Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

مکمل تریبولوس چیست؟ مزایا، کاربرد، بهترین زمان و نحوه مصرف

مکمل تریبولوس برای مشکلات کلیوی برای اختلالات پوستی، از جمله اگزما (درماتیت آتوپیک)، پسوریازیس و گال؛ برای مشکلات جنسی مردان، از جمله اختلال نعوظ، ترشح غیر ارادی مایع منی بدون ارگاسم (اسپرماتوره)، و افزایش میل جنسی، برای مشکلات قلب و سیستم گردش خون، از جمله درد قفسه سینه، فشار خون بالا، کلسترول بالا و (کم خونی)؛ برای مشکلات گوارشی از جمله قولنج، گاز روده (نفخ شکم)، یبوست و دفع کرم های انگلی روده. برای درد و تورم (التهاب) بافت پوشاننده دهان (استوماتیت) و گلودرد استفاده می شود.

زنان از مکمل تریبولوس برای تقویت عضلات قبل از زایمان، سقط جنین و تحریک جریان شیر استفاده می کنند. برخی افراد از تریبولوس برای سوزاک، بیماری کبد (هپاتیت)، التهاب، درد مفاصل (روماتیسم)، جذام، سرفه، سردرد، سرگیجه، سندرم خستگی مزمن و افزایش عملکرد ورزشی استفاده می کنند. نشریه جهان شیمی فیزیک از مکمل تریبولوس اطلاعاتی در اختیارتان قرار میدهد.

مکمل تریبولوس چیست

Tribulus terrestris یک گیاه مدیترانه ای مولد میوه است که پوشیده از خار است. به آن تاک سوراخ دار نیز می گویند. مردم از میوه، برگ یا ریشه گیاه تریبولوس به عنوان دارو استفاده می کنند.

خطرات مصرف تریبولوس چیست

اثرات جانبی. مصرف تریبولوس به عنوان مکمل برای مدت کوتاه بی خطر است، مشروط بر اینکه سالم باشید و باردار یا شیرده نباشید. عوارض جانبی می تواند شامل مشکلات خواب، ناراحتی معده و پریودهای نامنظم باشد.

خطرات آزمایش‌های آزمایشگاهی روی حیوانات، تریبولوس را با مشکلات رشد جنین مرتبط می‌کند. بنابراین اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید از تریبولوس دوری کنید.

همچنین، مردان باید توجه داشته باشند که نگرانی هایی در مورد ارتباط احتمالی بین مشکلات پروستات و تریبولوس وجود دارد.

موارد استفاده و اثربخشی مکمل تریبولوس

افزایش عملکرد ورزشی به نظر نمی رسد مصرف تریبولوس به صورت خوراکی، به تنهایی یا در ترکیب با گیاهان و مکمل های دیگر مانند آندروستندیون، ترکیب بدن یا عملکرد ورزشی را در ورزشکاران افزایش دهد.

ناباروری. تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف یک محصول خاص تریبوس از طریق دهان به مدت ۳۰ روز باعث بهبود تعداد اسپرم، حرکت اسپرم و حجم انزال در افراد مبتلا به ناباروری به دلیل تعداد کم اسپرم و کاهش حرکت اسپرم می شود. مصرف این دارو می تواند میل جنسی و نعوظ را افزایش دهد.

درد قفسه سینه (آنژین). تحقیقات در حال توسعه نشان می دهد که عصاره تریبولوس که از طریق دهان مصرف می شود ممکن است علائم آنژین را کاهش دهد.

اگزما (درماتیت آتوپیک). تریبولوس خوراکی در ترکیب با ۹ گیاه دیگر (زمافیت) ممکن است قرمزی و شیوع پوست را در بزرگسالان و کودکان مبتلا به نوع خاصی از اگزما به نام اگزمای آتوپیک غیراکسوداتیو کاهش دهد. این مکمل برای موارد زیر مصرف میشود:

  • اختلال نعوظ
  • کم خونی)
  • سرطان
  • سرفه ها
  • گاز روده (نفخ شکم)
مکمل تریبولوس چیست؟ مزایا و کاربرد آن
مکمل تریبولوس چیست؟ مزایا و کاربرد آن

عوارض مکمل تریبولوس

مکمل‌ تریبولوس در صورتی که برای مدت کوتاهی از طریق دهان مصرف شوند، احتمالا برای اکثر افراد بی‌خطر هستند. آنها به طور ایمن در مطالعات تحقیقاتی تا ۸ هفته استفاده شده اند. ایمنی طولانی مدت tribulus ناشناخته است.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه مکمل تریبولوس

بارداری و شیردهی: مصرف مکمل‌ تریبولوس در دوران بارداری ناامن است. تحقیقات روی حیوانات نشان می دهد که تریبولوس ممکن است به رشد جنین آسیب برساند. اطلاعات کافی در مورد ایمنی استفاده از tribulus در دوران شیردهی وجود ندارد. اگر باردار یا شیرده هستید بهتر است از tribulus استفاده نکنید.

مشکلات پروستات یا سرطان پروستات: این نگرانی وجود دارد که تریبولوس ممکن است شرایط پروستات مانند هیپرتروفی خوش خیم پروستات یا سرطان پروستات را بدتر کند. تحقیقات در حال توسعه نشان می دهد که تریبولوس می تواند وزن پروستات را افزایش دهد.

دیابت: مکمل‌ تریبولوس ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. دوز داروهای دیابت ممکن است نیاز به تنظیم توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی داشته باشد.

جراحی: مکمل‌ تریبولوس ممکن است بر سطح قند خون تأثیر بگذارد. حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده استفاده از تریبولوس را متوقف کنید.

تداخلات دارویی مکمل تریبولوس

به نظر نمی رسد هیچ گونه تداخلی بین تریبولوس و غذاها یا سایر گیاهان و مکمل ها وجود داشته باشد. اما تریبولوس با برخی داروها تداخل دارد. اگر از داروهای قلب و فشار خون استفاده می کنید، مصرف نکنید. مانند:

  • مسدود کننده های بتا
  • دیگوکسین
  • مسدود کننده های کانال کلسیم
  • دیورتیک ها
  • مهارکننده های ACE
  • نیترات ها

اگر از داروهای دیابت استفاده می کنید، مکمل‌ تریبولوس ممکن است قند خون شما را به سطوح خطرناکی پایین بیاورد. همچنین ممکن است تاثیر استروئیدها بر بدن شما را افزایش دهد.

حتما به پزشک خود در مورد هر موردی که مصرف می کنید، اطلاع دهید، حتی اگر طبیعی باشد. به این ترتیب، پزشک شما می‌تواند هرگونه عوارض جانبی یا تداخلات احتمالی با داروها، غذاها یا سایر گیاهان و مکمل‌ها را بررسی کند.

مکمل‌ تریبولوس ممکن است ادرار آور باشد. مصرف تریبولوس ممکن است میزان خلاص شدن بدن از شر لیتیوم را کاهش دهد. اگر لیتیوم مصرف می کنید، قبل از استفاده از این محصول با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. ممکن است دوز لیتیوم شما نیاز به تغییر داشته باشد.

مکمل‌ تریبولوس ممکن است قند خون را کاهش دهد. مصرف تریبولوس همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. قند خون خود را از نزدیک کنترل کنید.

برخی از داروهای مورد استفاده برای دیابت عبارتند از: گلیمپراید (آماریل)، گلیبورید (دیابتا، گلیناز پرس‌تاب، میکروناز)، انسولین، پیوگلیتازون (آکتوس)، روزیگلیتازون (آواندیا)، کلرپروپامید (دیابینیز)، گلی‌پیزید (گلوکترول)، تولبوتامید.

تریبولوس فشار خون را کاهش می دهد. مصرف تریبولوس با داروهای فشار خون بالا سبب کاهش بیش از حد فشار خون میشود.

به نظر می رسد تریبولوس فشار خون را کاهش می دهد. مصرف تریبولوس همراه با داروهای فشار خون بالا ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود.

Tribulus Terrestris چیست

Tribulus terrestris یک گیاه کوچک برگی است. همچنین به نام‌های انگور سوراخ‌دار، گوکشورا، کله‌کلتروپ و بز نیز شناخته می‌شود. در بسیاری از نقاط، از جمله بخش هایی از اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه رشد می کند. به طور سنتی، مردم از این گیاه برای انواع اثرات بالقوه، از جمله افزایش میل جنسی، سالم نگه داشتن دستگاه ادراری و کاهش تورم استفاده می‌کنند.

مکمل تریبولوس چیست؟ مزایا و کاربرد آن
مکمل تریبولوس چیست؟ مزایا و کاربرد آن

مزایای مکمل تریبولوس

امروزه مکمل تریبولوس به طور گسترده به عنوان یک مکمل سلامت عمومی و همچنین در مکمل هایی که ادعا می کنند سطح تستوسترون را افزایش می دهند استفاده می شود.

در طول سال‌ها، مردم در تلاش برای افزایش عملکرد ورزشی، بدنسازی، و برای طیف وسیعی از مسائل سلامتی که ممکن است شامل بیماری‌های قلبی و گردش خون و مسائل جنسی باشد، تریبولوس را انجام داده‌اند.

مطالعاتی انجام شده است که نشان می دهد برای افراد دارای مشکلات جنسی خاص و کسانی که از ناباروری رنج می برند، فوایدی دارند. Tribulus دارای مواد شیمیایی است که ممکن است برخی از هورمون ها را در حیوانات افزایش دهد. با این حال، به نظر نمی رسد که هورمون مردانه (تستوسترون) را در انسان افزایش دهد.

سلامت قلب و قند خون

اگرچه مردم اغلب مکمل تریبولوس را به دلیل اثرات بالقوه آن بر عملکرد جنسی و تستوسترون مصرف می کنند، اما برای اثرات مهم دیگر نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

یک مطالعه اثرات مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم خارخاسک را در ۹۸ زن مبتلا به دیابت نوع ۲ بررسی کرد.

پس از سه ماه، زنانی که مکمل را مصرف کردند، در مقایسه با آنهایی که دارونما مصرف کردند، سطح قند و کلسترول خون پایین تری را تجربه کردند.

مطالعات حیوانی همچنین نشان داده است که خارخاسک ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد، به محافظت در برابر آسیب عروق خونی کمک کند و به جلوگیری از افزایش کلسترول خون کمک کند.

در حالی که این یافته ها امیدوارکننده به نظر می رسند، قبل از اینکه بتوان این گیاه را برای این فواید سلامتی توصیه کرد، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

تستوسترون را در انسان افزایش نمی دهد

یک جستجوی آنلاین سریع برای مکمل های مکمل تریبولوس نشان می دهد که بسیاری از محصولات ساخته شده با این گیاه بر افزایش تستوسترون متمرکز هستند.

یک مرور نتایج حاصل از ۱۲ مطالعه عمده را در مورد اثرات این گیاه در مردان و زنان ۱۴ تا ۶۰ ساله تجزیه و تحلیل کرد. این مطالعات بین ۲ تا ۹۰ روز به طول انجامید و شرکت کنندگان شامل افراد سالم و کسانی بودند که مشکلات جنسی را تجربه می کردند.

محققان دیگر دریافتند که مکمل تریبولوس ممکن است تستوسترون را در برخی از مطالعات حیوانی افزایش دهد، اما این نتیجه معمولا در انسان دیده نمی شود.

ممکن است میل جنسی را تقویت کند

حتی اگر این مکمل ممکن است تستوسترون را افزایش ندهد، ممکن است میل جنسی را افزایش دهد.

برخی از محققان دریافتند که وقتی مردان با کاهش میل جنسی روزانه ۷۵۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم Tribulus terrestris به مدت دو ماه مصرف می‌کنند، میل جنسی آن‌ها تا ۷۹ درصد افزایش می‌یابد.

همچنین، ۶۷ درصد از زنان با میل جنسی بسیار پایین، پس از مصرف مکمل های ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرمی به مدت ۹۰ روز، افزایش میل جنسی را تجربه کردند.

مطالعات دیگر همچنین گزارش داده اند که مکمل های حاوی این گیاه میل جنسی، برانگیختگی و رضایت را در زنان با میل جنسی کم افزایش می دهد. با این حال، مطالعات در مردان مبتلا به اختلال نعوظ نتایج متفاوتی را به همراه داشته است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف ۸۰۰ میلی گرم از این مکمل در روز ممکن است به طور موثر اختلال نعوظ را درمان نکند.

مکمل تریبولوس ممکن است میل جنسی را در زنان و مردان بهبود بخشد، تحقیقات بیشتری برای روشن شدن میزان اثرات جنسی این مکمل مورد نیاز است.

عملکرد ورزش را بهبود نمی بخشد

افراد فعال اغلب از مکمل تریبولوس برای بهبود ترکیب بدن خود با افزایش ماهیچه یا کاهش چربی استفاده می کنند. این ممکن است تا حدی به دلیل شهرت این گیاه به عنوان یک تقویت کننده تستوسترون باشد، اگرچه تحقیقات نشان می دهد که ممکن است در واقع این ادعاها را برآورده نکند.

مردان این مکمل ها را در طول پنج هفته تمرین با وزنه مصرف کردند. با این حال، در پایان مطالعه، هیچ تفاوتی در بهبود قدرت یا ترکیب بدن بین گروه مکمل و دارونما وجود نداشت.

مطالعه دیگری نشان داد که هشت هفته مصرف این مکمل همراه با یک برنامه ورزشی، ترکیب بدن، قدرت یا استقامت عضلانی را بیش از دارونما بهبود نمی بخشد.

متأسفانه، هیچ تحقیقی در مورد اثرات گیاه خارخاسک در زنان ورزشکار در دسترس نیست. علاوه بر اثرات بالقوه سلامتی که مورد بحث قرار گرفت، مکمل تریبولوس ممکن است چندین اثر دیگر در بدن داشته باشد: این گیاه ممکن است به عنوان ادرار آور عمل کرده و افزایش یابد. ممکن است اثرات ضد افسردگی در موش داشته باشد.

مکمل تریبولوس چیست؟ مزایا و کاربرد آن
مکمل تریبولوس چیست؟ مزایا و کاربرد آن

دوز مصرفی و ایمنی مکمل تریبولوس

محققان از طیف گسترده ای از دوزها برای ارزیابی اثرات Tribulus terrestris استفاده کرده اند. مطالعاتی که به بررسی اثر بالقوه کاهش قند خون آن می‌پردازند، از ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز استفاده می‌کنند، در حالی که تحقیقاتی که افزایش میل جنسی را بررسی می‌کنند، از دوزهای ۲۵۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز استفاده می‌کنند.

مطالعات دیگر دوزهایی را نسبت به وزن بدن تجویز کردند. به عنوان مثال، چندین مطالعه از دوزهای ۹-۴.۵ میلی گرم در هر پوند (۱۰ تا ۲۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن استفاده کرده اند.

ساپونین ها در مکمل تریبولوس

ساپونین ها ترکیبات شیمیایی موجود در مکمل تریبولوس هستند و تصور می شود که مسئول مزایای سلامتی آن هستند. بسیاری از مکمل ها دوز را همراه با درصد ساپونین ها ذکر می کنند که به مقدار مکملی که از این ترکیبات تشکیل شده اشاره دارد.

معمول است که مکمل تریبولوس حاوی ۴۵ تا ۶۰ درصد ساپونین باشند. نکته مهم، درصد بیشتر ساپونین ها به این معنی است که باید از دوز کمتری استفاده شود، زیرا مکمل غلیظ تر است.

چندین مطالعه با استفاده از دوزهای مختلف حداقل عوارض جانبی و هیچ نگرانی ایمنی را گزارش کرده اند. عوارض جانبی غیرمعمول شامل گرفتگی معده یا رفلاکس جزئی است.

قیمت مکمل تریبولوس

قیمت این مکمل باتوجه به نرخ ارز و واردات دارو متفاوت است.

خرید مکمل تریبولوس

این مکمل را از فروشگاههای آنلاین خریداری کنید.

بهترین زمان مصرف تریبولوس

مکمل تریبلوس را صبح ها و ۱ ساعت قبل از تمرین استفاده کنید.

کلام آخر

Tribulus terrestris یک گیاه کوچک برگی است که سال هاست در طب سنتی چین و هند مورد استفاده قرار می گیرد. نشان می دهد ممکن است کنترل قند خون و سطح کلسترول را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بخشد. اگرچه تستوسترون را افزایش نمی دهد، مکمل تریبولوس ممکن است میل جنسی را در مردان و زنان بهبود بخشد. در حالی که بیشتر تحقیقات نشان می دهد که این مکمل بی خطر است و فقط عوارض جانبی جزئی ایجاد می کند، گزارش های جداگانه ای از سمیت وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا