Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

تفاوت کشمش ، مویز ، کشمش سلطانی یا تیزابی چیست؟

کشمش یکی از خوراکی‌های محبوب و پر انرژی است که حاصل خشک شدن انواع مختلف انگور می باشد. کشمش را می توان به روش های مختلف در برنامه غذایی گنجاند و از خواص بی نظیر آن برای سلامتی بهره مند شد.

همانطور که انواع مختلفی انگور وجود دارد کشمش نیز در انواع مختلف موجود است. این خوراکی خشک و خوشمزه می تواند بر اساس نوع ، خواص منحصر به فردی داشته باشد. کشمش های مختلف بر اساس انواع می توانند در پلوها ، آجیل ، کیک و شیرینی استفاده شوند. برای آگاهی بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

خواص انواع کشمش برای سلامتی

برای تهیه این میوه خشک شما می توانید هر نوع انگوری را انتخاب کنید ولی متداول ترین انگور مورد استفاده معمولا انواع بی دانه هستند.این خوراکی مقوی سرشار از پلی فنل ها ، آنتی اکسیدان ها ، فلاونوئیدها و ریزمغذی است که می توانند به خوبی از سلامت بدن حمایت کند. فیبرهای محلول و نامحلول موجود در این خوراکی سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشند و با دارا بودن ترکیبات الکترولیت برای حفظ سلامت سیستم قلب و عروق مفید هستند.

شما می توانید از انواع کشمش برای خوردن چای استفاده کنید تا علاوه بر بهره مندی از خواص این خوراکی فوق العاده از تاثیرات مضر قندها بر سطح سلامتی و افزایش خطر ابتلا به انواع دیابت در امان بمانید.

ترکیبات پلی فنل و آنتی اکسیدان موجود در این میوه خشک می تواند با رادیکال های آزاد مقابله کرده و مانع بروز سرطان های مختلف در بدن شود. این خوراکی برای تقویت اعصاب ، سلامت چشم ها ، بی حالی و کسالت ، کاهش وزن، خوشبو کردن دهان و التیام پوسیدگی دندان و گرفتگی عضلات بسیار مفید است.

تفاوت کشمش ، مویز ، کشمش سلطانی یا تیزابی چیست؟
تفاوت کشمش ، مویز ، کشمش سلطانی یا تیزابی چیست؟

آشنایی با انواع کشمش و خواص آنها

همانطور که گفته شد با توجه به تنوع انگور می توان انواع مختلف کشمش را تولید کرد که هر یک خواصی دارند که در ادامه شرح داده شده است.

کشمش

کشمش از خشک کردن انواع انگور به روش های مختلف تهیه می شود که می تواند بی دانه یا دانه دار باشد. خشک شدن انگور با تغلیظ ترکیبات موجود در آن باعث افزایش خواص این میوه خشک می شود.از کشمش می توان برای افزایش انرژی و ارتقاء سلامت عمومی بدن به دلیل دارا بودن مینرال ها و ویتامین ها استفاده کرد.

مویز

مویز نوعی کشمش درشت است که از انگور درشت و سیاه تولید می شود. مویز سرشار از ویتامین E ، ویتامین  A  ، ویتامین B  و مینرال های کلسیم، فسفر و پتاسیم است که برای تقویت حافظه و افزایش سطح انرژی بدن بسیار مفید است .  مویز نیز انواعی دارد و می تواند پرگوشت، کم دانه یا بی دانه باشد. این میوه خشک مقوی با دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ برای سلامتی بسیار مفید می باشد.

مویز حاوی ترکیبات آنتوسیانین و پلی فنولیک با خواص ضد سرطان و ضد آلزایمر هستند. لازم به ذکر است که مقدار بالای آنتوسیانین موجود در مویز نسبت به انگور و کشمش ارزش غذایی این خوراکی را افزایش می دهد.

مویز با اثرات ضد درد، ضد آلرژی، ضد باکتری و اثرات محافظت کننده از کبد، قلب و تقویت سیستم ایمنی برای بدن بسیار مفید است و مصرف آن به افراد مسن ، کودکان و خانم های شیرده توصیه می شود.

کشمش سلطانی یا تیزابی

سلطانی نوعی کشمش است که از انگورهای سبز بی دانه تولید می شود. این میوه خشک معمولا با استفاده از تیزاب تهیه می شود به همین جهت رنگ آن روشن تر از کشمش  و مویز است.

سلطانی ها کوچکتر ، شیرین تر، آبدارتر و روشن تر از مویز و کشمش هستند و در همه دنیا معمولا از انگور تامسون تولید شده و به روش های مختلف استفاده می شوند. در برخی کشورها مانند استرالیا این کشمش بدون تیزاب ولی با فرآیند طولانی تر تولید می شود تا عوارضی برای سلامتی نداشته باشد.

خواص این خوراکی نیز مانند سایر انواع کشمش است ولی از آنجاییکه تیزاب در مقادیر بالا برای سلامتی مضر و سرطانزاست بهتر است کمتر از آن استفاده کنید.

فواید کشمش ، مویز ، کشمش سلطانی یا تیزابی برای سلامتی

همه این خوراکیها سرشار از ریزمغذی های مفید برای سلامتی هستند. فیبر بالای موجود در این میوه های خشک برای کاهش فشار خون و کنترل قند خون مفید است و باعث افزایش حس شادابی در افراد خواهد شد.

شما می توانید این خوراکی های مفید را جایگزین تنقلات بی ارزش در میان وعده ها کرده و از خواص ارزشمند آنها برای سلامتی بهره مند شوید. استفاده از آنها در سالاد ، همراه آجیل، در پلوها و شیرینی ها علاوه بر ایجاد طعم مطلوب باعث سلامت دستگاه گوارش خواهد شد.

این میوه های خشک را می توان به عنوان اسنک و همچنین در وعده صبحانه همراه با پنیر یا در عصرانه همراه ماست خورد. برای استفاده از انواع کشمش به دلیل خواص فراوان ابتکار به خرج دهید و از آنها در غذاهای مختلف استفاده کنید. انتخاب هریک از این خوراکی ها بسته به ذائقه و سلیقه می تواند به حفظ و ارتقاء سلامتی شما کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا