Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

ساختار و عملکرد مجاری ادراری در بدن انسان

مجاری ادراری و کلیه ها به بدن کمک می کنند تا از متابولیت های زائد مایع به نام اوره خلاص شود. آنها همچنین به حفظ تعادل الکترولیت ها (مانند پتاسیم و سدیم) و آب کمک می کنند. اوره هنگامی تولید می شود که غذاهای حاوی پروتئین (مانند گوشت ، مرغ و برخی از سبزیجات) در بدن تجزیه شوند. اوره از طریق خون به کلیه ها منتقل می شود و همراه با آب و سایر مواد زائد به شکل ادرار از بدن دفع می شود.

مجاری ادراری لوله هایی هستند که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند. در بدن انسان دو حالب وجود دارد که یکی به هر کلیه متصل است. لوله های مجاری ادراری از عضله صاف ساخته شده اند که منقبض می شوند تا ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل کنند. مجاری ادراری ممکن است مسدود و آلوده شود. در صورت عدم درمان ، حالب ها می توانند منجر به آسیب کلیه شوند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

عملکرد مجاری ادراری

سیستم ادراری خون شما را فیلتر می کند و زباله ها و آب اضافی را از بدن دفع می کند. برای عبور این متابولیت ها از یک سری لوله و کانال استفاده می شود. این لوله ها به رگ های خونی و سیستم هضم شما متصل هستند. سیستم ادراری شما به بقیه اندام های بدن شما کمک می کند تا به درستی کار کند.

سیستم ادراری خون شما را از موادی که بدن شما نیازی به آنها ندارد، فیلتر می کند و آب و نمک اضافی ، سموم و سایر مواد زائد را از بین می برد. قسمت های مختلف سیستم ادراری وظایف مختلفی دارند از جمله:

  • فیلتر خون
  • سموم را از مواد مغذی مورد نیاز جدا کنید.
  • ذخیره و حمل ادرار به خارج از بدن

بخش های مختلف سیستم و مجاری ادراری کدامند؟

کلیه ها ، حالب ها ، مثانه و مجرای ادرار سیستم ادراری را تشکیل می دهند. همه آنها با هم کار می کنند تا متابولیت های مایع را از بدن شما فیلتر ، ذخیره و حذف کنند.

کلیه ها: این اندام ها به طور مداوم کار می کنند. آنها خون شما را فیلتر می کنند و ادرار تولید می کنند. شما دو کلیه دارید که در دو طرف پشت شکم ، درست زیر دنده ها قرار گرفتند. هر کلیه تقریباً به اندازه مشت شما است.

مجاری ادرار: این دو لوله نازک داخل لگن شما ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند.

مثانه: مثانه ادرار را نگه می دارد تا زمانی که آماده تخلیه آن باشید. مثانه توخالی است ، از عضله ساخته شده و به شکل بادکنک است. مثانه شما با پر شدن منبسط می شود. مثانه می تواند تا ۲ فنجان ادرار را در خود جای دهد.

مجرای ادرار: این لوله ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند. در انتها به قسمت خارج از بدن در آلت تناسلی مرد (در مردان) یا در جلوی واژن (در زنان) ختم می شود.

ساختار و عملکرد مجاری ادراری در بدن انسان
ساختار و عملکرد مجاری ادراری در بدن انسان

آناتومی مجاری ادراری

حالب ها یا میزنای ها  کلیه ها را به مثانه متصل می کنند. نیمه بالایی هر حالب در شکم و نیمه تحتانی آن در لگن قرار دارد. طول آنها در بزرگسالان تقریباً ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر است.

دیواره حالب دارای سه لایه است: لایه خارجی ، ساخته شده از بافت پیوندی الیافی. لایه میانی ، ساخته شده از عضله صاف و یک پوشش داخلی و مرطوب که از سطح سلول محافظت می کند.

تغییرات آناتومیک مجاری ادراری

حالب های دوبلکس که کلیه دوبلکس نیز نامیده می شوند ، شایع ترین ناهنجاری مجاری ادراری است. در این حالا دو حالب از یک کلیه منشا می گیرند. حالب های تکراری می توانند کامل یا ناقص باشند.

کپی های کامل دارای دو حالب مجزا هستند که از کلیه خارج می شوند و به طور جداگانه وارد مثانه می شوند. نسخه های تکراری ناقص در برخی از نقاط به هم متصل می شوند و به صورت یک لوله به مثانه وارد می شوند . حالب خارج  کلیه نوعی ناهنجاری است که حالب در وضعیت صحیح وارد مثانه نمی شود یا گاهی اوقات به هیچ وجه با مثانه ارتباط برقرار نمی کند.

اگر حالب به مثانه متصل نشود ، در عوض ممکن است به مجرای ادرار ، واژن یا پروستات تخلیه شود. اغلب افراد با حالب خارج کلیه بی اختیاری ادرار را تجربه می کنند زیرا ادرار مثانه را دور می زند.

اوتروسل یک ناهنجاری مادرزادی دیگر است که با تورم حالب هنگام ورود به مثانه مشخص می شود. تورم مجاری ادراری می تواند منجر به جریان ادرار به سمت عقب در کلیه شود. این ناهنجاری می تواند با جراحی ترمیم شود.

عملکرد مجاری ادراری

حالب ها بخشی از سیستم ادراری هستند که عملکرد آنها فیلتر کردن خون و ایجاد ادرار به عنوان ماده زائد است. نقش حالب ها در این فرآیند انتقال ادرار از کلیه ها به مثانه است. انقباضات در حالب ادرار را از کلیه ها و به داخل مثانه خالی می کند. حالب ها دائماً کار می کنند و تقریباً هر ۱۰ تا ۱۵ ثانیه ادرار را در مثانه تخلیه می کنند.

کلیه ها علاوه بر نقشی که در دفع مواد زائد بدن بدن دارند مایعات موجود در بدن را نیز متعادل می کنند ، هورمون هایی را برای تنظیم فشار خون آزاد می کنند و تولید گلبول های قرمز را کنترل می کنند. مثانه عضوی عضلانی است که برای دفع ادرار منقبض می شود. مثانه بزرگسالان به طور متوسط می تواند حدود ۲ فنجان ادرار را در خود نگه دارد.

آناتومی میزراه یا پیشابراه

میزراه یک لوله نازک و فیبرو عضلانی است که از دهانه تحتانی مثانه شروع می شود و از طریق دیافراگم های لگن و دستگاه ادراری و تناسلی به سمت خارج از بدن گسترش می یابد که دهانه مجرای ادراری خارجی نامیده می شود. میزراه همچنین برای انزال اسپرم در مردان به مجرای دفرنس متصل می شود. در انتهای فوقانی مجرای ادرار یک اسفنکتر وجود دارد که به بسته شدن میزراه و نگهداری ادرار در داخل مثانه کمک می کند.

از آنجا که میزراه  باید طول آلت تناسلی را طی کند ، در مردان نسبت به زنان به طور قابل توجهی طولانی تر است. طول آن برای زنان تقریباً ۴ سانتی متر است ، در حالی که در بدن مردان حدود ۲۰ سانتی متر است.

ساختار و عملکرد مجاری ادراری در بدن انسان
ساختار و عملکرد مجاری ادراری در بدن انسان

عملکرد میزراه

عملکرد فیزیولوژیکی میزراه اجازه دفع ادرار به خارج از بدن برای دفع است. وقتی گیرنده های مثانه پر بودن آن را حس می کنند ، یک مسیر پاسخ برای باز شدن اسفنکتر و عبور ادرار به مجرای ادرار ایجاد می شود. این فرایند شامل کنترل های ارادی و غیر ارادی است که به افراد امکان می دهد هنگام ادرار کردن مواردی را تعیین کنند مگر اینکه مثانه بیش از حد پر شود.

مجرای میزراه در مردان یک هدف اضافی دارد زیرا هنگام انزال مرد نیز به عنوان مجرای مایع منی استفاده می شود و شامل یک مسیر پیچیده ای است که اسپرم را از مجرای دفرنس برای انزال آزاد می کند.

بیماری مجاری ادراری

بیماری های مجاری ادراری می توانند مادرزادی یا در نتیجه آسیب یا عفونت باشند. مشکلات ادرار هنگامی رخ می دهد که جریان ادرار از کلیه به مثانه تحت تأثیر قرار گیرد. اگر ادرار نتواند از کلیه ها خارج شود ، عفونت کلیه ایجاد می شود.

انسداد مجاری ادراری

انسداد مجاری ادراری در واقع  انسداد مجاری حالب است. در صورت عدم درمان ، انسداد می تواند به کلیه ها آسیب برساند. دلایل انسداد عبارتند از:

  • پروستات بزرگ شده
  • سنگ کلیه
  • جای زخم
  • تومور
  • بارداری
  • اختلالات خونی و لخته شدن خون
  • سنگ های مجاری ادراری

ناهنجاری های مادرزادی

علائم مجاری ادرار مسدود شده شامل درد در ناحیه پهلو یا شکم ، وجود خون در ادرار ، حالت تهوع ، تورم پا و کاهش دفع ادرار است. درمان حالب انسدادی ممکن است شامل آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت ، تخلیه و جراحی باشد.

سنگ های مجاری ادراری

سنگ های حالب در واقع سنگ کلیه هستند که از طریق حالب عبور می کنند. سنگ کلیه وقتی ایجاد می شود که متابولیت های جمع شده  در کلیه ها به هم می چسبد. بعضی اوقات سنگ ها به اندازه کافی کوچک هستند که از طریق حالب عبور کنند. در مواقع دیگر خیلی بزرگ هستند و گیر می کنند.

اگر سنگ حالب کوچک باشد ، ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشید. اگر سنگ بزرگ است و گیر می کند ، ممکن است به موارد زیر توجه کنید:

  • ادرار دردناک
  • گرفتگی در شکم و کشاله ران
  • خون در ادرار
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن

گاهی اوقات سنگ حالب می تواند منجر به عفونت شود. اگر عفونت وجود داشته باشد ، ممکن است تب و لرز داشته باشید.

ساختار و عملکرد مجاری ادراری در بدن انسان
ساختار و عملکرد مجاری ادراری در بدن انسان

درمان سنگ مجاری ادراری

درمان سنگ حالب شامل نوشیدن مایعات زیاد است. این کمک می کند سنگ به طور طبیعی به تنهایی از بدن خارج شود. اگر سنگ درد زیادی ایجاد کند ، پزشک ممکن است داروی ضد درد را برای شما تجویز کند. در صورت وجود عفونت ، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند.

اگر سنگ گیر کرده باشد ، ممکن است جراحی لازم باشد. پزشک شما همچنین ممکن است از روش های کمتر تهاجمی مانند امواج ضربه ای برای تجزیه سنگ ، استنت ها برای ایجاد شکاف بزرگتر برای عبور سنگ یا دارو برای کمک به عبور سنگ استفاده کند.

تنگی مجرای ادراری

تنگی مجرای ادراری ، باریک شدن حالب است که باعث انسداد ادرار می شود. تنگی می تواند باعث جمع شدن ادرار در کلیه ها شود و منجر به عفونت یا آسیب کلیه شود.

تنگی مجرای ادراری می تواند در اثر آسیب به حالب ، سنگ کلیه ، عفونت های دستگاه ادراری (UTI) و تومورها ایجاد شود. تنگی معمولاً  در اثر تجمع بافت اسکار ایجاد می شود.

علائم شامل درد در شکم یا پهلو ، خون در ادرار ، اشکال در ادرار کردن ، حالت تهوع و عفونت ادراری است. درمان ممکن است شامل جراحی ، آندوسکوپی ، نفروستومی از طریق پوست یا استنت باشد.

سرطان مجرای ادراری

سرطان مجرای ادراری سرطانی است که در حالب ایجاد می شود. سرطان مجرای ادراری غیر معمول است. این بیماری بیشتر در افراد مسن رخ می دهد. افرد مبتلا  به سرطان مجرای ادرار در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه نیز قرار دارد.

علائم سرطان حالب ممکن است شامل کمر درد ، درد در کنار دنده ها ، خون در ادرار ، درد هنگام ادرار ، کاهش وزن و خستگی باشد. درمان به پیشرفت سرطان بستگی دارد ، اما ممکن است شامل برداشتن تومور و اندام های اطراف آن ، پرتودرمانی و شیمی درمانی باشد.

ریفلاکس  وزیکواورترال (Vesicoureteral)

این بیماری با جریان ادرار به عقب ، از مثانه ، از طریق حالب و برگشت به کلیه مشخص می شود. بدون درمان ، می تواند منجر به آسیب به کلیه و فشار خون شود.

شایع ترین علامت VUR عفونت های مجاری ادراری (UTI) است. علائم دیگر شامل بی اختیاری ، اسهال ، یبوست ، حالت تهوع ، استفراغ و افزایش وزن کم در نوزادان است.

این بیماری ممکن است به دلیل نقص مادرزادی (به نام VUR اولیه) یا انسداد مثانه یا حالب یا مشکلات عصبی (به نام VUR ثانویه) ایجاد شود. اگر VUR ناشی از ناهنجاری مادرزادی باشد ، با رشد کودک  با گذشت زمان ممکن است رشد کند.

آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری حاد تجویز می شود. اگر VUR ثانویه باشد ، پزشک شما ممکن است عمل جراحی انجام دهد یا از کاتتر برای درمان مسئله اصلی استفاده کند.

عفونت مجاری ادراری

عفونت های دستگاه ادراری می تواند بر روی هر قسمت از دستگاه ادراری شما از جمله حالب تأثیر بگذارد. رایج ترین قسمت سیستم ادراری تحت تأثیر UTI مثانه است. عفونت ادراری هنگامی رخ می دهد که باکتری ها وارد مجرای ادرار شده و مجاری ادراری را آلوده کنند.

علائم UTI درد و سوزش هنگام ادرار کردن ، تکرر ادرار یا احساس نیاز به دفع ادرار فوری است ، حتی در صورت خالی بودن مثانه.  UTI با آنتی بیوتیک درمان می شود.

ساختار و عملکرد مجاری ادراری در بدن انسان
ساختار و عملکرد مجاری ادراری در بدن انسان

تست های مجاری ادراری

اگر علائمی را تجربه می کنید که مشکلات حالب را نشان می دهد ، ممکن است پزشک آزمایشاتی را انجام دهد. آزمایشات احتمالاً شامل اسکن برای مشاهده حالب و اندام های اطراف آن است.

  1. آزمایشات معمول  برای بررسی مجاری ادراری
  2. آزمایش خون و ادرار برای بررسی علائم عفونت
  3. سونوگرافی برای مشاهده اندام و هرگونه رشد یا انسداد
  4. توموگرافی رایانه ای (CT) برای مشاهده ارگان و هرگونه رشد یا انسداد
  5. تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) برای مشاهده ارگان و هرگونه رشد یا انسداد
  6. خنثی سازی سیستوروتروگرام برای دیدن نحوه عملکرد دستگاه ادراری
  7. اسکن هسته ای کلیه برای دیدن عملکرد کلیه های شما

مشکلات مجاری ادراری چقدر شایع است؟

شایع ترین مشکلات  ادراری عفونت های مثانه و عفونت های دستگاه ادراری (UTI) است. عفونت ادراری در زنان بیشتر از مردان است. بیش از ۶۰٪ از زنان در طول زندگی خود دچار عفونت ادراری می شوند.

تقریبا نیمی از زنان بالای ۶۵ سال بی اختیاری ادرار را تجربه می کنند  که معمولاً به دلیل کشش عضلات ناشی از بارداری و زایمان است. سنگ کلیه نیز نسبتاً شایع است و از هر ۱۰ نفر تقریباً در ۱ نفر رخ می دهد.

چگونه می توانم مجاری ادراری خود را سالم نگه دارم؟

واقعیت این است که شما نمی توانید از اکثر مشکلات دستگاه ادراری جلوگیری کنید. اما می توانید سعی کنید سیستم ادراری خود را با بهداشت مناسب و سبک زندگی سالم حفظ کنید.

آب زیادی بنوشید: هیدراته ماندن می تواند به شما در جلوگیری از سنگ کلیه و عفونت ادراری کمک کند. برای دفع عفونت ادراری می توانید آب قره قاط را بنوشید. ترکیبات موجود در قره قاط ممکن است از رشد باکتری جلوگیری کند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید: غذاهای کم سدیم و کلسیم ممکن است از سنگ کلیه جلوگیری کند.

پس از ادرار به روش صحیح خود را پاک کنید: خانم ها پس از استفاده از توالت همیشه باید جلو به عقب خود را پاک کنند. با پاک کردن صحیح ، خطر ورود باکتری به واژن و ایجاد عفونت ادراری کاهش می یابد.

مثانه خود را بعد از رابطه جنسی خالی کنید: اگر زن هستید ، پس از رابطه جنسی باید از سرویس بهداشتی استفاده کنید زیرا دفع به موقع می تواند باکتری ها را پاک کرده و خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهد.

رابطه جنسی ایمن داشته باشید : با کاندوم از خود در برابر بیماری STI محافظت کنید. اما مراقب اسپرم کش ها باشید زیرا باعث انتقال باکتری ها می شود.

تمرینات کف لگن را انجام دهید: تمرینات کگل نیز نامیده می شوند ، این تمرینات می توانند با تقویت عضلات کف لگن ، خطر بی اختیاری ادرار را کاهش دهند.

چه موقع برای مشکلات مجاری ادراری باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هنگام ادرار کردن مشکل یا درد دارید ، باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشانه ای از عفونت یا بیماری دیگری باشد. اگر با هریک از موارد زیر مواجه شدید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • وجود خون در ادرار
  • احساس سوزش ، درد یا مشکل در ادرار کردن
  • درد در ناحیه لگن ، کمر ، ناحیه تناسلی یا پهلو (پشت و پهلوهای شکم)
  • مشکل در نگه داشتن ادرار یا مشکلات نشت ادرار.
  • احساس اینکه چیزی از واژن شما بیرون می زند.
  • نیاز فوری به ادرار یا نیاز به ادرار کردن ، به خصوص اگر در شب بدتر باشد.
  • تورم بی دلیل قسمت های مختلف پاها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا