Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص نعناع فلفلی چیست و چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

نعناع فلفلی گیاهی معطر و یکی از گونه های شناخته شده نعناع است که از پیوند نعناع آبی و نعناع زینتی یا تند تشکیل شده است. این گیاه دارای برگ های سبز تیره و معطر است و دارای ارتفاع ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر است. نعناع فلفلی برای عطر یا طعم دادن به غذاها، محصولات آرایشی، صابون ها، دهانشویه ها، خمیردندان ها و محصولات مختلف استفاده می شود و می تواند کاربردهای دارویی مختلفی داشته باشد. برگ های نعناع فلفلی می توانند به صورت خشک و یا تازه در چای استفاده شود. نعناع فلفلی، در اصل بومی اروپا است.

و امروزه در سراسر جهان کشت می شود. روغن آن به همراه روغن اسطوخودوس یکی از پر استفاده ترین روغن ها است. اگر کنجکاو هستید که بیشتر در مورد این گیاه بدانید، این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک را از دست ندهید.

انواع نعناع فلفلی

خواص نعناع فلفلی چیست و چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟
خواص نعناع فلفلی چیست و چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

نعناع فلفلی را می توان به صورت برگ های خشک یا تازه یافت که می تواند درغذا یا چای مورد استفاده قرار گیرد. از اسانس یا روغن ضروری این گیاه در تنتورها (مایعی که بر اثر الکل یا اتر بر جوهرهای مواد گیاهی یا حیوانی یا معدنی به دست می آید)، مرهم برای سینه ها و کرم ها استفاده می شود.

همچنین می توان آن را به عنوان یک کپسول روکش دار روده ای استفاده کرد. این کپسول ها بعد از اینکه بلعیده شدند، در روده باز می شوند. اسانس نعناع فلفلی روغنی غلیظ است که از گیاه به صورت تقطیر بخارآب استخراج می شود. این گیاه به شکل کاملا تازه یا تا حدی خشک شده پیش از شکوفه دادن استفاده می شود. ترکیب شیمیایی موجود در روغن نعناع فلفلی عبارت اند از:

  • منتول (۴۰٫۷ درصد)
  • منتون (۲۳٫۴ درصد)
  • منتیل استات
  • ۱٫۸ سینئول
  • لیمونن
  • بتا-پینن
  • بتا-کاریوفیلن

روغن این گیاه نیز مانند سایر روغن های ضروری نباید به صورت خوراکی مصرف شود و قبل از استفاده بر روی پوست باید با روغن حامل رقیق شود.

خواص نعناع فلفلی

خواص نعناع فلفلی چیست و چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟
خواص نعناع فلفلی چیست و چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

خواص نعناع فلفلی: درمان سردرد

نعناع فلفلی در بهبود جریان خون که به درمان سردرد کمک می کند، تاثیر مثبت دارد.براي تهیه دمنوش آن کافي است که برگ های نعناع خشک شده را در آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید و سپس نوش جان کنید. حتی عطر این دمنوش می تواند برای درمان سردرد مفید باشد.

 خواص نعناع فلفلی:حذف سنگ های لوزه

جهت دفع سنگ ها از لوزه ، پنج حبه سیر خرد شده و چهارنعناع فلفلی را در کاسه ای قرار دهید و سپس دو فنجان آب گرم را به آن اضافه کنید.  ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس سیر و نعناع را بیرون آورید. شستشو با این محلول چند بار در روزآن را قرقره کنید.

 خواص نعناع فلفلی:درمان مسمومیت غذایی

می توانید از چای نعناع برای مقابله با مسمومیت غذایی استفاده کنید. برگ نعنا خشک شده را در آب جوش بریزید و حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه بگذارید تا دم بکشد. سپس اول صبح و بعد از ظهر یک لیوان از آن بنوشید.

خواص نعناع فلفلی: سم زدایی ریه ها پس از سیگار کشیدن

نعناع فلفلی و هم روغن آن حاوی منتول است، ماده ای که می تواند ماهیچه سیستم تنفسی را آرام نگه دارد و تسکین دهنده آن باشد وهم چنین تنفس آزاد را ترویج کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان نعناع می تواند ارگانیسم های مضر مبارزه کند . شما می توانید با مصرف ۳ تا ۵ برگ نعناع تازه از مزایای آنتی هیستامینیک آن برخوردار شود.

خواص نعناع فلفلی:تسکین خروپف کردن

خاصیت ضد التهابی نعناع باعث کاهش تورم غشاء گردن و دیواره بینی می شود. بنابراین تنفس راحت تر را تسهیل می کند. برای این درمان کافی است  دو ساعت قبل از خواب دمنوش نعناع فلفلی را نوش جان کنید. پس از یک ماه، اثرات آن مشخص می شود.

 خواص نعناع فلفلی:رفع مشکل عدم تحمل لاکتوز

چای نعناع به شما این امکان را می دهد که به خوبی عمل هضم را انجام دهید و عدم تحمل لاکتوز را تسکین می دهد. علاوه بر این، اثر آرامبخش طبیعی چای نعناع به کاهش درد و گاز در معده کمک می کند. به سادگی می توانید ۳ فنجان چای نعناع در روز بنوشید، شما حتی می توانید آن را با اضافه کردن عسل به آن خوشمزه تر کنید.

درمان علائم سندرم روده تحریک پذیر

۲ یا ۳ قطره از این روغن را به یک چهارم فنجان آب ولرم بریزید. سپس تقریباً ۴ بار در روز این آب را بنوشید. این کار را ادامه دهید تا زمانی که مشکل به طور قابل توجهی حل شود. یا می توانید ۱ قاشق چای خوری نعناع خشک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و به مدت ۱۲ دقیقه اجازه دهید خیس بخورد.  این چای را حداقل ۲ بار در روز بنوشید.

خواص نعناع فلفلی:درمان درد پا

یک کاسه از آب بردارید و روی حرارت متوسط به جوش بیاورید. دو قطره از اسانس نعناع در این آب بچکانید. سپس ۴ قطره روغن اکالیپتوس و روغن رزماری به آن اضافه کنید. سپس این روغن ها را در این آب، مخلوط کنید و به مدت ۱۰ دقیقه در این محلول خیس کنید، این فرایند را هر روز تکرار کنید تا درد مزمن پا کاهش یابد.

خواص نعنناع فلفلی:توقف سرگیجه

نعناع پتانسیل فراوانی برای التیام بخشی دارد، بنابراین می تواند به شما برای مقابله با سرگیجه کمک موثری کند . در حالی که شما علائم و نشانه های سرگیجه ر ا تجربه می کنید, شما می توانید روغن نعناع تنفس کنید و با مالیدن آن را بر روی سر خود ، سرگیجه خود را درمان کنید.

 خواص نعناع فلفلی:کاهش وزن

بهترین راه برای مصرف نعنا برای کاهش وزن این است که برگ نعناع خشک با زنجبیل خشک را در آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. هر روز یک بار از چای، روزه گرفتن در صبح و یک بار در شب قبل از شام استفاده کنید. پس از حدود پنج هفته پیامدهای آن مشاهده می شود. در اینجا راه بسیار خوبی برای از دست دادن وزن!

 خواص نعناع فلفلی:درمان آبسه دندان

در مرحله اول، سه قطره از این روغن را روی به وسیله توپ پنبه ای یا انگشت خود روی دندان آبسه کرده بمالید. سپس اجازه دهید پنج دقيقه باقی بماند. این فرایند را سه بار در روز تکرار کنید. یا برگ نعنا خشک شده را روی دندان آبسه کرده قرار دهید. و پنج دقيقه نگه دارید . سپس آنها را حذف کنید. این رو ش را چند بار تکرار کنید.. پس از آن از آب گرم برای شستشوی دهان خود استفاده کنید.

 خواص نعناع فلفلی:درمان غدد لنفاوی متورم

کمی روغن نعناع را بردارید و روی نواحی که به دلیل تورم گره های لنفاوی، متورم  شده است ماساژ دهید. توجه داشته باشید که این راه حل چندین بار در روز به مدت ۱ هفته تکرار کنید تا کاملاً غدد لنفاوی متورم را درمان کند.

 درمان گزش عنکبوت

به سادگی آب تعدادی از برگ های نعنا را فشار دهید و در محل  آسیب دیده بمالید و حداقل ۱۵ دقیقه قبل از شستشو با آب سرد صبر کنید. در صورت لزوم روزی سه بار این کار را انجام دهید. یا ۱ تا ۳ قطره روغن نعناع به طور مستقیم روی محل آسیب دیده ماساژ دهید. شما می توانید این کار را دو بار در روز تکرار کنید. هنگام استفاده از روغن نعنا بر روی پوست، باید روغن را در یک ناحیه کوچک تست کنید.

 درمان التهاب معده

اثرات ضد اسپاسم، ضد التهابی، ضد باکتری و تسکین دهندگی نعناع می تواند التهاب پوشش معده را کاهش دهد. تنها چيزي که نیاز دارید برگ نعناع است. برگ نعناع تازه پس از یک وعده غذایی با سالاد يا خالي مصرف کنید. این کار را به خصوص پس از خوردن شام انجام دهید.

درمان سنگ صفراوی

ابتدا یک لیوان آب بجوشانید و سپس ۱ قاشق چای خوری برگ نعنا خشک در آن بریزید. چند دقیقه صبر کنید و از روی حرارت بردارید. سپس یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید. از این چای بین وعده های غذایی و دو بار روز به مدت یک ماه یا بیشتر استفاده کنید.

درمان گردن خشک

۲ یا ۳ قاشق چای خوری روغن زیتون در مایکروویو به مدت  کمی گرم کنید و سپس ۲ یا سه قطره روغن نعناع با آن مخلوط کنید. ترکیب نهایی را روی گردنتان بمالید. شما می توانید این ترکیب را دو بار در روز به مدت چند روز استفاده کنید. یا مقداری نعنا را در کاسه ای از آب سرد قرار دهید. یک پارچه خشک را داخل مخلوط خیس کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی محل مورد نظر قرار دهید. این فرایند را در صورت لزوم تکرار کنید. با این حال ، از این محلول برای کودکان یا افرادی که پوست حساسی دارند، استفاده نکنید.

درمان آلرژی

برای این کار، برگ نعناع تازه یا خشک، برگ گزنه تازه یا خشک، لیمو، عسل و آب طبیعی را می خواهید. فقط مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و تمام موارد بالا (علاوه بر لیمو) را به آن اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا دم بکشد. سپس لیموی طبیعی را اضافه کنید و فقط روزی یک بار پس از صبحانه بنوشید. (هفته ای ۵ بار)

 جلوگیری از آروغ زدن بیش از حد

۱ قاشق چای خوری برگ نعنا خشک شده را در یک فنجان آب جوش اضافه کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد. این چای را ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید.

درمان ترش کردن معده

برای مقابله با سوزش سر معده، شما می توانید هرروز نعناع در رژیم غذایی خود اضافه کنید. شما می توانید یک آب نبات نعنا مصرف کنید، چای نعناع یا چند برگ برگ نعناع بخورید.

 درمان آرتریت (درد مفاصل)

ابتدا ۵ تا ۶ قطره روغن نعناع و اوکالیپتوس را مخلوط کنید و سپس مخلوط حاصل را با ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری روغن حامل ترکیب کنید. ترکیب را درون بطری شیشه ای بریزید و از نور خورشید دوری نگه دارید. این مخلوط را روی مفاصل خود بمالید.

کنترل دیابت

مصرف یک فنجان چای نعنای داغ دارای خواص قدرتمندی در کنترل دیابت است. ترکیبات فنلی و آنتی اکسیدان های نعناع نیز می توانند به کنترل دیابت نوع ۲ کمک کنند. علاوه بر این، آنها در مراحل آنتی اکسیدانی پلاسما کمک می کنند و از بیماری های عروقی همراه با دیابت نوع ۲ جلوگیری می کنند. مصرف برگ های تازه در صبح قبل از صبحانه به صورت ناشتا می تواند تاثیر گذار باشد.

تسکین دندان درد و لثه

برای این درمان, شما نیاز به برگ نعناع خشک و آب جوش دارید. کافی است برگ های خشک نعناع را به مدت ۱۵ دقیقه با آب جوش دم کنید و پس از آن صبر کنید تاولرم شود.  سپس دو بار در روز به مدت دو دقیقه در دهان قرقره کنید.

کنترل فشار خون

مصرف چای نعناع فلفلی با توجه به خواصی که دارد، یک درمان موثر برای فشارهای بالای خون است. اثرات آرامبخش منتول در این چای کمک می کند تا بدن از تنش و استرس رهایی پیدا کند. بنابراین فشار خون بلا به راحتی کنترل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا