Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیغذایی و دارویی

روغن جوجوبا و این همه خاصیت!

روغن جوجوبا یک موم روغن مانند است که از دانه های گیاه جوجوبا استخراج می شود و در انواع مختلفی از محصولات زیبایی و مراقبت از مو مورد استفاده قرار می گیرد. روغن جوجوبا یک ماده همه کاره است ولی بیشترین کاربرد آن در تولید محصولات آرایشی – بهداشتی است. در ادامه در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

جوجوبا گیاه بوته ای و بومی جنوب غربی ایالات متحده است که از آجیل آن روغن تهیه می شود. روغن جوجوبا آنقدر ملایم است که می تواند به عنوان روغن حامل برای مخلوط شدن با سایر روغن های ضروری استفاده شود.

بسیاری از مردم از این ترکیب به عنوان بخشی از برنامه مراقبت از پوست خود استفاده می کنند و دلایل خوبی برای آن وجود دارد. شواهد زیادی وجود دارد که از کاربرد روغن جوجوبا خالص به عنوان دارویی برای آکنه ، خشکی پوست و سایر بیماری های پوستی پشتیبانی می کند.

ویژگیهای فیزیکی روغن جوجوبا

روغن جوجوبا تصفیه نشده در دمای اتاق به صورت یک مایع طلایی شفاف با بویی شبیه آجیل است. ولی روغن تصفیه شده بی رنگ و بدون بو است. نقطه ذوب این روغن تقریباً ۱۰ درجه سانتی گراد است  و ارزش یدی آن حدود ۸۰ درجه سانتی گراد است.

این روغن در مقایسه با سایر روغن های گیاهی نسبتاً پایدار است  زیرا برخلاف اکثر روغن های گیاهی مانند روغن هسته انگور و روغن نارگیل حاوی تری گلیسیرید بیشتری است. شاخص پایداری اکسیداتیو آن تقریباً ۶۰ است  به این معنی که ماندگاری آن نسبت به روغن گلرنگ ، روغن کانولا ، روغن بادام یا اسکوالین بیشتر اما از روغن کرچک و روغن نارگیل کمتر است.

محتوای اسیدهای چرب روغن جوجوبا بسته به خاک و آب و هوایی که گیاهمروغن بادان در آن رشد می کند و همچنین زمان برداشت و نحوه پردازش روغن می تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد. به طور کلی  این ماده حاوی نسبت بالایی از اسیدهای چرب تک اشباع نشده ، در درجه اول اسید ۱۱-ایکوزنوئیک (اسید گوندوئیک) است.

جوجوبا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C  ، ویتامین های گروه B ، ویتامین E ، مس و روی است که باعث تغذیه مو می شود.

روغن جوجوبا و این همه خاصیت!
روغن جوجوبا و این همه خاصیت!

کاربردهای روغن جوجوبا

روغن جوجوبا که از گیاهی با رشد کند و کاشت دشوار بدست می آید و عمدتا برای کاربردهای کوچک مانند داروها و مواد آرایشی استفاده می شود. به طور کلی ، این ماده به عنوان جایگزینی برای روغن نهنگ و مشتقات آن مانند الکل استیل استفاده می شود. ممنوعیت واردات روغن نهنگ در ایالات متحده در سال ۱۹۷۱ منجر به کشف این روغن د که از بسیاری جهات از روغن نهنگ برای استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی و سایر صنایع برتر است.

این روغن به عنوان ماده افزودنی در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی یافت می شود ، به ویژه محصولاتی که از مواد طبیعی تهیه می شوند. به طور خاص این ترکیب در لوسیون ها و مرطوب کننده ها ، شامپوها و نرم کننده های مو مورد استفاده قرار می گیرد. از روغن خالص نیز می توان بطور مستقیم روی پوست ، مو یا کوتیکول استفاده کرد.

روغن جوجوبا خوراکی است اما فاقد کالری بوده و قابل هضم نیست  و بدون تغییر از روده خارج می شود. این روغن همچنین حاوی تقریباً ۱۲.۱٪ اسید چرب اوریسیک اسید است که به نظر می رسد در دوزهای بالا اثرات سمی برای قلب داشته باشد ، اگر قابل هضم باشد.

اگرچه فعلا امکان پذیر نیست اما بیودیزل جوجوبا به عنوان یک سوخت پایدار مورد بررسی قرار گرفته است که می تواند به عنوان جایگزینی برای گازوئیل نفتی عمل کند.

جوجوبا یک ترکیب روغنی است بنابراین می توان از آن به عنوان مرطوب کننده استفاده کرد. این ترکیب همچنین می تواند به نرم کننده های مو اضافه شود تا در برابر خشکی ، شکنندگی و موخوره از موها محافظت کند. این روغن همچنین می تواند پوست سر را مرطوب کند و مثل  داروی ضد شوره عمل کند.

عوارض استفاده از روغن جوجوبا

استفاده بیش از حد از این روغن می تواند باعث پرخونی (جریان خون بیش از حد) و در نتیجه آسیب احتمالی قلب شود. در آزمایشات انسانی و حیوانی موارد معدودی از واکنش آلرژیک نیز مشاهده شده است.

حساسیت به این روغن نادر است و استفاده از آن به صورت موضعی (به خصوص برای مو) کاملاً ایمن ارزیابی می شود. با این حال ، موارد نادری وجود دارد که روغن جوجوبا باعث  آلرژی شده است  که علائم آن شامل کهیر و خارش است.  استفاده از روغن به صورت موضعی برای مراقبت از مو در صورت بارداری یا شیردهی نیز بی خطر تلقی می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا