Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

قرص یا کپسول سولفامتوکسازول چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟

قرص یا کپسول سولفامتوکسازول یک آنتی بیوتیک قوی است که در یک مرحله  باکتریای ها را را شدیدا مهار می کند.

این ترکیب در ترکیب با تریمتوپریم ، یک فوق العاده مهار کننده ی دی هیدروفولات ردوکتاز می دهد، که باعث جلوگیری  از تبدیل شدن اسید دی هیدروفولیک به اسید تتراهیدروفولیک می شود. در نتیجه در طی  گام های متوالی  درمسیر سنتز فولات باکتریایی مهار می شود.

قرص و کپسول سولفامتوکسازول به همراه تریمتوپریم، در ترکیب های مختلف، برای عفونتهای ناشی از باکتریهای مستعد نشان داده شده است.

عفونت دستگاه ادراری، اوتیت حاد در کودکان، برونشیت حاد در بزرگسالان، انتریت که از حساسیت به شیگلا حاصل می شود، پیشگیری و درمان پنومونی و اسهال افرادی که مسافران ناشی از باکتری انتروتوکسیژنی هستند.

قرص یا کپسول سولفامتوکسازول در درمان چه بیماری استفاده می شود

قرص و کپسول سولفامتوکسازول در درمان انواع عفونت های باکتریایی مانند عفونت های ادراری، دستگاه تنفسی و همچنین دستگاه گوارش مفید است.

قرص یا کپسول سولفامتوکسازول در درمان عفونت ادراری

عفونت دستگاه ادراری عفونت ادراری یک عفونت در هر قسمتی از سیستم ادراری انسان که شامل کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای است. بیشتر عفونت‌های دستگاه ادراری تحتانی (مثانه و مجرای ادرار) را صد در صد درگیر می‌کنند. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به عفونت های ادراری هستند. عفونتی که فقط محدود به مثانه شود می تواند دردناک و آزاردهنده باشد. اگر عفونت ادراری به کلیه‌ها هم سرایت کند، اثرات جدی ممکن است اتفاق بیفتد. پزشکان اکثرا عفونت‌های دستگاه ادراری را با آنتی بیوتیک ها درمان می‌کنند. قرص یا کپسول سولفامتوکسازول با عملکرد فوق قوی خود، باکتری ها را نابود می کند و عفونت ادراری را در طی دوره ی درمان ازبین می برد.

قرص یا کپسول سولفامتوکسازول در درمان عفونت ریه

داروی عفونت ریه با توجه به اینکه علت عفونت ریه در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. به طور کلی، علت عفونت ریه می‌تواند باکتریایی و یا علت آن ویروسی باشد که برای هر کدام از این عوامل، هم روش درمانی و هم روش دارویی متفاوتی به کار برده می شود و طول درمان هر کدام از انواع عفونت ریه نیز، با توجه به اینکه علت و شدت بیماری و همینطور وضعیت جسمانی در افراد، متفاوت است.

اگر عفونت ریه عامل باکتریایی در خود داشته باشد، در مرحله‌ی اول از آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت استفاده می شود، اما چنانچه عفونت ریه عامل ویروسی داشته باشد، معمولا بعد از یک دوره  ی مشخص  بدون مصرف آنتی‌بیوتیک، بیمار درمان خواهد شد.

قرص یا کپسول سولفامتوکسازول چیست و چه عوارضی دارد؟
قرص یا کپسول سولفامتوکسازول چیست و چه عوارضی دارد؟

دوز و نحوه ی مصرف قرص یا کپسول سولفامتوکسازول

قرص و کپسول سولفامتوکسازول را افراد حتما باید با تجویز پزشک مصرف کنند و قبل از مصرف آن، تمامی مواردی که روی جلد این قرص نوشته شده است را باید به دقت مطالعه نمایید. همچنین باید حتما از مصرف دوز بیشتر یا کمتری از مقداری که دکتر برای شما تجویز کرده است، خودداری کنید و فقط در همان زمانی که برای شما دارو تجویز شده، آن را مصرف کنید.

در کل دوره‌ای که دکتر مصرف این دارو را برای شما تجویز کرده است، آن را مصرف کنید. ممکن است علائم شما به طور کامل بهبود پیدا کنند اما هنوز بدن شما از عفونت های مکرر به طور کامل پاک نشده باشد. قطع مصرف قبل از اتمام دوره‌ی مصرف دارو، ممکن است زمینه را برای نشان دادن  عفونت‌هایی که در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم است، فراهم کند.

قرص های سولفامتوکسازول در مقادیر ۵۰۰ میلیگرم و ۱ گرم هستند.

سولفامتوکسازول را معمولاً روزانه دو یا سه بار، همراه غذا یا بدون غذا مصرف می کنند. باید به اندازه کافی از مایعات زیادی استفاده شود تا اینکه  از ایجاد کریستال در ادرار جلوگیری شود. افرادی که  مبتلا به بیماری های پیشرفته کلیه هستند، ممکن است به دوز کمتری نیاز داشته باشند.

موارد منع مصرف قرص یا کپسول سولفامتوکسازول

در صورت مشاهده حساسیت نسبت به داروی سولفامتوکسازول و همچنین در مواردی که مشکلا‌ت کلیوی، کبدی و یا اینکه مشکلات خونی وجود داشته باشد مصرف این دارو ممنوع است.

قرص یا کپسول سولفامتوکسازول چیست و چه عوارضی دارد؟
قرص یا کپسول سولفامتوکسازول چیست و چه عوارضی دارد؟

عوارض قرص یا کپسول سولفامتوکسازول

 

سرگیجه

سردرد

بی حالی

اسهال

بی اشتهایی

حالت تهوع

استفراغ

راش

آسیب کبدی

کاهش تعداد گلبولهای سفید خون

تعداد پلاکت کم (ترومبوسیتوپنی) ، و کم خونی

تداخلات دارویی قرص یا کپسول سولفامتوکسازول

تداخل با داروهایی نظیر دروسپیرنون , آمانتادین , انالاپریل , ایندومتاسین , سیکلوسپورین , لیزینوپریل , متوترکسات , لوکوورین , هیدروکلروتیازید , پریمتامین , کلرتالیدون , رامیپریل , کیناپریل , بنازپریل , گلوکارپیداز , واکسن حصبه (تیفوئید) , آتوواکون/ پروگوانیل , رمدسیویر , آمینوهیپورات سدیم

چه کسانی نباید از قرص یا کپسول سولفامتوکسازول استفاده کنند

اگر به قرص سولفامتوکسازول حساسیت شدید دارید یا اینکه در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر نباید از این دارو را مصرف کنید.

بیماری شدید کبدی

بیماری کلیوی که پاسخ های مناسبی به درمان نمی دهند.

کم خونی (گلبولهای قرمز خون پایین) ناشی از کمبود اسید فولیک

سابقه پلاکت های خون پایین

اگر باردار هستید اصلا استفاده نکنید.

در حین استفاده از این دارو از شیر دادن به نوزاد خود خودداری کنید.

این دارو را  نباید به کودکی که کوچکتر از ۲ ماه  است تجویز شود.

در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر پزشک خود را آگاه سازید.

بیماری کلیه یا کبدی

کمبود فولات (اسیدفولیک)

آسم یا آلرژی شدید

اختلال تیروئیدی

اچ آی وی یا ایدز

سوء تغذیه

الکلیسم

مقادیر زیادی پتاسیم در خون

پورفیریا ، یا کمبود گلوکز-۶-فسفات دهیدروژناز (G6PD)

استفاده از داروهایی که برای رقیق کردن خون هستند (مانند وارفارین)

داروهای آنتی بیوتیک می توانند باعث بروز اسهال شوند که ممکن است نشانه ای از عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا اسهال خونی دارید ، قبل از اینکه از داروهای ضد اسهال استفاده کنید، با پزشک خود تماس بگیرید.

قرص  یا کپسول سولفامتوکسازول می تواند پوست شما را نسبت به نور خورشید بسیار حساس کند. از برنزه کردن خود، خودداری کنید و بیرون از منزل حتما لباس محافظ بپوشید و از ضد آفتاب استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا