Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

نکات مهم آمپول و قرص وارفارین؛ از نحوه مصرف تا عوارض جانبی آن

قرص وارفارین رقیق کننده یا ضد انعقاد است. با کاهش پروتئین های لخته کننده در خون، به حفظ جریان خون کمک می کند. در صورت وارفارین در صورت بریدگی یا جراحت مدت زمان قطع خونریزی طولانی تر میشود. از فعالیت‌ها یا ورزش‌هایی که خطر آسیب‌دیدگی بالایی دارند، خودداری کنید. اگر خونریزی غیرعادی است یا اگر افتادید و آسیب دیدید، به خصوص اگر به سرتان ضربه زدید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر پزشک به شما بگوید که مصرف وارفارین را قطع کنید، اثرات این دارو ۲ تا ۵ روز پس از قطع آن در بدن هست. در نشریه جهان شیمی فیزیک از دگزامتازون و متفورمین مقالات خوبی منتشر شده ایت. در این مقاله اطلاعات کاملی از قرص وارفارین در اختیارتان قرار میدهیم.

قرص وارفارین برای چیست

قرص وارفارین برای درمان لخته های خون (مانند ترومبوز ورید عمقی یا آمبولی ریوی و/یا برای جلوگیری از تشکیل لخته های جدید در بدن شما استفاده می شود. جلوگیری از لخته شدن خون به کاهش سکته مغزی و حمله قلبی کمک زیادی می کند. شرایطی که خطر ابتلا به لخته شدن خون را افزایش می دهد شامل نوع خاصی از ریتم نامنظم قلب (فیبریلاسیون دهلیزی)، تعویض دریچه قلب، حمله قلبی اخیر و برخی جراحی ها (مانند تعویض مفصل ران/زانو) است. وارفارین از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

خونریزی و وارفارین

وارفارین ممکن است باعث خونریزی شدید شود که می تواند زندگی را تهدید کند و حتی باعث مرگ شود. اگر اختلال خونی دارید به پزشک اطلاع دهید. مشکلات خونریزی، به ویژه در معده یا مری (لوله از گلو به معده)، روده ها، دستگاه ادراری یا مثانه، یا ریه ها. فشار خون بالا؛ حمله قلبی؛ آنژین صدری (درد یا فشار قفسه سینه)؛ بیماری قلبی؛ پریکاردیت (تورم پوشش (کیسه) اطراف قلب)؛ اندوکاردیت (عفونت یک یا چند دریچه قلب)؛ سکته مغزی یا سکته کوچک؛ آنوریسم (ضعیف شدن یا پارگی شریان یا ورید)؛ کم خونی (تعداد کم گلبول های قرمز در خون)؛ سرطان؛ اسهال مزمن؛ یا بیماری کلیوی یا کبدی همچنین اگر اغلب زمین می خورید یا اخیرا آسیب جدی یا جراحی داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. احتمال خونریزی در طول درمان با وارفارین برای افراد بالای ۶۵ سال و همچنین در ماه اول درمان با وارفارین بیشتر است. همچنین احتمال خونریزی برای افرادی که دوزهای بالای وارفارین مصرف می کنند یا این دارو را برای مدت طولانی مصرف می کنند، بیشتر است.

خطر خونریزی در حین مصرف وارفارین نیز برای افرادی که در یک فعالیت یا ورزشی شرکت می کنند که ممکن است منجر به آسیب جدی شود بیشتر است. در صورت مصرف یا برنامه ریزی برای مصرف داروهای بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی، و محصولات گیاهی یا گیاهی، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید، زیرا برخی از این محصولات ممکن است خطر خونریزی را در حین مصرف افزایش دهند.

وارفارین اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید: درد، تورم یا ناراحتی، خونریزی ناشی از بریدگی که در زمان معمول متوقف نمی شود، خونریزی بینی یا خونریزی از لثه، سرفه یا استفراغ خون یا مواد که شبیه تفاله قهوه، خونریزی یا کبودی غیرمعمول، افزایش جریان قاعدگی یا خونریزی واژینال، ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای تیره، حرکات روده قرمز یا سیاه‌رنگ، سردرد، سرگیجه یا ضعف است.

برخی از افراد ممکن است بر اساس وراثت یا ساختار ژنتیکی خود به وارفارین واکنش متفاوتی نشان دهند. پزشک شما ممکن است برای کمک به یافتن دوز وارفارین که برای شما بهترین است، آزمایش خون تجویز کند.

نکات مهم قرص وارفارین؛ از نحوه مصرف تا عوارض جانبی آن
نکات مهم قرص وارفارین؛ از نحوه مصرف تا عوارض جانبی آن

طریقه مصرف قرص وارفارین

قبل از مصرف وارفارین و مصرف مجدد، راهنمای دارویی را بخوانید. این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا یک بار در روز مصرف کنید. بسیار مهم است که آن را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. دوز را افزایش ندهید، آن را بیشتر مصرف نکنید، یا مصرف آن را متوقف نکنید، مگر اینکه توسط پزشکتان تجویز شود.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی، آزمایشات آزمایشگاهی مانند  INR و پاسخ به درمان است. پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی شما را از نزدیک در حین مصرف این دارو تحت نظر خواهند داشت تا دوز مناسب را برای شما تعیین کند.

اقدامات حین مصرف وارفارین

در حین مصرف وارفارین، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ثابت بسیار مهم است. برخی از غذاها می توانند بر نحوه عملکرد وارفارین در بدن شما تاثیر بگذارند و ممکن است بر درمان و دوز شما تاثیر بگذارند. از افزایش یا کاهش ناگهانی مصرف غذاهای سرشار از ویتامین کا مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ، اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز، جگر، چای سبز، برخی مکمل های ویتامین) خودداری کنید. اگر قصد لاغری دارید، قبل از رژیم ، با پزشک مشورت کنید.

از آنجایی که این دارو می تواند از طریق پوست و ریه ها جذب شود و ممکن است به جنین آسیب برساند، زنان باردار یا ممکن است باردار شوند، نباید از این دارو استفاده کنند یا گرد و غبار قرص ها را تنفس کنند.

چرا این دارو تجویز می شود

وارفارین برای جلوگیری از تشکیل یا بزرگتر شدن لخته های خون در خون و رگ های خونی استفاده می شود. این دارو برای افرادی با انواع خاصی از ضربان قلب نامنظم، افرادی که دریچه های قلب مصنوعی (تعویض یا مکانیکی) دارند و افرادی که دچار حمله قلبی شده اند تجویز می شود. وارفارین همچنین برای درمان یا پیشگیری از ترومبوز وریدی (تورم و لخته شدن خون در ورید) و آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه) استفاده می شود. وارفارین با کاهش توانایی لخته شدن خون عمل می کند.

زمان مصرف وارفارین 

وارفارین به صورت قرص خوراکی می آید. یک بار در روز با غذا یا بدون غذا و هر روز در یک ساعت مشخص مصرف شود. احتمالا پزشک شما را با دوز پایین وارفارین شروع می کند و به تدریج دوز شما را بر اساس نتایج آزمایش خون افزایش یا کاهش می دهد. اطمینان حاصل کنید که هر دستورالعمل دوز جدید را از پزشک خود متوجه شده اید.

داروهای ناسازگار با وارفارین

اگر به وارفارین، هر داروی دیگر یا هر یک از ترکیبات موجود در قرص وارفارین حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. دو یا چند داروی وارفارین را همزمان مصرف نشود. اگر مطمئن نیستید که دارو حاوی وارفارین یا وارفارین سدیم است، حتما با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

به پزشک خود بگویید چه داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل های غذایی مصرف می کنید، به ویژه آسیکلوویر (زویراکس). آلوپورینول (زیلوپریم)؛ آلپرازولام (زاناکس)؛ آنتی بیوتیک هایی مانند سیپروفلوکساسین، کلاریترومایسین، اریترومایسین، نافسیلین، نورفلوکساسین (نوروکسین)، سولفین پیرازون، تلیترومایسین و تیگاسیکلین داروهای ضد انعقاد مانند آرگاتروبان، دابیگاتران (پراداکسا)، بیوالیرودین، دزیرودین، هپارین و لپیرودین داروهای ضد قارچی مانند فلوکونازول، ایتراکونازول، کتوکونازول، میکونازول، پوزاکونازول، تربینافین، داروهای ضد پلاکتی مانند سیلوستازول (پلتال)، کلوپیدوگرل (پلاویکس)، دی پیریدامول (پرسانتین، در آگرنوکس)، پراسوگرل (افینت)، و تیکلوپیدین (تیکلید)، آپرپیتانت، آسپرین یا محصولات حاوی آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند سلکوکسیب (Celebrex)، دیکلوفناک (فلکتور، ولتارن، در آرتروتک)، دیفلونیزال، فنوپروفن (نالفون)، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ایندومتاسین (ایندوسین)، کتوپروفن کتورولاک، مفنامیک اسید، ناپروکسن، پیروکسیکام و سولینداک، بیکالوتامید؛ بوسنتان.

نکات مهم قرص وارفارین؛ از نحوه مصرف تا عوارض جانبی آن
نکات مهم قرص وارفارین؛ از نحوه مصرف تا عوارض جانبی آن

داروهای ضد آریتمی خاص مانند آمیودارون (کوردارون، نکسترون، پاسرون)، مکزیلتین و پروپافنون (ریتمول). برخی داروهای مسدودکننده کانال کلسیم مانند دیلتیازم، وراپامیل، داروهای خاص برای آسم مانند مونتلوکاست، زفیرلوکاستو زیلوتون، داروهای خاصی که برای درمان سرطان استفاده می شوند مانند کپسیتابین، ایماتینیب و نیلوتینیب داروهای خاصی برای کلسترول مانند آتورواستاتین، در و فلوواستاتین داروهای خاص برای اختلالات گوارشی مانند سایمتیدین (تاگامت)، فاموتیدین (پپسید) و رانیتیدین (زانتاک).

داروهای خاص برای عفونت ویروس نقص ایمنی انسانی مانند آمپرناویر، آتازاناویر (ریاتاز)، افاویرنز ، اتراویرین، فوزامپرناویر، ایندیناویر، لوپیناویر/ریتوناویر، نلفیناویر، ریتوناویر نورویر)، ساکویناویر و تیپراناویر؛ داروهای خاص برای نارکولپسی مانند آرمودافینیل و مودافینیل؛ داروهای خاص برای تشنج مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین و روفینامید داروهای خاصی برای درمان سل مانند ایزونیازید (در ریفامات، ریفاتر) و ریفامپین (ریفادین، در ریفامات، ریفاتر)؛ برخی از مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) یا مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین مانند سیتالوپرام، دسوونلافاکسین، دولوکستین، فلووکسامین، میلناسیپران، پاروکستین، سرترالین، ونلافاکسین، کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون.

سیکلوسپورین، دی سولفیرام (آنتابوس)؛ متوکسالن، مترونیدازول،  نفازودون (سرزون)، قرص های ضد بارداری خوراکی (قرص های ضد بارداری)؛ اکساندرولون (اکساندرین)؛ پروپرانولول (ایندرال) یا ویلازودون (ویبرید). بسیاری از داروهای دیگر نیز ممکن است با وارفارین تداخل داشته باشند، بنابراین مطمئن شوید که پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، حتی داروهایی که در این لیست وجود ندارند، مطلع کنید. بدون مشورت با پزشک خود داروی جدیدی مصرف نکنید یا مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید.

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف قرص وارفارین

به پزشک خود بگویید چه محصولات گیاهی مصرف می کنید، به ویژه کوآنزیم کیوتن (Ubidecarenone)، اکیناسه، سیر، جینکو بیلوبا، جینسینگ، گلدن سیل، و مخمر سنت جان. بسیاری دیگر از محصولات گیاهی یا گیاهی وجود دارند که ممکن است بر پاسخ بدن شما به وارفارین تاثیر بگذارند. بدون مشورت با پزشک خود مصرف هیچ گونه فرآورده گیاهی را شروع یا قطع نکنید.

بیماری های گوارشی مانند اسهال، یا اسپرو (یک واکنش آلرژیک به پروتئین موجود در دانه ها که باعث اسهال می شود)، یا یک کاتتر ساکن (یک لوله پلاستیکی انعطاف پذیر که در مثانه قرار می گیرد تا ادرار را تخلیه کند).

اگر باردار هستید، فکر می کنید ممکن است باردار باشید یا قصد باردار شدن در حین مصرف وارفارین دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. زنان باردار نباید وارفارین مصرف کنند مگر اینکه دارای دریچه مکانیکی قلب باشند. با پزشک خود در مورد استفاده از روش های پیشگیری موثر هنگام مصرف وارفارین صحبت کنید. اگر حین مصرف وارفارین باردار شدید و در صورت شیردهی به پزشک اطلاع دهید.

اگر جراحی می کنید، از جمله جراحی دندان، یا هر نوع روش پزشکی یا دندانپزشکی، به پزشک یا دندانپزشک بگویید که وارفارین مصرف می کنید. ممکن است پزشک به شما بگوید که مصرف وارفارین را قبل از جراحی یا عمل قطع کنید یا دوز وارفارین خود را قبل از جراحی یا عمل تغییر دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید و اگر پزشک آزمایش خون را برای یافتن بهترین دوز وارفارین برای شما تجویز کرد، همه قرار ملاقات ها را با آزمایشگاه نگه دارید. اگر از تنباکو استفاده می کنید به پزشک اطلاع دهید. سیگار اثربخشی این دارو را کاهش میدهد.

چه دستورات غذایی خاصی باید رعایت کنم

رژیم غذایی طبیعی و سالم عالی است. برخی از غذاها و نوشیدنی ها، به ویژه آنهایی که حاوی ویتامین K هستند، می توانند بر عملکرد وارفارین برای شما تأثیر بگذارند. از پزشک یا داروساز خود لیستی از غذاهای حاوی ویتامین K را بخواهید. هفته به هفته مقادیر ثابتی از مواد غذایی حاوی ویتامین K مصرف کنید. از خوردن مقادیر زیاد سبزیجات برگدار، سبز یا روغن های گیاهی خاصی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین K هستند خودداری کنید. قبل از ایجاد هر گونه تغییر در رژیم غذایی خود حتما با پزشک خود صحبت کنید. در مورد خوردن گریپ فروت و نوشیدن آب گریپ فروت در حین مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

 فراموشی در مصرف قرص وارفارین

اگر همان روزی است که قرار بود دوز را مصرف کنید، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کنید. برای جبران دوز فراموش شده، دوز را زیاد نکنید.

نکات مهم قرص وارفارین؛ از نحوه مصرف تا عوارض جانبی آن
نکات مهم قرص وارفارین؛ از نحوه مصرف تا عوارض جانبی آن

عوارض قرص وارفارین ۵ میلی گرم

وارفارین عوارض جانبی ایجاد میکند. اگر هر یک از این علائم شدید است، به پزشک اطلاع دهید:

  • گاز
  • درد شکم
  • نفخ
  • تغییر در طعم چیزها
  • ریزش مو
  • احساس سرما یا لرز
  • خارش
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • تورم صورت، گلو، زبان، لب ها یا چشم ها
  • گرفتگی صدا
  • درد یا فشار قفسه سینه
  • تورم دست‌ها، پاها، مچ پا یا ساق پا
  • تب
  • عفونت
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • خستگی مفرط
  • کمبود انرژی
  • از دست دادن اشتها
  • درد در سمت راست بالای معده
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • علائم شبیه آنفولانزا

باید بدانید که وارفارین ممکن است باعث نکروز یا قانقاریا (مرگ پوست یا سایر بافت های بدن) شود. اگر متوجه رنگ ارغوانی یا تیره در پوست خود، تغییرات پوستی، زخم یا مشکل غیرعادی در هر ناحیه ای از پوست یا بدن خود شدید، یا اگر دچار درد شدید ناگهانی یا تغییر رنگ یا دما شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. در هر ناحیه از بدن شما اگر انگشتان پایتان دردناک شد یا به رنگ بنفش یا تیره درآمدند، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است فورا به مراقبت های پزشکی برای جلوگیری از قطع عضو (برداشتن) قسمت آسیب دیده بدن خود نیاز داشته باشید. وارفارین عوارض جانبی دیگری دارد. در صورت بروز هرگونه مشکل با پزشک تماس بگیرید.

مصرف بیش از حد قرص وارفارین

در صورت مصرف بیش از حد قرص وارفارین، به اورژانس بروید. علائم مصرف بیش از حد شامل موارد زیر است:

  • اجابت مزاج خونی یا قرمز، یا تاخیری
  • تف کردن یا سرفه کردن خون
  • خونریزی شدید همراه با دوره قاعدگی
  • ادرار صورتی، قرمز یا قهوه ای تیره
  • سرفه یا استفراغ موادی که شبیه تفاله قهوه است
  • لکه های کوچک، مسطح و قرمز گرد زیر پوست
  • کبودی یا خونریزی غیر معمول
  • ادامه تراوش یا خونریزی از بریدگی های جزئی

انواع قرص وارفارین

قرص وارفارین بصورت قرص خوراکی ۵ میلی گرمی در بازار ایران موجود است.

قیمت آمپول وارفارین

قیمت این آمپول با توجه به نوع شرکت سازنده متفاوت است.

نگهداری و دفع قرص وارفارین

این دارو را در ظرفی محکم بسته و دور از دسترس اطفال قرار دهید. در دمای اتاق و به دور از گرمای، رطوبت و نور نگهداری کنید.

داروهای غیر ضروری باید دور ریخته شوند تا حیوانات خانگی، کودکان نتوانند مصرف کنند. نباید دارو را داخل توالت ریخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا