Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

آمپول واریوپپتیل: موارد مصرف و عوارض آن

آمپول واریوپپتیل برای زنانی که تحت تکنیک های کمک باروری هستند برای تنظیم و پیشگیری از افزایش زودرس هورمون LH و آزمایش برای تشخیص بلوغ زودرس مرکزی تجویز می شود.

آمپول واریوپپتیل حاوی تریپتورلین، آنالوگ مصنوعی هورمون آزاد کننده گنادوتروپین طبیعی است. عملکرد GnRH را مسدود می کند و در نتیجه تخمک گذاری زودرس (آزاد شدن سلول های تخمک) را کاهش می دهد.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد دگزامتازون، متفورمین، فاموتیدین مقالات خوبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با کاربرد آمپول واریوپپتیل آشنا میکنیم.

آمپول واریوپپتیل چیست

آمپول واریوپپتیل نوعی هورمون ساخته دست بشر است که بسیاری از فرآیندهای بدن را تنظیم می کند. آمپول واریوپپتیل تولید هورمون‌های خاص در بدن را بیش از حد تحریک می‌کند.

واریوپپتیل در مردان برای درمان علائم سرطان پروستات استفاده می شود. واریوپپتیل فقط علائم سرطان پروستات را درمان می کند و خود سرطان را درمان نمی کند. آمپول واریوپپتیل برای درمان بلوغ زودرس در پسران و دختران حداقل ۲ سال استفاده می شود.

آمپول واریوپپتیل: موارد مصرف و عوارض آن
آمپول واریوپپتیل: موارد مصرف و عوارض آن

موارد استفاده از آمپول واریوپپتیل

اندیکاسیون اصطلاحی است که برای فهرستی از شرایط یا علائم یا بیماری هایی که دارو برای آنها تجویز یا توسط بیمار استفاده می شود. به عنوان مثال استامینوفن یا پاراستامول برای تب توسط بیمار استفاده می شود یا پزشک آن را برای سردرد یا بدن درد تجویز می کند. اکنون تب، سردرد و بدن درد نشانه پاراستامول است.

سرطان پروستات: درمان سرطان پروستات پیشرفته موضعی به تنهایی یا به عنوان همراه و کمکی با رادیوتراپی و سرطان متاستاتیک پروستات.

اگر بیمار قبلا هیچ درمان هورمونی دیگری دریافت نکرده باشد، تاثیر مطلوب درمان آشکارتر و مکررتر است.

اندومتریوز تناسلی و خارج تناسلی: درمان نباید بیش از ۶ ماه انجام شود. انجام دوره دوم درمان با آمپول واریوپپتیل یا آنالوگ GnRH دیگر توصیه نمی شود.

ناباروری زنان: درمان تکمیلی همراه با گنادوتروپین ها [گنادوتروپین یائسگی انسانی (hMG)، FSH، گنادوتروپین جفتی انسانی در جریان القای تخمک گذاری با توجه به لقاح آزمایشگاهی و انتقال جنین.

درمان فیبرومیوم رحم قبل از جراحی: همراه با کم خونی (هموگلوبین ≤۸ گرم در دسی لیتر)، زمانی که کاهش اندازه فیبرومیوم برای تسهیل یا اصلاح تکنیک جراحی ضروری است: جراحی آندوسکوپی، جراحی ترانس واژینال. مدت درمان به ۳ ماه محدود شده است.

سارکوم استرومایی آندومتر: داده‌های تعداد محدودی از گزارش‌های موردی و تجربیات بالینی نشان می‌دهد که آمپول واریوپپتیل ممکن است در درمان سارکوم استرومایی آندومتر مفید باشد.

پارافیلیا/هیپرجنسگرایی: بر اساس دستورالعمل‌های فدراسیون جهانی انجمن‌های روان‌پزشکی بیولوژیکی برای درمان بیولوژیکی پارافیلیاس، آمپول واریوپپتیل تجویز شده برای پارافیلیا/هیپرجنس‌گرایی یک گزینه درمانی مؤثر و توصیه‌شده در مدیریت این بیماری است.

دوز مصرفی آمپول واریوپپتیل

سوسپانسیون تزریقی: ۳.۷۵ میلی گرم، ۱۱.۲۵ میلی گرم، ۲۲.۵ میلی گرم.

هر سرنگ یکبار مصرف حاوی مقدار قابل تزریق (D-Trp6-LHRH) 3.75 میلی گرم است که در یک پلیمر زیست تخریب پذیر، DL-lactide-co-glycolide  محصور شده است. هر سرنگ از سوسپانسیون حاوی پلی سوربات ۸۰، دکستران ۷۰، کلرید سدیم، دی هیدرات دی هیدروژن فسفات سدیم، محلول هیدروکسید سدیم برای تنظیم PH است.

تزریق روزانه: هر محلول تزریقی ۰.۱ میلی گرم در میلی لیتر حاوی تریپتورلین استات ۱۰۵ میکروگرم معادل ۹۵.۶ میکروگرم در محلول آبی کلرید سدیم با pH تنظیم شده است.

واریوپپتیل باید زیر نظر پزشک تجویز شود. آمپول واریوپپتیل با یک تزریق عضلانی در هر دو باسن تجویز می شود. برنامه دوز بستگی به قدرت محصول انتخاب شده دارد. میکروگرانول های لیوفیلیزه باید در آب استریل بازسازی شوند. هیچ رقیق کننده دیگری نباید استفاده شود.

آمپول واریوپپتیل: موارد مصرف و عوارض آن
آمپول واریوپپتیل: موارد مصرف و عوارض آن

نحوه استفاده از آمپول واریوپپتیل

بلافاصله قبل از آماده کردن تزریق، دستان خود را با آب گرم و صابون بشویید و دستکش بپوشید. پوشش را از در ویال جدا کنید و اجزای MIXJECT و ویال آمپول واریوپپتیل را بردارید. دکمه Flip-Off را از بالای ویال بردارید و درپوش لاستیکی ظاهر شود. ویال را در وضعیت عمودی ایستاده روی سطح آماده شده قرار دهید. درپوش لاستیکی را با دستمال الکلی ضد عفونی کنید. دستمال الکلی را دور بریزید و اجازه دهید درب آن خشک شود.

واریوپپتیل معمولا هر ۴، ۱۲ یا ۲۴ هفته یک بار تجویز می شود. برنامه دوز شما به قدرت واریوپپتیل که استفاده می کنید بستگی دارد. تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید.

واریوپپتیل به عضله تزریق می شود. ممکن است نحوه استفاده از تزریقات در خانه به شما نشان داده شود. اگر نحوه تزریق را نمی دانید و سوزن ها و سرنگ های استفاده شده را به درستی دور بیندازید، این دارو را خود تزریق نکنید.

واریوپپتیل یک داروی پودری است که قبل از استفاده باید با مایع (رقیق کننده) مخلوط شود. اگر از تزریقات در خانه استفاده می کنید، مطمئن شوید که نحوه درست ترکیب و نگهداری دارو را می دانید.

داروی مخلوط را تکان ندهید وگرنه ممکن است کف کند. دوز خود را فقط زمانی آماده کنید که آماده تزریق هستید. اگر دارو تغییر رنگ داده یا ذرات در آن وجود دارد، از آن استفاده نکنید.

پس از تزریق، علائم سرطان پروستات ممکن است برای مدت کوتاهی بدتر شود زیرا آمپول واریوپپتیل سطح تستوسترون شما را افزایش می دهد. این عوارض جانبی باید در عرض ۳ یا ۴ هفته بهبود یابد. اگر علائم شما با استفاده از آمپول واریوپپتیل بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

هنگام استفاده از آمپول واریوپپتیل ، ممکن است نیاز به آزمایش خون مکرر داشته باشید.

هر ویال (بطری) یک بار مصرف این دارو فقط برای یک بار مصرف است. بعد از یک بار مصرف دور بیندازید، حتی اگر بعد از تزریق دوز شما هنوز مقداری دارو در آن باقی مانده باشد.

فقط یک بار از یک سوزن یکبار مصرف استفاده کنید، سپس آن را در ظرف ضد سوراخ بیندازید.

ویال ها و سرنگ های از پیش پر شده را در دمای اتاق به دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید. یخ نزنید.

تداخلات دارویی آمپول واریوپپتیل

داده های فارماکوکینتیک انسانی با آمپول واریوپپتیل نشان می دهد که قطعات C ترمینال تولید شده در اثر تخریب بافت یا به طور کامل در بافت ها تجزیه می شوند یا به سرعت در پلاسما تجزیه می شوند یا توسط کلیه ها پاک می شوند. بنابراین، بعید است که آنزیم های میکروزومی کبدی در متابولیسم آمپول واریوپپتیل دخالت داشته باشند. با این حال، در غیاب داده های مربوطه و به عنوان یک اقدام احتیاطی، داروهای هیپرپرولاکتینمیک نباید همزمان با آمپول واریوپپتیل استفاده شوند زیرا هیپرپرولاکتینمی تعداد گیرنده های GnRH هیپوفیز را کاهش می دهد.

آمپول واریوپپتیل: موارد مصرف و عوارض آن
آمپول واریوپپتیل: موارد مصرف و عوارض آن

عوارض جانبی آمپول واریوپپتیل

از آنجایی که کارآزمایی‌های بالینی تحت شرایط بسیار متفاوتی انجام می‌شوند، نرخ‌های واکنش نامطلوب مشاهده‌شده در کارآزمایی‌های بالینی یک دارو را نمی‌توان مستقیما با نرخ‌های آزمایش‌های بالینی یک داروی دیگر مقایسه کرد و ممکن است نرخ‌های مشاهده شده در عمل را منعکس نکند.

ایمنی سه فرمولاسیون واریوپپتیل در آزمایش‌های بالینی شامل بیماران مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته ارزیابی شد. میانگین سطح تستوسترون در هفته اول پس از تزریق اولیه بالاتر از سطح پایه افزایش یافت و پس از آن به سطح پایه یا در پایان هفته دوم درمان کاهش یافت. افزایش گذرا در سطح تستوسترون ممکن است با بدتر شدن موقت علائم و نشانه های بیماری، از جمله درد استخوان، نوروپاتی، هماچوری و انسداد مجرای ادرار یا مثانه همراه باشد. موارد جداگانه ای از فشردگی طناب نخاعی همراه با ضعف یا فلج اندام تحتانی رخ داده است.

اکثر عوارض جانبی مربوط به آمپول واریوپپتیل ناشی از عملکرد دارویی آن است، به عنوان مثال، تغییر ناشی از سطح تستوسترون سرم، یا افزایش تستوسترون در شروع درمان، واکنش های موضعی در محل تزریق یا واکنش های آلرژیک ممکن است رخ دهد.

موارد منع مصرف آمپول واریوپپتیل

اگر به آمپول واریوپپتیل یا داروهای مشابه مانند لوپرولیدحساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

قبل از استفاده از آمپول واریوپپتیل ، اگر هر نوع سرطانی دارید که به ستون فقرات شما گسترش یافته است، انسداد مثانه یا مشکلات ادرار، دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سابقه سکته مغزی یا حمله قلبی، یا اگر سیگار می کشید

پس از تزریق، علائم سرطان پروستات ممکن است برای مدت کوتاهی بدتر شود. زیرا واریوپپتیل سطح تستوسترون شما را افزایش می دهد. این عوارض جانبی باید در عرض ۳ یا ۴ هفته بهبود یابد. اگر علائم شما با استفاده از واریوپپتیل بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی از عوارض جانبی واریوپپتیل علائم سرطان پروستات هستند که ممکن است به دلیل افزایش سطح تستوسترون شما ایجاد شوند. اگر هنگام ادرار کردن، خون در ادرار، درد استخوان، بی حسی، گزگز، ضعف عضلانی یا از دست دادن حرکت در هر قسمتی از بدن خود دچار درد یا سوزش شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

اگرچه آمپول واریوپپتیل برای زنان استفاده نمی شود. این دارو می تواند باعث نقص مادرزادی شود و نباید توسط زنان باردار یا ممکن است باردار استفاده شود.

آمپول واریوپپتیل: موارد مصرف و عوارض آن
آمپول واریوپپتیل: موارد مصرف و عوارض آن

اطلاعات در مورد آمپول واریوپپتیل

عوارض جانبی زیر در طی استفاده پس از تایید آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین شناسایی شده است. از آنجایی که این واکنش ها به طور داوطلبانه از جمعیتی با اندازه نامشخص گزارش می شوند، همیشه نمی توان به طور قابل اعتماد فراوانی آنها را تخمین زد.

در طی نظارت پس از بازاریابی، موارد نادر آپوپلکسی هیپوفیز (یک سندرم بالینی ثانویه به انفارکتوس غده هیپوفیز) پس از تجویز آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین گزارش شده است. در اکثر این موارد، آدنوم هیپوفیز با اکثر موارد آپوپلکسی هیپوفیز در ۲ هفته پس از اولین دوز و برخی در یک ساعت اول تشخیص داده شد. در این موارد آپوپلکسی هیپوفیز به صورت سردرد ناگهانی، استفراغ، تغییرات بینایی، افتالمپلژی، تغییر وضعیت ذهنی و گاهی اوقات فروپاشی قلبی عروقی تظاهر می کند. مراقبت های پزشکی فوری مورد نیاز بوده است.

تشنج و رویدادهای ترومبوآمبولیک: اما نه محدود به، آمبولی ریوی، تصادف عروق مغزی، انفارکتوس میوکارد، ترومبوز وریدی عمقی، حمله ایسکمیک گذرا و ترومبوفلبیت گزارش شده است.

قیمت آمپول واریوپپتیل

واریوپپتیل یک آمپول هورمونی است که برای تنظیم هورمون ها در بدن زنان و مردان استفاده می شود. از این آمپول برای درمان بلوغ زودرس در دختران و پسران استفاده می شود. همچنین می تواند از سرطان پروستات پیشگیری کند. دوز این آمپول ها و همچنین شرکت های تولید کننده آن متفاوت هستند و بر همین اساس قیمت آمپول واریوپپتیل نیز در داروخانه ها متفاوت است.

این آمپول برای درمان اندومتریوز، سرطان سینه، فیبروئید، درمان سرطان پروستات و در کودکان جهت درمان بلوغ زودرس مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که این آمپول را فقط با تجویز پزشک مورد استفاده قرار دهید. زیرا ممکن است باعث عوارض ناخوشایند و اختلالات هورمونی در افراد مختلف شود.

واریوپپتیل به صورت زیرجلدی تزریق می شود. در بسته بندی این دارو دو سرنگ وجود دارد که یکی حلال اختصاصی و دیگری پودر ماده موثره است. برای تزریق حلال را در سرنگ حل کرده و سپس تزریق صورت می گیرد. مقدار مصرف و روند درمان با این دارو باید تحت نظارت پزشک باشد. این دارو به صورت تدریجی و طی مدت ۲۸ تا ۳۰ روز از محل تزریق آزاد شده و در سراسر بدن پخش می شود.

عوارض این دارو بسیار گسترده بوده و در زنان و مردان متفاوت است. هیرسوتیسم، درد و حساسیت سینه، افزایش خونریزی های سیکل عادت ماهانه، کاهش میل جنسی، خشکی واژن و گرگرفتگی برخی از عوارض این دارو هستند.

در مردان کاهش میل جنسی، آتروفی بیضه، دردهای استخوانی به ویژه در ناحیه ستون فقرات، احتباس ادرار یا دفع خون در ادرار، ناتوانی جنسی، درد و تورم ساق پاها از جمله عوارضی است که با مصرف این دارو تجربه می شود.

واریوپپتیل کاربردهای گسترده ای دارد و می توان در شرایط مختلف آن را برای افراد تجویز کرد. پزشک معالج شما مقدار مصرف و طول دوره درمان را تعیین خواهد کرد.

محل نگهداری آمپول واریوپپتیل

در دمای ۲۰-۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود. آمپول واریوپپتیل را منجمد نکنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و احترام
    شرایط نگهداری این دارو در سایت به اشتباه درج شده است و دمای نگهداری در یخچال و بین ۲ تا ۸ درجه صحیح میباشد. پیشنهاد می شود متن بازبینی گردد.
    با سپاس از سایت خوب شما

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا