Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن اکالیپتوس چیست و چه خواصی برای سلامتی دارد؟

روغن اکالیپتوس با رایحه تازه و خنکی که دارد همیشه جزو ترکیبات اصلی عطر های برند دنیا است. علاوه بر رایحه دلپذیر به عنوان یک تقویت کننده قدرتمند است و ، دارای خواص درمانی منحصر به فردی مانند ضد عفونی کردن مجاری تنفسی  ، تقویت سیستم ایمنی و… دارد.این روغن به سبب داشتن ماده ارگانیک به نام سینوئل ، مزایای فراوانی برای بدن دارد. در ادامه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به خواص و کاربرد های روغن اکالیپتوس می پردازیم .به عنوان یک تقویت کننده قدرتمند

گیاه شناسی اکالیپتوس :

روغن اکالیپتوس

اکالیپتوس با نام انگلیسی Eucalyptus  سرده‌ای از درختان از خانوادهMyrtaceae می‌باشد. ارتفاع و اندازه این درخت در گونه های مختلف متفاوت است و ارتفاع آن از ۳۰ میلی‌متر به ۱۴۵ متر متغییر است . برخی از آن ها درختانی بلند قامت و بعضی دیگر مانند بوته ای کوتاه رشد کرده اند.اکثر درختان اکالیپتوس همیشه سبز هستند و در طی فصل خشک ، برگ هایشان را از دست می دهند.روغن اکالیپتوس از برگ های این درختان گرفته می شود. گل های درختان اکالیپتوس راهنمای تشخیص نوع گونه ای گیاهان است. این گل ها ، فاقد گلبرگ هستند اما پرچم هایی به رنگ صورتی ، زرد ، قرمز ، سفید دارد. ظاهر و شکل میوه ها در بین گونه های مختلف متفاوت است.

جدول مشخصات

نام گیاه دارویی اکالیپتوس
نام انگیسی گیاه دارویی Gum tree, Eucalyptus, River red gum
نام علمی گیاه دارویی Eucalyptus camaldulensis
نامهای رایج گیاه دارویی بیدبویه، پَشه رَم
خاستگاه گیاه دارویی استرالیا
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی تقویت سیستم ایمنی بدن, دستگاه تنفسی, مفاصل و عضلات
خواص گیاه دارویی التیام روماتیسم, التیام ورم مفاصل و آرتروز, بهبود عملکرد ریه, تقویت سیستم ایمنی بدن, درمان آسم, درمان آنفولانزا, درمان دردهای عضلانی, درمان سرفه و سرماخوردگی, کاهش تب
روش مصرف گیاه دارویی استنشاقی (تنفسی), خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی تهوع، اسهال و استفراغ در صورت مصرف بیش از حد مجاز، منع مصرف در زنان باردار، مادران شیرده، کودکان زیر ۲ سال، افراد دارای بیماری های التهاب معده، روده، التهاب مجرای صفراوی و ناراحتی‌های کبد

خاستگاه اکالیپتوس :

این درخت بومی استرالیا است و به فراوانی در قاره اقیانوسیه پراکنده است . اکالیپتوس از درختان عظیم و سریع الرشد قاره اقیانوسیه است . این درخت در مناطق وسیعی مانند مراکش ، هندوستان و دیگر کشورهای آفریقایی شمالی یافت می شود. این گیاه حدود نیم قرن است که وارد کشور ایران شده است و در استان های فارس و خوزستان کاشته شده اند.

طبع روغن اکالیپتوس :

طبیعت گیاه اکالیپتوس طبع گرم و خشک است.

ترکیب روغن اکالیپتوس :

این روغن مایعی بی‌رنگ با بوی چوبی، شیرین و قوی است. این روغن شامل ترکیب شیمیایی به‌نام «اوکالیپتول» ، فلاوونوئیدها و تانن‌ها می باشد.
فلاونوئیدها جزو آنتی اکسیدان های گیاهی محسوب می شود و تانن ها نیز  در کاهش التهاب نقش مؤثری دارد.

خواص روغن اکالیپتوس :

۱. خواص روغن اکالیپتوس در درمان سرماخوردگی :

عفونت های دستگاه تنفسی مانند سینوزیت ، سرماخوردگی ، درگیری حنجره و نای و حلق از عارضه های شایع بین افراد است. این روغن با خواص  ضد التهابی ، ضد عفونی کننده ، ضد باکتری با عث گشایش انسداد سینوس‌ها  و رفع عفونت گلو و خلط آوری می شود. اگر دچار سرما خوردگی شدید، می توانید چند قطره روغن در دستگاه بخور بچکانید و از عطر و بوی با خاصیت آن استفاده کنید.

۲. دفع شپش در مو :

شپش حشره ای کوچک است که از خون سر تغذیه می کند . این بیماری مشکل خطرناکی ایجاد نمی کند فقط باعث زخم و خارش کف سر می شود. برای رفع شپش سر کافی است چند قطره از روغن اکالیپتوس را با روغن حامل مخلوط کنید و در قسمت های آلوده سر استفاده می کنید.

۳. مراقبت از مو :

اگر به مراقبت از مو بی توجه باشیم ، مو ها دچار آسیب دیدگی می شود و ترمیم آنها به مراتب سخت تر می شود. یکی از روش های ساده و خانگی مراقبت از مو ، استفاده از روغن اکالیپتوس است . این روغن دارای خاصیت آفت‌کشی و ضد‌قارچ است و به دفع آلودگی مو ها کمک می کند . این روغن یک راه حل عالی درمانی برای شوره‌ سر، خارش پوست سر و پسوریازیس (صدفک) است. به این منظور چند قطره روغن اکالیپتوس را با روغن زیتون و نارگیل مخلوط می کنیم و از آن برای تقویت و تحریک رشد مو استفاده می کنیم.

۴. تسکین آسم :

خاصیت ضدالتهابی سینئول موجود در روغن اکالیپتوس می تواند به بهبود آسم کمک کند . کافی است چند قطره این روغن را در دستگاه بخور بچکانید و از بخار اکالیپتوس استنشاق کنید . این ماده باعث رگ گشایی و افزایش اکسیژن رسانی به ریه می شود و به‌دنبال آن تنفس به حالت عادی برمی‌گردد.

۵. خواص روغن اکالیپتوس در درمان زخم‌ها :

روغن اکالیپتوس حاوی مواد ضد عفونی کننده و ضد باکتری است . اگر دچار سوختگی، بریدگی، خراش شدید ، می توانید برای جلوگیری از عفونت و درمان سریع زخم ها از این روغن استفاده کنید .

۶. تسکین خستگی‌ ذهنی :

 

روغن اکالیپتوس

خستگی ذهنی باعث عدم تمرکز می شود و فعالیت روزانه شما را مختل می کند . شما در این مواقع همراه استراحت کافی می توانید از بخور دادن اکالیپتوس ، جریان خون رادر مغز افزایش دهید و انرژی مضاعف دریافت کنید . این امر سبب رفع اضطراب و اختلال‌های ذهنی می شود.

۷. بهبود عملکرد مغز :

اکالیپتوس دارای خاصیت رگ گشایی است ، در نتیجه با باز کردن رگ ها ، جریان خون افزایش می یابد و حجم خون بیشتری به طرف مغز هدایت می شود و این باعث عملکرد و توان بیشتر مغز می شود.

۸. تسکین دردهای ماهیچه‌ای :

دردهای ماهیچه ای یکی از مشکلات رایج سلامتی است که زیاد جدی و خطرناک نیست. این درد ها اغلب برای پاسخ به فعالیت بدنی بیشتر از حد معمول است . روغن اکالیپتوس خاصیت ضد درد و ضد التهاب دارد . اگر دچار بدن درد هستید ، با ماساژ به روش دورانی بر روی محل درد ، درد و تنش را کاهش دهید.

۹. خواص اکالیپتوس در درمان درد مفاصل :

درمان درد مفاصل به جهت اینکه در ارتباط با سلامت حرکتی بدن افراد است ، بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر هیچ درمان کاملا قطعی برای درد مفاصل مرتبط با آرتریت وجود ندارد ، ولی با روش هایی می توان  این درد را تسکین و کنترل کرد.ماساژروغن اکالیپتوس باعث افزایش گردش خون می شود و موجب کاهش درد مفاصل می شود. این روغن هم چنین به کسانی که به رگ‌به‌رگ شده، گرفتگی ماهیچه،کمردرد، رماتیسم ، دردهای عصبی دارند ، توصیه می شود. تنفس بخار اکالیپتوس نیز باعث کاهش درد ، تورم و التهاب می شود.

 

۱۰. بهداشت دهان و دندان :

روغن اکالیپتوس با خواد ضد میکروبی و ضد عفونی کننده برای سلامت و بهداشت دهان و دندان می شود . شست و شوی هرروز با این روغن به بهداشت دهان و دندان کمک می کند و از ایجاد پلاک دندان ، حفره های دندانی ، بوی بد دهان ، التهاب و انواع عفونت های دهان جلوگیری می کند. به طور معمول اکالیپتوس را در ترکیبات محصولات بهداشتی دهان و دندان مانند خمیر دندان ، دهان شویه ها  به کار می رود.

۱۱. خواص روغن اکالیپتویس دردفع میکروب‌های روده :

روغن اکالیپتوس ماده‌‌ای کرم‌زداست که استفاده از آن برای دفع انگل‌ها و میکروب‌های روده بسیار رایج است. بنابر پژوهش‌ها مصرف خوراکی این روغن بسیاری از بیماری‌های باکتریایی و میکروبی را در قسمت‌های مختلف بدن به‌ویژه قسمت‌های حساس‌تر مانند روده‌ها، درمان می‌کند.

۱۲. کنترل دیابت :

مصرف خوراکی روغن اکالیپتوس به تنظیم قند خون کمک می‌کند زیرا دارای فلاونوئید، فنول و ترپنوئید است. این ترکیب قدرتمند به رفع کرختی پس از هایپرگلیسمی (افزایش شدید قند خون) و درمان دیابت نوع ۲ نیز کمک می‌کند. ماساژ پوست با روغن اکالیپتوس و تنفس آن نیز برای بیماران دیابتی مفید است.

۱۳. خواص روغن اکالیپتوس در درمان تب :

به دلیل خاصیت تب بری روغن اکالیپتوس ، به آن روغن تب بر می گویند . زمانی که به تب دچار شدید به کمپرس آب گرم ، چند قطره روغن اکالیپتوس اضافه کنید و روی ناحیه مورد نظر بگذارید و بردارید تا دمای بدن کاهش یابد و تب از بین برود.

۱۴. درمان سینوس‌ها و حساسیت :

از بیماری های شایع سينوزيت و حساسیت است. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه نیویورک ، نشان داده شده است که روغن اکالیپتوس دارای خواصی است که می تواند عفونت سینوس‌ها و حساسیت (آلرژی)  را درمان کند.

۱۵. خواص روغن اکالیپتوس درمان سل و ذات‌الریه :

روغن اکالیپتوس خاصیت ضدباکتری و ضدعفونی‌کنندگی دارد . این روغن از بهترین درمان های طبیعی برای عفونت ریه و التهاب سینه است . با تنفس در بخار اکالیپتوس و ماساژ آن بر روی قفسه سینه ریه ها تقویت و تمیز می شود . روغن اکالیپتوس به درمان انسداد ریه مانند ذات الریه و سل کمک می کند.

۱۶. خواص روغن اکالیپتوس و تقویت سیستم ایمنی :

سینئول موجود در روغن اکالیپتوس ، این روغن را به بهترین ترکیب برای تقویت سیستم ایمنی تبدیل کرده است . آروماتراپی روغن اکالیپتوس می تواند کمک مؤثری برای درمان سرماخوردگی و حساسیت های فصلی باشد.

۱۷. مراقبت از پوست :

روغن اکالیپتوس

 

پوست شفاف و صاف و زیبای دوران جوانی با سپری شدن عمر دستخوش تغییرات می شود . البته می توان با روش هایی تا حدی از این تغییرات جلوگیری کرد . روغن اکالیپتوس دارای مواد مغذی می باشد که از پوست در مقابل نور خورشید و پیری زود رس و خشکی پوست مراقبت می کند . اگر این روغن را با روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنیم و آن را هرروز استفاده کنیم ، پوستی شاداب و جوان خواهی داشت.

۱۸. درمان عفونت‌های قارچی :

عفونت قارچی می تواند در نقاط مختلف بدن ایجاد شود . این بیماری اغلب در لایه های بالایی قسمت های مرطوب بدن مانند فضای بین انگشتان پا ایجاد می شود. روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد قارچی است . برای درمان عفونت قارچی ناخن بهتر است ، پاها را در ظرف آب گرم که در آن چند قطره روغن اکالیپتوس ریخته شده است قرار دهید .

چگونه از روغن اکالیپتوس استفاده کنیم ؟

۱- مزیت روغن اکالیپتوس در  آروماتراپی

آروماتراپی از روش های خانگی است که درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها است . یکی از روغن های معروف و پرخاصیت برای آروماتراپی ، روغن اکالیپتوس است. چند قطره از این روغن دردستگاه بخور بچکانید و بویی که در فضا منتشر می شود را استنشاق کنید . این روغن برای بهبود گرفتگی بینی و دیگر مشکلات سرماخوردگی استفاده می‌شود.

حتی زمانی که به حمام می روید ، درست قبل از ورود به وان حمام ، چند قطره از آن را به آب اضافه کنید. هم چنین می توانید از این روغن چند قطره روی لیف بریزید و خود را با آن بشویید.

۲– استفاده موضعی از روغن اکالیپتوس : از آن جایی که روغن اکالیپتوس خالص بسیار غلیظ است . بهتر است برای استفاده موضعی از این روغن ، آن را رقیق کرد . برای رقیق کردن می توان از روغن های حامل مانند  روغن بادام، زردآلو، روغن نارگیل تصفیه شده، جوجوبا یا آووکادو استفاده کرد . قانون کلی برای رقیق کردن روغن های اساسی این است که ۵-۱۰ قطره روغن اکالیپتوس در هر ۳۰ گرم روغن حامل اضافه می شود. هم چنین می توان از آن  با اضافه کردن ۲-۳ قطره به ژله نفتی پماد ، تهیه کرد .

۳- استفاده برای پوست صورت : اگر برای ناحیه برای ناحیه صورت بخواهیم استفاده کنیم ، اگر برای درمان آکنه است ، ۱ قطره روغن اکالیپتوس را با ۳ قطره آب رقیق می کنیم  و اگر برای رفع اگزما استفاده می شود  ، ۲-۳ قطره روغن رقیق شده را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید و آن را ضد عفونی کنید.زمانی که محصولات مراقبت پوستی که دارای روغن اساسی است می خرید ، برای مشخص کردن غلظت محلول ، به دستورالعمل‌ های روی برچسب دقت کنید.

موارد منع مصرف روغن آکالیپتوس :

  • مصرف روغن غلیظ اکالیپتوس به صورت خوراکی و موضعی خطرناک است .
  • از استفاده این روغن در دوران بارداری و شیردهی پرهیز کنید.
  • تماس با فرآورده های اکالیپتوس مانند روغن ، عصاره آن باعث ایجاد کهیر و حساسیت می شود.
  • مصرف بیش از اندازه اکالیپتوس باعث افت فشار خون و پایین آمدن درجه حرارت بدن ، ضعیف شدن رفلکس‌ها ، سردرد ، ورم کلیه، تشنج می شود.
  • استفاده خوراکی  غلیظ آن در مواردی باعث مرگ شده است و درمان بیماران دیابتی را دچار اختلال کرده است.
  • مصرف موضعی این روغن ، عوارضی ندارد ، اما نباید از آن برای مصارف داخلی استفاده کرد.
  • روغن اکالیپتوس را نباید در فرآورده های بینی استفاده کرد ، به این علت که حرکات مژک ها را مهار کرده و باعث ایجاد پنومونی چرب می شود.
  • مصرف این روغن برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع است .
  • استفاده مستقیم از روغن غلیظ اکالیپتوس روی پوست برای اولین بار بسیار خطرناک است . همچنین مصرف خوراکی این روغن اگر غلیظ باشد نیز عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد. به اعتقاد پزشکان مصرف ۳/۵ میلی لیتر از این روغن می تواند کشنده باشد.
  • علائم علائم مسمومیت از مصرف اکالیپتوس شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال ، درد و سوزش معده، سرگیجه، ضعف ماهیچه ، کوچک شدن مردمک و احساس خفگی می شود.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا