Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص ذرت چیست ؟ طرز تهیه کنسرو ذرت خانگی با روشی آسان

خواص ذرت برای سلامتی بدن بسیار زیاد است. ذرت یک نوع سبزیجات است، اما در واقع ذرت یک نوع غلات است و امروزه در سراسر جهان به شکل های مختلف از آن استفاده می شود. این دانه دارای رنگ های مختلفی  از سفید تا زرد روشن و نارنجی است، رنگ های ذرت بستگی به اینکه در کجا ی جهان روییده شده است، تغییر دارد.  یکی از  انواع معروف آن، ذرت شیرین است. از دانه ذرت در مواد مختلف استفاده می شود و به روش های مختلف پخته می شود. این دانه ها از نظر مواد مغذی غنی هستند که می تواند برای بدن پر فایده باشد. ذرت گیاهی یک ساله است و ارزش غذایی زیادی دارد. با ما در این بخش از مجله علمی شیمی و فیزیک جهان همراه باشید تا با خانه ها و مضرات این گیاه خوش طعم آشنا شوید.

ذرت چیست؟

خواص ذرت چیست ؟ طرز تهیه کنسرو ذرت خانگی با روشی آسان
خواص ذرت چیست ؟ طرز تهیه کنسرو ذرت خانگی با روشی آسان

ذرت با نام علمی zea mays  از خانواده  گندمیان و جزو گیاهان تک لپه ای است. ذرت تنها غله ای است که در مکزیک و گواتمالا کشت می شود. ذرت پرمحصول ترین غله در دنیا است و  مقدار تولید آن بعد از گندم و برنج قرار می گیرد. امروزه ذرت نقش مهمی را درتغذیه بسیاری از انسان ها در سراسر جهان دارد.

ارزش غذایی ذرت (۱۰۰ گرم)

  • کالری : ۲۷۰
  • چربی : ۴ گرم
  • کربوهیدرات : ۵۴ گرم
  • پروتئین : ۱۰ گرم
  • فیبر : ۸ گرم

بررسی خواص ذرت

خواص ذرت چیست ؟ طرز تهیه کنسرو ذرت خانگی با روشی آسان

  • جوان سازی پوست
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • درمان و پیشگیری از یبوست
  • لاغری و کاهش وزن
  • درمان کم خونی
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • پیشگیری از آلزایمر

خواص ذرت برای جلوگیری از یبوست و بواسیر

فیبر موجود در ذرت برسلامتی بدن تاثیر زیادی دارد و رشد سرطان ها را متوقف می کند و همچنین خطر یبوست و هموروئید را کاهش می دهد. همچنین، به تولید باکتری های مفید برای پیشگیری از این وضعیت کمک می کند .

 افزایش وزن

ذرت یک پیشنهاد عالی برای افرادی است که لاغر هستند و وزن کمی دارند .این افراد می‌خواهند کالری مصرفی خود را افزایش دهند تا وزنشان زیاد شود. ذرت هم چنین غنی از  کربوهیدرات‌ها و کالری‌است، بنابراین با مصرف مناسب این ماده غذایی می‌توانید بدون مشکل و سریع به هدف افزایش وزن خود دست پیدا کنید. یک فنجان دانه ذرت می تواند ۱۳۰ کالری شما بدهد.

منبع خوبی از مواد معدنی

مواد معدنی برای سلامت بدن بسیار اهمیت  دارند ، درنتیجه خوردن غذا یکی از روش های دریافت ویتامین است. خوردن ذرت خواص زیادی دارد زیرا ذرت  دارای عناصر منیزیم، سلنیوم و فسفر ،مس، آهن، منگنز است. عملکرد کلیه را تحریک می کند و به رشد استخوان و بدن کمک می کند، به برقراری تعادل در مایعات، اسیدهای معده،  انقباض ماهیچه ها کمک می کند، و دستگاه ایمنی را تقویت می کند، فشارخون خون راکنترل می کند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

ذرت  دارای ترکیبات فنولی و اسید فرولیک است و می تواند با تومورهای سینه و کبد مبارزه کند. علاوه بر این، فیبر ذرت برخی از اختلالات گوارشی مانند هموروئید و یبوست را کاهش می‌دهد و همچنین نقش کلیدی در پیشگیری از سرطان‌های روده بزرگ دارد. .

خواص ذرت در محافظت از قلب

روغن ذرت دارای تاثیر ضد آتروژنیک بر سطح کلسترول است، بنابراین می تواند احتمال ابتلا  به مشکلات قلبی عروقی را کاهش دهد، به ویژه روغن ذرت یک راه عالی برای افزایش سلامتی قلب است. زیرا این روغن دارای اسیدهای چرب زیادی هستند مانند اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۶ هستند. اسیدهای چرب امگا ۳  می تواند کلسترول بد را مهار کند.از بازگشت به بافت همبند، گرفتگی عروق را کاهش دهند، فشار خون را کاهش دهند و احتمال سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش دهند.

خواص ذرت برای سلامت چشم  مفیداست

ترکیب زئازانتین لوتئین در ذرت از اکسید شدن پروتئین چشم پیشگیری می کند، یکی از دلایل تاری دید اکسید شدن چشم است و همچنین این ماده  لکه های زرد چشم  را کاهش می دهد. علاوه بر این، ویتامین آ که در بتاکاروتن ذرت وجود دارد ،بینایی را بهبود می بخشد.

مصرف ذرت دیابت را کنترل می کند

ذرت می تواند به کنترل دیابت غیر انسولینی کمک کند ذرت سرشار از فیبر است و دارای ویتامین های B1  و B5  می باشدو برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند ، مفید است. ذرت شاخص گلیسمی پایینی دارد و در واقع نسبت به برنج سفید، نون سفید و سیب زمینی با سرعت کمتری قند را بالا افزایش می دهد.

خواص ذرت در مراقبت اززیبایی و پوست

ذرت جدا از مزایای دارویی، در طیف وسیعی از لوازم آرایشی نیز استفاده می شود و می توان آن را به صورت موضعی برای تسکین بیماریهای پوستی مانند تحریکات و خارش های پوستی استفاده کرد. تحریکات پوستی، خارش یا بیماری های پوستی استفاده کرد. مایل ها بالاتر است که بتوانید آنها را به طور کلی از بازار خرید کنید، به دلیل اینکه آنها از وازلین تشکیل شده اند. خانه های ذرت

روش مصرف ذرت

ذرت معمولاً در پخت و پز استفاده می شود،از آن به صورت بخار پز، کبابی، پخته شود یا در خورش یا سوپ استفاده می شود و مصرف شود. برخی از لوازم آرایشی گیاهی شامل ذرت است که برای سلامتی پوست مفید است. ذرت بخش مهمی از رژیم غذایی بسیاری از کشورها است و همچنین در تولید شربت ذرت که در بسیاری از کشورهای غربی کاربرد دارد، استفاده می شود.

طبخ ذرت

ذرت به خودی خود یک غذای کاملاً مفید است، با این حال نحوه پخت آن می تواند در سلامت آن بسیار موثر باشد. به عنوان مثال، اضافه کردن نمک و کره، ارزش غذایی آن را کاهش می دهد و می تواند باعث چاقی و بیماری های متابولیک شود. میان وعده هایی که شامل ذرت بو داده یا پاپ کورن می شوند می توانند به اندازه سبزیجات و میوه ها دارای آنتی اکسیدان باشند. آنتی اکسیدان ها می توانند شما را از بیماری های قلبی، عروقی، سرطان ها و بیماری های متابولیک مثل دیابت نجات دهند. در واقع، پلی فنول های موجود در آنها رادیکال های آزاد را ازبین میبرند و با بیماری ها مبارزه می کنند.

خواص ذرت پخته شده

پختن ذرت ویتامین‌های مفیدی از جمله کاروتنوئیدها (نسخه گیاهی رژیم غذایی آ) را آزاد می‌کند که به طور قابل‌توجهی خطر بیماری قلبی و عروقی و سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.ذرت پخته شده خواص آنتی اکسیدانی خود را حتی پس از کاهش ذخیره ویتامین سی خود حفظ می کند. در حقیقت، پختن ذرت میزان آنتی اکسیدان آن را تا ۵۳ درصد افزایش می دهد.

علاوه بر آنتی اکسیدان ها، این ماده مغذی پس از طبخ ترکیبی به نام اسید فرولیک، را آزاد می کند. این خواص در ذرت شیرین مقداری بیشتر است.همچنین بتاکاروتن‌های موجود در ذرت تأثیر فوق‌العاده‌ای در جلوگیری از واکنش‌های اکسیداتیو در بدن دارند و در نتیجه از بیشتر سرطان‌ها جلوگیری می شود.

خواص ذرت بوداده

پاپ کورن یا ذرت بوداده یکی از انتخاب های عالی برای میان وعده است. یک فنجان پاپ کورن تقریباً به اندازه یک سیب پلی فنول است و یک میان وعده سالم محسوب می شود. ذرت بو داده دارای خواص غلات کامل است و فیبر زیادی دارد. یکی از ویژگی‌های پاپ کورن این است که شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد . زیرا ۲۵ گرم از این میان‌وعده در مقایسه با میان‌وعده‌های مختلف مانند اسنک ، فضای بیشتری از معده را اشغال می‌کند.از طرف ذیگر این میان وعده چربی بسیار کمتری نسبت به میان وعده های مختلف دارد. بهتر است از نوع ساده این میان وعده استفاده شود و از مصرف نوع روغنی، کره ای یا شور آن خودداری شود. در معروف، ذرت بو داده با چاشنی فلفل یکی از میان وعده های عالی برای احساس سیری و کنترل وزن است.

 

طرز تهیه کنسرو ذرت خانگی با روشی آسان

خواص ذرت چیست ؟ طرز تهیه کنسرو ذرت خانگی با روشی آسان
خواص ذرت چیست ؟ طرز تهیه کنسرو ذرت خانگی با روشی آسان

نمک: به میزان لازم
آب: به میزان لازم
شکر: ۱ قاشق غذاخوری برای هر ۵ گوش
بلال: به دلخواه

طرز تهیه کنسرو ذرت در خانه

بلال هارا پوست بگیرید و دسته آن ها را بگیرید. در مرحله بعد در قابلمه مناسبی مقداری آب و نمک بریزید و به ازای هر ۵ عدد یک قاشق شکر بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید.

به محض اینکه ذرت کاملا پخته شد آن را از آب خارج کرده و با چاقو یک ردیف از بلال ها را جداکنید تا بتوانید باقی مانده بلال ها را جدا کنید.

دانه های بلال را در بطری های شیشه ای مناسب بریزید و روی بلال های در شیشه را با همان آبی که بلال ها را پختید پر کنید.

سپس شیشه های ذرت را در یک قابلمه مناسب قرار داده و روی شیشه های ذرت آب بریزید. مقدار آب باید زیر درب شیشه ها باشد، سپس با آن را حرارت دهیدو بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید، شیشه های ذرت در آب بجوشد.

نکات طلایی برای تهیه کنسرو ذرت

۱. برای تهیه شام کنسرو بلال می توانید از زودپز استفاده کنید تا مطمئن شوید که بلال ها پخته شده اند.

۲. برای تهیه کنسرو ذرت باید ازبلال های  تازه استفاده کرد.

۳. ریختن شکر در بلال باعث می شود که بلالها به خوبی پخته شوند.

۴. کنسرو ذرت ممکن است برای چند ماه در یخچال نگهداری شود.

۵. ذرت کنسرو شده باید در مکانی خنک نگهداری شود.

۶. طرز تهیه این غذای کنسرو شده به ذائقه شما بستگی دارد، بنابراین اگر می خواهید از این ذرت در سالادهای برنامه کاهش وزن خود استفاده کنید، می توانید آن را در حالت بخارپز شده و بدون افزودن ادویه به آن فریز کنید.

۷. در صورتی که ذرت را برای غذاهای خانگی و فست فود می خواهید، می توانید آن را با نمک و شکر در ظرف های جداگانه بپزید.

۸. افزودن نمک به بلال ، آن را نرم می کند و شکر ذرت رانرم می کند و مخلوط این دو آن را بسیار شبیه ذرت بازار می کند.

 مضرات ذرت

  •  مصرف بیش از حد ذرت باعث کمبود ویتامین های ب شده به علاوه باعث عدم جذب ویتامین ب۳ می گردد.
  • افرادی که سرماخورده اند نباید از ذرت سرخ شده استفاده کنند و نیز اشخاص مبتلا به واریس باید در مصرف ذرت احتیاط نمایند.
  • زمصرف زیاد ذرت موجب سوء هاضمه و ناراحتی می شود.

بیشتر بخوانید:

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: آنچه که همه درباره کنسرو ذرت می گویند و آنچه شما باید انجام دهید

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا