Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص سلرکس فورت چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

قرص سلرکس انعطاف پذیری مفاصل را زیاد کرده و سبب کاهش التهاب آن می شود. مفاصل قسمت های مهمی از بدن هستند که به حرکت اندام کمک می کنند. اگر فردی درد در مفاصل را تجربه کند که به عنوان آرترالژی شناخته می شود، می تواند ناراحت کننده باشد و بر توانایی او برای شرکت در فعالیت های روزانه تاثیر بگذارد. نشریه جهان شیمی فیزیک از داروها و مکملهای متفاوتی مقالات ارزنده ای منتشر کرده است در این مقاله شما را با قرص سلرکس آشنا میکنیم.

قرص سلرکس فورت چیست

سلرکس تحرک و انعطاف مفاصل را زیاد کرده و سبب کاهش التهاب و درد می شود. این دارو حاوی عصاره سلری ، جونیپر و امگا ۳ است. دردهای روماتیسمی و نقرس را کاهش میدهد. عصاره سلری خاصیت ضد روماتیسم ، آرام بخش ، مدر و ضدعفونی کننده مجاری ادرار دارد.

ترکیبات سلرکس فورت

این دارو حاوی عصاره سلری،جونیپر و امگا ۳ است که سبب کاهش دردهای روماتیسمی و نقرس خواهد شد. عصاره سلری خاصیت ضد روماتیسم،آرام بخش و ضدعفونی کننده مجاری ادرار دارد و برای درمان آرتریت، روماتیسم و نقرس استفاده می شود. عصاره جونیپر خواص ضد التهاب، ضد نفخ و ضد روماتیسم دارد. اسید چرب امگا ۳ با مهار التهاب مانع از التهاب و درد خواهد شد.

درد مفاصل چیست

ناراحتی مفاصل شایع است و معمولا در دست ها، پاها، باسن، زانوها یا ستون فقرات احساس می شود. گاهی اوقات ممکن است مفصل احساس سفت، درد یا درد داشته باشد. برخی از بیماران از احساس سوزش، ضربان دار شدن شکایت دارند. علاوه بر این، ممکن است مفصل در صبح احساس سفت شدن داشته باشد اما با حرکت و فعالیت شل شده و احساس بهتری پیدا کند. با این حال، فعالیت بیش از حد می تواند درد را بدتر کند.

درد مفاصل ممکن است بر عملکرد مفصل تاثیر بگذارد و توانایی فرد را برای انجام کارهای اساسی محدود کند. درد شدید مفاصل می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. درمان باید نه تنها بر درد، بلکه بر روی فعالیت ها و عملکردهای آسیب دیده نیز تمرکز کند

روش مصرف قرص celer x forte

روزانه یک تا دو قرص با غذا میل گردد. مصرف در دوران بارداری و شیردهی منعی ندارد.

قرص سلرکس فورت چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
عوارض قرص سلرکس فورت

موارد مصرف قرص سلرکس

قرص سلرکس برای کاهش التهاب و درد مفاصل تجویز میشود. مواد موثره این قرص به افزایش تحرک و انعطاف مفاصل کمک می کند. موارد مصرف قرص سلرکس موارد زیر است:

  • افزایش دهنده انعطاف پذیری و تحرک مفصل
  • کاهنده دردهای مربوط به آرتریت
  • دارای امگا ۳، عصاره سلری و جونیپر
  • اثرات ضد روماتیسمی، ضد التهاب و ضد نفخ
  • اثرات مهار درد و التهاب به علت وجود اسید چرب امگا ۳
  • اثرات آرام بخشی، ضدعفونی کنندگی مجاری ادراری، مدر، و ضد رماتیسمی به علت وجود قرص سلری
  • بهبود روماتیسم مفصلی و نقرس

مفصل چیست

نقطه ای است که استخوان ها با هم تماس پیدا می کنند و سیستم اسکلتی را به هم وصل می کنند. اکثر مفاصل متحرک هستند، که به بدن اجازه می دهد تا انواع مختلف حرکت را انجام دهد. سه نوع مفصل وجود دارد: فیبری، غضروفی و ​​سینوویال.

مفاصل فیبری معمولا غیر متحرک هستند. آنها شامل جمجمه در جمجمه، مفاصل بین دندان ها و حفره های فک و مفاصل بین استخوان های ساق پا هستند.

مفاصل غضروفی مفاصلی هستند که در آن غضروف دو استخوان را به هم متصل می کند. این مفاصل تا حدی متحرک هستند.

مفاصل سینوویال مفاصلی هستند که به اندام اجازه می دهند آزادانه حرکت کنند. این مفاصل دارای یک حفره در خود هستند که حاوی مایع سینوویال است. این مایع به استخوان‌هایی که مفصل را متصل می‌کنند اجازه می‌دهد به راحتی در اطراف حرکت کنند. برخی از نمونه ها عبارتند از زانو، آرنج، لگن و شانه.

شایع ترین علل درد مفاصل چیست

بسیاری از شرایط و عوامل می توانند باعث شوند که فرد درد مفاصل را تجربه کند. اگر فردی در مفاصل متعدد درد داشته باشد به آن پلی آرترالژی می گویند.

شایع ترین علل درد در مفاصل عبارتند از:

جراحت: آسیب یکی از علل شایع درد مفاصل است. صدمات می تواند ناشی از استفاده یا تلاش بیش از حد مفاصل یا ضربه ای باشد که باعث شکستگی، رگ به رگ شدن یا کشیدگی می شود.

به عنوان مثال، آسیب شایع زانو آسیب به رباط صلیبی قدامی است. افرادی که ورزش های خاصی مانند فوتبال، بسکتبال یا فوتبال انجام می دهند، بیشتر در معرض آسیب ACL خود هستند.

عفونت ویروسی: برخی از عفونت ها ممکن است منجر به درد مفاصل شوند. به عنوان مثال، ویروس هپاتیت C  می تواند عوارضی ایجاد کند که منجر به درد مفاصل می شود. برای افراد مبتلا به HCV ابتلا به بیماری های روماتیسمی مرتبط رایج است که می تواند باعث ایجاد مشکلاتی از جمله درد در مفاصل شود.

بیماری: برخی از بیماری ها می توانند باعث درد مفاصل شوند. یک بیماری خودایمنی مزمن است و علائم شایع آن شامل درد عضلات و مفاصل است. در واقع، درد مفاصل اولین علامت برای بیش از نیمی از کسانی است که به لوپوس مبتلا می شوند.

افراد مبتلا به لوپوس می شوند زیرا سیستم ایمنی بدن آنها بیش فعال می شود و به بافت های سالم و طبیعی حمله می کند.

استئوآرتریت، یک نوع رایج آرتریت، با گذشت زمان زمانی اتفاق می‌افتد که محافظ بین استخوان‌ها، از بین می‌رود. مفاصل دردناک می شوند. استئوآرتریت به کندی ایجاد می شود و معمولا در میانسالی رخ می دهد.

آرتریت روماتوئید بیماری مزمن است. باعث تورم و درد مفاصل می شود.

نقرس بیماری دردناک است. در آن کریستال ها در مفصل جمع می شوند و در انگشت شست پا رخ می دهد.

بورسیت در لگن، زانو، آرنج یا شانه دیده می شود.

صدمات، مانند شکستگی استخوان یا رگ به رگ شدن

تاندونیت التهاب تاندون ها یا نوارهای انعطاف پذیری است که استخوان و ماهیچه را به هم متصل می کند. معمولاً در آرنج، پاشنه یا شانه دیده می شود و معمولاً در اثر استفاده بیش از حد ایجاد می شود.

عوارض قرص سلرکس فورت
عوارض قرص سلرکس فورت

آرتروز چیست

آرتریت و آرترالژی بسیار شبیه به هم هستند اما تفاوت های کلیدی دارند. هر دو درد مفاصل را توصیف می کنند، اما آرترالژی بدون التهاب مشخص در مفصل که مشخصه آرتریت است رخ می دهد. تقریبا نیمی از بزرگسالان مبتلا به آرتریت درد مفاصل مداوم را گزارش می دهند. بیش از ۱۰۰ نوع مختلف آرتریت وجود دارد، از جمله:

علت آرتریت در بین انواع مختلف متفاوت است.

استئوآرتریت ناشی از از دست دادن غضروف در مفاصل است. کلسیفیکاسیون غضروف اطراف مفاصل در نهایت باعث نازک شدن غضروف قبل از آسیب رساندن به آن می شود. افراد مسن بیشتر احتمال دارد به OA مبتلا شوند.

RA یک پاسخ خود ایمنی به یک محرک است. بدن سعی می کند با چیزی که فکر می کند مهاجم است مبارزه کند.

نقرس به دلیل متبلور شدن اسید اوریک در بدن رخ می دهد. اسید اوریک وارد فضاهای مفصلی شده و باعث التهاب می شود.

در بیشتر موارد، آرتریت سپتیک ناشی از عفونت باکتریایی است. باکتری ها وارد مایع سینوویال مفاصل می شوند که در نهایت غضروف را تخریب می کند و منجر به آرتریت می شود.

علائم درد مفاصل

علائم دیگری که معمولا با درد مفاصل همراه است عبارتند از:

  • حساسیت مفاصل
  • سفتی مفصل
  • تورم مفصل
  • محدودیت حرکت مفصل
  • ضعف در مفصل یا ناپایدار شدن مفصل
  • خستگی

تشخیص درد مفاصل

تشخیص اولیه درد مفاصل احتمالا شامل ارزیابی توسط پزشک خواهد بود. آنها معمولا به سابقه پزشکی فرد نگاه می کنند و معاینه فیزیکی انجام می دهند.

پزشک ممکن است سوالاتی بپرسد، مانند اینکه آیا درد پس از آسیب ظاهر شده است یا اینکه آیا سابقه خانوادگی بیماری مفصلی وجود دارد یا خیر. به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی، آنها مفاصل را بازرسی می کنند و دامنه حرکتی آنها را بررسی می کنند.

پزشک ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی را برای کمک به تشخیص تجویز کند. اینها ممکن است شامل آزمایش خون برای بررسی موارد زیر باشد:

  • فاکتور روماتوئید
  • رسوب گلبول قرمز
  • اسید اوریک
  • پروتئین C
  • آنتی بادی ها

تکنیک های تصویربرداری مانند اشعه ایکس و ام آر آی، سونوگرافی و سی تی اسکن نیز ممکن است به تشخیص کمک کند.

درمان درد مفاصل

گاهی اوقات درد ممکن است با مصرف داروهای بدون نسخه یا با انجام تمرینات روزانه ساده از بین برود. درمان‌های خانگی ساده، مانند استفاده از پد حرارتی یا یخ روی ناحیه آسیب‌دیده، ممکن است برای دوره‌های کوتاه مدت، چند بار در روز توصیه شود.

ورزش می تواند به بازگشت قدرت و عملکرد کمک کند. پیاده روی، شنا یا سایر ورزش های هوازی کم تاثیر بهترین است. کسانی که در تمرینات شدید یا فعالیت های ورزشی شرکت می کنند ممکن است نیاز داشته باشند که آن را کاهش دهند یا یک روال تمرینی کم تاثیر را شروع کنند. تمرینات کششی ملایم نیز کمک خواهد کرد. قبل از شروع یا ادامه هر برنامه ورزشی با پزشک مشورت کنید.

در صورت نیاز، کاهش وزن نیز ممکن است برای کاهش فشار روی مفاصل پیشنهاد شود.

استامینوفن یا داروهای ضد التهابی (ایبوپروفن)، ممکن است به کاهش درد کمک کند. هر دوی این داروها بدون نسخه در دسترس هستند، اما دوزهای قوی تر ممکن است به تجویز پزشک نیاز داشته باشد. اگر سابقه زخم معده، بیماری کلیوی یا بیماری کبدی دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببیند آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر.

درمان‌های موضعی، مانند پمادها یا ژل‌هایی که می‌توان روی پوست ناحیه مفصل آسیب‌دیده مالیده شود، نیز ممکن است به کاهش درد کمک کند. برخی از این موارد ممکن است بدون نسخه پیدا شوند، یا ممکن است پزشک نسخه ای بنویسد.

مکمل های غذایی، مانند گلوکزامین، ممکن است به تسکین درد کمک کنند. قبل از مصرف مکمل های بدون نسخه از پزشک سوال کنید.

اگر آن داروها یا درمان ها درد را کاهش ندهند، پزشک ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

بریس و عصا می‌تواند به حمایت از مفصل کمک کند تا حرکت را آسان کند. پزشک، فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر یا مددکار اجتماعی قادر خواهند بود با گزینه(های) مناسب در دسترس کمک کنند.

فیزیوتراپی یا کاردرمانی، همراه با یک برنامه تناسب اندام متعادل، ممکن است به تدریج به کاهش درد و بهبود انعطاف پذیری کمک کند.

داروهای ضد افسردگی ممکن است برای کمک به بهبود خواب بیماران مبتلا به درد مفاصل تجویز شوند.

استروئیدها که اغلب از طریق تزریق به مفصل داده می شوند، درد و تورم را برای مدت کوتاهی تسکین می دهند.

داروهای مسکن که به کاهش درد کمک می کنند: توجه داشته باشید که داروها، حتی داروهایی که بدون نسخه در دسترس هستند، تأثیر متفاوتی روی افراد می گذارد. آنچه به یک فرد کمک می کند ممکن است برای دیگری کارساز نباشد. هنگام مصرف هر دارویی حتما دستورالعمل های پزشک را به دقت دنبال کنید و در صورت داشتن عوارض جانبی به او بگویید.

عوارض قرص سلرکس فورت
عوارض قرص سلرکس فورت

تسکین درد مفاصل

اگر درد مفصل طولانی مدت باشد و با داروها یا فیزیوتراپی و ورزش کاهش نیابد، جراحی ممکن است یک گزینه باشد. این موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا مطمئن شوید که عمل جراحی منطقی است.

گزینه های جراحی مختلفی وجود دارد، از جمله:

آرتروسکوپی: جراح دو یا سه برش در روی مفصل ایجاد می‌کند و با آرتروسکوپ برای ترمیم غضروف وارد مفصل می‌شود.

تعویض مفصل: اگر درمان های دیگر کمک نکند. جراحی تعویض مفصل نیاز است.

جراح قسمت هایی از استخوان بیمار را برمی دارد و مفصل مصنوعی ساخته شده از فلز یا پلاستیک را کاشت می کند. این روش نتایج بسیار خوبی داشته است و اکثر بیماران پس از این نوع جراحی احساس تسکین طولانی مدت درد می کنند.

اگر فردی علائم درد مفاصل را تجربه کرد که بر فعالیت های روزانه او تأثیر می گذارد یا باعث نگرانی می شود، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

درد مفاصل می تواند در نتیجه چندین بیماری مختلف از جمله آسیب و عفونت باشد.

افراد اغلب می‌توانند درد خفیف مفصل را با درمان‌های خانگی مدیریت کنند، اما درمان دارویی احتمالاً برای درد مفاصل شدید یا مداوم ضروری است.

افراد در معرض درد مفاصل

درد مفاصل افرادی را تحت تاثیر قرار می دهد که:

  • آسیب های قبلی به مفصل داشته اند
  • استفاده مکرر و/یا استفاده بیش از حد از عضله
  • آرتریت یا سایر بیماری های مزمن پزشکی دارید
  • از افسردگی، اضطراب و/یا استرس رنج می برند
  • اضافه وزن دارند
  • از سلامت ضعیف رنج می برند
  • سن: مشکلاتی در افراد میانسال یا مسن ایجاد شود.

چه علائمی از درد مفاصل باعث نگرانی است

علائم درد مفاصل از خفیف تا ناتوان کننده متغیر است. بدون غضروف، هنگام حرکت مفصل، استخوان ها مستقیما روی یکدیگر ساییده می شوند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تورم
  • مفصل سفت یا بزرگ شده
  • بی حسی
  • مفاصل پر سر و صدا، یا صدای کلیک، ساییدن یا کوبیدن هنگام حرکت مفصل
  • حرکت دردناک
  • مشکل در خم کردن یا صاف کردن مفصل
  • از دست دادن حرکت
  • یک مفصل قرمز و داغ و متورم

عوارض قرص سلرکس فورت

این قرص حاوی ترکیبات گیاهی است و عوارض خاصی ندارد.

قیمت قرص سلرکس فورت

قیمت این قرص باتوجه به نرخ ارز و واردات دارو متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا