Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کپسول و قرص تستوسترون چیست؟ خواص، عوارض و قیمت خرید آن

تستوسترون (Testosterone) یکی از هورمون‌ های استروئیدی در بدن است. ساختمان اصلی سازنده تستوسترون را کلسترول تشکیل می‌ دهد. تولید و ترشح تستوسترون قبل از دو ماهگی جنین در رحم مادر شروع می شود. تولید این هورمون در دوران بلوغ جنسی افزایش یافته و عامل اصلی صفات ثانویه در این دوران است. این هورمون باعث جهش رشد در نوجوانان و توقف رشد قدی با بستن صفحات رشد در دو انتهای استخوان‌ ها می‌ گردد. کپسول و قرص تستوسترون برای افزایش سطح این هورمون در بدن تجویز می شود.

در این مطلب از نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی کپسول و قرص تستوسترون می پردازیم. البته با جستجو در این نشریه، در مورد آمپول تستوسترون، قرص و آمپول و کرم گلوتاتیون، آمپول واریوپپتیل، کاربرد آمپول بیوتین، آمپول نوروبیون و… می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید. با ما همراه باشید.

 

تستوسترون چیست؟

تستوسترون مهمترین هورمون مردانه است. این هورمون در رشد و تکامل دستگاه تناسلی و ایجاد صفات ثانویه جنسی مانند رویش موی صورت، بم شدن صدا، ریزش موی مدل مردانه و رشد عضلات و توده استخوانی موثر است. تستوسترون در ساخته شدن بافت‌ های بدن نیز نقش دارد. محل اصلی ساخت و ترشح این هورمون در بدن مردها بیضه است. همچنین مقدار کمی در غده فوق کلیوی تولید می‌ گردد. در زنان این هورمون در تخمدان و غده فوق کلیوی ساخته می‌ شود.

نقش هورمون تستوسترون در بهبود روند عملکرد دستگاه تناسلی مردان و صفات جنسی ثانویه است. هورمون تستوسترون برای افزایش حجم عضلات، تراکم استخوان، گلبول های قرمز خون، عملکرد جنسی و تولید مثل، افزایش انرژی و نیز تندرستی اهمیت دارد.

علت استفاده از تستوسترون

تستوسترون یک هورمون اساسی برای مردان و زنان است. اگر شما از عدم سلامتی جسمی رنج می‌ برید، ممکن است ناشی از کمبود تستوسترون باشد و نباید از آن غافل شوید.

به علاوه هنگامی که یک هورمون از تعادل خارج شود، می‌تواند باعث سایر اختلالات هورمونی شود بنابراین بهتر است یک آزمایش کامل هورمونی انجام دهید تا علت بیماری‌ مشخص شود و سپس بر طبق آن به دنبال درمان مناسب بروید.

مکانیسم اثر کپسول و قرص تستسترون

تستوسترون سبب تحریک گیرنده های آندروژن در اندام و بافت های بدن می شود. این هورمون از این راه اثر آندروژنیک خود را اعمال می کند. غلظت های فیزیولوژیک آندروژن موجب اسپرم سازی و افزایش قدرت جنسی و ایجاد و حفظ صفات ثانویه جنسی در آقایان می گردد.

کپسول و قرص تستوسترون برای بدنسازی اثرات ضد استروژنی و مهاری را در تومور های پستان وابسته به هورمون دارد که باعث اثر ضد نئوپلاسم این دارو خواهد شد.

عملکرد تستوسترون در بدن

تستوسترون مهم ترین هورمون مردانه است. این هورمون در رشد و تکامل اندام های جنسی و بروز صفات ثانویه جنسی مانند بم شدن صدا، رویش موی صورت، ریزش موی مدل مردانه، رشد عضلات و توده استخوانی بسیار نقش دارد. تستوسترون باعث جهش رشد در نوجوانان و توقف رشد قدی با بستن صفحات رشد در دو انتهای استخوان ها می گردد.

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، محل اصلی ساخت و ترشح این هورمون در بدن مردها بیضه است هر چند که مقدار کمی در غده فوق کلیوی هم تولید می شود. در زنان تستوسترون در تخمدان و غده فوق کلیوی سنتز می شود. به طور کلی این هورمون مسئول ایجاد صفات متمایز بدن مردانه است. اما در حدود سنین ۱۰ تا ۱۳ سالگی ترشح این هورمون تحت تاثیر هورمون های گنادوتروپیک هیپوفیز قدامی به سرعت افزایش می یابد. این ترشح زیاد در بیشتر بقیه طول عمر ادامه می یابد. اما پس از ۵۰ سالگی به سرعت کاهش می یابد. مقدار هورمون تستوسترون بعد از ۵۰ سالگی به ۲۰ تا ۵۰ درصد حداکثر ترشح آن می رسد.

کپسول و قرص تستوسترون چیست؟ خواص، عوارض و قیمت خرید آن
کپسول و قرص تستوسترون چیست؟ خواص، عوارض و قیمت خرید آن

اشکال دارویی تستوسترون

قرص تستوسترون

قرصهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌ گرمی جهت کاشت در زیر پوست

کپسول تستوسترون

کپسول ۴۰ میلی‌ گرمی

آمپول تستوسترون

آمپولهای ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرمی

قرص تستوسترون کاشتنی

قرص هایی کوچک و به اندازه ۳ میلی متر در ۹ میلی متر

سوسپانسیون تستوسترون

سوسپانشن‌ های استریل ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرمی

کپسول و قرص تستوسترون برای چیست؟

در اثر افزایش سن مردان، بدن به مرور زمان تستسترون کمتری تولید می کند. این روند کاهشی از حدود ۳۰ سالگی آغاز شده و در تمام طول زندگی آقایان ادامه دارد. به طور معمول برای افزایش سطح تستوسترون در بدن از کپسول و قرص آن استفاده می کنند. دلیل این تجویز می تواند افزایش میل جنسی آقایان، بهبود سلامت جنسی، چربی‌ سوزی و عضله سازی باشد.

اگر نمی توانید کپسول و قرص تستوسترون مصرف کنید به این راهکار ها توجه نمایید. حفظ وزن مطلوب، ورزش منظم، خواب کافی و به موقع، مصرف قرص های ویتامین D، نوشیدن قهوه، خوردن آجیل و مصرف حبوبات از جمله راهکار هایی هستند که به افزایش سطح تستوسترون کمک می کنند.

مقدار و نحوه مصرف آمپول و قرص تستوسترون

یافتن مقدار مناسب تستوسترون ممکن است برای برخی چالش برانگیز باشد. می توانید با پزشک خود مشورت کنید تا مقدار مناسب تستوسترون برای بدن خود را پیدا کنید. بیشترین شکل دارویی تجویز شده آمپول تستوسترون است که مقدار مصرف آن برای درمان های مختلف، کمی متفاوت است.

کپسول و قرص تستوسترون چیست؟ خواص، عوارض و قیمت خرید آن
کپسول و قرص تستوسترون چیست؟ خواص، عوارض و قیمت خرید آن

مقدار مصرف قرص تستوسترون در درمان کمبود آندروژن ناشی از هیپوگنادیسم اولیه یا ثانویه در مردان به شرح زیر است:

۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم از راه عضلانی هر ۲ تا ۴ هفته تزریق شود.

مقدار مصرف تستوسترون برای درمان بلوغ دیررس یا تاخیر در بلوغ در پسران، ۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم از راه عضلانی است. بهتر است هر ۲ تا ۴ هفته و حداکثر به مدت ۶ ماه تزریق شود.

برای تاثیر قرص تستوسترون در درمان پالیاتیو سرطان پیشرفته پستان، ۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم از راه عضلانی هر هفته تزریق شود.

در مصارف جانبی کپسول و قرص افزایش تستوسترون (درمان برخی از کم خونی ها)، ۴۰۰ میلی گرم در روز به مدت یک هفته و سپس ۴۰۰ میلی گرم یک یا دو بار در هفته از راه عضلانی تزریق شود. درمان نگهدارنده با دوز ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در ماه ادامه می یابد.

قرص‌ لثه‌ ای نیز نوع دیگری از قرص های تستوسترون هست. قرص تستوسترون هر ۱۲ ساعت یک بار و در لثه و بالای دندان‌ های پیشین قرار می‌ گیرند. این قرص همانند ژل، حل می‌ شود و به آرامی تستوسترون را آزاد می‌ کند. این قرص ها، باعث ایجاد طعم تلخ، سوزش دهان، حساسیت و سردرد می‌ شوند که این موارد با گذشت زمان رو به بهبودی می روند.

نکته:

هنگامی که از کپسول و قرص‌ تستوسترون استفاده می‌ نمائید، می‌ توانید غذا میل کنید.

میزان صحیح مصرف قرص متیل تستوسترون

مصرف بالای تستوسترون می تواند عوارض جانبی شدیدی از جمله افزایش تعداد گلبول های قرمز خون را در پی داشته باشد. مطالعات نشان می دهند که افزایش بیش از حد تستوسترون خطرات زیادی دارد. هر چند پیدا کردن دوز مناسب تستوسترون کار آسانی نخواهد بود. بهتر است با پزشک، داروساز یا مربی ورزشی خود مشورت کنید.

موارد منع مصرف قرص تستوسترون

 

حساسیت زیاد به دارو

نارسایی کلیوی

بالا بودن غلظت سرمی کلسیم

مردان با نارسایی قلبی

نارسایی کبدی

خانم های باردار و شیرده

 

مردان مبتلا به سرطان سینه

مردان مبتلا به سرطان پروستات

مردان دارای آپنه خواب درمان نشده

مردان با مقدار زیاد گلبول‌های قرمز خونی

جایگزین کپسول و قرص تستوسترون

قرص تستوسترون گیاهی

ریشه گیاه تونکات علی (گیاه بومی کشورهای جنوب شرقی آسیا) در کپسول تستوسترون گیاهی کاربرد دارد. از این گیاه در گذشته به منظور افزایش تولید تستسترون در بهبود سلامت جنسی، عضله سازی و چربی سوزی استفاده شده است.

علاوه بر گیاه تونکات علی، گیاه شنبلیله تاثیرات قابل توجه‌ای در بالا بردن میل جنسی در آقایان و افزایش سطح هورمون تستوسترون خون دارد. شنبلیله سرشار از نوعی ساپونین به نام دیوسگنین است. اثر هم افزایی عصاره این دو گیاه در کپسول تستوسترون گیاهی، این دارو را به یک محصول پر قدرت برای تقویت میل جنسی آقایان و افزایش قدرت و عضله سازی ورزشکاران تبدیل کرده است. بهتر است بدانید که قرص تستوسترون گیاهی کمترین عوارض حانبی را دارد.

سایر جایگزین های گیاهی کپسول و قرص تستوسترون

علف بز شاخی که ماده‌ تشکیل‌ دهنده‌ اصلی آن ایکارین است. باعث افزایش سطح تستوسترون می شود. این گیاه به جای افزایش سطوح تستوسترون، از اثرات تستوسترون در بدن تقلید می‌ کند.

گیاه دیگر خارخاسک است. با توجه به مطالعه‌ ای که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، این گیاه برای افزایش تستوسترون در مطالعات حیوانی کاربرد دارد. ماده موثره خارخاسک ساپونین‌ استروئیدی موجود در این گیاه است. این ساپونین ها مسئول تولید تستوسترون هستند. ورزشکاران بدن سازی و افرادی که در تمرینات شدید شرکت می‌ کنند، از اثرات خارخاسک غافل نیستند.

بالبین ناتالنسیس که بومی آفریقای جنوبی است. طی چند مطالعه بالینی ثابت شد این گیاه قادر است سطوح تستوسترون را افزایش دهد.

تریبولوس ترستریس یک گیاه تاک است که باعث افزایش میزان هورمون تستوسترون می گردد. این افزایش سرانجام می‌ تواند منجر به افزایش سطح تستوسترون شود. تریبولوس حاوی  آلکالوئیدها، ساپونین های استروئیدی و فلاونوئید ها است. قرص های تستوسترون گیاهی حاوی تریبولوس جز بهترین قرص های افزایش تستوسترون محسوب می شوند.

ZMA حاوی روی مونو متیونین آسپارتات، منیزیم آسپارتات و ویتامین B6 است. در واقع ZMA محصولی طبیعی برای افزایش میزان هورمون های آنابولیک و قدرت ماهیچه برای ورزشکاران است.

ترکیبی از گیاه یوریکوما به دست می آید که لانگ جک نام دارد. این ماده منجر به تحرک تولید تستسترون در بدن می‌ گردد. مکمل های حاوی این گیاه، از جمله قرص های تستوسترون گیاهی، جز بهترین قرص های افزایش تستوسترون محسوب می شوند.

تداخل قرص تستوسترون گیاهی 

سه ماده ای که در بالا بررسی کردیم، موثر ترین مواد اولیه موجود در بسیاری از مکمل های تستوسترون هستند. همیشه نمی‌ توان برای همه‌ افراد یک نسخه‌ واحد پیچید. پس همیشه قبل از امتحان کردن هر کدام از گیاهان بالا حتما با پزشک‌ خود مشورت کنید، چون ممکن است مصرف آنها به همراه برخی از دارو هایی که در حال حاضر از آنها استفاده می‌ کنید، مجاز نباشد.

عوارض قرص تستوسترون

 

مشکل در انجام ادرار

ورم قوزک پا

تهوع

درد معده

اختلال و نا کارآمدی جنسی در مردان

عوارض جانبی دیگر قرص تستوسترون

 

عوارض جانبی دیگر آمپول، کپسول و قرص تستوسترون شامل موارد زیر است:

 

وقفه تنفسی در خواب

آکنه و جوش

کاهش تعداد اسپرم

بزرگ شدن پستان ها

کوچک شدن بیضه ها

افزایش گلبول های قرمز خون

کپسول و قرص تستوسترون چیست؟ خواص، عوارض و قیمت خرید آن
کپسول و قرص تستوسترون چیست؟ خواص، عوارض و قیمت خرید آن

قرص تستوسترون برای زنان

با وجود بحث برانگیز بودن مصرف کپسول و قرص تستوسترون در زنان، اما بانوان نیز از روش درمانی تستوسترون استفاده می کنند. بانوان یائسه برای درمان اختلال کم میلی جنسی تحت درمان TRT همراه یا بدون استروژن اضافی قرار می گیرند.

نتیجه بهبود میل جنسی، رضایت جنسی خواهد بود. همچنین ممکن است شواهدی از بهبودی در توده عضلانی، تراکم استخوان، عملکرد شناختی و سلامت قلب و سایر موارد وجود داشته باشد.

هر چند در حال حاضر ارائه درمان با دوز کم مناسب بانوان دشوار است. علی رغم این که کاشت تستوسترون برای بانوان انجام شده، اما هنوز مطالعات پیوسته در مورد خطرات احتمالی به ویژه ایجاد سرطان های خاص صورت نپذیرفته است.

هر چند پزشک همچنان می تواند دارو را برای مشکل مورد نظر استفاده کند. زیرا سازمان غذا و داروی امریکا، مقررات، آزمایش ها و تاییدیه های دارویی را تنظیم می کند. نحوه استفاده پزشکان از دارو برای درمان بیماران بر عهده خود پزشک است.

هشدار:

در صورت بروز علائم مردانه در زنان مقدار مصرف دارو را بايد كاهش داد يا مصرف دارو را قطع كرد.

 

تداخل دارویی کپسول و قرص تستوسترون

در صورت استفاده روزانه از دارو های دیگر، قبل از مصرف کپسول و قرص تستسترون با پزشک خود مشورت کنید.

داروهایی مشابه با تستسترون که می توانند اثر مشابه آن ایجاد کنند و بدن را دچار نمایند. در ادامه به این دارو ها اشاره می کنیم:

Danazol

Fluoxymesterone

Methyltestosterone

Oxandrolone

Nandrolone

برخی دیگر از دارو هایی که مربوط به پیشگیری و کنترل بیماری‌ ها هستند نباید در کنار مصرف تستوسترون استفاده شوند. زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. این مهم در مورد دارو های گیاهی نیز صدق می کند.

قیمت قرص تستوسترون داروخانه

کپسول و قرص تستوسترون را می تواند در داروخانه های سطح شهر یا داروخانه های آنلاین پیدا کنید. کپسول قرص تستوسترون در انواع خارجی و ایرانی تولید می شود. البته نوع خارجی تستوسترون قیمت بالاتری نسبت به نوع ایرانی دارد. شما می توانید با توجه نوع تجویز پزشک یکی از اشکال قرص، کپسول و آمپول تستوسترون را تهیه کنید.

سخن پایانی

با توجه به اینکه تستوسترون یک هورمون است از مصرف خودسرانه اجتناب نمایید. هم چنین در استفاده از آمپول، کپسول و قرص حاوی آن احتیاط کنید. استفاده از کپسول و قرص تستوسترون یا سایر اشکال دارویی آن را به دیگران توصیه نکنید. حتما قبل از مصرف با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا