Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پلاستیکی و پلیمریرنگ و رزینصنایع شیمیایی

بنزین و کاربردهای آن

بنزین محلولی قابل اشتعال و فرار از هیدروکربن هایی است که از نفت مشتق شده اند و به عنوان سوخت برای احتراق داخلی موتورها مورد استفاده قرار می گیرد. بنزین محصول جانبی فراورده های نفتی است که به دلیل داشتن انرژی زیاد در احتراق و ظرفیت ترکیب شدن با هوا در یک کاربراتور یک سوخت رایج برای اتومبیل ها بوده و همچنین به عنوان حلال روغن ها و چربی ها استفاده می شود.

بنزین یک سوخت ثانویه متراکم از انرژی است و وقتی تولید می شود که نفت خام از طریق فرایند تقطیر به فرآورده های مختلف نفتی تجزیه  شود، سپس محصول نهایی از طریق خطوط لوله در کشور توزیع می شود.

این ماده برای عملکرد بیشتر موتورهای احتراق داخلی ضروری است به همین دلیل بنزین یکی از پرمصرف ترین فرآورده های نفتی است. در سال ۲۰۱۹ ، این ماده  ۴۶٪ از کل فرآورده های نفتی مورد استفاده را تشکیل می داد.

قیمت این سوخت در سراسر جهان همواره به طرز چشمگیری تغییر می کند و این مسئله بر هزینه رانندگی یک وسیله نقلیه تأثیر می گذارد. علاوه بر این ، اقتصاد جهانی به طور فزاینده ای با تولید نفت و قیمت ها در هم تنیده شده است ، بنابراین تاثیر بنزین بر زندگی ما بسیار فراتر از هزینه ای است که برای پر کردن باک ماشین می پردازیم.

ترکیب شیمیایی بنزین

این ماده ترکیبی پیچیده از صدها هیدروکربن مختلف است که  بیشتر آنها اشباع شده و حاوی ۴ تا ۱۲ اتم کربن در هر مولکول هستند و دمای جوشی بین ۳۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد (۸۵ و ۳۹۰ درجه فارنهایت) دارد. ترکیب این سوخت برای اتومبیل ها بر اساس ارتفاع محل زندگی و فصل تنظیم می شود و سوخت مورد استفاده در حمل و نقل هوایی حاوی نسبت های کمتری از اجزای کم فرار و به شدت فرار در مقایسه با بنزین خودرو است.

ترکیب شیمیایی دقیق بنزین بسته به گرید یا درجه اکتان آن متفاوت است ، اما به طور کلی آن را ترکیبی از هیدروکربنهای قابل احتراق می دانند. درجه بندی اکتان کیفیت سوخت را توصیف می کند و مقدار آن بر اساس نسبت ترکیبات موجود در بنزین  به ویژه ایزو اکتان و هپتان نرمال متغیر است.

هرچه میزان عدد اکتان در سوخت بیشتر باشد عدد اکتان بزرگتر و سوخت با کیفیت تر خواهد بود. کیفیت بالاتر سوخت تضمین می کند که احتراق سوخت در اثر جرقه به موقع اتفاق بیافتد.

اخیراً این ماده با سوختهای زیستی معروف به نام اتانول مخلوط می شود. در کانادا ، بنزین %۸۷ اکتان مجاز است تا ۱۰٪ حاوی اتانول باشد زیرا این بالاترین درصد اتانول است که موتور ماشین معمولی هنوز هم می تواند با آن کار کند.

علاوه بر این ، ترکیب خاص بنزین منجر به چگالی بالای انرژی می شود و این چگالی بالا همان چیزی است که بنزین را تبدیل به یک سوخت با ارزش می کند زیرا حجم نسبتاً کمی از سوخت می تواند مقدار زیادی انرژی مفید را تأمین کند.

تاثیر بنزین بر محیط زیست

احتراق بنزین منبع مهمی از تولید دی اکسید کربن توسط انسان است. مانند احتراق هر سوخت فسیلی دیگری تشکیل  دی اکسید کربن تأثیر منفی بر آب و هوای کره زمین می گذارد و باعث گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی می شود.

مقدار کل دی اکسید کربن که هنگام سوختن بنزین ساطع می شود ، به میزان سوختی که استفاده می شود بستگی دارد. بنابراین اتومبیلی که سوخت کمتری استفاده می کند ،  CO2کمتری تولید می کند. این امر باعث می شود که برای صرفه جویی در هزینه و محدود کردن میزان انتشار گاز CO2 ، اتومبیل هایی با کیفیت بهتر طراحی و تولید شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا