Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

ژلاتین حلال گاوی در پاستیل چیست؟

ژلاتین ماده ای بی رنگ، جامد، شکننده و تقریباً بی مزه است. این ماده به دلیل قوام دهندگی و خواص ژل مانند آن، به طور گسترده توسط تولید کنندگان در صنایع غذایی، دارویی، عکاسی و حتی آرایشی استفاده می شود. نوع با کیفیت ژلاتین، پودر ژلاتین خالصی است که از پوست و استخوان حیوانات حلال مانند حیوانات مزرعه گاو ،گوسفند ساخته شده است. این نوع ژلاتین را می توان با مواد غذایی دیگر مخلوط کرد. ازکلاژن پوست و استخوان گاو ژلاتین حلال گاوی به دست می آید.

همانطور که در صنایع غذایی، ژلاتین به طور گسترده درتولید ژله، مارمالاد، پاستیل، شیرینی و بستنی استفاده می شود. برای افزایش سطح کیفی محصولات غذایی، ژلاتین، باید به خوبی از استخوان گاو یا گوسفند استخراج و فرآوری شود. یکی ازبهترین راهبردها برای این فرایند ، روش آنزیمی است. اگر ژلاتین با کیفیت به دست آید، ژله‌هایی که از آن درست می‌شوند، قوام و استحکام خوبی داشته باشند، به راحتی از طریق بدن جذب می‌شوند. معیارهای ارزیابی ژلاتین با کیفیت بالا در خط تولید آن عمدتاً بر اساس نظرکارشناسان بهداشت عبارتند از: رنگ و شفافیت ، ارزیابی میکروبی، قدرت ژل و قوام ژلاتین.

مالزی اولین کشور در بین کشورهای مسلمان و پیشگام در صنعت غذای حلال است. کشورهای ایرانی، پتانسیل خوبی برای تولید و عرضه غذای حلال در بین ۱۵ کشور اسلامی دارند. حلال مجموعه ای از نشان های تجاری است که روی محصولات غذایی درج می شود. این نام از معنای غذاهای حلال در اسلام گرفته شده است، محصولات غذایی حلال برای اولین بار در مالزی تولید شده است. در دهه های اخیر، این علامت غذایی به یک برند جهانی تبدیل شده است. به طوری که حتی کشورهای غیرمسلمان نیز از این نوع غذا استقبال بسیار خوبی کرده اند. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک درباره خواص، کاربرد و اجزای تشکیل دهنده ژلاتین صحبت می کنیم.

ژلاتین چیست؟

ژلاتین حلال گاوی در پاستیل چیست؟
ژلاتین حلال گاوی در پاستیل چیست؟

ژلاتین ماده ای است که خاصیت ژل سازی دارد و جزء اصلی در تولید برخی از مواد خوراکی محبوب مانند  دسر ها و آبنبات ها است. در واقع، ژلاتین یک ترکیب همه کاره است که کاربردهای دیگری علاوه بر نقش افزودنی غذایی دارد. در حالت خالص،  دارای رنگ زرد کم رنگ، طعمی تقریبا  بی مزه  و بی بو است.

ژلاتین  از طریق  جوشاندن کلاژن حاصل از حیوانات تولید می شود. کلاژن به فراوانی  در پروتئین ساختار حیوانات و انسان و هم چنین بافت همبند یافت می شود.  کلاژن در بافت های همبند باعث اتصال بافت ها به یکدیگر می شود. کلاژن مورد استفاده برای ساخت ژلاتین معمولا از پوست خوک، پوست گاو یا استخوان گاو و گاهی  ازپوست ماهی تشکیل شده است. ژلاتین به صورت پودر یا ورق در بازار موجود است. هنگامی که یک محصول جامد وارد آب داغ می شود، محلولی به نام کلوئید ایجاد می شود. این محلول با کاهش دما غلیظ می شود و سرانجام به ژل  تبدیل می شود. کاربرد های مفید از ژلاتین فراتر از صنایع غذایی انجام می شود. به عنوان مثال، اغلب برای ساخت درپوش ژلی برای دارو ها استفاده می شود. همچنین در لوازم آرایشی و صنایع دستی استفاده می شود.

ژلاتین حلال گاوی در پاستیل چیست

در صورتی که شما قصد خرید پاستیل هایی که در آن از ژلاتین خوکی  استفاده شده است را  ندارید، به سراغ پاستیل هایی بروید که  از استخوان گاو ژلاتین گرفته شده است. ژلاتین یک پروتئین هیدروکلوئیدی است که به دلیل خواص ویژه ای که برای تشکیل ژل و قوام دهی دارد، به طور گسترده در صنایع غذایی استفاده می شود.

برای اینکه پاستیل یا ژله ای که در آن از ژلاتین استفاده می شود ارزش غذایی بالایی داشته باشد، بسیار مهم است که این ژلاتین را از استخوان گاو به درستی استخراج کنند. یکی از روش های صحیح استخراج ژلاتین از استخوان گاو، روش آنزیمی است. اگر یک ژلاتین به بهترین نحو استخراج و فرآوری شود، پاستیل یا ژله های ساخته شده با آن استحکام مناسبی دارند و به خوبی جذب بدن می شوند و بدن می تواند از خواص پاستیل یا ژله بهره مند شود.

اجزای تشکیل دهنده ژلاتین

ژلاتین ترکیبی از پروتئین ها و پپتیدها است  که حاصل از فرایند تجزیه جزئی کلاژن  می باشد. ژلاتین  منبع غنی از گلیسین و پرولین که جزو اسید آمینه های غیر ضروری هستند، می باشد.  ژلاتین فاقد تریپتوفان است و ترئونین، ایزولوسین و متیونین بسیار کمی دارد. این چهار آمینو اسید برای سلامتی بدن بسیار مهم  و ضروری هستند و باید  آنها را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنیم.در نتیجه، ژلاتین یک افزودنی غذایی محبوب و مفید است، اما منبع پروتئین مغذی برای انسان نیست.

کاربرد ژلاتین حلال گاوی

 کاربرد ژلاتین در صنایع غذایی

ژلاتین حلال گاوی در پاستیل چیست؟
ژلاتین حلال گاوی در پاستیل چیست؟

در صنایع غذایی، از ژلاتین برای تهیه ژل، امولسیفایر (عامل امولسیون کننده)و تثبیت کننده استفاده می شود. علاوه بر این، از خواص  منحصر به فرد دیگر آن می توان به  بهبود بافت  غذا  و طعم و مزه آن ، اشاره کرد.

از آنجایی که ژلاتین طعمی ندارد، می توان آن را با طعم های مختلف ترکیب کرد. از  ژلاتین برای تهیه دسر های ژله ای،آبنبات های صمغی و بسیاری از ماست ها استفاده می شود. همچنین برای پیشگیری از خشک شدن به برخی از گوشت ها اضافه می شود. در گوشت های کنسرو شده، ژلاتین ،آب خارج شده از گوشت ها را در فرایند پردازش جذب می کند. در خمیرها، امکان تثبیت امولسیون های چربی را فراهم می کند.

ژلاتین ماده اصلی در تولید پاستیل

پاستیل ها در سراسر جهان به سبب ظاهر کریستال مانند ، بافت لطیف، نحوه حل شدن در دهان و ایجاد طعم مطلوب شناخته شده اند.پاستیل ها این محبوبیت را مدیون خواص منحصر به فرد ژلاتین هستند.ژلاتین جایگزین چربی در محصولات لبنی کم چرب است.به دلیل شیوع بیماری قلبی- عروقی در جهان، نیاز به کاهش چربی های اشباع شده در رژیم غذایی بیش از هر زمان دیگری  احساس می شود.لبنیات صرف نظر از اینکه که چقدر خوشمزه هستند، بسیار چرب هستند. بنابراین تولیدکنندگان لبنیات چربی را حذف یا کاهش داده اند.

ژلاتین برای جبران بافت خامه ای و طعم و ساختار چربی این محصولات استفاده می شود. چون طعم ندارد با مواد دیگر ترکیب نمی شود و تغییری در طعم محصول ایجاد نمی کند.

استفاده از ژلاتین حلال گاوی در محصولات لبنی

به عبارت ساده سینرسیس زمانی  است که  در یک ماده ، فاز آبی و ژل از هم جدا می شوند. ماست های کم چرب مستعد این اثر نامطلوب هستند. با از بین بردن چربی ها، ژل تشکیل شده را ضعیف می کنید و آب راحت تر جدا می شود. ژلاتین به عنوان غلیظ کننده و تثبیت کننده ساختاری به ژل می دهد که از پدیده سینرسیس  جلوگیری می کند.

کاربرد ژلاتین در مصارف دارویی و آرایشی بهداشتی

از جمله کاربردهای ژلاتین ساخت کرم ها و لوسیون های پوست، شامپو، نرم کننده و اسپری مو، لاک ناخن ،ماسک صورت، و رژ لب استفاده می شود. ژلاتین جذب کننده رطوبت است و محصولات را غلیظ می کند و بافتی کرمی به آنها می بخشد.

 ویژگی های ژلاتین حلال گاوی

ژلاتین حلال گاوی در پاستیل چیست؟
ژلاتین حلال گاوی در پاستیل چیست؟
  • ژلاتین به راحتی توسط بدن جذب می شود و می تواند به گوارش و هضم مواد غذایی کمک کند.
  • ژلاتین بدون کالری است و امروزه برخی از کارخانه های تولید ژله و پاستیل، ویتامین  c به آن اضافه می کنند.
  • ژلاتین حلال گاوی حاوی ۸۰ درصد پروتئین، ۱۳ درصد آب و ۲ درصد مواد معدنی است.
  • پروتئین های ژلاتین دارای آمینو اسیدهایی هستند که برای سلامتی انسان ضروری هستند.
  • هر ۱۰۰ گرم ژلاتین حاوی ۲۶۶ کالری می باشد.
  • با توجه به طب سنتی، ژلاتین طبع سرد و تر دارد، اما ترجیحاً طبع نسبتا معتدلی برای آن در نظر گرفته شده است. ژلاتین طبیعی از این اعتدال بیشتر بهره می برد.
  • ژلاتین در آب سرد نامحلول است ولی در آب گرم حل می‌شود.
  • ژلاتین در دراز مدت رطوبت جذب می‌کند به همین دلیل باید در محل خشک و خنک نگهداری شود.
  • این ماده تا ده برابر حجم خود آب جذب کرده و در دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد تشکیل ژل می‌دهد.
  • قدرت تولید ژل، توسط درجه بلوم مشخص می‌شود.
  • ژلاتین تجاری معمولا از بلوم ۶۰ تا ۲۶۰ وجود دارد اما تا بلوم ۴۰۰ نیز در بازار موجود است.

خواص ژلاتین حلال گاوی

ژلاتین حلال گاوی در پاستیل چیست؟
ژلاتین حلال گاوی در پاستیل چیست؟

خواص ژلاتین برای مفاصل و استخوان

تحقیقات متعدد نشان داده است که مصرف ژلاتین یک درمان موثر برای بیماری های استخوان و مفاصل از جمله آرتروز است. آرتروز رایج ترین شکل التهاب مفصل است و در حالی رخ می دهد که غضروف بین مفاصل از بین می رود که دیر یا زود باعث درد و ناراحتی در ناحیه مفاصل می شود.

در یک تحقیق، به هشتاد داوطلب مبتلا به آرتروز مکمل ژلاتین یا دارونما به مدت ۷۰ روز داده شد. درد و سفتی مفاصل در افرادی که مکمل های ژلاتین مصرف کردند کاهش خوبی را نشان داد.

دربررسی دیگری به ۹۷ ورزشکار مکمل ژلاتین یا دارونما به مدت ۲۴ هفته داده شد. ورزشکارانی که ژلاتین مصرف کردند نسبت به ورزشکارانی که در طول مدت ورزش و همچنین در حالت استراحت دارونما مصرف کردند، درد مفاصل بسیار کمتری داشتند. ارزیابی تحقیقات روی ژلاتین نشان می دهد که ژلاتین برای درمان درد مفاصل بسیار بیشتر از دارونما عمل می کند.

البته مطالعات بیشتری برای اثبات این امر و تایید آن برای افراد مبتلا به آرتروز مورد نیاز است. این ماده در درمان بیماری های مفاصل و استخوان ها تأثیر کاملاً خوبی دارد. ژلاتین هم چنین در بهبود سلامت مفاصل و استخوان موثراست. مکمل ژلاتین در کاهش درد بعد از ورزش موثر است. کلاژن می تواند خطر بیماری های مفصلی یا استخوانی از جمله پوکی استخوان و آرتریت را کاهش دهد و مصرف آن در مبتلایان به استئوآرتریت باعث کاهش درد و سفتی مفاصل می شود. مواد غنی از کلاژن مانند ژلاتین به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند.

خواص ژلاتین برای سرفه

خواص ژلاتین برای سرفه غیرقابل انکار است. ورقه ژلاتین بهبود سرفه را تسریع می کند و سرفه شما به طرز شگفت انگیزی بهبود پیدا می کند. بنابراین هرکسی که می پرسد آیا ورقه ژلاتین برای سرفه خوب است باید بداند که استفاده از ژلاتین برای بهبود سرفه بهترین درمان است. بنابراین، اگر از سرفه های خشک رنج می برید، مقداری ژلاتین را در آب گرم حل کنید و بنوشید. این کار را چند مرتبه در روز تکرار کنید و متوجه تاثیر قابل توجه آن شوید.با اطمینان می توان گفت که ژلاتین می تواند برای سرماخوردگی بسیار مفید باشد و تمام علائم آن مانند سرفه خشک را از بین ببرد.

خواص ژلاتین برای پر شدن صورت

خواص ژلاتین برای پر شدن صورت
خواص ژلاتین برای پر شدن صورت

خواص ژلاتین برای چاقی صورت تایید شده است. چاقی صورت با ژلاتین با مصرف ژله هنگام ناشتا و به مقدار معین، پوست شما آبرسانی می کند و به اصطلاح تو پر می شود.

ژلاتین ها حاوی آمینو اسیدهای ضروری طبیعی هستند که می توانند برای پوست عالی باشند. این مواد تشکیل سلول های جدید پوست را تحریک کرده و با افزایش تولید کلاژن از علائم پیری پوست جلوگیری می کنند. ژله همچنین چین و چروک های صورت را از بین می برد تا منافذ و پوست جوان تر، صاف تر و زیباتر به نظر برسد. از خواص دیگر ژله برای پوست ، به ترمیم و بازسازی سلول های قدیمی و آسیب دیده پوست کمک می کنند و از بسیاری از مشکلات پوستی مانند جوش، جوش و سایر اختلالات پوستی جلوگیری می کنند.

در واقع ژله از مقادیر زیادی اسید آسپارتیک تشکیل شده است که نقش کاملا موثری در بازسازی منافذ و سلول های پوست دارد و به ترمیم آن ها کمک می کند. مصرف ژله برای چاقی صورت با توجه به شرایط افراد متفاوت است و نتایج مشابهی برای همه افراد ندارد.اما در کل، برای به دست آوردن نتیجه نهایی مطلوب، توصیه می شود هر روز یک وعده ژله به مدت حداقل ۳ تا ۴ ماه مصرف کنید.

بهتر است ژله را صبح ناشتا مصرف کنید تا سریعتر به نتیجه مطلوب برسید.  بهتر است به طور متوسط ​​در هر وعده ۱ کاسه ماست خوری ژله مصرف کنید. اگر دیگر پودر های ژله آماده را دوست ندارید، استفاده از پودر ژلاتین پیشنهاد می شود. اسیدهای آمینه طبیعی ضروری موجود در ترکیبات ژلاتین به حجیم شدن صورت کمک می کند و تاثیر زیادی بر روی آن می گذارد.

اگر شما یکی از افرادی هستید که فقط باید صورت خود را چاق و توپر کند، از روش چاقی صورت با ورقه ژلاتین استفاده کنید. قبلا هم گفتیم که اسیدهای آمینه موجود در این ماده غذایی باعث افزایش کلاژن سازی در پوست شده و با افزایش الاستیته پوست از بروز علائم پیری پوست جلوگیری می کند. در نتیجه استفاده از روش چاقی از طریق ورقه ژلاتین علاوه بر اینکه صورت خود را چاق و توپر می کنید بلکه مشکلات پوستی از جمله آکنه،جوش و سایر مشکلات پوستی را از بین می برد.

جالب است که بدانید استفاده از ژلاتین باعث ایجاد چاقی صورت می شود و تاثیری بر چاقی قسمت های دیگر بدن  ندارد. اما زمان استفاده از ورقه های ژلاتین برای چاقی صورت اهمیت دارد. افزایش سلامت دستگاه گوارش یکی از اولین خواص ژلاتین است، زیرا این ماده بی رنگ به بهبود ترشح اسید گوارشی و بازیابی سلامت غشای مخاطی کمک می کند. علاوه بر این، میزان اسید معده را متعادل می کند و همچنین سلامت روده را بهبود می بخشد و حرکات سالم روده را افزایش می دهد، بنابراین مصرف غذاهای حاوی ژلاتین برای سلامت دستگاه گوارش ایده آل است.

 

بیشتر مطالعه کنید:

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا