Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پنیر فتا یا پنیر سفید چیست؟ خواص، مضرات و کاربرد آن

پنیر فتا شامل پروتئین زیادی است . این پنیر نرم و ترد در آب شور نگهداری می شود. فتای اصل فقط در مناطق خاصی از یونان ساخته می شود.  در این کشور  آن را به روش سنتی با شیر گوسفند تهیه می کنند.

شیر گوسفند دو برابر شیر گاو چربی دارد. پنیر فتا صدها سال است که وجود داشته است، و تقریباً تمام وعده های غذایی یونانی نوعی پنیر فتا دارند. در ایران تولید کنندگان پنیر از شیر گاو برای تولید پنیر فتا استفاده می کنند، اما کیفیت آن ممکن است به طور قابل ملاحظه ای متفاوت باشد. فتا در چربی و کالری کمتر از پنیرهای رسیده از جمله چدار یا پارمسان است و کلسیم و ویتامین‌های گروه B نسبت به پنیرهای نرم مانند ریکوتا یا پنیر کاتیج دارد. با این حال، آب نمک به باعث حضور سدیم زیاد می شود، بنابراین فتا باید در یک برنامه غذایی کم نمک تغذیه شود. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص، مضرات وکاربردهای این پنیر پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

پنیر فتا چیست؟

فتا یک پنیر لطیف و نرم است که معمولا از شیر کامل گوسفند و یا از مخلوط شیر گوسفند و بز ساخته می شود. در یونان فتا در آب نمک فرآوری می شود. مانند پنیر شور، طعم آن هم زمان با رسیده تند ترو شو رتر خواهد شد و پنیر سفت تر خواهد کرد. فتا به رنگ سفید کرمی است و دارای سوراخ های کوچک و بافتی ترد می باشد. این پنیرها معمولاً به شکل کیک های مستطیل شکل و بدون منفذ و پوست هستند، شما همچنین می توانید این پنیر را در ظرف ضد آب بدون آب نمک و بدون ادویه نگهداری کنید. این پنیر نسبت به سایر پنیرهای رایج هزینه بیشتری دارد.، اما مقدار کمی از آن برای مدت طولانی استفاده می شود.

ویژگی های پنیر فتا

پنیر فتا یا پنیر سفید چیست؟ خواص، مضرات و کاربرد آن
پنیر فتا یا پنیر سفید چیست؟ خواص، مضرات و کاربرد آن

مبدا: یونان

دسترسی: تقریبا در هر فروشگاه مواد غذایی

عمل آمدن: به مدت چهار تا شش هفته توسط آب نمک به عمل می‌آید.

پنیر فتا چطور درست می شود؟

پنیر فتا آنقدر در یونان طرفدار دارد که صادرات آن بسیار کم است. امروزه بسیاری از کشورها از جمله استرالیا، دانمارک، آلمان و البته ایران انواع پنیر های فتا را تولید می کنند. با این حال تولید انبوه این روزها اغلب به شیر گاو بستگی دارد و می توان از شیر فاقد چربی یا شیر کم چرب برای کاهش چربی این محصول استفاده کرد. در یونان، روش تولید سنتی این پنیر به این صورت می باشد که

با اضافه کردن پنیر مایه و ماده پنیری به شیر پاستوریزه و یا شیر خام گوسفند، بز و یا ترکیب هردو آغاز می شود.با غلیظ شدن شیر، شیر دلمه شده جدا می شود و در یک قالب فشرده و آب پنیر اضافی خارج می شود.

تولید کنندگان، فتا را به قطعات کوچکتر تقسیم می کنند (فتا به زبان یونانی به معنای برش شده است)، سپس به آن نمک می زنند و قبل از خیس کردن آن در آب شور به مدت دو روز آن را خشک می کنند. این محصول از یک هفته تا چند ماه ماندگاری دارد. متاسفانه با توجه به بازار پرتقاضای پنیر فتا در یونان و محدودیت های مربوط به شیر پاستوریزه نشده، یافتن پنیر واقعی در خارج از یونان بسیار دشوار است. اگر هم پیدا کنید، احتمالا با قیمت بالایی خواهد آمد. پنیر فتا را می توان در خانه بدون شیر بز درست کرد.

جایگزین مناسب پنیر فتا

پنیر ریکوتا نزدیک ترین طعم را به پنیر فتا دارد، اگرچه به طور کلی کمتر شور است، اما بافت مرطوب آن دیگر کاملاً تطبیق ندارد. پنیر کوتیجای شور مانند فتا ترد است و گزینه عالی برای سالاد است. پنیر بز که تازه باشد یا کمی رسیده نیز می تواند یک گزینه جایگزین برای پنیر فتا باشد.

کاربرد های پنیر فتا

فتا بدون مشکل خرد می شود، بنابراین انتخاب بسیار خوبی است که در سالادها و به جای  پنیر موزارلا در پیتزا و نان های پهن مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، پاشیده شدن آن بر روی انواع مختلف سبزیجات بو داده طعم عالی ارائه می دهد.

هنگام استفاده از فتا بر روی غذاهای خام همراه با پیش غذاها، به ترکیب اجازه دهید تا برای طعم بهتر به دمای اتاق برسد. شما می توانید در ظرف پیش غذا با تکه های باگت خشک شده، زیتون و گوشت برش خورده سرو کنید. یا آن را با کمی آب لیمو و روغن مخلوط کنید.

فتا روی غذاهای داغ نرم می شود، اما هرگز ذوب نمی شود. مزیت بزرگ این پنیر افزودن بافت علاوه بر طعم در غذاهای پخته شده، کماج های شور است. شما همچنین می توانید آن را در پای شیرینی استفاده کنید. فتا یک انتخاب عالی برای برگر شکم پر شده است و به خصوص با بره مناسب است.

پنیر فتا یا پنیر سفید چیست؟ خواص، مضرات و کاربرد آن
پنیر فتا یا پنیر سفید چیست؟ خواص، مضرات و کاربرد آن

ارش غذایی پنیر فتا

ویتامین‌ها

ماده مغذی مقدار
بتا-کاروتن ~
تیامین ~
ریبوفلاوین ۰.۴۴ میلی‌گرم
فولات ۱۶ میکروگرم DFE
نیاسین ~
لیکوپن ~
ویتامین آ ۶۳ میکروگرم RAE
ویتامین ایی ~
ویتامین ب۱۲ ۰.۸۷ میکرو‌گرم
ویتامین سی ~
ویتامین دی ۰.۲ میکروگرم

املاح معدنی

ماده مغذی مقدار
آهن (Fe) ۰.۳ میلی‌گرم
پتاسیم (K) ۳۱ میلی‌گرم
سدیم (Na) ۵۵۸ میلی‌گرم
فسفر (P) ۱۶۹ میلی‌گرم
کلسیم (Ca) ۲۴۷ میلی‌گرم
منیزیم (Mg) ۱۰ میلی‌گرم

کربوهیدرات‌ها

ماده مغذی

مقدار
کربوهیدرات ۲ گرم
فیبر رژیمی ~
قند کل

۲ گرم

چربی‌ها و اسید‌های چرب

ماده مغذی مقدار
چربی کل ۱۱ گرم
چربی اشباع ۷.۷ گرم
چربی غیر‌اشباع تکی ~
چربی غیر‌اشباع چند تایی ~
دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) ~
ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) ~
چربی ترانس ~

سایر

ماده مغذی مقدار
الکل ~
کافئین ~

 

خواص پنیر فتا یا پنیر سفید

پنیر یک وعده غذایی بسیار محبوب در تغذیه و سلامتی است. پنیرها دارای انواع و مدهای گوناگونی هستند. امروزه یکی از ارکان آموزش وعده های غذایی هستند. پنیر بسیاری از مواد مغذی را در طول فرایند تولید حفظ می کند. تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه بالینی آمریکایی نشان می دهد که هر چه پنیر بیشتر بماند ، خواص آن برای بدن بیشتر می شود. پنیر در انواع مختلف شامل درصد بالایی از چربی های مختلف می شود, اما ظاهرا هیچ تاثیری بر کلسترول خون ندارد. متخصصان تغذیه در مورد مزایای خاص پنیر در درمان دیابت نوع ۲،بیماری های قلبی عروقی یا حتی سرطان به نتایج مثبتی رسیده اند. این اولین باری است که تحقیقات نشان می دهد پنیر اثرات خوبی بر سلامتی دارد. بهبود سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از پوسیدگی دندان، جلوگیری از سرطان و مشکلات کبدی را می توان با پنیر درمان کرد. خواص درمانی پنیر شامل پیشگیری از سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش میگرن ها و کاهش کم خونی،فقط چندی از خواص بی شماری پنیراست. پس بیایید نگاهی به این خواص بیندازیم:

 جلوگیری از سرطان

با توجه به مطالعات انجام گرفته، کلسیم به مقادیر بالایی در این نوع پنیر مشاهده می شود و به همراه منیزیم و ویتامین D، یک ترکیب ضد سرطان قوی است. یکی از اسیدهای آمینه این پنیر به نام هستیدین در بدن به هیستامین تبدیل می شود و واکنش ایمنی خفیفی را ایجاد می کند. این نوع واکنش باعث می شود دستگاه ایمنی بدن بهتر عمل کند.

سلامت روده

همانطور که در بالا ذکر شد, پنیر فتا شامل تا ۱۲ نوع پروبیوتیک است که تعادل جمعیت باکتری های روده و در نتیجه کاهش علائم و نشانه های روده نشت کننده و یا سندرم روده تحریک پذیرمی شود. غذاهای تخمیر شده مانند پنیر فتا شامل پروبیوتیک ها هستند که میکروارگانیسم های خوب روده سالم را تقویت می کند و از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا پروبیوتیک ها می توانند به کاهش علائم و نشانه های اسهال و یبوست مربوط به سندرم روده تحریک پذیر و بیماری التهابی روده کمک کنند یا خیر.

کاهش خطر ابتلا به بیماری چشم

با توجه به این که این ماده غنی از ریبوفلوین است، می تواند احتمال آب مروارید و تخریب دژنرسانس ماکولایی (Macular Degeneration) را کاهش دهد. برای جذب آهن در بدن، يون های کلسيمی بسيار مهم هستند و در نتيجه از کم خونی جلوگيری می کنند. علاوه بر این کلسیم و مواد معدنی مختلف برای سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان حیاتی هستند.

 پیشگیری از سرطان کبد با پنیر فتا

مصرف صحیح پنیر می تواند تاثیر فوق العاده ای بر سلامت کبد داشته باشد. پنیرهای کهنه تر که شامل پنیر چدار می شوند، می توانند امید به زندگی را تا  ۲۵٪  افزایش دهند. این به این دلیل است که پنیر شامل ترکیبی به نام اسپرمیدین است که در جلوگیری از فیبروز کبد و سرطان کبد مؤثر است. متونین یک اسید آمینه است که در گوشت و در پروتئین های مختلف یافت می شود. مصرف پنیر باعث می شود که این اسید آمینه همراه با مقدار بالایی از کالری از بین برود و این یکی از دلایل طول عمراست.

تقویت سیستم ایمنی

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ تأیید کرد که خوردن مقداری پنیر در روز سیستم ایمنی سالمندان را به صورت شگفت انگیزی تقویت می کند. پنیرهای گودا و پروبیوتیک های در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار قدرتمندتر از انواع دیگر پنیر هستند. پنیرهای پروبیوتیک که حاوی برخی باکتری هایی هستند، در حفظ دستگاه ایمنی بدن بسیار بهترعمل می کنند.

زندگی طولانی تر با پنیر فتا

پنیر ها را می توان به عنوان اکسیر طول عمر استفاده کرد. مردم فرانسوی تمایل به زندگی طولانی تر و سالم تری نسبت به برخی دیگر از انسان های روی زمین دارند. براساس مطالعات، سبک رژیم غذایی در این کشور با کشورهای دیگر متفاوت است. وعده های غذایی با چربی های اشباع بسیار کم در زندگی آن ها وجود دارد.

. بیماری قلبی و عروقی کمترین بیماری شایع در این کشور است .که میانگین طول عمر متوسط دراین کشور هشتاد و دو سال است. اما در استرالیا این نرخ به طور کلی بیشتر است و امید به زندگی نزدیک به هشتاد و یک سال است. بر اساس تحقیقات، مصرف پنیر در فرانسه ۲۴ کیلوگرم و در استرالیا حدود ۱۲ کیلوگرم در سال است. افرادی که یک رژیم غذایی غنی از پنیر دارند، سوخت و ساز بهتر و بیشتری را تجربه می کنند.

روش نگهداری از پنیر فتا

فتا  اگر در شرایط مناسب و ایده آل نگهداری نشود به سرعت خشک و ترش می شود. برای چند ماه تازه خواهد ماند. فتوا بسته بندی شده معمولاً شامل کمی آب نمک است، اما در صورتی که سهواً آب آن خارج شود. می توانید کمی آب نمک به آن اضافه کنید. معمولاً در صورت لزوم حدود ۱ قاشق چای خوری نمک تصفیه شده را در یک لیوان آب، کم و بیش مخلوط کنید. بسته های باز نشده فتا خشک خرد شده – مشاهده شده در حداکثر سوپرمارکت ها – را می توان برای چند ماه بدون افت کبفبت منجمد کرد.

بیشتر مطالعه کنید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا