Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

آشنایی با ساختار ریه (شش) و انواع بیماری آن

ریه ها (شش ها) اعضای تنفس هستند که در قفسه سینه ، هر دو طرف مدیاستن قرار دارند. عملکرد ریه ها اکسیژن رسانی خون است  آنها با تماس نزدیک مویرگ های خونی هوای تازه و حاوی اکسیژن را با خون فاقد اکسیژن در مویرگ های ریوی جایگزین می کنند.

ریه ها دارای بافت اسفنجی ، سبک و الاستیک هستند که به آنها امکان می دهد در هنگام تنفس منبسط  و منقبض شوند. هوا (۷۸٪ N2 ،  ۲۱٪ O2 و ۱٪ گازهای دیگر) هنگام تنفس ، ریه ها را پر می کند. اکسیژن سپس از ریه ها به جریان خون و سپس به سلول های بدن منتقل می شود.

سلول ها با دریافت اکسیژن  آن را با دی اکسید کربن مبادله می کنند. سپس دی اکسید کربن از طریق جریان خون به ریه ها منتقل شده و بیرون رانده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

آناتومی و ارتباطات ریه (شش)

ریه ها در هر دو طرف مدیاستنوم ، درون حفره قفسه سینه قرار دارند. هر ریه توسط یک حفره پلور احاطه شده است که توسط پلور احشایی و جداری ایجاد می شود.

آنها توسط ریشه ریه – مجموعه ای از ساختارهای ورودی و خروجی به ریه ها – از مدیاستن آویزان می شوند. سطوح داخلی هر دو ریه در نزدیکی ساختارهایی مانند قلب ، قوس آئورت ، آئورت توراسیک ، مری و غیره قرار دارد.

ساختار ریه (شش)

ریه ها ساختاری تقریباً به شکل مخروط با یک راس ، پایه ، سه سطح و سه حاشیه هستند. ریه چپ کمی کوچکتر از راست است – این به دلیل وجود قلب است. هر ریه شامل:

راس – انتهای فوقانی ریه به سمت بالا ، بالاتر از سطح دنده ۱ و در کف گردن قرار می گیرد.

پایه – سطح تحتانی ریه  که بر روی دیافراگم قرار دارد.

لوب ها (دو یا سه) – این ها با شکاف در ریه از هم جدا می شوند.

سطوح (سه) –  این اندام در ناحیه قفسه سینه با مدیاستن ، قلب و دیافراگم در ارتباط است.

حاشیه ها (سه) – لبه های ریه ها  قدامی ، تحتانی و خلفی نامیده می شوند.

آشنایی با ساختار ریه (شش) و انواع بیماری آن
آشنایی با ساختار ریه (شش) و انواع بیماری آن

لوب های ریه

ریه های راست و چپ ساختار لوبولار یکسانی ندارند. ریه راست دارای سه لوب است. فوقانی ، میانی و تحتانی. لوب ها توسط  دو شکاف از یکدیگر جدا می شوند:

شکاف مورب – از حاشیه تحتانی ریه در جهت فوق خلفی حرکت می کند ، تا زمانی که مرز خلفی ریه را پیدا کند.

شکاف افقی – به صورت افقی از جناغ ، در سطح دنده ۴ ، برای رسیدن به شکاف مورب اجرا می شود. ریه چپ حاوی لوب های فوقانی و تحتانی است که با یک شکاف مورب از هم جدا می شوند.

سطوح ریه (شش)

سه سطح در ریه وجود دارد که هر کدام مربوط به ناحیه ای از قفسه سینه است. سطح مدیاستال ریه با قسمت جانبی مدیاستینوم میانی روبرو است. هیلوم ریه (جایی که ساختارها وارد ریه می شوند و از آن خارج می شوند) در این سطح قرار دارد.

قاعده ریه توسط سطح دیافراگم تشکیل می شود و این اندام روی گنبد دیافراگم قرار می گیرد و یک شکل مقعر دارد. این تقعر در ریه راست عمیق تر است ، به دلیل موقعیت بالاتر قسمت راست که روی کبد قرار دارد.

سطح پشتی صاف و محدب و رو به سطح داخلی دیواره قفسه سینه قرار دارد. این قسمت در ارتباط  با پلورای خلفی است که آن را از دنده ها و عضلات داخلی استخوان ها جدا می کند.

حاشیه های ریه (شش)

حاشیه قدامی ریه در اثر همگرایی سطوح مدیاستن و قدامی ایجاد می شود. در ریه چپ ، مرز قدامی با یک بریدگی عمیق مشخص شده است  که توسط راس قلب ایجاد می شود و به عنوان شکافی قلب نیز شناخته می شود.

حاشیه تحتانی قاعده ریه را از سطوح ساحلی و مدیاستن جدا می کند. حاشیه خلفی صاف و گرد است (برخلاف حاشیه قدامی و تحتانی که تیز هستند). این سطح بوسیله سطوح قدامی و مدیاستین تشکیل می شود که به صورت خلفی ملاقات می کنند.

ریشه و هیلوم

ریشه ریه مجموعه ای از ساختارها است که ریه را از مدیاستن معلق می کند. هر ریشه شامل یک برونش ، شریان ریوی ، دو رگ ریوی ، رگ های برونش ، شبکه اعصاب ریوی و عروق لنفاوی است. تمام این ساختارها از طریق هیلوم وارد ریه می شوند یا از ریه خارج می شوند – ناحیه ای به شکل گوه در سطح مدیاستال قرار دارد.

درخت برونشیال

درخت برونشیال مجموعه ای از راه ها است که هوا را به آلوئول های ریه می رساند. این قسمت از نای شروع می شود و به برونش چپ و راست تقسیم می شود.

توجه: برونش سمت راست به دلیل شکل گسترده تر و سیر عمودی تر سطح استنشاق خارجی گسترده تری دارد.

هر برونش با عبور از هیلوم وارد ریشه ریه می شود. در داخل ریه ، آنها تقسیم می شوند و برونش های لوبار را تشکیل می دهند که هر کدام هوای یک لوب را تأمین می کند.

سپس هر برونش لوبار به چندین برونش سگمنتال ۳ بخشی تقسیم می شود. هر برونش سگمنتال هوا را به بخش برونش ریوی می رساند که واحدهای عملکردی ریه ها هستند.

برونش های سگمنتال باعث ایجاد بسیاری از برونشیول های می شوند که در نهایت به برونشیول های انتهایی تبدیل می شوند. هر برونشیول انتهایی به برونشیول های تنفسی ختم می شود که دارای دیواره های نازک هستند که از لومن های آنها گسترش می یابد. اینها آلوئول هایی هستند  که محل تبادل گاز هستند.

آشنایی با ساختار ریه (شش) و انواع بیماری آن
آشنایی با ساختار ریه (شش) و انواع بیماری آن

عروق ریه (شش)

ریه ها از طریق شریان های ریوی خون فاقد اکسیژن را دریافت می کنند. هنگامی که خون اکسیژن دریافت کرد ، از طریق چهار رگ ریوی از ریه ها خارج می شود (دو رگ برای هر ریه)

نایژه ها ، ریشه های ریه ، پلور احشایی و بافت های حمایت کننده ریه نیاز به یک منبع خون اضافی مغذی دارند که توسط شریان برونش  که از آئورت تحتانی منشعب می شود، تامین می گردد.

وریدهای برونشیال تخلیه وریدی را ایجاد می کنند. ورید برونش راست به داخل ورید آزیگوس تخلیه می شود ، در حالی که سمت چپ به ورید جانبی همیازایگوس تخلیه می شود.

تأمین اعصاب ریه (شش)

اعصاب ریه ها از شبکه های ریوی گرفته می شود. آنها دارای اعصاب آوران سمپاتیک ، پاراسمپاتیک و احشایی هستند:

رشته های پاراسمپاتیک – از عصب واگ گرفته شده است. آنها ترشح غدد برونشی ، انقباض عضله صاف برونش و گشاد شدن عروق ریه را تحریک می کنند.

اعصاب سمپاتیک – از تنه های سمپاتیک گرفته شده است. آنها شل شدن عضله صاف برونش و انقباض عروق ریوی را تحریک می کنند.

اعصاب آوران احشایی – تکانه های درد را به گانگلیون حسی عصب واگ منتقل می کند.

عروق لنفاوی ریه

عروق لنفاوی ریه از دو شبکه لنفاوی ناشی می شود:

  • سطحی (subpleural) – پارانشیم ریه را تخلیه می کند.
  • عمیق – ساختارهای ریشه ریه را تخلیه می کند.
  • هر دو این شبکه ها در گره های لفاوی نای – در اطراف انشعاب نای و نایژه های اصلی قرار دارند. از اینجا ، لنف به داخل عروق لنفاوی برونکومدیاستینال راست و چپ منتقل می شود.

بیماری هایی که ریه (شش) را تحت تاثیر قرار می دهند

سرطان ریه

سرطان ریه علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده است. این عارضه معمولاً نتیجه سیگار کشیدن است ، اما در افرادی که مرتباً در معرض دود سیگار قرار گرفته اند یا حتی در افرادی که اصلاً سیگار نکشیده اند نیز ممکن است رخ دهد.

دود در صورت استنشاق  با بافت ظریف ریه تماس مستقیم پیدا می کنند. دود سلول های ریه را از بین می برد و با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت ، آسیب جبران ناپذیری ایجاد می کند.

دو نوع سرطان ریه وجود دارد: سرطان ریه سلول کوچک که عمدتا در افراد سیگاری رخ می دهد و سرطان ریه سلول غیر کوچک که اصطلاحی برای انواع مختلف سرطان های ریه است.

آشنایی با ساختار ریه (شش) و انواع بیماری آن
آشنایی با ساختار ریه (شش) و انواع بیماری آن

بیماری انسدادی ریه

برونشیت مزمن و آمفیزم دو شکل شایع بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) هستند. آنها اغلب نتیجه استعمال دخانیات / سیگار یا قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زای دیگر هستند.

هنگام استنشاق هوا از نای و نایژه ها به داخل ریه ها حرکت می کند. برونشیت مزمن ، التهابی در مجاری تنفسی است که باعث انقباض برونش (باریک شدن برونش ها) می شود. این بیماری تنفس را دشوارتر می کند و باعث تولید بیش از حد مخاط و همچنین سرفه / خس خس می شود.

در آمفیزم ، بافت داخل کوچکترین مجاری تنفسی ریه آسیب می بیند. در این شرایط هنگام استنشاق ، مجاری تنفسی منبسط می شود ، اما در هنگام بازدم ، بافت قادر به انقباض کامل نیست و باعث می شود هوا در داخل آلوئول ها محبوس شود. به همان اندازه که بد به نظر می رسد ،  COPD با انواع داروها ، درمان های ریوی یا جراحی قابل درمان است.

آسم

یک بیماری بسیار رایج  است که در افراد در هر سنی دیده می شود (بنابراین فراگیر است!) ، آسم باعث افزایش بار تنفسی می شود که ناشی از تورم و تنگی مجاری هوایی و تولید بیش از حد مخاط است. این بیماری نتیجه روندی است که باعث می شود راه های هوایی بیش از حد واکنش نشان دهد. علائم دیگری مانند خس خس سینه ، تنگی نفس ، سرفه یا درد قفسه سینه نیز می تواند با آسم رخ دهد.

آسم خود را به طرق مختلف نشان می دهد. شدت بیماری می تواند متفاوت باشد و عوامل تحریک کننده از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مواردی مانند ورزش ، قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی / گرد و غبار ، استرس ، هوای سرد یا مواد حساسیت زا ، همگی عوامل محرک هستند. تنها علل شناخته شده آسم ژنتیک و عوامل محیطی است. خوشبختانه آسم بسیار قابل درمان است. بسته به ویژگی های هر فرد ، انواع داروهای خوراکی ، داروهای استنشاقی در دسترس هستند.

آشنایی با ساختار ریه (شش) و انواع بیماری آن
آشنایی با ساختار ریه (شش) و انواع بیماری آن

سل

سل (سل) یک بیماری بسیار مسری است که از طریق باکتری های آزاد شده در هوا از طریق سرفه ، عطسه ، خنده ، آب دهان و غیره به آن مبتلا می شویم. به همین دلیل هنگام عطسه یا سرفه باید دهان خود را بپوشانید!

هنگامی که فردی به سل مبتلا می شود گره هایی ( ندول هایی) به نام سل در ریه ها ایجاد می شود تا سعی در مهار باکتری ها داشته باشد اما در نهایت پاره می شوند.

این بیماری به طور عمده ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما در صورت شدید بودن می تواند سایر قسمت های بدن مانند ستون فقرات ، مغز یا کلیه ها را نیز درگیر کند. این بیماری می تواند به یکی از دو شکل پنهان یا فعال خود را نشان دهد. در سل نهفته ، باکتری در بدن باقی می ماند اما در حالت خاموش است بنابراین هیچ علامتی وجود ندارد و مسری نیست. با این حال ، بیماری هنوز هم می تواند فعال شود ، بنابراین درمان هنوز لازم است.

در سل فعال ، باکتری فعال است ، بنابراین شما را بیمار و ناقل می کند. اگرچه قابل درمان است  اما حذف بیماری از بدن ممکن است ماه ها طول بکشد زیرا بسیاری از انواع سل مقاوم به دارو هستند و امکان ایجاد مقاومت به آنتی بیوتیک را دارند ، بنابراین یافتن داروی مناسب ممکن است زمان ببرد.

ذات الریه

نایژه ها شبکه ای از لوله های شاخه ای هستند که هوا را به داخل ریه ها وارد و خارج می کنند. در انتهای کوچکترین شاخه های آنها دسته هایی از کیسه های هوای کوچک به نام آلوئول وجود دارد که هنگام استنشاق از هوا پر می شوند.

عفونت ذات الریه هنگامی اتفاق می افتد که آلوئول ها ملتهب شده و با خون ، چرک یا مایع پر می شوند. این امر می تواند باعث دشواری در تنفس ، سرفه همراه با بلغم یا چرک و تب شود.

شدت عفونت ممکن است از خفیف تا تهدید کننده زندگی بسته به نوع پاتوژن آغاز کننده عفونت (که می تواند ارگانیسم های مختلفی مانند قارچ ، باکتری یا ویروس باشد) باشد. جدی ترین موارد معمولاً  در نوزادان ، كودكان خردسال یا بزرگسالان بالای ۶۵ سال رخ می دهد. در صورت بدتر شدن عفونت ، بستری شدن در بیمارستان ممکن است لازم باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا