Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
رنگ و رزین

پلی اورتان رنگ چیست؟ – خواص، مزایا و انواع آن

پلی اورتان رنگ یکی از باکیفیت ترین رنگ های پوششی با مقاومت بسیار بالا در تماس با باران های اسیدی است. همچنین از خواص این رنگ، دوام بالا در برابر خورشید و خشک شدن سریع آن است. این رنگ با توجه به عدم حالت پوست پرتقالی شدن، خواص مکانیکی و شیمیایی منحصر به فردی را از خود نشان می دهد. پلی اورتان یکی از رنگ های پلیمری و صنعتی بوده و در پوشش دادن سطوح مختلف از آن استفاده می شود. خرید و فروش پلی اورتان به منظور کاربرد در موارد مختلفی مانند پوشش دهی نرده های آهنی، تجهزات مکانیکی، کابینت ها، بیمارستان ها و … صورت می گیرد. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به مطالعه پلی اورتان رنگ و خواص آن می پردازیم.

رنگ پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان رنگ یکی از رنگ های صنعتی برای پوشش دادن لایه زیرین در سطوح مختلف است. این سطوح با رنگ گفته شده در برابر خوردگی، سایش، هوازدگی و عوامل مخرب دیگر محافظت می شود. به همین دلیل از این رنگ در سطوحی استفاده می شود که در فضای باز قرار دارند. ساختار پلی اورتان رنگ به صورت پلیمری است که گروه هیدروکسیل و ایزوسیانات دارد.

یکی از خواص این ترکیب، گرماسخت و ترموست بودن است زیرا در مقابل حرارت سخت شده و شکلی نمی گیرد. از خواص دیگر آن، ترموپلاست بودن است یعنی در برابر حرارت، ذوب شده و شکل می گیرد. اگر فرمولاسیون پلی اورتان تغییر کند، براق، مات و شفاف می شود. نرم و بادوام بودن و داشتن خاصیت کشسانی، از خصوصیات فیزیکی رنگ مذکور است. به همین دلیل از این ترکیب در کفپوش ها استفاده می شود تا در برابر ضربه مقاوم باشند.

رنگ پلی اورتان چیست؟
رنگ پلی اورتان چیست؟

مزایا

فروش پلی اورتان در شرکت های مختلف داخلی و خارجی صورت گرفته و می توان محصولی معتبر را خریداری کرد. از این محصول در موارد زیادی به کار گرفته می شود. چندین فایده برای استفاده از رنگ پلی اورتان وجود دارد که در این جا به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

یکی از مزایای کاربرد این رنگ، خشک شدن سریع آن است که باعث صرفه جویی در زمان می شود. این رنگ به راحتی روی سطح به کار برده می شود.

از مزایای دیگر پلی اورتان رنگ، مقاومت بالا در برابر آب و ترکیبات شیمیایی است. پایه روغنی این رنگ باعث شده است تا مقاومت زیادی در برابر بخار و رطوبت داشته باشد. رنگ های اورتانی که بر پایه آب هستند برای محیط های مرطوب و فضای باز مناسب نیستند.

علاوه بر ظاهر زیبا و جذاب این نوع رنگ که مات و براق است، لایه سخت و محکمی را بعد از خشک شدن ایجاد می کند. در نتیجه تشکیل این لایه، سطوح زیرین از سایش، خراش و صدمات دیگر محافظت می شود.

مزیت مهم رنگ مورد بحث، مقاومت در برابر اشعه فرابنفش و شرایط سخت محیطی است. این رنگ از پایداری حرارتی بالایی نیز برخوردار است.

انواع پلی اورتان رنگ

پلی اورتان مات نمونه ای از این رنگ است که براقیتی نداشته ولی ظاهر طبیعی چوب را حفظ می کند. پلی اورتان جلادار نمونه ای دیگر با درخشندگی کم یا متوسط بوده و باعث پوشش کثیفی و خراش ها می شود. نوع آخر، پلی اورتان براق و نیمه براق است که دارای انعکاس و درخشندگی زیادی است.

دو نوع رنگ اورتان بر پایه آب و یا روغن وجود دارد.

رنگ پلی اورتان بر پایه آب، بوی کمی ولی ظاهر شفافی دارد. سریع خشک شده و برای مواردی توصیه می شود که بیشتر در معرض حرارت و شرایط مختلف آب و هوایی قرار دارند. در استفاده از این رنگ باید توجه کرد که لایه های بیشتری از این رنگ در سطوح اعمال شود.

این رنگ بر پایه روغن، با گذشت زمان کهربایی شده و این رنگ دارای بوی بسیار تندی است. اما مدت زمان بیشتری در مقایسه با رنگ اورتان بر پایه آب، برای خشک شدن نیاز دارد. به دلیل مقاومت بالای این رنگ در برابر حرارت، در میزهای آشپرخانه می تواند به کار برده شود.

قیمت خرید و فروش پلی اورتان با توجه به انواع مختلف آن متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا