Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

بهترین قطره آهن نوزاد کدام است؟ معرفی و بررسی ویژگی های آن

عنصر آهن یکی از مواد مهم و ضروری برای شرکت در تولید گلبول های قرمز خون و انتقال اکسیژن به بافت های بدن است. این عنصر نقش مهمی در سلامت و رشد بدن و مغز نوزاد دارد. بنابراین دریافت مقدار کافی از آهن در نوزادان و کودکان اهمیت فراوانی خواهد داشت. کمبود یا فقدان آهن می تواند مشکلات زیادی در رشد کودک ایجاد کند. قطره آهن نوزاد برای جبران این کمبود تجویز می شود.

توصیه می شود والدین مصرف قطره آهن را از ماه های اول زندگی نوزاد شروع کنند. نوزادانی که در وقت مقرر و کامل به دنیا می آیند، معمولا مقدار کافی آهن را از مادر خود در فصل آخر بارداری (سه ماهه سوم) دریافت می نمایند. این مقدار از آهن نیاز نوزاد را تا ۴ ماه تامین می کند. اما نوزادانی که نارس متولد می شوند، آهن کافی را از مادر خود در سه ماه آخر بارداری دریافت نکرده اند. این نوزادان بایستی مکمل مصرف نمایند.

مقالاتی با عناوین زیر در این نشریه منتشر شدند که شما را با قطره آهن نوزاد، مزیت های انواع قطره آهن و نحوه مصرف هر کدام آشنا می کنند:

قطره فرولی ب ب (Ferroli Bebe): بهترین قطره آهن برای کودکان

در این بخش از نشریه جهان شیمی فیزیک نیز، اطلاعات جامعی را در مورد قطره آهن نوزاد، ضرورت استفاده از قطره آهن و بررسی بهترین آن به اشتراک می گذاریم. اگر به سلامتی کودک دلبندتان اهمیت می دهید، لطفا با ما همراه باشید.

بهترین قطره آهن نوزاد کدام است؟ معرفی و بررسی ویژگی های آن
بهترین قطره آهن نوزاد کدام است؟ معرفی و بررسی ویژگی های آن

بهترین قطره آهن خارجی که دندان را سیاه نکند

با توجه به اینکه نوزادان نمی توانند قرص را ببلعند، ممکل های غذایی مانند آهن، به شکل قطره یا شربت فرموله و تولید می شوند. در صورت مصرف قطره آهن احتمال سیاه شدن دندان ها وجود دارد. در قطره آهن یون رنگی موجود است که با حل شدن در بزاق دهان جذب سطح دندان ها خواهد شد. از این رو لکه هایی تیره رنگ (قهوه ای تیره یا سیاه) روی دندان های کودک ایجاد می شود.

امروزه قطره آهن با فرمولاسیون های خاصی وجود دارد که باعث سیاه شدن دندان ها نمی شود و کمترین مشکلات گوارشی را ایجاد می کند. در ادامه به معرفی بهترین قطره های آهن خارجی برای کودکان می پردازیم:

بهترین شربت آهن خارجی برای کودکان

بسیاری از برند های خارجی نیز در کشورمان تحت لیسانس اقدام به تولید و عرضه محصولات خود می کنند. در اینجا چند نمونه از این محصولات را که مصرف آن ها اثراتی از سیاه شدگی بر دندان های کودک شما نخواهد داشت، معرفی می کنیم.

قطره آهن سیدرال گوچه

این قطره آهن توسط شرکت های داخلی و تحت لیسانس جونیا فارمای ایتالیا تولید می شود. شما از پایان شش ماهگی برای تامین آهن مورد نیاز نوزاد خود می توانید از این محصول استفاده کنید. قطره آهن سیدرال گوچه به دلیل طعم کاراملی بسیار مورد استقبال کودکان قرار می گیرد. پس نگران طعم بد معمول در سایر قطره های آهن نباشید.

این محصول در یک بسته بندی با دو فرآورده ارائه می شود. بطری ۳۰ میلی لیتری و ساشه ۲ گرمی که بایستی قبل از مصرف با هم ترکیب شوند. حاصل این ترکیب، ۷ میلی گرم آهن سوکروزمیال به ازای هر میلی لیتر است. طی این فرآیند، غشایی فسفولیپیدی آهن را می پوشاند. به دلیل شباهت جنس این غشا با جنس سلول های دیواره روده جذب آهن به راحتی انجام می گیرد. این ترکیب باعث مشکلات گوارشی در نوزادان و تیره شدن دندان ها نمی شود.

برای استفاده از این محصول، می توانید آن را در نصف لیوان آب حل کنید یا قطره را مستقیما در دهان کودک بچکانید.

بهترین قطره آهن نوزاد کدام است؟ معرفی و بررسی ویژگی های آن
بهترین قطره آهن نوزاد کدام است؟ معرفی و بررسی ویژگی های آن

قطره آهن لیپوزوفر

این قطره در ایران به تولید انبوه رسیده و یکی از بهترین محصولات قطره آهن نوزاد بدون سیاه کردن دندان ها است. این محصول تولید مشترک، لیپوزومال نیز نامیده می شود و تحت لیسانس BSK است. همان طور که از اسم این محصول پیداست، ساختار لیپوزومی دارد. در واقع یون آهن داخل لایه فسفولیپید قرار گرفته و به این ترتیب لیپوزوم های حاوی یون آهن به راحتی از روده جذب خواهند شد. دست نخورده ماندن مولکول های آهن تا روده باعث می شود که این قطره آهن نوزاد عوارض دیگر قطره های آهن را ایجاد نکند.

قطره آهن آیروفیکس دایونیکس

این قطره آهن نوزاد در داخل ایران و تحت لیسانس شرکت دایونیکس فارما تولید می شود. مقطره آهن ایروفیکس دایونیکس با ساختار لیپوزومال و آهن کپسوله شده از سیاه شدن دندان ها و ایجاد طعم فلزی جلوگیری می کند. در این محصول از رنگ مصنوعی، گلوتن و الکل خبری نیست. به همین دلیل مصرف آن برای پیشگیری از کم خونی بسیار توصیه می شود.

بهترین قطره آهن ایرانی

درمان فقر آهن در نوزادان و کودکان یا جلوگیری از کم خونی در ماه های اولیه رشد نوزاد بسیار ضروری است. فقدان یا کمبود آهن مشکلات جدی برای کودک مانند عدم رشد فیزیکی مناسب و کاهش عملکرد رفتاری و ذهنی ایجاد می کند. مصرف مکمل های غذایی مانند قطره آهن می توانند در درمان کمبود آهن تاثیر بسزایی داشته باشند. شرکت های داروسازی داخلی زیادی اقدام به تهیه فرمولاسیون و تولید قطره آهن نوزاد می کنند. در ادامه به معرفی چند مورد می پردازیم.

قطره آهن فروس سولفات فریرون

این قطره ۱۵ میلی لیتری در بطری شیشه ای قطره چکان دار تولید و عرضه می شود. موارد مصرف این محصول رفع کم خونی ناشی از اختلال جذب آهن، کمک به تامین آهن بدن نوزادان و کودکان، کمک به رشد جسمی کودک و کمک به رشد ذهنی و شناختی کودک است. دقت کنید که به منظور ممانعت از سیاه شدن دندان ها، قطره را در قسمت انتهایی زبان بریزید. سپس مقداری آب یا آبمیوه به کودک بدهید.

قطره آهن فری نون Ferrinon ایماژن

این محصول در ایران و شرکت ایماژن تحت لیسانس آلمان تولید می شود. قطره آهن فری نون طعم پرتقالی دارد و حاوی آهن، پتاسیم، فسفر، ویتامین B2 و ویتامین A است. فرم آهن لیپوزومال موجود در این قطره، جذب بهتر و بیشتری دارد. هم چنین عوارض سایر قطره های آهن مانند دل درد و سیاه شدن دندان ها و طعم بد فلزی را نخواهد داشت. قطره آهن فری نون برای نوزادان ۴ ماهه و بالاتر قابل استفاده است.

ویتامین B2 در متابولیسم آهن نقش دارد. کمبود این ویتامین در کم خونی نیز می تواند موثر باشد. به همین دلیل دریافت مقدار کافی از آن ضروری است. مطالعات نشان می دهند، استفاده همزمان از آهن و ویتامین A نقش موثرتری در پیشگیری از فقر آهن خواهد داشت. هم چنین وجود این ویتامین در رشد کودک و مبارزه با بیماری های عفونی نقش دارد. قطره آهن فری نون علاوه بر آهن حاوی این ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

عوارض ناشی از کمبود آهن

همان طور که قبلا گفته شد یکی از مواد معدنی بسیار مهم و مورد نیاز برای بدن انسان آهن است. این عنصر به اکسیژن رسانی خون در قسمت های مختلف بدن به خصوص در دوران نوزادی و کودکی کمک شایانی می کند. در صورتی که بدن با فقر یا کمبود آهن مواجه شود عوارض مختلفی بروز می کنند که در ادامه به برخی از انها اشاره می کنیم:

احساس ضعف در ماهیچه های بدن

تاخیر در شروع مهارت های حرکتی کودکان

پایین آمدن قدرت سیستم ایمنی بدن

انزوا گرایی و بی تابی در کودکان

خستگی و بی حالی

رنگ پریدگی

اختلال در رشد طبیعی کودکان

افزایش ضربان قلب

بهترین قطره آهن ایرانی برای کودکان

یکی از انواع قطره های آهن که در داخل کشور تولید می شود قطره آهن فروزومال سیمرغ دارو است. این قطره آهن نوزاد کیفیت مطلوب و طعم مورد پسند کودکان را دارد. در تولید این محصول از فرمولاسیون سوکروزومیال استفاده شده است. این فرمولاسیون با افزایش فراهمی زیستی فرآورده به پیشگیری از برخورد آهن با مخاط دستگاه گوارش و عدم دل درد کمک شایانی می کند. هم چنین این قطره آهن باعث سیاه شدن دندان های کودک نخواهد شد.

محصول ایرای دیگر، قطره آهن Iron Vitanin محصول شرکت جهان فارمد آریا است. این محصول علاوه بر آهن، ویتامین D و ویتامین A را در بدن کودک به میزان کافی فراهم می سازد. می دانیم که ویتامین A برای بینایی عالی و عملکرد بهتر سیستم ایمنی نقش دارد. این ویتامین پوست و مو را تقویت می کند. در رشد استخوان های کودک موثر است. هم چنین ویتامین D نیز باعث جذب کلسیم از مواد مغذی در روده و ذخیره آن در استخوان ها می شود. آهن المنتال موجود در این محصول نیز به تبدیل قند خون به انرژی، عملکرد بهتر سیستم ایمنی و جلوگیری از فقر آهن کمک می کند.

قطره آهن خارجی چه مارکی خوبه

در بین برند های خارجی تولید کننده مکمل خوراکی آهن، قطره آهن کپتوسیدر یک انتخاب عالی خواهد بود. این محصول تولید کشور ایتالیا است و مهمترین ویژگی های آن را می توان عدم عوارض گوارشی شایع و سیاه نشدن دندان های کودک دانست. با توجه به نوسانات و افزایش نرخ ارز در سال های اخیر، قیمت مکمل های خارجی نیز افزایش چشمگیری داشته اند. اما این فرآورده می تواند کودکان را از حالت تهوع، شکم درد و یبوست بعد از مصرف قطره آهن حفظ کند.

علائم کمبود آهن در کودکان

همان طور که در مقدمه خواندید، کمبود آهن می تواند عملکرد جسمی و ذهنی کودک را دچار اختلال کند. با این وجود علائم ناشی از فقر آهن زمانی بروز می کند که کم خونی ناشی از آن اتفاق بیفتد. برخی از این علائم را در زیر نام می بریم:

میل به موادی غیر از غذا مانند خاک، نشاسته، رنگ

تنفس غیر طبیعی

سرد شدن دست ها و پاها

اشتهای خیلی کم

تغییرات رفتاری

رنگ پریدگی در صورت یا بدن

خستگی غیر معمول

عدم رشد عادی کودک

نحوه مصرف قطره آهن در نوزادان

میزان مصرف این قطره آهن براساس وزن و سن کودک می تواند متفاوت باشد. توصیه می شود طبق دستور پزشک معالج مصرف را شروع کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا