایافنزی چیست

شربت گایافنزی برای درمان سرفه و احتقان ناشی از سرماخوردگی، برونشیت و سایر بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود. این محصول معمولا برای سرفه های مداوم ناشی از سیگار کشیدن یا مشکلات تنفسی طولانی مدت (مانند برونشیت مزمن، آمفیزم) استفاده نمی شود مگر اینکه پزشک شما تجویز کند. شربت گایافنزی یک خلط آور است. این دارو با رقیق شدن و شل شدن مخاط در مجاری تنفسی، پاکسازی احتقان و تسهیل تنفس عمل می کند. اگر با این دارو خود درمانی می کنید، مهم است که قبل از شروع استفاده از این محصول دستورالعمل های بسته را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که درست است. برای شما.

شربت گایافنزین کودکان برای چیست

محصولات ضدسرفه و سرماخوردگی در کودکان کمتر از ۶ سال بی‌خطر یا مؤثر نیستند. از این محصول برای درمان علائم سرماخوردگی در کودکان کمتر از ۶ سال استفاده نکنید، مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک تجویز شود. برخی از محصولات (مانند قرص ها/کپسول های طولانی اثر) برای استفاده در کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی شود. از پزشک یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر در مورد استفاده ایمن از محصول خود بخواهید. این محصولات سرماخوردگی را درمان یا کوتاه نمی کنند. برای کاهش خطر عوارض جانبی، تمام دستورالعمل های دوز را به دقت دنبال کنید. از پزشک یا داروساز در مورد راه های دیگر برای تسکین علائم سرفه و سرماخوردگی (مانند نوشیدن مایعات کافی، استفاده از مرطوب کننده یا قطره/اسپری نمکی بینی) سوال کنید.

شربت گایافنزی (Guaifenesin) چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن
شربت گایافنزی (Guaifenesin) چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن

دوز مصرفی شربت گایافنزی

نوشیدن آب زیاد در حین مصرف شربت گایافنزی ممکن است به شل شدن مخاط یا خلط در ریه ها کمک کند. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط ​​این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

مقدار دارو به قدرت دارو بستگی دارد. تعداد دوزهایی که مصرف می‌کنید، زمان بین دوزها، مدت زمانی که مصرف می‌کنید به مشکل پزشکی شما بستگی دارد.

اقدامات قبل از استفاده از شربت گایافنزی

برای این دارو موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

آلرژی: اگر واکنش غیرعادی یا آلرژیک به دارو یا هر داروی دیگر داشته اید، به پزشک اطلاع دهید. همچنین اگر به غذاها، رنگ ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات، به پزشک اطلاع دهید.

اطفال: اگرچه اطلاعات خاصی در مورد مقایسه استفاده از گایفنسین در کودکان با استفاده در سایر گروه های سنی وجود ندارد، انتظار نمی رود این دارو نسبت به بزرگسالان عوارض جانبی یا مشکلات متفاوتی در کودکان ایجاد کند. با این حال، قبل از استفاده از این دارو در کودکانی که سرفه مزمن دارند، مانند آسم، یا افرادی که به طور غیرمعمول مقدار زیادی مخاط یا خلط همراه سرفه دارند، با پزشک خود مشورت کنید. کودکان مبتلا به این شرایط ممکن است به نوع دیگری از دارو نیاز داشته باشند. همچنین، گایافنزین نباید به کودکان و نوزادان کمتر از ۲ سال داده شود، مگر اینکه پزشکتان به شما دستور داده باشد.

سالمندان: اگرچه اطلاعات خاصی در مورد مقایسه استفاده از گایافنزین در افراد مسن با استفاده در سایر گروه های سنی وجود ندارد، انتظار نمی رود این دارو نسبت به افراد جوان تر عوارض جانبی یا مشکلات متفاوتی را در افراد مسن ایجاد کند.

شیر دادن: قبل از مصرف در دوران شیردهی، فواید بالقوه را در برابر خطرات احتمالی بسنجید.

مقدار مصرف شربت گایافنزین برای بزرگسالان

این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک معمولا هر ۴ ساعت یکبار مصرف کنید. اگر خودتان درمان می کنید، تمام دستورالعمل های روی بسته محصول را دنبال کنید.

شربت گایافنزی ممکن است طعم تلخی داشته باشد. قرص ها را جدا نکنید مگر اینکه دارای خط امتیاز باشند و پزشک یا داروساز به شما بگوید این کار را انجام دهید. اگر از شربت استفاده می کنید، دوز را با قاشق اندازه گیری کنید.

برای بسته های پودر، تمام محتویات بسته را روی زبان خالی کنید و قورت دهید. برای جلوگیری از طعم تلخ، از جویدن خودداری کنید.

بیش از ۶ دوز در روز مصرف نکنید. دوز را افزایش ندهید بیشتر از زمان تجویز شده مصرف نشود.

هنگام مصرف این دارو مایعات فراوان بنوشید. مایعات به شکستن مخاط و رفع احتقان کمک می کند.

اگر سرفه شما همراه با سردردی است که از بین نمی رود، تب، گلودرد شدید، بثورات پوستی، یا اگر بعد از ۷ روز طول بکشد، عود می کند یا بدتر می شود، به پزشک خود اطلاع دهید. اینها ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی جدی باشد. اگر فکر می کنید ممکن است مشکل پزشکی جدی داشته باشید، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

عوارض شربت گايافنزين

حالت تهوع یا استفراغ ممکن است رخ دهد. اگر پزشک به شما دستور داده است که از این دارو استفاده کنید، به یاد داشته باشید که پزشک شما قضاوت کرده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افراد عوارض جانبی جدی ندارند.

واکنش آلرژیک جدی نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم یک واکنش آلرژیک جدی شدید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

شربت گایافنزی ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند:

شربت گایافنزی ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. در صورت بروز هرگونه مشکل با پزشک تماس بگیرید.

شربت گایافنزی (Guaifenesin) چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن
شربت گایافنزی (Guaifenesin) چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن

موارد احتیاط شربت گایافنزی

قبل از مصرف این دارو، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص در موارد زیر: مشکلات تنفسی (مانند آمفیزم، برونشیت مزمن، آسم، سرفه سیگاری)، سرفه همراه با خون.

اشکال مایع این محصول ممکن است حاوی شکر و/یا الکل باشد. در صورت ابتلا به دیابت، بیماری کبد یا هر بیماری دیگری که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از مصرف این مواد در رژیم غذایی خود دارد، احتیاط کنید.

اشکال مایع و بسته های پودری این دارو ممکن است حاوی آسپارتام باشد. اگر به فنیل کتونوری یا هر بیماری دیگری که نیاز به محدود کردن مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین) دارید، با پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده ایمن از این محصول مشورت کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

شربت گایافنزین در بارداری

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. قبل از شیردهی در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

شربت گایافنزین برای کرونا

گایافنزین یک داروی خلط آور است. به تولید و تخلیه مخاط ریه یا خلط کمک می کند. این دارو را می توان در دورا کووید برای بهبود مخاط ریه مصرف کرد.

تداخلات دارویی شربت گایافنزی

اگر داروهای دیگر یا محصولات گیاهی را همزمان مصرف کنید، اثرات برخی داروها ممکن است تغییر کند. این می تواند خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد یا ممکن است باعث شود داروهای شما به درستی عمل نکنند. تداخلات دارویی همیشه رخ نمی دهد. پزشک یا داروساز شما اغلب می تواند با تغییر نحوه استفاده از داروهایتان یا با نظارت دقیق، از تداخلات پیشگیری یا مدیریت کند.

برای کمک به پزشک و داروساز خود در ارائه بهترین مراقبت از شما، حتما قبل از شروع درمان با این محصول، همه محصولاتی را که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. در حین استفاده از این محصول، هیچ دارویی را که استفاده می کنید بدون تایید پزشک شروع، قطع یا تغییر دوز مصرف نکنید.

شربت گایافنزی هم در محصولات نسخه ای و هم بدون نسخه موجود است. برچسب تمام داروهای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بیش از یک محصول حاوی گایفنزین مصرف نمی کنید.

این محصول می تواند بر نتایج برخی از آزمایشات آزمایشگاهی (مانند سطح اسیدهای خاص در ادرار) تاثیر بگذارد. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

آیا شربت گایافنزین خواب آور است

گایافنزین سبب خواب آوری و گیجی میشود.

شربت گایافنزی (Guaifenesin) چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن
شربت گایافنزی (Guaifenesin) چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن

مصرف بیش از حد شربت گایافنزی

اگر فردی بیش از حد مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

این دارو فقط برای استفاده موقت است. این دارو بیش از ۷ روز استفاده نشود مگر اینکه پزشک تجویز کند. اگر بیماری شما بیش از ۷ روز طول کشید به پزشک خود اطلاع دهید.

دوز فراموش شده شربت گایافنزی

اگر یک نوبت را فراموش کردید، تا یادتان آمد مصرف کنید. اگر نزدیک به نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را مصرف نکنید. دوز را دوبرابر نکنید.

محل نگهداری شربت گایافنزی

در دمای اتاق به دور از نور و رطوبت نگهداری شود. در حمام نگهداری نکنید. شربت این دارو را فریز نکنید. برندهای مختلف این دارو نیازهای نگهداری متفاوتی دارند. بسته محصول را برای دستورالعمل های نحوه نگهداری نام تجاری خود بررسی کنید یا از داروساز خود بپرسید. داروها را دور از کودکان و حیوانات قرار دهید. داروها را داخل توالت نریزید. این محصول را زمانی که تاریخ مصرف تمام شده دور بریزید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا