Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص و آمپول نوروبیون چیست؟ موارد مصرف، عوارض و فواید آن

نوروبیون نامی آشنا برای همه ماست. هر گاه فردی به دلیل بیماری و یا گذر از دوره ی سختی از زندگی دچار ضعف بدنی شده باشد، بدون شک با تجویز پزشک نوروبیون دریافت خواهد کرد. البته این روزها که زندگی ماشینی و پر سرعت حتی بر سبک تغذیه ما نیز اثر گذاشته است، نیاز به داروهای مکمل تقویتی در زندگی بیش از قبل شده است.

از جمله این داروهای تقویتی می توان به شربت ایمیونس، قرص یونی زینک و داروهایی مانند آمپول بیوتین و کپسول هیر ویت اشاره کرد. ما در جهان شیمی فیزیک مطالب کامل و مفیدی از این داروهای مکمل و همچنین دیگر داروهای ضروری برای شما آماده کردیم.

امروز در این مقاله قصد داریم به طور کلی داروی نوروبیون را به شما معرفی کرده و راجع به انواع آن صحبت کنیم. همچنین در ادامه مقاله به نحوه مصرف این دارو نیز اشاره کرده ایم. آیا شما هم حس می کنید که قوای بدنیتان نیاز به ترمیم دارد؟ آیا از ریزش مو و خستگی مفرط کلافه شده اید؟ اگر پاسختان به این سوالات مثبت است پس این مطلب برای شماست. با ما همراه باشید.

بدن و ویتامین ها

پیش از آنکه بخواهیم در رابطه با داروی نوروبیون بیشتر بدانیم، بهتر است ابتدا کمی راجع به ویتامین ها و ضرورت وجود آن ها برای عملکرد بهتر بدن اطلاعات کسب کنیم. شما حتما بارها این جمله را شنیده اید که ویتامین ها همچون بلوک هایی برای بدن هستند. این جمله یعنی ویتامین ها اساس عملکرد صحیح هر ارگان بدن به حساب می آیند.

ویتامین ها مواد طبیعی هستند که به صورت ارگانیک در مواد غذایی وجود دارند. اما گاهی اوقات به دلیل عدم مصرف برخی مواد غذایی، بدن دچار کمبود ویتامین شده و عوارض آن به صورت ریزش مو، شکننده و نازک شدن ناخن ها، از بین رفتن شادابی پوست، اختلال در خواب، اختلال در بینایی و … مشاهده می شود.

نوروبیون چیست؟ موارد مصرف، عوارض و فواید آن
نوروبیون چیست؟ موارد مصرف، عوارض و فواید آن

یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن، ویتامین B نام دارد. این ویتامین انواع مختلفی داشته و استفاده آن به صورت مجموعه ای، تاثیرات بسیار خوبی از خود بر جای می گذارد. کمبود ویتامین B مشکلات زیادی به همراه دارد که یکی از آن ها خستگی مزمن است.

ویتامین B همچنین برای مواردی نظیر جلوگیری از کم خونی مناسب است. این ویتامین مانند یک آنتی اکسیدان قوی در بدن از بروز سرطان ها جلوگیری می کنند. سیستم عصبی بدن ما برای سلامت و عملکرد بهتر به ویتامین B نیاز مبرم دارد. از همین رو این ویتامین برای از بین بردن افسردگی، جنون، خستگی، فشار خون پایین و احساس مور مور شدن اعضای بدن بسیار مناسب است.

نوروبیون چیست؟

نوروبیون یک مکمل غذایی و دارویی است که تعدادی از انواع ویتامین B را در خود جای داده است. این مکمل به دو صورت آمپول و قرص در داروخانه های سراسر کشور یافت می شود.

از نوروبیون برای تقویت سیستم عصبی بدن استفاده می کنند. این دارو همچنین برای افرادی که دوره های رژیم سنگین غذایی داشته اند، برای جبران کمبود ویتامین B بسیار مفید است. همچنین افرادی که دچار سوءتغذیه هستند نیز برای بهبود قوای جسمانی خود نیاز به نوروبیون خواهند داشت.

این دارو همچنین برای افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون و پیشگیری از کم خونی مفید است. از سوی دیگر با مصرف ویتامین B سوخت و ساز بدن بالا رفته و مواد مغذی راحت تر به بدن جذب خواهند شد.

ویتامین های موجود در نوروبیون

به طور کلی نوروبین حاوی چند نوع ویتامین B است. این ویتامین ها عموما ویتامین B1 یا تیامین، ویتامین B6 یا پریدوکسین و ویتامین B12 هستند. البته آمپول نوروبیون تعداد بیشتری از خانواده ویتامین B را در خود جای داده است. این گروه از ویتامین B برای عملکرد بهتر سلول های عصبی و پوست و مغز ضروری هستند.

انواع نوروبیون

نوروبیون به دو صورت قرص و آمپول تولید می شود. قرص نوروبیون خود در دو نوع معمولی و تقویت شده یا فورت (Forte) موجود است.

میزان ویتامین موجود در قرص های نوروبیون به صورت زیر است:

قرص نوروبیون ساده

ویتامین B1: صد میلی گرم

ویتامین B6: دویست میلی گرم

ویتامین B12: دویست میکرو گرم

نوروبیون چیست؟ موارد مصرف، عوارض و فواید آن
نوروبیون چیست؟ موارد مصرف، عوارض و فواید آن

قرص نوروبیون فورت

ویتامین B1: صد میلی گرم

ویتامین B6: دویست میلی گرم

ویتامین B12: پنج میلی گرم

میزان ویتامین های موجود در قرص نوروبیون از میزان نیاز روزانه بدن ۱۰۰ درصد بیشتر است. بنابراین استفاده روزانه یک قرص نوروبیون برای بدن کافی خواهد بود.

آمپول نوروبیون

ترکیبات آمپول نوروبیون با ترکیبات قرص آن کمی متفاوت است که به شرح زیر معرفی شده اند:

ویتامین  B1:  ۱۰ میلی گرم

ویتامین  B2: 10 میلی گرم

ویتامین  B3:  ۴۵ میلی گرم

ویتامین  B5: 50 میلی گرم

ویتامین  B6: 3 میلی گرم

ویتامین B12: 15 میکرو گرم

زمان مصرف

شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که چه زمانی نیاز به مصرف نوروبیون داریم؟ بهترین زمان برای مصرف ویتامین B، زمانی است که شما علائم کمبود ویتامین B را که کمی جلوتر به آن ها اشاره خواهیم کرد، در بدن خود مشاهده کنید. همچنین بسیاری از پزشکان نیز این دارو را برای طیف گسترده ای از بیماران تجویز می کنند. چرا که کمبود این ویتامین علاوم بسیار واضح و روشنی دارد که اکثر افراد به آن دچار هستند.

علائم کمبود ویتامین B

یکی از مهم ترین علائم کمبود ویتامین B، احساس خستگی مفرط و دائم است. گاهی حتی شما صبح زود و بعد از داشتن خواب کافی نیز همچنان احساس خستگی می کنید. گاهی نیز در طول روز بدون اینکه فعالیت سنگینی انجام داده باشید خسته اید. این موارد از علائم کمبود ویتامین B در بدن شماست.

از دیگر اختلالاتی که به دلیل کمبود ویتامین B در بدن ایجاد می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خستگی مفرط

ضعف

کم خونی

کاهش وزن یا دشواری در افزایش وزن

علائم مرتبط با آسیب‌ دیدگی عصب‌ ها مثل مورمور شدن یا خواب رفتن دست و پا

ضعف عملکرد در سیستم ایمنی

افسردگی

اختلالات مختلف در اندام‌ هایی مثل کبد، کلیه یا پوست

به طور کلی اگر این علائم را ندارید هم می توانید با مشورت پزشک از ویتامین B استفاده کنید تا از بروز این مشکلات جلوگیری کنید. بهتر است قبل از اقدام به مصرف داروی یاد شده، حتما آزمایش خون بدهید تا از کمبود ویتامین B مطمئن شوید. گاهی اوقات علائم کمبود ویتامین ها شبیه به هم است و می تواند بیمار را به اشتباه بیاندازد. پس بهتر است قبل از اقدام برای مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید.

نوروبیون چیست؟ موارد مصرف، عوارض و فواید آن
نوروبیون چیست؟ موارد مصرف، عوارض و فواید آن

عوارض نوروبیون

البته توجه کنید که حتی مصرف بی رویه مواد مفیدی چون ویتامین ها می تواند عوارض خاص خودش را داشته باشد. نوروبیون نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از عوارض جانبی نوروبیون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب دیدن عصب‌ ها

تکرر ادرار

حالت تهوع

استفراغ

اسهال

واکنش‌ های آلرژیک مانند جوش زدن یا دانه زدن، مشکلات تنفسی، ورم صورت یا دهان

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

خطرات احتمالی نوروبیون

استفاده از ویتامین B  به صورت روزانه برای اکثر مردم بی خطر است. ویتامین B یک ویتامین محلول در آب است. از همین رو به سادگی از طریق ادرار دفع شده و در بافت ها تجمع نخواهد کرد.

به طور کلی بهتر است قبل از استفاده هرگونه دارو، با یک پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه آن ها بپرهیزید. به خصوص اگر دچار بیماری های زمینه نظیر بیماری های کلیه هستید، در مصرف این دارو احتیاط کنید.

البته توجه کنید که نوروبیون با داروهایی نظیر آنیسین دیون، دی‌کومارول و وارفارین تداخل دارویی دارد.

افراد نیازمند به مصرف نوروبیون

زنان باردار

افراد بالای ۵۰ سال

گیاهخواران

افرادی که محدودیت مصرف برخی مواد غذایی دارند

بیمارانی که دارو های مصرفی روزانه آن ها باعث کاهش سطح ویتامین B می شود

کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند

نوروبیون چیست؟ موارد مصرف، عوارض و فواید آن
نوروبیون چیست؟ موارد مصرف، عوارض و فواید آن

آمپول نوروبیون

آمپول نوروبیون بیشتر برای افرادی تجویز می شود که تپش قلب و استرس دارند. این آمپول باعث آرامش و کندی عضلات قلب خواهد شد.

افزایش تولید گلبول قرمز خون از دیگر وظایف این آمپول است. آمپول نوروبیون به صورت عضلانی تزریق می شود. فاصله بین دو تزریق معمولا به شرایط عمومی بیمار و حادی بیماری یا کمبود ویتامین او مربوط است. در مواردی که علائم کمبود ویتامین B شدید باشد، بیمار باید روزی یک آمپول تزریق کند.

در شرایط عادی میزان تزریق مورد نیاز بیماران، هفته ای یک بار است. به هر حال باید توجه کنید که از زیاده روی در مصرف نوروبیون خودداری کنید. سعی کنید آمپول نوروبیون را تنها با تجویز پزشک مصرف کنید.

برخی ورزشکاران حرفه ای برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود به تزریق نوروبیون روی می آورند؛ در این صورت باید حواستان باشد که حتما فعالیت بدنی داشته باشید، در غیر این صورت تزریق شما بی فایده بوده و این ویتامین به سرعت از بدن دفع خواهد شد.

بد نیست اشاره کنیم که تزریق این آمپول دردناک است و علت آن هم مواد تشکیل دهنده دارو است. برخی مراکز تزریقات برای کاهش این درد، از لیدوکائین استفاده می کنند. البته رعایت یک نکته مهم از طرف خود بیمار نیز تا حد زیادی درد تزریقات را کاهش می دهد و آن نکته چیزی نیست جز کشیدن نفس عمیق در حین تزریق.

قیمت آمپول نوروبیون

قیمت آمپول نوروبیون ساخت ایران، به صورت آزاد ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان است. هزینه آمپول نوروبیون خارجی هم به دلیل نوسانات دلار قابل پیش بینی نیست.

آمپول یا قرص

این به تصمیم شما بستگی دارد اما تزریقات عوارضی دارد که برای برخی افراد گران تمام می شود. آبسه، عفونت، ابتلا به بیماری های ویروسی و میکروبی از جمله عوارض تزریقات هستند.

بسیاری از متخصصان نیز تزریقات را یک نوع درمان تهاجمی و پر خطر می دانند. از نظر این افراد، تزریقات فقط در موارد اورژانسی باید انجام شود نه در هر درمانی. همچنین این متخصصان تزریقات را برای مواردی که دارو از راه خوراکی قابل جذب نباشد، توصیه می کنند.

نوروبیون چیست؟ موارد مصرف، عوارض و فواید آن
نوروبیون چیست؟ موارد مصرف، عوارض و فواید آن

دلایل رد کردن درمان تزریق

  • داروها همواره عوارض خاص خودشان را دارند اما بیشترین عوارض از سوی داروهای تزریقی گزارش شده است.
  • بر خلاف تصور عموم، اثر بخشی داروهای تزریقی بیشتر از داروهای خوراکی نیست.
  • داروهای تزریقی عوارضی نظیر آسیب به عصب در محل تزریق، آسیب به عروق، آبسه، خون مردگی و خونریزی های زیرپوستی، ایجاد زخم و باقی ماندن جای آن در محل تزریق خواهد داشت.
  • امکان انتقال بیماری های میکروبی و عفونی نظیر هپاتیت B، هپاتیت C و ایدز در درمان های تزریقی وجود دارد.
  • یکی از مشکلات داروی تزریقی، پخش شدن سریع آن در خون است. این موضوع سبب مشکل شدن درمان و کنترل عوارض ناشی از داروهای تزریقی خواهد شد.
  • حساسیت به برخی داروهای تزریقی ممکن است منجر به مرگ شوند.

اثربخشی نوروبیون

برخی افراد گمان می کنند که ویتامین ها باید حتما از طریق دارو و مکمل به بدن وارد شوند. اما این یک تصور غلط است. به عقیده کارشناسان از آنجایی که ویتامین یک ماده طبیعی است، بهتر است آن را از مواد طبیعی دریافت کرد.

نوروبیون یک مکمل شامل خانواده ویتامین B است. به جز در مواردی که این دارو به تجویز پزشک باید استفاده شود، بهتر است شما ویتامین B را از منابع طبیعی آن دریافت کنید.

منابع طبیعی ویتامین B شامل میوه ها و سبزیجات تازه، تخم مرغ و گوشت هستند. ویتامین B موجود در منابع طبیعی به سرعت و به راحتی در بدن جذب خواهند شد و اثرات خود را نمایان می کنند.

به گفته یک عضو هیئت علمی دانشکده دارو سازی شهید بهشتی، ویتامین‌ های B1 یا تیامین، ویتامین B6 یا پریدوکسین و ویتامین B12 به راحتی از طریق خوراکی ها قابل جذب هستند. وی در این رابطه اضافه کرد: نیازی نیست افراد به صورت مکرر از آمپول‌ های تقویتی مثل نوروبیون که باعث عفونت و واکنش‌ های حساسیتی می‌ شود استفاده کنند.

به گفته متخصصان اگر قرار است ویتامین B  به صورت دارو مصرف شود، بهتر است از قرص ها و قطره های تقویتی حاوی B استفاده کرد. پزشکان تنها به افرادی که دچار بیماری هایی چون دیابت، بیماری های گوارشی هستند اجازه استفاده از آمپول نوروبیون می دهند. همچنین افرادی که قرص های اسید معیده مصرف می کنند به دلیل حساسیت معده می توانند از شکل تزریقی این دارو استفاده کنند.

با وجود شیوع بیماری کرونا، بسیاری از افراد به صورت سر خود به استفاده از نوربیون روی آورده اند. پزشکان این مورد را به شدت نکوهش کرده و اعلام کرده اند آمپول یا قرص نوروبیون هیچ تاثیری در زمینه مصونیت از ابتلا به بیماری کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن نخواهد داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا