Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
رنگ و رزین

عایق استخر بتونی چیست

عایق استخر بتونی یکی از ضروری ترین کارهای مراقبتی بعد از ساخت هر استخر آبی است. زیرا سیمان با خاصیت نفوذپذیری آب به عنوان عمده ترین ماده ای است که در ساخت استخر استفاده می شود. مهم است که استخر به عنوان یک منبع آب به گونه ای آب بندی شود که حتی مقدار اندکی آب به بیرون نشت نکند. مواد و روش هایی که برای انواع استخرهای شنا، کشاورزی، بتونی و … به کار برده می شود، متفاوت است.

بعد از راه اندازی استخر شنا، حفاظت از سلامت آب نیز از مهمترین کارهای مراقبتی است. کلر متداول ترین ماده ای است که به شکل های مختلف برای این منظور به کار می رود. انواع کلر پارس، ایرانی و حتی نمونه های خارجی چون کلر هندی، آمریکایی و … در بازار عرضه می شود. اطلاعات مختصری درباره عایق استخر بتونی در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به دست می آوریم.

مواد عایق استخر بتونی

به طور کلی تمام مواد آب بندی استخرها از عایق های پلیمری و رزین بوده و به شکل چسب آب بندی و رنگ های آکریلیک در بازار عرضه می شود. مواد جدیدی در نتیجه پیشرفت علم برای عایق کاری استخرها تولید می شود. به عنوان مثال یکی از این فناوری های جدید کاربردی در این مورد، نانو است. چون مواد به کار رفته در این فناوری، بافت ریزی داشته و آب از آن عبور نمی کند. از خواص دیگر این مواد، داشتن مقاومت بالا است.

استفاده از رنگ و روکش برای عایق بندی استخر

راهکارهای مختلفی برای عایق بندی استخرها وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از رنگ و روکش است. عایق کاری با رنگ با این که هزینه کمتری را متحمل می کند ولی هر چند سال یکبار باید صورت گیرد. برای رنگ آمیزی، باید کف و دیواره ها خشک بوده و پوسته پوسته شدن های رنگ قبلی پاکسازی شود. همچنین تمام بخش های آسیب دیده در استخر ترمیم و رسوبات و جلبک ها تمیز شوند.

کاربرد مواد نانو برای عایق بندی استخر

همان طور که گفته شد، عایق استخر می تواند با استفاده از مواد نانو صورت گیرد. چسب نانو مایعی شیری بوده که با اتصال به سطح کاملا بیرنگ می شود. مقاومت این چسب در برابر گرما و سرما بالا است. اما قبل از استفاده باید سطح مورد نظر از وجود جلبک ها و رسوبات تمیز شود.

عایق استخر بتونی

با این که عایق بندی استخرهای بتونی نمی تواند کار خیلی سختی باشد، ولی چالش برانگیز است. استفاده از مواد عایق بندی، پوشش های ضد آب و محصولاتی از این نوع می تواند مانع نفوذ آب شود. زیرا با ترکیبات پلیمری خود اتصال محکمی با زیر لایه های بتونی برقرار می کنند. عایق کاری در استخرهای بتونی نیازی به خشک شدن بتون ها نداشته و چند روز بعد از بتون ریزی می توان کار آب بندی را انجام داد.

روش های متفاوت عایق استخر بتونی

استفاده از اسپری فوم عایق یکی از روش های عایق بندی استخر بتونی است که با پاشیدن لایه ای از فوم عایق روی دیواره های استخر انجام می شود. این عایق لایه ای مقاوم تشکیل می دهد که گرما را حفظ کرده و مانع تلف شدن انرژی می شود. با این عایق، ایجاد ترک در استخر نیز کم می شود.

روکش استخر یکی از روش های مقرون به صرفه در عایق کاری استخر سیمانی است. انتقال حرارت بین آب استخر و محیط با کمک پوشش استخر به عنوان یک سپر کم می شود. با پوشاندن استخر در زمان عدم استفاده از آن، از اتلاف انرژی جلوگیری می شود.

عایق آستر استخر یکی دیگر از روش های عایق کاری است که از موادی مانند فوم یا وینیل است. این عایق لایه ای را بین آب و دیواره های استخر ایجاد می کند. حفظ گرما و عدم تبخیر از مزایای آستر عایق است.

استفاده از پانل های عایق یکی دیگر از روش های عایق کاری است که از فوم سخت بوده و خیلی آسان به دیواره های استخر بتونی متصل می شود. کاهش اتلاف انرژی و افزایش بهره وری انرژی از مزایای پانل های عایقی است.

کلر پارس یکی از شرکت های تولید کلر در شهرستان تبریز است که کلر، مشتقات کلر و سود سوز آور تولید می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا