Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

معرفی پالایشگاه شیراز و فرآورده های نفتی آن

پالایشگاه شیراز یا شرکت پالایش نفت شیراز در سال ۱۳۵۲ در ۲۲ کیلومتری شهر شیراز و حوالی شهر زرقان شروع به فعالیت کرد. پالایشگاه شیراز یکی از ۱۰ پالایشگاه کشور است که سهم ۳% در تولید فرآورده های نفتی کشور دارد.

طرح احداث شرکت پالایش نفت شیراز از سال ۴۲ آغاز شد و در سال ۱۳۵۲ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد ولی در سال ۱۳۸۸ به سهامی عام تبدیل شد.

ظرفیت اسمی پالایشگاه شیراز ۴۰ هزار بشکه در روز و ظرفیت عملیاتی آن ۶۰ هزار بشکه در روز است. خوراک این پالایشگاه از نفت خام سنگین حوزه نفتی گچساران به وسیله یک خط لوله ۱۰ اینچی به طول ۲۳۰ کیلومتر و میعانات گازی حوزه آغار و دالان تأمین می ­شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه می شود.

تاریخچه پالایشگاه شیراز

پالایشگاه نفت شیراز در زمان جنگ تحمیلی بارها مورد حمله هوایی قرار گرفت و خسارت‌های بسیار زیادی متحمل شد اما به دلیل لزوم تأمین نیاز جبهه ها خسارت‌های وارده هر بار به دست توانمند کارکنان و متخصصان این شرکت به سرعت بازسازی شد تا ارسال سوخت به جبهه ‌ها قطع نگردد.

در سالهای پس از جنگ با پیشرفت های مداوم، این پالایشگاه در سال ۱۳۸۰ به عنوان صنعت برتر و برگزیده سبز کشور انتخاب شد. همچنین در سال ۱۳۸۳ این پالایشگاه جایزه ملی ساخت کالا و تجهیزات نفت را دریافت کرد.

علاوه بر این پالایشگاه نفت شیراز در راستای پیشرفت های مداوم خود در سال ۱۳۸۴ موفق به اخذ گواهینامه اهتمام به سرآمدی جایزه ملی کیفیت ایران شد . دریافت جایزه اهتمام به کیفیت INQA در سال ۱۳۸۸ و عنوان شرکت برتر پالایشی در سال ۱۳۹۰ از افتخارات دیگر این پالایشگاه به حساب می آید.

معرفی پالایشگاه شیراز و فرآورده های نفتی آن
معرفی پالایشگاه شیراز و فرآورده های نفتی آن

محصولات پالایشگاه شیراز

عمده محصولات شرکت پالایش نفت شیراز شامل گاز مایع، بنزین، بنزین جت، حلال‌ها، نفت سفید، گازوئیل، نفت کوره، وکیوم سلاپس، ایزوریسایکل، ایزوفید، قیر و گوگرد است که به بازارهای داخلی عرضه می‌ شود.

فرآورده های این پالایشگاه برای اطمینان از کیفیت پس از انجام آزمایشهای متعـدد در آزمایشگاه کنترل کیفیت مجهز این شرکت و حصول اطمینان از انطباق با مشخصات استاندارد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به بازار داخلی عرضه می گردد.

واحدهای پالایشگاه شیراز

واحد تقطیر در جو، واحد تقطیر در خلأ، واحد غلظت شکن، تصفیه نفتا و تبدیل کاتالیستی (بنزین سازی)، واحد تصفیه نفت سفید با هیدروژن، واحد هیدروکراکر (آیزوماکس)، واحد هیدروژن سازی، واحد تولید و تصفیه گاز مایع، واحدهای شیرین سازی و سولفورزدایی نفتای سبک و نفت سفید،  بازیافت گوگرد، تصفیه گاز با آمین و سولفور زدایی آب ترش، واحد تصفیه پساب صنعتی، واحدهای تولید آب صنعتی، برق و بخار در حال حاضر واحدهای فعال این پالایشگاه هستند.

طرح توسعه پالایشگاه شیراز

شرکت پالایش نفت شیراز طی مدت فعالیت با تلاش کارکنان و کارشناسان تغییرات زیادی به منظور افزایش ظرفیت، بهبود کیفیت و ارتقاء محصولات انجام داده است و اکنون ظرفیت پالایشگاه به ۶۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافته است.

با اجرای طرح های توسعه ای در حال حاضر پالایشگاه پارس پتروفیلد با ظرفیت فرآورش ۱۲۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی و میان تقطیر در محل پالایشگاه شیراز در دست احداث است که به تولید فرآورده های جدید در این پالایشگاه کمک خواهد کرد.

پالایشگاه نفت شیراز با تغییــر و اصلاح عملیات، ارتقاء کیفی محصولات، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش،  حذف مواد آلاینده و همچنین با تولید فرآورده های نفتی مطابق با استانداردهای جهانی و استفاده از آخرین تکنولوژی و دستـاوردهای فنــی دنیـا به پیشرفت های اساسی دست یافته است. این شرکت همچنین موفق به اجرای سیستم‌ های مدیریتی و اخــذ گواهینـامـه‌ های معتبــر جهــانی در زمینه‌‌های ISO ۹۰۰۱، ISO ۱۴۰۰۱، ISO ۱۸۰۰۱ و IMS شده است.

شرکت پالایش نفت شیراز طی  سالهای اخیر اقدامات گسترده ای در جهت حفظ محیط زیست و پیشگیری از آلودگی آب، خاک، هوا و نگهداری فضای سبز انجام داده و به یک صنعت سبز تبدیل شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا