Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با مکمل کوآنزیم کیوتن و اثرات آن

کوآنزیم کیوتن یک ترکیب شبه ویتامین است. در بدن به ویژه در قلب، کبد ، کلیه و لوزالمعده وجود دارد. به مقدار کم در گوشت و غذاهای دریایی موجود است. کوآنزیم کیوتن همچنین می تواند در آزمایشگاه ساخته شده و بعنوان مکمل بفروش برسد.

کوآنزیم کیوتن بیشتر برای بیماریهایی که بر قلب تاثیر خواهد گذاشت، موثر است. مانند نارسایی قلبی و تجمع مایعات در بدن (نارسایی احتقانی قلب، درد قفسه سینه (آنژین) و فشار خون بالا استفاده می شود. همچنین از آن برای جلوگیری از سردرد میگرنی، بیماری پارکینسون و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شود. کوآنزیم کیوتن برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ شناسایی شد.

نام عمومی: ubiquinone

نام تجاری: کوآنزیم Q10 ، CoQ10 ، elppa CoQ10 ، LiQsorb ، Q-Sorb Co Q-10 ، QuinZyme

طبقه بندی دارو: مکمل رژیمی غذایی

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد آنزیم، پروتئین، بیماری پارکینسون، بیماری قلبی، سرطان، دیابت، کلسترول مقالات ارزشمندی منتشر شده است. در این مقاله شما را با نحوه مصرف، کاربرد و تاثیرات کوآنزیم کیوتن آشنا میکنیم.

فهرست مطالب

کوآنزیم کیوتن چیست

کوآنزیم کیوتن یک ماده شبیه ویتامین است. در بدن سنتز می شود. این دارو همچنین به عنوان Coenzima ، Ubidcarenone ، Ubidécarénone و Ubiquinol شناخته می شود.

کوآنزیم کیوتن به احتمال زیاد در طب جایگزین به عنوان کمکی در درمان کمبود کوآنزیم کیوتن یا کاهش علائم اختلالات میتوکندری (شرایطی که بر تولید انرژی در سلولهای بدن تأثیر می گذارد) موثر است.

کوآنزیم کیوتن همچنین در پیشگیری از سردردهای میگرنی، کاهش فشار خون، جلوگیری از حمله قلبی دوم یا کند کردن پیشرفت بیماری پارکینسون اولیه موثر است. این دارو همچنین ممکن است در بهبود علائم در افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، مشکلات عصبی ناشی از دیابت، بیماری هانتینگتون، دیستروفی عضلانی یا دژنراسیون ماکولا (از دست دادن بینایی مرتبط با سن) موثر باشد.

کوآنزیم Q10 همچنین برای درمان بیماری آلزایمر، کلسترول بالا یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (بیماری لو گهریگ) استفاده می شود.

موارد دیگر که با تحقیقات اثبات نشده است شامل درمان آسم، COPD، سرطان، دیابت، برخی مشکلات قلبی، فیبرومیالژیا، هپاتیت C، مشکلات کلیوی، فشار خون بالا در دوران بارداری، مشکلات ماهیچه ای ناشی از مصرف داروی کلسترول استاتین و سایر شرایط است.

کوآنزیم کیوتن اغلب به عنوان مکمل رژیمی غذایی فروخته می شود. هیچ استاندارد تولیدی برای بسیاری از ترکیبات گیاهی وجود ندارد. برخی مکمل های موجود در بازار آلوده به فلزات سمی یا داروهای دیگر هستند. مکمل های رژیمی غذایی باید از منبع معتبری خریداری شوند تا خطر آلودگی محصول به حداقل برسد.

کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن
کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن

عملکرد کوآنزیم کیوتن

کوآنزیم کیوتن یک ماده مهم مانند ویتامین است. برای عملکرد مناسب بسیاری از اندام ها و واکنش های شیمیایی بدن مورد نیاز است. این به تامین انرژی سلول ها کمک می کند. به نظر می رسد کوآنزیم Q10 دارای فعالیت آنتی اکسیدانی است. افراد مبتلا به بیماریهای خاص مانند نارسایی قلبی، فشار خون بالا، بیماریهای لثه، بیماری پارکینسون، عفونتهای خونی، بیماریهای خاص ماهیچه ها و عفونت HIV، ممکن است سطوح پایین تری از کوآنزیم Q10 داشته باشند.

هشدار در مصرف کوآنزیم کیوتن

تمام دستورالعمل های برچسب و بسته بندی محصول را بررسی کنید. همه شرایط پزشکی، آلرژی و داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید.

اقدامات قبل از مصرف کوآنزیم کیوتن

استفاده از کوآنزیم Q10 برای شما بی خطر است. اگر شرایط زیر را دارید، پزشک یا داروساز خود را مطلع کنید:

  • فشار خون بالا یا پایین
  • انجام شیمی درمانی
  • مصرف سیگار و دود

استفاده از کوآنزیم کیوتن در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، در صورت بارداری از این محصول بدون توصیه پزشک استفاده نکنید.

مشخص نیست که آیا اوبیکینون به شیر مادر منتقل می شود. یا اینکه می تواند به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. در صورت شیردهی به نوزاد از این محصول بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

هیچ مکمل رژیمی غذایی را بدون توصیه پزشک به کودکتان ندهید.

کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن
کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن

نحوه مصرف کوآنزیم کیوتن

از کوآنزیم کیوتن مطابق دستورالعمل روی برچسب یا طبق دستور پزشک، داروساز یا سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی استفاده کنید. در مصرف این محصول بیشتر از مقدار لازم افراط نکنید.

هنگام استفاده از مکمل های رژیمی غذایی، از پزشک خود کمک بگیرید. همچنین ممکن است مشورت با یک پزشک متخصص در زمینه استفاده از مکمل های رژیمی غذایی را در نظر بگیرید.

کوآنزیم مایع را با دقت اندازه گیری کنید. از سرنگ دوز یا قشقک اندازه گیری دوز در جعبه استفاده شود.

برای مصرف قرص با دستهای خشک قرص را از بسته خارج کرده و آن را در دهان خود قرار دهید. بلافاصله شروع به حل شدن می کند. قرص را به طور کامل قورت ندهید. بگذارید بدون جویدن در دهان حل شود.

از اشکال مختلف یوبیکینون به طور همزمان بدون توصیه پزشک استفاده نکنید. استفاده از ترکیبات مختلف در کنار هم خطر مصرف بیش از حد را افزایش می دهد.

هنگام مصرف کوآنزیم Q10 ممکن است نیاز به کنترل فشار خون داشته باشید.

در صورت نیاز به جراحی، مصرف کوآنزیم کیوتن را حداقل ۲ هفته قبل از موعد متوقف کنید.

کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن
کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن

محل نگهداری کوآنزیم کیوتن

در دمای اتاق، دور از نور، گرما و رطوبت نگهداری شود. بطری دارو را در صورت عدم استفاده بسته نگه دارید.

فراموشی دوز مصرفی کوآنزیم کیوتن

اگر زمان دوز بعدی فرا رسیده دوز فراموش شده را مصرف نکنید. برای جبران دوز، دارو اضافی مصرف نشود.

مصرف بیش از حد کوآنزیم کیوتن

به دنبال اورژانس پزشکی باشید. در صورت مشاهده علائم شدید به پزشک مراجعه کنید.

تداخلات دارویی کوآنزیم کیوتن

از مصرف همزمان با سایر مکمل های رژیمی غذایی که می توانند فشار خون را نیز کاهش دهند، خودداری کنید. این شامل آندروگرافی، پپتیدهای کازئین، پنجه گربه، روغن ماهی، ال آرژنین، لیسیوم، گزنه یا تئانین است.

عوارض جانبی کوآنزیم کیوتن

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به کوآنزیم، به پزشک مراجعه شود:

  • تنفس دشوار
  • تورم صورت و لب ها، زبان یا گلو

اگرچه همه عوارض جانبی شناخته نشده است. تصور می شود که کوآنزیم Q10 در صورت استفاده از دستورالعمل برای اکثر بزرگسالان بی خطر است.

در صورت داشتن موارد زیر، استفاده از این محصول را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید:

  • فشار خون بسیار پایین
  • سرگیجه
  • ضعف شدید
  • احساس بیهوشی

عوارض جانبی رایج کوآنزیم کیوتن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ناراحتی معده
  • تهوع
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • اسهال
  • بثورات پوستی
  • فشار خون پایین

این یک لیست کامل از عوارض جانبی نیست و سایر موارد ممکن است رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن
کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن

تاثیر داروهای دیگر بر کوآنزیم کیوتن

در صورت استفاده از هر یک از داروهای زیر از کوآنزیم Q10 بدون مشاوره پزشکی استفاده نکنید:

  • اسیدهای چرب امگا ۳
  • ویتامین ها به ویژه A ، C، E یا K
  • داروی فشار خون
  • داروی سرطان
  • وارفارین (کومادین، ​​ژانتوون)

این لیست کامل نیست. داروهای دیگر ممکن است بر کوآنزیم Q10 تاثیر بگذارند. از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و مکملهای گیاهی. همه تداخلات دارویی احتمالی در اینجا ذکر نشده است.

علت استفاده از کوآنزیم کیوتن

مصرف کوآنزیم کیوتن از طریق خوراکی علائم کمبود کوآنزیم Q10 را بهبود می بخشد. علائمی شامل ضعف، خستگی و تشنج را کم میکند.

گروهی از اختلالات که اغلب باعث ضعف عضلانی میوپادی میتوکندری می شوند. به نظر می رسد مصرف کوآنزیم Q10 از طریق دهان علائم میوپاتی میتوکندری را کاهش می دهد. با این حال، بهبود علائم به کندی انجام می شود. برخی افراد باید از کوآنزیم Q10 به مدت ۶ ماه استفاده کنند تا بیشترین سود را ببرند.

کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن
کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن

تاثیر مثبت کوآنزیم کیوتن بر برخی بیماری‌ها

کوآنزیم کیوتن بر روی بیماریها و مشکلات زیر تاثیر زیادی دارد:

نارسایی قلبی و تجمع مایعات در بدن

نارسایی قلبی با سطح کم کوآنزیم Q10 ارتباط دارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف کوآنزیم Q10 ممکن است به کاهش علائم نارسایی قلبی کمک کند. کوآنزیم کیوتن همچنین ممکن است شانس مرگ یا بستری شدن در ارتباط با نارسایی قلبی را کاهش دهد.

درد عصبی در افراد دیابتی (نوروپاتی دیابتی)

مصرف کوآنزیم کیوتن سبب بهبود آسیب و درد عصبی در مبتلایان به نوروپاتی دیابتی می شود.

فیبرومیالژیا

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف کوآنزیم Q10 از طریق خوراکی باعث کاهش درد، حساسیت، خستگی و مشکلات خواب در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا می شود.

آسیب بافتی

آسیب بافتی زمانی ایجاد می شود که جریان خون محدود است. سپس جریان خون ترمیم می شود (آسیب ایسکمی-برقراری مجدد خون). کاهش خون رسانی در حین عمل جراحی قلب یا عروق خونی می تواند بافت را از اکسیژن محروم کند.

هنگامی که خون رسانی به این بافت باز می گردد. بافت می تواند آسیب ببیند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف کوآنزیم کیوتن به صورت خوراکی حداقل یک هفته قبل از عمل جراحی بای پس قلب یا جراحی عروق خونی می تواند به کاهش آسیب بافتی کمک کند.

سردرد میگرنی

مصرف کوآنزیم Q10 از طریق خوراکی از سردردهای میگرنی در بزرگسالان جلوگیری می کند. مصرف کوآنزیم کیوتن همچنین به نظر می رسد که فرکانس میگرن را در کودکانی که سطح پایین کوآنزیم Q10 دارند کاهش دهد. بروز مزایای آن ممکن است تا ۳ ماه طول بکشد.

کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن
کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس

مصرف کوآنزیم Q10 سبب کاهش خستگی و افزایش خلق و خوی مثبت در مبتلایان به ام اس خواهد شد.

گروهی از اختلالات ارثی که باعث ضعف و از دست دادن عضلات (دیستروفی عضلانی) می شوند. به نظر می رسد مصرف کوآنزیم کیوتن از طریق خوراکی باعث بهبود عملکرد فیزیکی در برخی از افراد مبتلا به دیستروفی عضلانی می شود.

حمله قلبی

کوآنزیم Q10 هنگامی که در عرض ۷۲ ساعت پس از حمله قلبی شروع شده و به مدت یک سال مصرف شود. خطر بروز حوادث مرتبط با قلب، از جمله حمله قلبی دیگر را کاهش می دهد.

بیماری پیرونی

بیماری که باعث نعوظ خمیده و دردناک می شود (بیماری پیرونی). تحقیقات نشان می دهد که مصرف کوآنزیم کیوتن عملکرد نعوظ را در مردان مبتلا به نعوظ دردناک بهبود می بخشد.

درد قفسه سینه (آنژین)

مصرف کوآنزیم Q10 درد قفسه سینه را کم کرده و عملکرد ورزش را در مبتلایان به درد قفسه سینه بهتر میکند.

کاردیوتوکسیک آنتراسایکلین

آسیب قلبی ناشی از داروهای خاص سرطان (کاردیوتوکسیک آنتراسایکلین). تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف کوآنزیم کیوتن از طریق خوراکی ممکن است در کودکان ۳ تا ۱۲ ساله که تحت درمان با گروهی از داروها به نام آنتراسایکلین قرار می گیرند، از قلب محافظت کند.

بیماری اوتیسم

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف فرم خاصی از کوآنزیم Q10 به نام ubiquinol علائم اوتیسم را در بیماران اوتیسم ۳-۶ ساله با توجه به ارزیابی والدین بهبود می بخشد. برای تایید این نتایج، مطالعات با کیفیت بهبری مورد نیاز است.

اختلال دوقطبی

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف کوآنزیم کیوتن علائم افسردگی را در افراد بالای ۵۵ سال مبتلا به اختلال دوقطبی بهبود می بخشد.

کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن
کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن

سرطان پستان

برخی تحقیقات بر روی زنان چینی نشان می دهد. داشتن سطح پایین کوآنزیم Q10 در خون با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

سرطان پوست

سطوح پایین کوآنزیم Q10 به نظر می رسد با افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد. مصرف کوآنزیم کیوتن به همراه دیگر آنتی اکسیدان ها زمان بقا را در بیماران مبتلا به سرطان نهایی تا ۴۰ درصد افزایش می دهد. برای تایید این نتایج، مطالعات با کیفیت بیشتری مورد نیاز است.

آتاکسی مخچه

آسیب مغز بر حرکت عضلات موثر است (آتاکسی مخچه). تحقیقات نشان می دهد که مصرف کوآنزیم Q10 از طریق خوراکی می تواند وضعیت و عملکرد ماهیچه ها را در افراد مبتلا به آتاکسی مخچه ای و سطح پایین کوآنزیم Q10 بهبود بخشد. با این حال، به نظر نمی رسد برای افرادی که دارای سطح طبیعی کوآنزیم Q10 هستند، مفید باشد.

سندرم استفراغ حلقوی

اختلالی است که باعث تکرار حالت تهوع و استفراغ می شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف کوآنزیم Q10 ممکن است به خوبی داروهای تجویزی مورد استفاده برای درمان CVS عمل کند.

کاردیومیوپاتی اتساعی

ضعف و بزرگ شدن قلب (کاردیومیوپاتی اتساعی). تحقیقات نشان می دهد که مصرف کوآنزیم کیوتن باعث بهبود عملکرد قلب در کودکان و نوجوانان مبتلا به کاردیومیوپاتی اتساعی می شود.

خشکی دهان

تحقیقات نشان می دهد که مصرف یک نوع تغییر یافته از کوآنزیم کیوتن به نام ubiquinol باعث بهبود خشکی دهان می شود.

از دست دادن شنوایی

برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف کوآنزیم Q10 می تواند شنوایی را در برخی از افراد مبتلا به کم شنوایی مرتبط با سن بهبود بخشد. اما ترکیب کوآنزیم کیوتن با درمانهای استروئیدی معمولی باعث بهبود شنوایی در افراد مبتلا به ناشنوایی ناگهانی نمی شود. همچنین ، به نظر نمی رسد که شنوایی را در افرادی که کم شنوایی ناشی از سر و صدا دارند بهبود بخشد.

فشار خون بالا

برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف کوآنزیم کیوتن به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان فشار خون به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک می کند. با این حال، همه تحقیقات فایده ای را نشان نداده اند. کوآنزیم Q10 ممکن است فقط برای افرادی که فشار خون بالایی دارند و همچنین دیابت یا سطح پایین کوآنزیم کیوتن در خون آنها قبل از درمان وجود دارد مفید باشد.

به نظر می رسد که مصرف روزانه کوآنزیم Q10 از طریق دهان باعث کاهش فشار خون سیستولیک (بالاترین عدد) در برخی از افراد مبتلا به فشار خون سیستولیک بالا اما فشار خون دیاستولیک طبیعی (عدد پایینی) می شود.

کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن
کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

ضعف و ضخیم شدن قلب (کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک). مصرف کوآنزیم Q10 سبب کاهش ضخامت دیواره قلب، کاهش تنگی نفس و خستگی در مبتلایان به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک خواهد شد.

نوع ارثی دیابت مرتبط با ناشنوایی

تحقیقات نشان می دهد که مصرف کوآنزیم کیوتن از طریق خوراکی ممکن است از پیشرفت نوع نادری از دیابت که از مادر به ارث رسیده است، جلوگیری کند.

بیماری کبد چرب غیر الکلی

تجمع چربی در کبد در افرادی که الکل کم یا بدون الکل مصرف می کنند (بیماری کبد چرب غیر الکلی). تحقیقات نشان می دهد مصرف کوآنزیم Q10 می تواند نشانگرهای آسیب کبدی و شدت بیماری را در افراد مبتلا به NAFLD بهبود بخشد.

پریودنتیت

عفونت جدی لثه (پریودنتیت). استفاده از کوآنزیم کیوتن روی لثه برای درمان بیماری های لثه موثر نیست. با این حال، برخی شواهد اولیه وجود دارد که نشان می دهد مصرف کوآنزیم Q10 از طریق دهان می تواند مفید باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

یک اختلال هورمونی که باعث بزرگ شدن تخمدان ها با کیست (سندرم تخمدان پلی کیستی) می شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف کوآنزیم کیوتن می تواند ریزش مو و آکنه را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کاهش دهد. همچنین ممکن است سطح قند خون و سطح کلسترول را کاهش دهد.

سندرم پرادر ویلی

یک اختلال ارثی نادر باعث چاقی، کوتاهی قد و اختلال یادگیری می شود (سندرم پرادر ویلی) تحقیقات نشان می دهد مصرف کوآنزیم Q10 باعث بهبود رشد ذهنی و جسمی در کودکان مبتلا به PWS می شود. اما مشخص نیست که آیا این پیشرفت ها به دلیل کوآنزیم کیوتن است یا پدیده ای مربوط به سن.

پره اکلامپسی

عارضه بارداری با فشار خون بالا و پروتئین در ادرار (پره اکلامپسی) مشخص می شود. پره اکلامپسی شرایطی است که برخی از زنان در دوران بارداری دچار آن می شوند. برخی تحقیقات نشان می دهد زنانی که در معرض خطر هستند اگر از هفته ۲۰ بارداری تا زمان زایمان کوآنزیم Q10 مصرف کنند، شانس کمتری برای ابتلا به این بیماری دارند.

میالژی ناشی از استاتین

درد عضلانی ناشی از داروهای استاتین (میالژی ناشی از استاتین). استاتین ها ، دسته ای از داروها که برای کاهش کلسترول استفاده می شود.گاهی اوقات می تواند باعث درد ماهیچه ها شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف کوآنزیم Q10 می تواند این درد را کاهش دهد.

میوپاتی ناشی از استاتین

ضعف عضلانی ناشی از داروهای استاتین (میوپاتی ناشی از استاتین). استاتین ها، گروهی از داروها که برای کاهش کلسترول استفاده می شود. گاهی اوقات می تواند باعث ضعف عضلانی شود. شواهدی وجود دارد و نشان می دهد مصرف کوآنزیم Q10 می تواند این ضعف را بهبود بخشد.

چین و چروک پوست

چین و چروک پوست در اثر آسیب ناشی از نور خورشید. کرم کوآنزیم کیوتن بر پوست سبب بهبود چین و چروک پوست خواهد شد.

کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن
کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن

تاثیر معمول کوآنزیم کیوتن بر روی برخی بیماریها

کوآنزیم Q10 بر روی بیماریها و مشکلات زیر تاثیر چندانی ندارد:

بیماری آلزایمر

به نظر نمی رسد مصرف کوآنزیم Q10 باعث بهبود عملکرد ذهنی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر شود.

بیماری لوگریگ یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یاALS

مصرف کوآنزیم Q10 پیشرفت اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ALS را کم نخواهد کرد.

خستگی پس از شیمی درمانی

خستگی در افرادی که با داروهای سرطان درمان می شوند. به نظر نمی رسد مصرف کوآنزیم Q10 خستگی افرادی را که تحت درمان سرطان پستان قرار گرفته اند کاهش دهد.

دیابت

تحقیقات نشان داده است که مصرف کوآنزیم Q10 سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ کاهش نمی دهد.

ضعف عضلانی در فلج اطفال

علائمی مانند ضعف و خستگی عضلانی که بر بازماندگان فلج اطفال تاثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف کوآنزیم Q10 در فلج اطفال قدرت عضلات، عملکرد ماهیچه ها یا خستگی را بهبود نمی بخشد.

عملکرد ورزشی

مصرف کوآنزیم Q10 به صورت خوراکی، به تنهایی یا با سایر مواد، باعث بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران یا غیر ورزشکاران نمی شود.

بیماری هانتینگتون

اختلال مغزی ارثی که بر حرکات، احساسات و تفکر تاثیر می گذارد (بیماری هانتینگتون). مصرف کوآنزیم Q10 در دوز بالا (۲.۴ گرم در روز) تا ۵ سال از پسرفت علائم هانتینگتون جلوگیری نخواهد کرد.

بیماری انسدادی مزمن ریوی

بیماری ریوی تنفس را مشکل می کند. مصرف کوآنزیم کیوتن عملکرد ریه را در مبتلایان به بیماری انسدادی مزمن ریوی بهبود نمیدهد.

ویروس هپاتیت

تورم (التهاب) کبد ناشی از ویروس هپاتیت .C مصرف کوآنزیم Q10 باعث بهبود عملکرد کبد در مبتلایان به هپاتیت C که به درمان معمول پاسخ نمی دهند، نمی شود.

کاهش چربی خون

سطوح بالای کلسترول یا سایر چربی ها (لیپیدها) در خون (چربی خون). مشخص نیست که آیا کوآنزیم Q10 سطح کلسترول را کاهش می دهد یا خیر. یک مطالعه نشان می دهد که ممکن است تری گلیسیرید و کلسترول بد را به میزان کمی کاهش دهد. مصرف کوآنزیم کیوتن برای کاهش کلسترول کل ممکن است حداقل ۳ ماه طول بکشد تا مزایایی خود را نشان دهد.

ناباروری زنان

ناتوانی در باردار شدن در طول یک سال تلاش برای باردار شدن (ناباروری). اگرچه کوآنزیم Q10 ممکن است شانس بارداری را افزایش دهد. اما ممکن است سقط جنین را کاهش ندهد یا بارداری های موفق را در زنان مبتلا به این بیماری افزایش ندهد.

نارسایی کلیه

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف کوآنزیم Q10 عملکرد کلیه را در افراد مبتلا به نارسایی کلیوی بهبود می بخشد. اما ممکن است برای افرادی که بیماری کلیوی شدیدتری ندارند مفید نباشد.

ناباروری مردان

شرایطی در مرد که مانع از باردار شدن یک زن در طول یک سال تلاش برای باردار شدن می شود، (ناباروری مردان). برخی شواهد اولیه وجود دارد که نشان می دهد مصرف کوآنزیم کیوتن یا شکل تغییر یافته کوآنزیم Q10 به نام ubiquinol به صورت خوراکی به مدت ۳-۶ ماه می تواند حرکت و تراکم اسپرم را در مردان مبتلا به انواع خاصی از ناباروری بهبود بخشد. مشخص نیست که آیا این پیشرفت ها میزان بارداری را افزایش می دهد یا خیر.

کاهش وزن

به نظر می رسد مصرف کوآنزیم Q10 به کاهش وزن کمک نمی کند.

بیماری پارکینسون

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف کوآنزیم کیوتن به تنهایی یا همراه با سایر مکمل ها ممکن است، مشکلات روانی را در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در مراحل اولیه کم کند. به نظر می رسد برای دستیابی به این مزایا حداقل ۱۶ ماه درمان و دوزهای بالاتر از ۶۰۰ میلی گرم در روز مورد نیاز است. با این حال، همه داده ها مثبت نبوده است. برخی تحقیقات نشان می دهد که کوآنزیم Q10 برای افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون در مراحل اولیه یا میانی هستند، مفید نیست.

روانگسیختگی

مشخص نیست که آیا مصرف کوآنزیم Q10 علائم را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بهبود می بخشد یا خیر.

عفونت خون

عفونت خون (سپسیس). مصرف کوآنزیم کیوتن از مرگ در مبتلایان به عفونت خونی جلوگیری خواهد کرد. تحقیقات دیگر نشان داد مصرف کوآنزیم Q10 به نام ubiquinol مانع از مرگ نمیشود. به نظر می رسد کوآنزیم کیوتن به دلیل عفونت خونی، زمان بستری شدن در بیمارستان را کاهش نمی دهد.

کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن
کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن

ایمنی در مصرف کوآنزیم کیوتن

هنگام مصرف خوراکی: کوآنزیم Q10 برای اکثر بزرگسالان ایمن است. در حالی که اکثر مردم کوآنزیم کیوتن را به خوبی تحمل می کنند.

عوارض جانبی کوآنزیم کیوتن

کوآنزیم کیوتن عوارض جانبی خفیفی از جمله ناراحتی معده، از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ و اسهال را ایجاد کند. این می تواند در برخی افراد باعث بثورات پوستی آلرژیک شود. ممکن است فشار خون را کم کند. بنابراین اگر فشار خون بسیار پایینی دارید فشار خون خود را به دقت بررسی کنید.

تقسیم کل دوز روزانه با مصرف مقادیر کمتر دو یا سه بار در روز به جای مقدار زیاد به طور همزمان می تواند به کاهش عوارض جانبی کمک کند. استفاده پوستی کوآنزیم Q10 برای اکثر بزرگسالان بی خطر است.

احتیاط و هشدار در مصرف کوآنزیم کیوتن

بارداری و شیردهی: کوآنزیم کیوتن در صورت مصرف مناسب از طریق دهان در دوران بارداری احتمالاً ایمن است. کوآنزیم Q10 هنگامی که دو بار در روز از ۲۰ هفته تا زمان زایمان مصرف می شود با خیال راحت استفاده می شود. اطلاعات کافی در مورد استفاده از کوآنزیم Q10 در دوران شیردهی وجود ندارد. از استفاده آن اجتناب شود.

کودکان: کوآنزیم Q10 برای کودکان هنگام مصرف خوراکی احتمالا ایمن است. با این حال، کوآنزیم Q10 نباید در کودکان بدون نظارت پزشک استفاده شود.

تداخلات دارویی با کوآنزیم کیوتن

۱-داروهای سرطان (شیمی درمانی) با کوآنزیم Q10 تداخل دارد.

کوآنزیم Q10 یک آنتی اکسیدان است. این نگرانی وجود دارد که آنتی اکسیدان ها ممکن است اثر برخی داروهای مورد استفاده برای سرطان را کاهش دهند. اما هنوز زود است که بدانیم آیا این تعامل رخ می دهد یا خیر.

۲-داروهای فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون) با کوآنزیم Q10 تداخل دارد.

کوآنزیم Q10 فشار خون را کم میکند. مصرف کوآنزیم Q10 همراه با داروهای فشار خون بالا باعث شده فشار خون بسیار پایین بیاید.

برخی از داروها برای فشار خون بالا عبارتند از کاپتوپریل (کاپوتن)، انالاپریل (وازوتک) ، لوزارتان، والسارتان (دیووان)، دیلتیازم (کاردیزم)، آملودیپین (نورواسک)، هیدروکلروتیازید (هیدرو دیوریل)، فوروزماید (لیزیکس).

۳-وارفارین (کومادین) با کوآنزیم Q10  تداخل دارد.

وارفارین (کومادین) از لخته شدن خون جلوگیری میکند. کوآنزیم Q10 ممکن است به لخته شدن خون کمک کند. با کمک لخته شدن خون، کوآنزیم Q10 ممکن است اثر وارفارین (کومادین) را کاهش دهد. کاهش اثر وارفارین خطر لخته شدن را بالا میبرد. دوز وارفارین (کومادین) ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن
کوآنزیم کیوتن چیست؟ آشنایی با کوآنزیم کیوتن و اثرات آن

دوز مصرفی کوآنزیم کیوتن در بزرگسالان

در بزرگسالان در صورت کمبود:  ۱۵۰-۲۴۰۰ میلی گرم در روز.

برای ضعف عضلانی میوپادی میتوکندری می شوند: ۱۵۰-۱۶۰ میلی گرم در روز یا ۲ میلی گرم در کیلوگرم در روز. در برخی موارد، دوزها ممکن است به تدریج به ۳۰۰۰ میلی گرم در روز افزایش یابد.

نارسایی قلبی و تجمع مایعات در بدن. ۳۰ میلی گرم یک بار در روز، یا حداکثر ۳۰۰ میلی گرم در روز به دو یا سه دوز به مدت ۲ سال تقسیم می شود. همچنین روزانه ۲ میلی گرم بر کیلوگرم تا یک سال استفاده شده است.

درد عصبی در افراد مبتلا به دیابت: ۴۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۱۲ هفته.

فیبرومیالژیا: ۳۰۰ میلی گرم روزانه به مدت حدود ۶ هفته یا ۲۰۰ میلی گرم دو بار در روز به مدت ۳ ماه استفاده شده است.

آسیب بافتی که در صورت محدود شدن جریان خون و سپس بازگرداندن جریان خون ایجاد می شود. ۱۵۰-۳۰۰ میلی گرم در روز تا سه دوز تقسیم شده به مدت ۱-۲ هفته قبل از عمل.

پیشگیری از میگرن: ۱۰۰ میلی گرم سه بار در روز ، ۱۵۰ میلی گرم یک بار در روز ، یا ۱۰۰ میلی گرم یک بار در روز به مدت ۳ ماه. دوز ۱-۳ میلی گرم/کیلوگرم در روز به مدت ۳ ماه نیز استفاده شده است.

بیماری مولتیپل اسکلروزیس ۵۰۰ میلی گرم دو بار در روز به مدت ۳ ماه.

گروهی از اختلالات ارثی که باعث ضعف و از دست دادن عضلات می شوند: ۱۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۳ ماه.

حمله قلبی: ۱۲۰ میلی گرم در روز در دو دوز تقسیم شده تا یک سال. ترکیبی از ۱۰۰ میلی گرم کوآنزیم و ۱۰۰ میکروگرم سلنیوم در روز به مدت حداکثر یک سال نیز استفاده شده است.

بیماری پیرونی: ۳۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۶ ماه

دوز مصرفی کوآنزیم کیوتن در کودکان

در کودکان از راه خوراکی:

برای کمبود این مکمل:۶۰-۲۵۰ میلی گرم در روز تا سه دوز تقسیم شود.

برای پیشگیری از میگرن: ۱-۳ میلی گرم/کیلوگرم در روز به مدت ۳ ماه در بیماران ۳ تا ۱۸ سال استفاده شده است.

برای گروهی از اختلالات ارثی که باعث ضعف عضلانی و از دست دادن عضلات (دیستروفی عضلانی) می شود: روزانه ۱۰۰ میلی گرم به مدت ۳ ماه در کودکان ۸ تا ۱۵ سال.

کلام آخر

مکمل کوآنزیم کیوتن از دسته مکملهای رژیمی غذایی است. برای پیشگیری انواع بیماریها و بهبود عملکرد کلی و سلامت بدن استفاده میشود. حتما قبل از استفاده با پزشک در مورد نحوه مصرف مشورت داشته باشید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا