Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پلاستیکی و پلیمری

رنگ استخر نانو و خواص آن

رنگ استخر نانو یکی از انواع رنگ های استخر است که بر پایه رزین های آکریلیک بوده و باعث ایجاد سطحی یکنواخت و روشن می شود. در سطوح بتنی و سیمانی، رنگ آمیزی از نفوذ آب جلوگیری کرده و مانع رشد جلبک ها و میکروارگانیسم ها می شود. در نتیجه بوی بد و گندیدگی آب ایجاد نمی شود. اما باید دقت کرد که رنگ استخر را در زمان خشک بودن استفاده کنید و انتظاری از خشک کردن استخر با پلیمرهای موجود در رنگ نداشته باشد.

علاوه بر رنگ آمیزی استخر، ضدعفونی کردن آب استخر از مسایل مهم در حفظ بهداشت و پاک نگه داشتن آن است. پودر کلر و قرص کلر از متداول ترین موادی هستند که برای تمیز کردن آب استخر کاربرد دارد. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با رنگ استخر نانو آشنا می شویم.

رنگ استخر نانو

برای رنگ آمیزی استخرها از انواع رنگ های استخر استفاده می شود که یکی از آن ها، رنگ نانو است. چون لایه نازکی از این رنگ روی سطوح ایجاد می شود، باید زیرکار صاف و صیقلی باشد تا بعد از کاربرد رنگ، سطحی همگن به دست آید. ابزارهای متفاوتی چون غلتک، پیستوله و قلم مو را برای رنگ آمیزی استفاده می کنند ولی بهتر است از قلم موی بزرگ استفاده شود.

رنگ نانو مخصوص استخرها، توانایی چسبندگی بالایی به سطوح سیمانی و بتنی دارند. همچنین انواع طیف رنگ ها را برای کاربرد در سازه های هیدرولیکی دارند.

۴۸ تا ۷۲ ساعت زمان است تا در دمای محیط، مواد عایق نانو خشک شود. اگر این رنگ ها در دمای خشک و به دور از نور آفتاب نگهداری شوند، سه سال سالم می ماند.

ویژگی های رنگ استخر نانو

از خواص این نوع رنگ، قدرت بالا در برابر فشار آب و قابلیت ترمیم داشتن است. این نوع رنگ، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده، قدرت پوشش بالایی داشته و می تواند حلال های مضر را در هنگام اجرا از بین ببرد. هیچ حلال سمی در این رنگ نبوده، بویی نداشته و کاملا بهداشتی است. ترک های بتنی و سیمان با رنگ نانو پر شده، غیر آتش زا بوده، سازگار با محیط زیست است و در برابر مواد شوینده، اسیدی و قلیایی مقاومت بالایی دارد.

از قابلیت های رنگ نانو عایق های رنگی، کاربرد مستقیم آن روی سطوح سیمانی، بلوک و بتن است. در محیط های سرباز، این عایق ها مقاومت خوبی در برابر اشعه خورشید دارند.

پودر کلر ترکیبی جامد به نام کلسیم هیپوکلریت است که برای ضدعفونی کردن آب استخر به کار برده می شود. این ترکیب سفید رنگ با خاصیت اکسندگی خود، تمام میکروارگانیسم های موجود در آب استخر را از بین برده و می تواند به صورت مستقیم به کار برده شود.

نحوه اجرای رنگ استخری نانو

از مهمترین نکات در کاربرد رنگ های استخر، پاکسازی سطوح کار از هر نوع آلایندگی، ذرات چربی و گرد و غبار است. کاربرد فرآورده هایی چون سند پلاست و واتر جت از مهمترین روش ها برای این موارد است. ذرات گرد و غبار و ناپاکی ها مانع چسبندگی رنگ به سطوح می شود.

همچنین در مواردی که استخر از قبل رنگ شده، پوشش های سست و پوسته پوشته شدن قبلی کاملا از بین برده شوند. روزنه ها و خرابی های قبلی با استفاده از پودرهای مخصوص و چسب های مخصوص بتن، یکنواخت می شوند. همچنین جلبک ها، خزه ها و تفاله های حاصل از راکد بودن آب از بین برده شوند. در نهایت سطوح خشک از هر رطوبت و نمی پاک می شود.

وجود رطوبت در سطوح میانی سیمان و نفوذ آب به لایه های پایین رنگ، باعث می شود تا آب به صورت بخار قصد خروج داشته باشد. اگر زمانی رنگ استخری پوسته پوسته شود به جهت نفوذ همین مایعات به پشت سازه است. به همین جهت با رعایت استانداردهای لازم برای ضد آب سازی، از چنین پیشامدهایی جلوگیری می شود.

بعد از پاکسازی، ابتدا پوشش نازکی از فرآومرده های پرایمری را روی سطح کار استفاده می کنند تا علاوه بر بالا بردن قدرت چسبندگی، سطح کار یکنواخت شود. سپس با استفاده از قلم مو، همه سطوح رنگ آمیزی شده و بعد از ۶ تا ۸ ساعت، دوباره از پوشش رنگی استفاده می شود. بین این دو لایه رنگی می توان از مش فایبرگلاس استفاده کرد تا سطوحی باکیفیت ایجاد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا