Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیغذایی و داروییکشاورزی و دامپروری

آشنایی با پودر ژلاتین و کاربردهای آن

پودر ژلاتین (Gelatin) یک محصول پروتئینی است که از کلاژن تولید می شود و به دلیل داشتن ترکیب بی نظیری از آمینواسیدها مزایای فراوانی برای سلامتی دارد. پودر ژلاتین در سلامت مفصل و عملکرد مغز نقش مهمی دارد و می تواند ظاهر پوست و مو را بهبود بخشد. محبوب ترین منابع ژلاتینی شامل گوشت گاو ، گوشت خوک ، بره ، مرغ و ماهی است.

پودر ژلاتین محصولی است که با پختن کلاژن ساخته می شود و تقریباً به طور کامل از پروتئین ساخته شده است . کلاژن فراوان ترین پروتئین موجود در بدن انسان و حیوانات است که تقریباً در همه جای بدن یافت می شود ، اما بیشتر در پوست ، استخوان ها ، تاندون ها و رباط ها دیده می شود.

این ترکیب به بافت ها استحکام و ساختار می بخشد و باعث افزایش انعطاف پذیری پوست و استحکام تاندون ها می شود. با این حال ، خوردن کلاژن دشوار است زیرا به طور کلی در قسمت های غیر قابل خوردن حیوانات یافت می شود. خوشبختانه با جوشاندن این قسمت ها در آب ، می توان کلاژن را آنها خارج کرد. افراد غالباً هنگام تهیه سوپ برای افزودن طعم و مواد مغذی این کار را انجام می دهند. برای آشنایی بیشتر با این ترکیب در نشریه جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید.

تاریخچه تولید پودر ژلاتین

اولین استفاده از ژلاتین در مواد غذایی در قرن پانزدهم میلادی در انگلیس قرون وسطایی ثبت شده است ، جایی که برای تولید ژله سم گاوها برای مدت زمان طولانی جوشانده می شد. این فرآیند پرزحمت و زمان بر بود و عمدتاً مربوط به خانواده های ثروتمند بود.

اولین حق ثبت اختراع انگلیسی برای تولید این ترکیب در سال ۱۷۵۴ اعطا شد. در نهایت از اواسط دهه ۱۸۰۰ ، چارلز و رز ناکس از نیویورک پودر ژلاتین را تولید و به بازار عرضه کردند و به کاربردهای آن جذابیت و تنوع بخشیدند.

پودر ژلاتین استخراج شده در طی این فرایند بدون بو و بی رنگ است ، در آب گرم حل می شود و هنگام خنک شدن ، بافت ژله ای به خود می گیرد. به همین دلیل این ترکیب استفاده گسترده ای در صنایع غذایی دارد و برای تولید ژله ، آب نبات و بسیاری از خوراکیهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای مصرف پودر ژلاتین

این ترکیب ممکن است سلامت مفصل و استخوان را بهبود ببخشد. تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی ژلاتین به عنوان درمانی برای مشکلات مفاصل و استخوان ها مانند استئوآرتریت انجام شده است.

در یکی از  مطالعات انجام شده  به ۸۰ نفر از مبتلایان به استئوآرتریت به مدت ۷۰ روز پودر ژلاتین یا دارونما داده شد. افرادی که ژلاتین مصرف کرده بودند کاهش قابل توجه درد و سفتی مفاصل را گزارش کردند.

این ماده ممکن است ظاهر پوست و مو را بهبود بخشد ، مطالعات انجام شده بر روی مکمل های ژلاتین نتایج مثبتی را برای بهبود ظاهر پوست و مو نشان می دهد.

زنان پس از هشت هفته مصرف پودر ژلاتین خوکی افزایش ۱۲٪ و بعد از مصرف ژلاتین ماهی ، ۲۸٪ افزایش رطوبت پوست را تجربه کردند. این ترکیب می تواند عملکرد مغز و سلامت روان را نیز بهبود بخشد این ترکیب سرشار از گلیسین است که با عملکرد بهینه مغز در ارتباط است.

آشنایی با پودر ژلاتین و کاربردهای آن
آشنایی با پودر ژلاتین و کاربردهای آن

 

بهتر است بدانید:

یکی از مطالعات انجام شده نشان داد که مصرف گلیسین به طور قابل توجهی حافظه و تمرکز را بهبود می بخشد. مصرف گلیسین همچنین با بهبود برخی از اختلالات سلامت روان مانند اسکیزوفرنی همراه بوده است.

پودر ژلاتین ممکن است بسته به روش ساخت به شما در کاهش وزن کمک کند. این ترکیب عملا فاقد چربی و کربوهیدرات است ، بنابراین کالری آن بسیار کم است.

در یک مطالعه ، به ۲۲ نفر هر روز ۲۰ گرم پودر ژلاتین داده شد. بررسی ها نشان داد در بدن آنها هورمون هایی افزایش یافته که با کاهش اشتها در ارتباط هستند. با مصرف این ترکیب اکثر افراد احساس سیری می کنند و همین مسئله با کاهش دریافت کالری های اضافی همراه خواهد بود.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند رژیم غذایی با پروتئین بالا می تواند به شما کمک کند احساس سیری بیشتری تجربه کنید. با این حال ، به نظر می رسد نوع پروتئینی که می خورید نقش مهمی در این امر ایفا کند.

ترکیبات موجود در ژلاتین

پودر ژلاتین حاوی ۹۸-۹۹٪ پروتئین است با این حال ، این پروتئین ناقص است زیرا همه اسیدهای آمینه اساسی را در خود جای نمی دهد. این ترکیب به طور خاص ، حاوی اسید آمینه ضروری تریپتوفان نیست.

بهرحال این مسئله خیلی مهمی نیست زیرا بعید است که شما به عنوان تنها منبع پروتئین در رژیم غذایی خودتان فقط ژلاتین بخورید و دریافت تریپتوفان از دیگر غذاهای غنی از پروتئین نیز آسان است.

فراوان ترین اسیدهای آمینه های موجود در پودر ژلاتین استخراج شده از منابع حیوانی عبارتند از:
  • گلیسین: ۲۷٪
  • پرولین: ۱۶٪
  • والین: ۱۴٪
  • هیدروکسی پرولین: ۱۴٪
  • گلوتامیک اسید: ۱۱٪

ترکیب آمینواسیدی دقیق ژلاتین بسته به نوع بافت حیوانی مورد استفاده و روش تهیه آن متفاوت است. جالب اینجاست که ژلاتین غنی ترین منبع غذایی اسید آمینه گلیسین است  که برای سلامتی شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مطالعات نشان داده اند که اگرچه بدن شما می تواند این آمینواسید را تولید کند اما شما معمولاً به اندازه کافی برای تأمین نیازهای خودتان آنرا مصرف نمی کنید. این بدان معنی است که مصرف کافی این آمینواسید می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

عوارض مصرف پودر ژلاتین

پودر ژلاتین حاوی ۱-۲٪  ماده مغذی است که شامل مقادیر کمی ویتامین ها و مواد معدنی مانند سدیم ، کلسیم ، فسفر و فولات است. به طور کلی این ترکیب منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی نیست. در عوض ، به دلیل داشتن ترکیب آمینواسیدی مزایای سلامتی فراوانی دارد.

تنها عوارض جانبی گزارش شده با مکمل های ژلاتین طعم ناخوشایند و احساس نفخ است که با توجه به فواید دیگر این ترکیب می توان آنها را نادیده گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا