Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت معده گاویسکون (GAVISCON) چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن

شربت معده گاویسکون فقط روی اسید موجود در معده اثر می گذارد. از تولید اسید جلوگیری نمی کند. ممکن است به تنهایی یا همراه با داروهای دیگری که تولید اسید را کاهش می‌دهند (از جمله مسدودکننده‌های H2 مانند سایمتیدین/رانیتیدین و مهارکننده‌های پمپ پروتون مانند امپرازول) استفاده شود. در نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع داروها مطالبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با شربت معده گاویسکون آشنا میکنیم.

شربت گاویسکون برای چیست

شربت معده گاویسکون برای درمان علائم اسید معده بیش از حد مانند ناراحتی معده، سوزش سر دل و سوء هاضمه اسیدی استفاده می شود. آنتی اسیدهای آلومینیوم و منیزیم به سرعت باعث کاهش اسید معده می شوند. آنتی اسیدهای مایع معمولا سریعتر/بهتر از قرصها یا کپسولها عمل می کنند.

فرم دارویی شربت معده گاویسکون

سوسپانسیون خوراکی: یک سوسپانسیون مات، سفید مایل به کرم با بو و طعم نعناع فلفلی.

موارد مصرف شربت معده گاویسکون

رفلاکس معده، سوزش معده، نفخ همراه با رفلاکس معده، سوزش سر دل در دوران بارداری، همه موارد ناراحتی اپی گاستر و رترواسترنال که علت اصلی آن رفلاکس معده است.

میزان مصرف و روش مصرف شربت معده گاویسکون

برای تجویز خوراکی.

بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال: ۱۰-۲۰ میلی لیتر بعد از غذا و قبل از خواب.

کودکان زیر ۱۲ سال: فقط با توصیه پزشکی باید تجویز شود.

سالمندان: در این گروه سنی نیازی به تغییر دوز نیست.

نارسایی کبدی: تغییر دوز لازم نیست.

نارسایی کلیوی: در صورت نیاز به رژیم غذایی با نمک بسیار محدود، احتیاط کنید (به بخش ۴.۴ مراجعه کنید).

شربت معده گاویسکون (GAVISCON) چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن
شربت معده گاویسکون (GAVISCON) چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن

طریقه مصرف شربت گاویسکون

شربت معده گاویسکون را معمولا بعد از غذا و در صورت نیاز هنگام خواب از طریق خوراکی مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی بسته بندی محصول را دنبال کنید یا طبق دستور پزشک از آن استفاده کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

اگر قرص های جویدنی مصرف می کنید، قبل از قورت دادن کاملا بجوید، سپس یک لیوان پر آب (۸ اونس یا ۲۴۰ میلی لیتر) بنوشید.

اگر از فرم مایع این دارو استفاده می کنید، قبل از ریختن هر دوز، بطری را به خوبی تکان دهید. نگهداری سوسپانسیون در یخچال ممکن است طعم را بهبود بخشد. یخ نزنید. شکل مایع اگر بدون مایعات دیگر مصرف شود بهترین کار را دارد. در صورت نیاز می توانید دوز خود را با کمی آب مخلوط کنید.

این محصول ممکن است با سایر داروها (از جمله دیگوکسین، آهن، پازوپانیب، آنتی بیوتیک های تتراسایکلین، آنتی بیوتیک های کینولون مانند سیپروفلوکساسین) واکنش نشان دهد و از جذب کامل آنها توسط بدن شما جلوگیری کند.

اگر مشکلات اسیدی شما پس از استفاده از این محصول به مدت ۱ هفته ادامه یافت یا بدتر شد، یا اگر فکر می کنید مشکل پزشکی جدی دارید، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. اگر بیش از ۲ هفته به طور منظم از این دارو استفاده می کنید، ممکن است مشکل پزشکی داشته باشید که نیاز به درمان متفاوتی دارد.

عوارض شربت گاويسكون

این دارو می تواند باعث تهوع، یبوست، اسهال یا سردرد شود.

اگر پزشک به شما دستور داده است که از این دارو استفاده کنید، به یاد داشته باشید که پزشک شما قضاوت کرده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است.

منیزیم در این دارو سبب اسهال میشود. استفاده از یک آنتی اسید که فقط حاوی آلومینیوم است به همراه این محصول می تواند به کنترل اسهال کمک کند. آلومینیوم موجود در این دارو سبب یبوست میشود. برای به حداقل رساندن عوارض، مایعات بنوشید و ورزش کنید. اسهال بیشتر از یبوست رخ میدهد.

آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم به فسفات، یک ماده شیمیایی مهم بدن، در روده متصل می شوند. این می تواند باعث کاهش سطح فسفات شود، به خصوص اگر از این دارو در دوزهای زیاد و برای مدت طولانی استفاده کنید. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر فسفات پایین، فورا به پزشک خود اطلاع دهید: از دست دادن اشتها، خستگی غیرعادی، ضعف عضلانی.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی فورا به پزشک خود اطلاع دهید: سرگیجه، غش.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی یا علائم یک مشکل پزشکی جدی: مدفوع سیاه/قیری، تنفس آهسته/کم عمق، ضربان قلب آهسته/نامنظم، تغییرات ذهنی/خلقتی (مانند گیجی)، خواب عمیق، فورا به پزشک مراجعه کنید. درد همراه با ادرار، درد معده/شکم، استفراغی که شبیه تفاله قهوه است.

واکنش آلرژیک جدی به دارو نادر است. اگر متوجه علائم واکنش آلرژیک شدید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

شربت معده گاویسکون (GAVISCON) چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن
شربت معده گاویسکون (GAVISCON) چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن

موارد احتیاط شربت معده گاویسکون

قبل از مصرف شربت معده گاویسکون، اگر به هیدروکسید آلومینیوم حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا به منیزیم؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود.

اگر هر یک از مشکلات بهداشتی زیر را دارید، قبل از استفاده از این محصول با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید: کم آبی/محدودیت مایعات، مشکلات کلیوی (از جمله سنگ کلیه).

این دارو ممکن است حاوی آسپارتام باشد. اگر به فنیل کتونوری یا هر بیماری دیگری که نیاز به محدود کردن مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین) دارید، با پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده ایمن از این دارو مشورت کنید. در دوران بارداری فقط در صورت نیاز مصرف شود. این دارو ممکن است به شیر مادر منتقل شود.

تداخلات دارویی شربت معده گاویسکون

تداخلات دارویی بر نحوه عملکرد دارو تاثیر دارد و خطر عوارض جانبی جدی را افزایش میدهد. این سند شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تایید پزشک شروع، قطع یا تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: مکمل های فسفات (مانند فسفات پتاسیم)، پلی استایرن سولفونات سدیم.

آنتی اسیدها در جذب داروهای اختلال ایجاد میکنند. قبل از مصرف آنتی اسیدها با هر داروی دیگری حتما با داروساز خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد شربت معده گاویسکون

اگر فردی بیش از حد مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید. تغییرات سبک زندگی مانند برنامه های کاهش استرس، ترک سیگار و تغییرات رژیم غذایی (مانند اجتناب از کافئین، غذاهای چرب، ادویه جات خاص) ممکن است اثربخشی این دارو را افزایش دهد.

دوز فراموش شده شربت معده گاویسکون

اگر یک نوبت را فراموش می کنید، به محض یادآوری مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان منظم مصرف کنید. دوز را دوبرابر نکنید.

موارد منع مصرف شربت معده گاویسکون

این فرآورده دارویی در بیماران مبتلا به حساسیت مفرط شناخته شده یا مشکوک به مواد فعال یا هر یک از مواد کمکی ذکر شده در بخش ۶.۱ از جمله متیل پاراهیدروکسی بنزوات و پروپیل پاراهیدروکسی بنزوات منع مصرف دارد.

شربت معده گاویسکون (GAVISCON) چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن
شربت معده گاویسکون (GAVISCON) چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن

هشدارها و اقدامات احتیاطی مصرف شربت معده گاویسکون

اگر علائم پس از ۷ روز بهبود نیافت، وضعیت بالینی باید بررسی شود.

این محصول دارویی حاوی ۲۸۵.۲ میلی گرم (۱۲.۴ میلی مول) سدیم در هر دوز ۲۰ میلی لیتری است که معادل ۱۴.۲۶ درصد حداکثر میزان مصرف روزانه سدیم توسط WHO است.

حداکثر دوز روزانه این محصول معادل ۵۷ درصد حداکثر مصرف روزانه توصیه شده WHO برای سدیم است.

این محصول سرشار از سدیم است. این امر به ویژه برای کسانی که رژیم غذایی کم نمک دارند (به عنوان مثال در برخی موارد نارسایی احتقانی قلب و نارسایی کلیوی) باید در نظر گرفته شود.

هر دوز ۱۰ میلی لیتری حاوی ۱۶۰ میلی گرم (۱.۶ میلی مول) کربنات کلسیم است. در درمان بیماران مبتلا به هیپرکلسمی، نفروکلسینوزیس و سنگ های کلیوی حاوی کلسیم عود کننده باید دقت شود.

حاوی متیل پاراهیدروکسی بنزوات و پروپیل پاراهیدروکسی بنزوات که ممکن است باعث واکنش های آلرژیک (احتمالا تاخیری) شود.

 تداخل شربت معده گاویسکون با سایر محصولات دارویی

فاصله زمانی ۲ ساعته بین مصرف شربت معده گاویسکون و تجویز سایر فرآورده های دارویی، به ویژه تتراسایکلین ها، دیگوکسین، فلوروکینولون، نمک آهن، کتوکونازول، داروهای اعصاب، هورمون های تیروئید، پنی سیلامین، بتابلوکرها (اتنولول، متوپرولول، پروپولول) باید در نظر گرفته شود.

 باروری، بارداری و شیردهی با شربت معده گاویسکون

بارداری: مطالعات بالینی بر روی بیش از ۵۰۰ زن باردار و همچنین حجم زیادی از داده ها از تجربیات پس از بازاریابی، نشان دهنده عدم وجود سمیت ناهنجار و جنینی/نوزادی از مواد فعال است.

در صورت نیاز بالینی می توان از شربت معده گاویسکون در دوران بارداری استفاده کرد.

شیر دادن: هیچ اثری از مواد فعال در نوزادان شیرده/شیرخواران مادران تحت درمان نشان داده نشده است.

باروری: بررسی های پیش بالینی نشان داده است که آلژینات هیچ اثر منفی بر باروری یا تولید مثل والدین یا فرزندان ندارد.

داده های بالینی نشان نمی دهد که شربت معده گاویسکون بر باروری انسان تاثیر دارد.

محل نگهداری شربت معده گاویسکون

اگر در مورد ذخیره سازی سوالی دارید، از داروساز خود بپرسید. دور از نور و نم نگهداری کنید. یخ نزنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام فرآورده های دارویی را دور از کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

داروها را داخل توالت نریزید. این دارو را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شد دور بریزید.

قیمت شربت معده گاویسکون

قیمت این دارو باتوجه به نرخ ارز و شرکت سازنده متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا